Kattopellin kiristys kattoluukun reunasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja nuc-64, 7.1.2020.

  1. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Irroitin tuolla projektiosiosta esiintyvästä S10 pikkis Chevystä jälkiasennuskattoluukun, joka ei todellakaan istunut katon muotoihin, luukku oli asennettu, niin että paikoin asennukseen käytettyä massaa oli sentin kerros paikoin taas luukun reuna istui siististi pellin päällä. Päätin sitten asentaa tuon paremmin, mutta aika hankalaa on kun katon etureunan pelti vaikuttaa venyneeltä, eli se on aalloilla, aallon harjaa vähänkin painaessa pulpahtaa aalto eri kohtaan. Miten tuota oikein kiristäisi? Olen kokeillut tehdä vekkejä pellin reunaan kattoluukun reunasta alkaen, jotka vasaroin kasaan, mutta niillä ei pääse riittävän pitkälle, reuna kyllä kiristyy ja pyrkii taittumaan ylöspäin, mutta tuon täytyy olla löysä edempää, koska ei tunnu auttavan. Kattoluukun aukko alkaa noin 20 cm tuulilasin karmista taaksepäin ja pelti on löysä koko luukun etupuolen leveydeltä. Olisiko tässä esim. rälläkkään kiinnitettävästä kutistuslaikasta (tai mikä se rosterilaikka oikealta nimeltään onkaan?) hyötyä? Jos on, niin mistähän sellaisen saisi ostettua?
     
  2. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

  3. Bukero

    Bukero Gearhead

    en ole koskaan ymmärtänyt reikää auton katossa, eli parilla sanalla sanottuna... olet kusessa:cool:
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei nyt vastaa kysymykseen, mutta oliskohan tossa käyny niin päin, että katto on ensin jostain syystä lutattu/venäytetty, ja sit luukkua on yritetty käyttää jäykkääjäksi?

    Pelkkä reunan kutisteluhan tossa ei tosiaan enää riitä, edempääkin pitää saada. Kutistuslaikkaa en ole kokeillu, pillillä tai kuumakärjellä rätin kanssa saa kyllä aikaan. Tossa kannattaa ehkä jossain vaiheessa ottaa harkintaan sekin, ett kun saa vähän sinnepäin ja plopsaamattomaksi sen, niin tekee kitillä loput. Olishan se hyvä harjotusvastustaja, mutta varaa sit aikaa, jos teet ihan hyväksi...
     
    Gary Grand, Bukero, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    Saisikohan tuohon tehtyä niin kuin mä tein Firebirdin konepeltiin. Siihen tuli tehtyä reikä shakerscooppia varten joskus 15 vuotta sitten. Pari vuotta sitten kyllästyin siihen reikään kun se oli pelkkä yksinkertainen pelti jossa joku kumilista... Pelti oli laineilla ja ruostui kumilistan alta, kun keräs vettä sinne. Tein 6x6mm raudasta, saa Motonetistä, aukon kiertävän tuen. Kaveri, ammatti hitsari, hitsasi sen pellin alapuolelle, reiän reunaan kiinni. Tuli tukeva ja muistuttaa tehtaan prässäämiä aukkoja joissa pelti taittuu reiän reunoilta sisään päin. Tuollaisella jäykällä raudalla tuo sun katon reikä vois pysyä muodossaan.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sillä rosterilaikalla et mun mielestä selviä tuosta hommasta, lähestyisin kiristystä kiristysvasaralla ja vasteella. Sellasilla "harkotetuilla", joilla sit naputtaa sitä kattoluukun etureunaa niin kauan että pelti alkaa pysyä ryhdissä.
    Kuvaa ei nyt niistä harkotetuista vasteista ja vasaroista ole, mutta ite olen nekin tehnyt, kuuklaamalla löytyy mallia.
    Tosiaan pillillä ja vesirätillä varmaan ammattilainen kiristää mutta on mun mielestä melko haastavaa, tupannut tuleen ns. suoria kohtia sillä tyylillä, ja tuollainen kattopeltihän on kupera joka suuntaan. Pidän siis sitä melko rajuna tyylinä?

    Rosterilaikka, "shrinking disk", sopii mun mielestä parhaiten muiden oikomahoitojen jälkien silittelyyn, poistamaan ns. kuulapään jälkeä. Ja on ihan pätevä peli siinä kyllä.

    [​IMG]


    Olisko yhtenä vaihtoehtona vaihtaa se kattopelti, tai katto luukuttomaan ja lopsaamattomaan versioon?
     
