sbc 350, kuinka tehoja edullisesti lisää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja viijari, 2.2.2020.

  1. viijari

    viijari Gearhead

    Eli autossa kiinni 350, joka toimii, mutta kaakit lienee muualla.
    Lohko
    lohkon numero: V0318CMH, CMH= 1972 tai 1974, turbiinikopan päässä 8970010
    Kannet
    3917291 => vm 1968, intake 1.94, exhaust 1.5000, cc64
    Kaasari
    Holley 650
    Imusarja ties mistä, sanotaanko on sininen ja varmaan saastevehkeestä.

    Näillä vajavaisilla tiedoilla, kuinka enemmän koneja ulos?
    Lohkolla ja näillä kansilla+muuta.... mitä, nokka, imusarja.
    Nokasta ei mitään tietoa.
    On painavassa 1970 wagonissa kiinni.
     
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Selvitä todelliset puristukset.
    Sitten nokkaa sen mukaan.
    Porttaus kansiin.
    Jaottimen ja kaasarin rukkaus toteutuneen kombon mukaan.
    Imusarjan ja muut jättäisin tollein.
     
  3. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Noilla lähtötiedoilla eniten askarruttais kuinkahan kulunut se kattila on? Seetit jo levinny ja ohjurit löysät,laakerit punaisena,pytyissä puolenmillin rappu?
     
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Isompikaan heppalauma ei auta, jos raskaassa autossa aavikkoperä ja matala stallinen turbiini.
    Paljonko kierroksia 100km/h vauhdissa.

    IS
     
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Rautakansillakin saadaan 350+ hevosvoimaa ilman noidan pätevyyksiä, mutta moottorin peruskunto on syytä ensin selvittää ennen virivirijuttuja. Jos osoittautuu, että pitää porata ja höylätä ja kaivertaa ja surrata, on tässä vaiheessa hukattu pahimmillaan useampikin tuhatlappunen.

    Oman sbc:n virittelin vanhanliiton tyylillä, eli puristukset 10.5:1 hujakoille, takomännät, portatut rautakannet (2.02/1.6), Compin XE274 laahurinokka, aluimari, Holley 750, peltisarjat. Lohko dekattiin, kannet kunnostettiin (venttiilityöt, tasot, yms).
    Moottorissa se 380hp, jonka johdosta Camaro kulkee nyt täydessä katukuosissa korkeita 13 aikoja, 3.42:1 perävälityksellä ja n. 2600rpm turbiinilla.

    Ostoslistani:
    - Kannet (käytetyt)
    - Takomännät + veivit (käytetyt)
    - Imari (käytetty)
    - Kaikki moottorin tiivisteet + pakkasproput
    - Kaikki moottorin laakerit
    - Pulttisarjat (alakerta + kannet)
    - Männänrenkaat
    - Nokka-akseli + nostajat
    - Kaasari
    - Ilmanputsari
    - Peltisarjat
    - Turbiini (käytetystä kunnostettu)

    + koneistamosta lohko- ja kansityöt, nokkalaakereiden asennukset, uudet venttiilit, venajouset, yms.
    + TH350 vaihteiston preppaus ja vahvistus

    Tehonlisäystä tuli persarviolta sellaiset +150hp lähtötasoon, ja rahaahan tuossa saatiin palamaan kaikkinensa jotain 5000-7000e hujakoille...(en ole tosiaan laskenut).
    Sillä rahalla saa muuten jo aikas kiukkuisia uusiakin moottoreita.
     
  6. viijari

    viijari Gearhead

    Koneen kunnosta ei tietoa. Ei vielä paljoa tullu ajettua.
    Saattaa olla paja1:n esittämät oletukset ihan mahdollisia. Katotaan kun jossain vaiheessa otan padan pois nokalta.
    Tota jakulepin informaatio on vähän sitä mitä hain. Peruskunto selviää, kun kone on irti.
    Ja jos selviäisi nykyisillä kansilla, niin eipä tarttis niitäkään ostaa.
     
  7. viijari

    viijari Gearhead

    Niin ja näyttäis olevan Hookerin peltisarjat paikallaan.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joku saastepökylä imusarja kuristaa varmasti kymmeniä heppoja. Mä dynotin joskus aikanaan letukan 307cid edelbrockin 70 luvun imusarjalla ja sit uudestaan perf.rpm. imusarjalla. 30hp eroa. 240hp vs 270hp. Aneemista joo, mut paljonkohan se ois kuristanut 350cid konetta? Joku saastemallin imusarja varmaan vielä huonompi kuin toi edelbrockin vanhus.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos se kone sattuis olemaan muuten kunnossa, niin aika edullisilla peruspalikoilla sen saa piristettyä. Huomionarvoista on se että auto on painava.

    Hyvin samanlaisesta lähtökohdasta on tehty esimerkiksi näillä osilla:
    -Imusarja Edelbrock EPS 2701
    -Nokka CompCams XE262H
    -Kansitiivisteet Fel-Pro 1094 puristusten nostamiseksi
    -Kansien parantelu (nuo 291 kannet on hyvä lähtökohta)

    Peltisarjat sulla jo olikin, ja kuten jo mainittu, perävälitys on yksi tärkeimpiä ja helpoimpia virityskohteita.
     
  10. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tuon nokan kanssa kannattaa muuten rohkeasti pitää vaihtoehtona muitakin valmistajia kuin Compia. Compin nokkaa sattuu olemaan Suomenniemeltä runsaasti hyllytavarana, mutta eivät välttämättä edusta parasta mahdollista A-ryhmää. SBC nokkavalmistajia ja eri vaihtoehtoja kun on giljoonittain. Itsellänikin Compin nokka, ja toistaiseksi kaikki hyvin, mutta vakuumikaasarilla operoitaessa olisi hieman toivomisen varaa alakierrosalueella.

