runkonumeron "rekonstruointi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.3.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    1.1.1964 alkaen oltava meistos. Nykyään on jossain määrin tapana että vanhempiinkin vaaditaan numero lyötävaksi maahantuontivaiheessa.
     
  2. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Eräs viisas katsuri osasi etsiä stanssia 63:sesta Fordista ,jossa se oli.

    Toisen kerran vähemmän viisas katsuri meinasi hylätä ,kun ei löytänyt sitä 59 Fordista ,jossa sitä ei ole(vai onko?)
    Näytin Ovitolpan VIN-koodia ja sanoin ,että ei ole muita numeroita.
     
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Yli viisitoista vuotta sitten kun ensirekisteroin Suomeen 60 Imperialin jossa ei ole alunperin runkonumeroa. Sanottiin etta meista itse runko- numero oikenpuolen palkiin pyoran etupuolelle. Kotipihalla meistin tuon numeron ilman mitaan valvontaa omilla stanseilla, eika siihen mitaan lisastansattu kontorilla. Eika mitaan ongelmia. Ainostaa siististi meistaminen joustavaan runkopalkiin on vaikeaa.
    Ainakin 64-65 mopareihin on nuo runkonumerot stansattu maahantuojan toimesta, mita erilaisimilla meisteilla. Oikean runkopalkin karkeen rungonpalle konehuoneen puolelle. Eika noissa stanssauksissa ole mitaan muita kuviota kun numeroita ja kirjaimia. Jos olen joutunut vaihtamaan tuo kohdan olen stanssanut korjauspeltiin uuden numeron jo lattialla, tulee siisti jalki. Ja ilman mitaan suurempia kyselyita mistaan. Ei kai mene taysin oikein lain kirjaimen mukaan.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Me ollaan julkeesti meistetty ite ne numerot keneltäkään lupaa kysymättä ja asiasta mainitsematta. Noissa A-koppasissa kun ne alkuperäiset meistetyt tahtoo vallata ton ilmiselvästi pakosarjoille varatun kulkureitin. Kerran on jopa löijy leimattu näyttämällä pelkästään sitä poisleikattua peltilätkää. Mutta oikea tapa on tosiaan pyytää konttuurilta lupa tehdä uudet numerot, meistää ja hyväksyttää ne.
     
  5. makke

    makke 1st gear

    Täällä Turun suunnalla ainakin muutamalla konttorilla on ollut se käytäntö, että jos runkonumero on huono, niin on sanottu että meistä itse ja sitten takas asemalle. He meistävät sitten molempiin päihin omat stanssinsa.
    Runkonumeron kirjaimille ja numeroille on olemassa määritelty kokokin, muistaakseni 7 mm vähintään. Eli periaatteessa nuo Bilhelvatin yms. myymät halvat 5-6 mm kokoiset meistit eivät ole kelvollisia.
     
  6. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Kyllä multa ainakin 1960 Fordista on joka katsastuksen yhteydessä tarkistettu autoa Suomeen uustuotaessa konehuoneeseen lyöty runkonumero ja kun se 1991 meni konehuonetta puhaltaessa heikkoon kuntoon niin tilalle piti meistää uusi.
     
  7. jart$u

    jart$u Gearhead

    no tottakai kaikkiin uustuonti laitteisiin se meistos vaaditaan, jos kerran laissa yksiselitteisesti sanotaan ennen -64 suomessa ensirekisteröityihin ajoneuvoihin ei vaadita!
     
  8. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Omasta käyttövanista ('89 Dodge) jäi leima kiinni runkonnumerosta joka oli ruostunut lukuelvottomaksi. Inssille ei kelvannut kojelautaan niitattu numerolätkä koska "sehän on irtonainen eikä 2 viimeistä numeroa stemmaa".

    Piti pyytää maahantuojalta lappu jossa olisi ko. auto tunnistetietoja, esim moottorin tms. valmistenumeroja. Runkonumero piti stanssata vanhan viereen (vanhaa ei saa sotkea).
    Uuden numeron pitää olla vähintään 7 mm korkea.

    Arolta sain lapun josta sai auton valmistenumeron ja koodeilla irti auton mallin, värin ja varustelun mutta ei numeroja. Käytännössä maahantuoja ilmoitti että tietoja ei "vanhaan autoon" löydy.
    Lapun nähtyään inssi tokaisi että eihän noilta jenkeiltä kunnon tietoja saa, tarkisti että uusi numero vastaa vanhaa ja naputti varmistusleimat numeron päihin.

