4R75E -tietäjiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Petri R., 2.2.2020.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Otsikon laatikko vm.2006 autossa ja epikriisi on seuraava:
    1. Parin omistusvuoden ajan on laatikko satunnaisesti tehnyt sitä, että kun hiljentää taajama/maantienopeudesta esim. jonkun risteyksestä kääntyvän edellä ajavan vuoksi ja palaa takaisin kaasulle, niin laatikko hetken aikaa vähän arpoo vaihteita. Kierrokset käväsee korkealla ym. Tämän kanssa olen tottunut kuitenkin elämään, antamalla laatikolle 1-2 sekuntia aikaa funtsia rauhassa ja päättää sopiva vaihde, ennen kun tarjoillaan kaasua uudestaan. Tällöin tätä piirrettä ei ole.
    2. Eräs aamu samassa tilanteessa laatikko meni mielestäni vapaalle ja siinä kun jäin hetkeksi keskelle risteystä jumiin aamuruuhkassa tämän vuoksi niin käytin vaihdekepin pakkokakkosella ja sieltä takaisin D:lle niin meno oli taas normaali
    3. Tämän jälkeen on tullut piirre, että yleensä - ei joka kerta - kun autolla lähtee ajamaan, niin tuntuu että se latoo isompaa vaihdetta silmään liian äkkiä ja risteykseen kun hiljentää niin kierroslukumittari huitelee 500rpm paikkeilla.

    Aikani googlailin niin tähän viimeiseen kohtaan löytyi ihan virallinen selitys sekä havainnollinen video:
    https://www.autoserviceprofessional.com/article/95444/bad-ball-on-shifty-ford


    Laatikkoöljyjä yritin haistella. Tunnistan kyllä ATF 220:n eri kypsyysasteet, mutta Mercon V:n esanssi on omanlaisensa joten paha sanoa siitä mitään. Autolla ajettu reilu 180 tuhatta mailia. Vikakoodena tästä ei ole jäänyt.

    Ajattelin että tilaan uudet kuulat ja venttiilikoneiston tiivisteet. Mulla on myös laatikon uudet solenoidit sekä se muoviin valettu johtosarja hyllyssä, nehän menis paikalleen samalla kertaa huoltotoimenpiteenä suodattimen ja uusien öljyjen kanssa.

    Kysymys on lähinnä se, onko muilla kokemusta vastaavasta ja mitä muuta kannattais tehdä samalla kertaa kun venttiilikoneisto on pöydällä? Näihinkin useita erilaisia shiftkittejä myydään jotka sitältää erilaisia parannuksia... Trasngo, Sonnax...
     
    Beach ja maverick999 tykkäävät tästä.
  2. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Oli th2004r:ssä samantapaista vikaa/”ominaisuutta”, että kylmänä lähtiessä vaihtoi todella aikaisin 1-2-3. Tuntui että halusi hyökätä ihan pintakaasulla ja meinasi kone sammua. Pkkovaihteilla piti lähteä kylmänä liikkeelle (oli siis ulkolämpötilasta kiinni, kesäkeleillä oli parempi, kylmemmällä teki tota. Perstuntumalla tuntui kuin öljy olisi vuotanut turbiinille ja vaihteet kelanneet kolmoselle muutamassa sekunnissa. Max kilsan ajon jälkeen muuttui taas normaaliksi.

    En siis ole otsikon lootan tietäjä todellakaan mutta pystyin samaistumaan tilanteeseen. Caprice jatkoi seuraavalle omistajalle joten en tiedä sen enenpää mikä homman ratkaisuna oli. Ja town carin omistajana odotan kauhun sekaisin tuntein alkaako tämä ongelma joskus (lienee sama loota, vai oliskohan 2004-mallissa 4r70...) :confused:
     
    Muokattu: 2.2.2020
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Heh, en itse oikein osaa nuita kauhun elementtejä tähän sijoittaa, kuulat ei paljoa maksa eikä lootaa tarvi edes irroittaa niiden vaihtamiseen. Tää on siviilipoliisiautona ollu aika tiheästi laatikkoöljynvaihdossa, joten uskoisin että loota muuten on OK mutta venakoneistossa on nyt jotain.