    Esimerkiksi Lunatin, Cranen ja Edelbrockin nokkia on kehuttu - joskaan en pysty omakohtaista käytäntöön pohjautuvaa analyysia tarjoamaan niiden ominaisuuksista.
    Kehotan vain tutustumaan tarkemmin mitä on tarjolla ja haastatella asiasta tietäviä. Käyttökohde sanelee paljon, ja just se jos kottero on iso ja muhkea.

    (Tarkennan kuitenkin vielä että itsekin olen edelleen melko vasta-alkaja näissä asioissa, eli nämä eivät ole absoluuttisia totuuksia. Joitain perusasioita jäänyt takaraivoon)
     
    Muokattu: 3.2.2020
  11. max

    max Double Gearhead

    Pystyn tässä komppaamaan artsiracingia,sillä mulla on omakohtaista kokemusta Compin XE 262 nokasta,EPS imusarjasta sekä näiden kanssa pelaavasta pienikanavaisista After Market kansista.Dynossa todisti olevansa todellinen pikkujättiläinen ja olis passeli just raskaaseen autoon.
    On jouten ja myynnissä tämä uusista osista rakennettu 350 jos haluat nopean ratkaisun motin kanssa.
     
    Muokattu: 3.2.2020
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jep, kaverilla oli takaveto scottarissa joko juurikin tuo nokka tai asteen parin päässä siitä ja oli kyllä loistava käytökseltään painavaan autoon ja takarenkaat kyllä löi joutavaa aina halutessa. Alavääntö oli erinomainen.
     
  13. viijari

    viijari Gearhead

    Kiitos kaikille vinkeistä. Katotaan mitä tuleman pitää. Lisää vinkkejä saa ilmoitella.
    Ostokonetta ei nyt ole tarkoitus hankkia tai jos isolohko tulee vastaan niin ehkä.

    Perä on alkuperäinen 12 pulttinen ja se tullaan avaamaan myös.
    Öljyt siihen vaihdoin viime kesänä.
     
    Muokattu: 9.2.2020
  14. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Minimiremppa ja hukkaa pois komeilla saatesanoilla. Paskoihin on turha hakata rahojansa.
     
  15. viijari

    viijari Gearhead

    Kattelin noiden hintoja, niin esim. Edelbrock EPS 2701 159,80€ UsPartsilla, ei paha ja CompCams XE262H nokka 174,90€ samoin UsPartsilla. Eihän nämä ole pahoja hintoja.

    Konehan on aika isoilla kierroksilla tuolla satasen nopeuksissa (korvakuulolla), rundimittaria ei ole. Kaverilla olisi TH700, auttaisiko se asiaa?
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kannattaa katsella myyntipalstoja, siellä ajoittain on kaupan SBC aluimareita ja muutakin palikkaa, usein ihan kohtuurahalla (kympeillä).
    Ostoilmoituskin saattaa tuottaa haluttua tulosta.

    Uuden nokan ohella uudet (hydrauliset) nostajat ja mahdollisesti venttiilijouset tulevat kysymykseen. Kansihomma on tuon listan arvokkainta touhua, joten kannattaa siitä neuvotella asiasta ymmärtävän kansivelhon kanssa, joita ovat ainakin:
    Pirkanmaalla Kivinummi http://www.kivinummiracing.fi/index.php/speed-shop/sylinterikannet
    Pääkaupunkiseudulla Hi-Car http://www.hicar.fi/

    (mainittakoon, että kansirempan hintaa kannata peilata samalla uusien alumiinikansien hintaan. Nekään eivät enää pahoissa hinnoissa ole. Käytettynäkin voi tärpätä.)

    Moni tykkää TH700 askista just sen nelosvaihteen ansiosta, jolloin tiuhemmallakin perällä on mukavampi ajella vähän pitemmälle kuin tankkaamaan ja takaisin.
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Tästä olen monasti kertonut,mutta ketjun aloittajalle vois olla hyödyllistä tietoa.
    Tuo mottini jossa on juuri nämä EPS imusarja ja XE 262 nokka,lähestyin kansivalintaa ”Erilaisen nuoren” tavoin.
    Eli siis hyvin pienet kannet.Ne ovat Summit Racingin omat rautakannet 72cc palotilalla ja 165cc kanavalla.Ovat muuten kopiot Dart Iron Eagle kansista.
    Kun männätkin ovat tasapäät kahdella taskulla niin puristuskin on sopiva.
    Tais olla semmoinen sanonta,”Ei se koko vaan kuinka sitä käyttää” vai miten se meni?

    Edit.jakulepi puhuu ihan asiaa,että hyviä löytöjä voi tehdä myyntipalstalla, mutta tuo EPS imusarja on hinta/laatu suhteeltaan aivan lyömätön,että ei kannata vanhoja imusarjoja tässä tapauksessa paljon ostella.
     
    Muokattu: 10.2.2020
    jakulepi ja artsiracing tykkäävät tästä.
  18. manun

    manun Gearhead

    Paljoko teho Max tuossa sinun koneessa
     
  19. max

    max Double Gearhead

    371hp 5300rpm.
    560 nm.4300 rpm.
    2500 rpm.kohdalla oli 500nm.eli varsin ponteva koko alueella.
     
    Muokattu: 18.4.2020
    chevy-kane ja jakulepi tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!