    Kottero oli leimattu edellisen kerran alle vuosi takaperi samalla konttorilla, silloinen inssi
    sai palautetta koska lähes lukukelvottomasta runkonumerosta olisi kuulemma pitänyt
    kertoa (äijä ei edes katsonut numeroa). Olisi säästynyt paperihommiltakin.
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Minulta laskuttivat muutoskatsastuksen hinnan, kun siirettiin runkonumero parempaan paikkaan... Meniköhän oikein?
     
  10. skiko

    skiko 1st gear

    löin ite haisuun , mutta eihän se kelvannu insinjoorille joten tilasin samantien sen inssin lyömään ne numerot , olihan se rahan arvoista katella kun se turas ne parempaan paikkaan palkkiin pyöräkotelossa
    ihme jos ovat vielä tallella, mutta eikun saman sedän luo taasen tänävuonna ja euroja mukaan taas on tunnin hupi edessä..
     
  11. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Mulla kans vähä ihme tapaus kun runkonumeroa ei oo ollenkaan -65 Buickissa.. Konttorilla oli katsastusmiehellä huuli pyöreenä ja mulla myös kun sitä ensimmäistä kertaa etsittiin!
    Etuoven saranoiden väliin niitatun peltilätkän numero ei kelvannu kun se on korinumero (sama nro kuin runkonumero..).

    Ei siellä mitään uutta numeroo alettu meistämään vaan inssi katsoi koneelta ajoneuvotiedot jossa näki ettei auton historiassa mitään epäillyttävää näkyny. Rekisteröity uutena vuonna -65 suomessa ja alkuperäinen 2d malli..
     
  12. RivO

    RivO Gearhead

    Siis jos -63 auto on uitettu -88 tänne, pitää siinä olla meistetty runkonumero? Nimittäin numero on "hävinnyt" vuodessa. Rungossa ollut edessä, ja rengas mahdollisesti hangannut pois.
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Rohkeasti vaan itse meistämään uus jos vanha mahdoton lukea. Ite olen laittanut isoilla vingoilla kulmaraudan pätkän tueksi jotta saan siistin rivin hakattua.
     
  14. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tutkin omia romuja tuon stanssin koon vuoksi. Ainakin yhdestä löytyi Bilteman meistien numeroita pienemmät, noin 5 mm.

    Ne on lyöty Helsingin jollakin katsastusasemalla 90-luvun alkupuolella. Koko jousitolpan yläpää oli mennyt pintapellistään kasaan, ja yksi merkki oli lävistänyt pellinkin, aika voimamies ollut näemmä asialla! No, onneksi alla on paksua plootua.

    Toisessa oli taasen 60-luvulla hakatut melkein 10 mm korkeat merkit.

    Joten onko se kokokaan niin tarkkaa...
     
  15. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    mulla oli semmonen escortin romu missä oli lattiassa runkonumero.katsastusmies tarkisti numeron ja työnsi sen jälkeen sormensa siitä läpi :eek: no sitten se sano että lyö iskarin tolppaan uudet numerot (8mm) ja tuu näyttää kuukauden sisällä. kävin teetättämässä uudet numerot paikallisessa autoliikkeessä ku kellään tutulla ei ollu niitä 8mm meistejä ja makso muutaman kympin(mk) varmaan nykyään saman verran esoja. sitten ei muuta ku paikka pohjaan ja hakemaan konttorilta tähet numerosarjan päihin.
    harmittaa nyt jälkeenpäin että en tajunnu hankkia samanlaista escorttia saksasta ku oli kerta kuukausi aikaa :-? (autohan oli ilman runkonumeroa)
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mutta eihän niin saa tehdä... :soosoo:
     
  17. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    MITÄ ei saa tehä minä luulin että on lähes kansalaisvelvollisuus koittaa kusettaa katsastusmiestä ja kiertää veroja(tämä viimeinen ainakin on) :eek: :D
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuota mites tämmönen tapaus.Kaveri on nyt vihdoin ja viimein monien vuosien jälkeen pistänyt auto osiksi.Auto on tullut jenkeistä 90-luvun vaihteessa ja rekisteröintikatsastuksessa on meistetty runkonumero mikä löytyy ovessa olevasta vin-tagista.No nyt kun auto on purettu niin onkin tullut ilmi että noi ovet on vaihdettu ja oikea valmistenumero löytyi muualta korista.Mitään ideoita,nyt heittää vuosimalli ja koneen tyyppi.
     

Kerro tästä muillekin!