6.5 TD van startti jumi päälle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mikko_vani, 8.1.2020.

  1. Mikko_vani

    Mikko_vani 1st gear

    Elikkäs vuosimalli on 1998 Chevy van 6.5 TD koneella.

    Auto oli tuossa pari viikkoa parkissa. Tämän jälkeen oli tarkoitus lähteä liikenteeseen kävikin seuraavanlaisesti:
    Käänsin virta avainta (hehkutus asentoon) huomasin että mittariston valot palavat himmeänä, ajovalot käytännössä ei ollenkaan (pieni kiilu siis vain) . Noh, käänsin virta-avainta startatakseni, starttasi tosi laiskasti ja lopulta startti jumi päälle eikä virta-avainta kääntämällä ollut mitään vaikutusta. Startin sahaaminen loppui kun otin akusta kaapelit irti

    Autoon vaihdettiin startti tuossa Kesällä, tosin pelasi vaihdon jälkeen pitkän aikaa ok. Mietin kummassako se vika nyt olisi: Virta lukossa vaiko startissa vaiko missä ? Otin tässä taannoin akut autosta sitten kokonaan pois, nyt kun panin akut takaisin josko tutkisin vikaa niin starttihan oli valmiiksi päällä :D.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Minkä merkkinen startti? Pääsetkö siihen helposti käsiksi? Mittais startin herätteen, tuleeko heti 12v kun akut lyö kiinni.

    Solenoidi jumissa tai virtalukon pohja juu..?
     
  3. ilei

    ilei 3rd gear

    Solenoidin lautanen hitsautunut napoihin kiinni. Kävi samalla lailla joskus kun vajaalla akulla starttas
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun se startti on vaihdettu, niin yks vaihtoehto on tekemättä jäänyt shimmaus. Joka realisoitui nyt kun ei tyhjän akun takia lähtenyt käyntiin ja poisheittopotku jäi tulematta.
     
  5. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mullaki teki kuuskekkonen aina tuon kun meni tyhjillä akuilla starttaan eikä lähtenytkään käyntiin. Kopauttelin starttia niin että stratinratas palautu pois vetolevyltä, latasin akut ja taas toimi...
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    kun se vika ilmeni niin lopettiko startti pyörimisen heti kun irroitit moottoritilan akunkengän, vai jaksoiko/oliko myös "ala" akku voimissaan.???

    tarkoitan tällä kysymyksellä sitä että usein noissa vaneissa on ala akku kokonaan pois pelistä, likainen ja kengät hapettuneet..
    onhan se siellä alustassa aivan paska paikassa eikä kukaan sitä sinne huolla ennenkuin käy näin eli startin solenoidi hitsaa kiinni alijännitteen vuoksi.
     
    Gary Grand ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  7. Mikko_vani

    Mikko_vani 1st gear

    No niin...Kävin koputtelemassa startin solenoidia aluksi . Sitten laitoin kaapelit kiinni ekaksi siihen pohjassa olevaan akkuun...Valot syttyi ihan ok...Sitten konehuoneen akku paikalleen.
    Virta avain paikalleen ja startti... Ei mitään tapahtunut. virrat hävis "kojetaulusta" eikä startannut siis yhtään. Sitteppä huomasinki että virta lukko savuttaa... Nykäsin avaimen pois huomasin että avainkin on taipunut :D ... Elikkä oliskos nyt virtalukon vaihto paikallaan... Nimittäin kun otin akut veke ja kokeilin virtalukkoa..se olikin jumissa kääntynyt mihinkään avaimella. Kerran virta lukko nyt pitää vaihtaa niin neuvoja kuinka se tehdään ?
     

Kerro tästä muillekin!