    Tokihan se sitten ottaa kupoliin, jos tuon luettelemani jälkeen vika ei ole korjaantunut ja bonuksena on nippu uusia. Mutta tätähän se on.

    Ei näköjään ole rebuild kititkään kalliita näihin laatikoihin. Vaihtoehtoisesti tehdaskorjattu laatikko jenkeissä +1200$, mutta tokihan se on kolmatta tonnia kun se on täällä.

    Ehkä sitä kauhua olis täällä silloin aistittavissa, jos tämä olisi joku 35000€ euroauto josta 34000€ vielä maksamatta ja ainoa vaihtoehto ois vaihdattaa kymppitonnilla uus laatikko merkkiliikkeessä.
     
    1purehell ja maverick999 tykkäävät tästä.
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mulla on tehnyt muutaman kerran samanlaista mitä tuossa kohdassa 1. En ole ottanut siitä kuitenkaan murheita, kun loota pelaa muuten hyvin. Mennään niin pitkään kuin kestää. (onhan tuo kohta 8 vuotta kestänyt. Hitto kun aika menee nopeaa. :odeek: )
     
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tilasin tämän kitin kun vaikuttaa aika pätevältä: https://www.sonnax.com/parts/4458-zip-kit

    Taidan laitella Fordin hetkeksi seisontaan kun ei juuri nyt kahta autoa tarvi muutenkaan. Laittelen tuon kitin ja uudet solenoidit laatikkoon keväämmällä, kirjoittelen sitten tännekin kokemuksia, toivottavasti positiivisia... :)
     
    maverick999 tykkää tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Noniin. Tämä projekti on viivästynyt kun koronan, etätyön ja vaimon äitiysloman myötä romahti käyttöautojen tarve olemattomiin ja sitten tulikin jo kesä ja harrasteautot liikenteeseen. Tänään sain kuitenkin aikaiseksi ottaa tämän laatikkohomman työn alle.

    Eli laatikkoon tuli nyt:
    - Tuo Sonnaxin kitti soveltuvin osin, mm. uudet kuulat ja pari uutta venttiiliä kuluneiden tilalle. Se yksi kuula oli muuten kulunut selvästi muita pienemmäksi ja se on varmasti tuon turbiinilukon oireilun aiheuttanut. Kokoero taisi olla puolen millin luokkaa, mutta näköjään se on riittävä.
    - Uusi välilevy, johon porailin J-Modin mukaisesti syöttöjä isommaksi. Välilevyn venyminen on kuulemma ongelma, tämä uusi on paksumpi (Tuff Plate)
    - Kaikki uudet solenoidit, koska ne sattui olemaan hyllyssä
    - Uusi johtosarja, koska se sattui olemaan hyllyssä
    - J-Modin mukaisesti poistin 3-4 paineakun jousen mutta jätin 1-2 jousen paikoilleen, osin siksi että jotkut näin suosittelee mutta enempi varmaan siksi että kunnollisten lukkorengaspihtien puuttuessa itselläni tuli kiintiö lukkorenkaan irroitusta täyteen siinä abouttiarallaa 45 minuutin kohdalla.
    - Uudet öljyt (Mercon V) ja suodatin

    Ainakin lyhyen kotimatkan perusteella laatikko pelaa nyt kuten kuuluukin.

    Tyhjennyspropulla varustettu öljypohja olis pitäny hankkia, en muistanutkaan kuinka sotkuinen homma tällainen oli kun harrasteautoissa proput on. Venttiilikoneistosta muuten tipahti metallinpalanen joka paljastui nelosen pantaservon lukkorenkaan päästä irronneeksi kappaleeksi. No uutta ei ollut, mutta täytyy hankkia jo valmiiksi siltä varalta jos nelonen yks päivä häviää. Kuulostaa sen lukkorenkaan hajoaminen olevan tyyppivika näissä.

    Chevyn perinteisiin laatikoihin verrattuna tässä on helppoa venttiilikoneiston asennus kun siellä on ohjuritapit auttamassa ja kuulienkaan kans ei tarvi enää siinä vaiheessa akrobatiaa, ne on jo tallessa.
     
    maverick999 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!