  7. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Oon ite pyöritellyt mielessä muutamaa ajatusta. Alunperin luukkua irroittaessa en arvannut noin pahaksi, Jussi 289 voi olla jäljillä ajatuksissaan.
    1. Alle latikka johon heftailee tuon kiinni, jää siltikin pelti laineille, mutta saattais tulla siistimpi.
    2. Harjoitellau kaasupillien kanssa pellin kutistamista ja olla tyytyväinen, tuli kuinka karmea hyvänsä.
    3. Leikata pala pois luukun etupuolelta aina ikkunan yläkarmiin asti pois ja koittaa englanninpyörän avulla tehdä sopivan kaareva pala tilalle, jonka sitten hitsaisi, mutta mahtaako taas hitsatessa herkästi vedellä?
     
  8. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Mistäs 4d sedan on tuon laikan hankkinut, vai ootko itse tehnyt, jos olet, niin mitä tavaraa se on ja kuinka vahva? Ilmeisesti toi on ihan pikkurällään sopiva?
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Kyllä sen kaarevuuden siihen sitten saa vasaralla, ja alasimella, kunhan ensin saa venyneen kutistettua.
     
    juko7 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kuvasta tietysti paha sanoa mutta ite kokeilisin kylmästi kutistinleuoilla saada pingotettua reunan edes kireälle ja sit joko ihan hitsitäpeillä "kutistaa" mikäli jää sen verran lainetta että ei pysty vasartamaan pakkeloitavaan kuntoon? Veikkaan kuitenkin kuvan perusteella että kutistimella pääset jo likimain pakkeloitavaan kuosiin kunhan et jätä korkeita kohtia vaan lyöt ennemmin sit vähän sisään. Noin niinkun josset yritä liian hyvää lähtökohtasestikaan, tavoitteita kun voi olla moniakin o_O
     
    4d sedan tykkää tästä.
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    3. vaihtoehtoon suhtaudun epäilevästi, kattoon hitsisauma vie monesti tilanteen huonommaksi, tai ainakin haasteellisemmaksi?


    Ite oon tuon laikan ruostumattomasta sorvannut, ja pikkuräldeen siis sopii.
    Olisko toi 6-7mm vahva tolta työosuudelta, aikamoinen vauhtipyörhän se on. Paineilma pikkurälläkässä myös ihan toimiva, kun sitä voi sillain kituuttamallakin pyörittää.


    Kutistusvasara on varmaan väärä termi siinä mielessä että kyllähän silläkin pelti venyy, menee vaan pelti pienelle kiharalle "kutistusessaan", ja lopputuloksena pelti kiristyy.
    Se on kyllä mulla ollut ns. päätyökalu venyneissä pelleissä, ja olen siihen tyyliin tykästynyt.
     
    Muokattu: 8.1.2020
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Lattarauta (3 mm x 15) aukon reunaan on helpoin tapa.
    Ensin muovaat latan sen aukon kaaren molempiin pysty ja vaaka suuntaan.
    Heppailet kiinni varovasti välillä jäähdyttäen, 5mm saumaa 2 senttiä väliä jne.
    Nyt jos otat kaasulla pieniä kuumia (5-6 mm piste) ja jäähdytät rätillä,
    jää kutistus paremmin kuin jos lerppa aukon reuna.
    Kutistuslaikalla lämmitetään korkeita kohtia ja märkää rättiä päälle.
    Vastin kuopan alle nostoa ja kevyttä vasarointia päältä kuopan reunoille.
    Vasaralla kutistus on vaikein alottelijalle, harjottele jollain helpommalla.
    Käytä jotain spray väriä välillä ja höylää pitkällä korkeat paikat esiin.
    Ja kittiä päälle.
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    4. Etsi toinen katto, tolpat poikki ja vaihda uusi tilalle.
     
    VilleTre tykkää tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Graveyard Craz tiukkasivat Plymouthin takakylkeä joka oli kuin öljytynnyri, sormella sai painella sisään ja ulos.
    5-8cm läntti pillillä punaseksi, vasaraa perään dollyn kanssa ja paineilmalla kylmäksi. Pari kohtaa tekivät kylkeen ja johan oli tiukka kylki sen jälkeen.
     
  15. puna niska

    puna niska Gearhead

    Kutistus kiekko on kyllä tämmöiselle puusilmä sillon tällöin harrastelijalle hyvä ei tule liika lämpöä ja on tuolla tullu melkoisija laineita hävitettyä itsellä on se iso kiekko ja se on bueno kun oikoo .
    En yritä ees tuon kuvan perusteella sannoo että mitä tuolle pitäs tehä.
    Ehkä aihion iän perusteella koko katto vaihtoon?
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Itse tein 1,5mm rosteripellistä. Hyvin alkoi pelti punoittaa.
     
  17. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Koko katon vaihto olisi varmaan helpoin tapa, mutta ei taida noita S10 pickuppeja olla täällä Suomessa juuri purkuosina myynnissä.
     
  18. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    1purehell tykkää tästä.
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Vissiin toimii siten, että klemmarilla kiinni suuttimen kylkeen se puikko? Langansyöttö ja kaasu pois ja kokeilemaan.
     
  20. puna niska

    puna niska Gearhead

Kerro tästä muillekin!