Koneen sisäänajo ÖLJY

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sibe70, 28.3.2008.

  1. kime2

    kime2 Gearhead

    Gulf Zinc Plus 20w-50
    Tuolla öljyllä on pysynyt compin xe nokatkin hyvinä.
    Useammasta nokasta tuon öljyn kanssa kokemusta.
    Kokemusta myös kuluneista nokista muilla öljyillä.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ajan sisään (ja muutenkin) Valvolinen Racing öljyllä jota saa kohtuu hintaan Motonetista. Sinkkiä siinä on kokolailla riittävästi mutta sisäänajon ajaksi lisään sen määrää reippaasti Red Linen lisäaineella.
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Samaa litkua mulla ollu laahurikoneissa sekä myös rullanokka koneissa. Koskaan ei ole ongelmia ollut. Tosin, vakiokoneita vakiojousilla ajettu parhaimmillaan toistakymmentä vuotta perus mineraalilla missä sinkistä ei tietoakaan.
     
  4. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    siis.. perus mineraali moottoriöljyissä oli aikoinaan vielä reippaasti juurikin näitä sinkki fosfori aineita. (zddp). 80 luvulla öljyissä (SF-luokitus taisi olla silloin) jossa oli järjestään oli 1500ppm (parts per million), 90luvulla tiputettiin rajaa 1200ppm (SH) , joskus vuonna 2000 tms sitä tiputettiin noin 1000ppm luokkaan (SJ), ja 2005 jälkeen tulleessa öljyluokituksessa (SM) onkin enää noin 800 sinkkiä ja fosforia. (kiitos katalysaattorit ja ekohenkisyys)

    joten minusta vanhemmat koneet tarvitsisivat sen 1200-1500ppm zddp pitoisuuden jo peruskestävyyden takia. ja uusi rempattu kone sisäänajoon +2000ppm (juurikin noilla sisäänajoon tarkoitettujen lisäaineiden avulla boostattuna.).
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mutta onko tolle sinkille tullut korvaavia aineita? Luulis että jossain tönärikoneisissa kuorkeissakin se venttiilikoneisto on aika raskas, vai onko niissä ne nostajat vaan niin armottoman kokoset ettei tule painetta?
     
  6. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Raskaan kaluston dieselöljyissä ne sinkit taitaa olla vielä tallella. Siksi joku 15W-40 diesel-delvacci tms. (ei uusimmat kuitenkaan) voi ollakin hyvä öljy vanhaan koneeseen. Samoin prätkäöljyissä sinkkiä on runsaasti vaihteiston voitelun takia.
     
  7. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Nostetaas vanhaa keskustelua, olis nokan sisäänajo kohta ohjelmas. Näyttää aika hyvin perus mineraaliöljyt kadonneet kauppojen hyllyiltä, 20w-50 löytyy useammaltakin valmistajalta mut 10w-30 tai 10w-40 ei juuri näy. 2 edellistä sisäänajoa on onnistunut Teboilin 10w-40 osasynteettisellä öljyllä ja redline lisäaineen kanssa, mut mineraalia pitäis olla jos ohjeiden mukaan tekis. Mitä nykyään käytetään? 20w-50 tervaa en mielelläni laittaisi.
     
  8. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    malvasto tykkää tästä.
  9. 3964

    3964 3rd gear

    Itse ajoin teboil 10w-30 moniasteella + hieman redline break in evästä laahuri nokan sisään,tosin ei koneella ole muuta ajettu vielä kuin muutaman kerran lämpimäksi käytetty ja venttiilit säädetty.

    Saman moiset liemet laitoin nytkin sinne tosin ilman lisäainetta.

    Noita öljyjä ainakin raskii vaihtaa useammin,tais olla 12€/4l
     
  10. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Toi Jounin ehdottama mobil vois olla sopivaa litkua. Ei oo tommosta näkyny motonetis eikä muiskaan mobilia myyvis liikkeis. Tolla teboililla on tullu ajeltua vanhoilla käyttisromuilla, ajattelin kuitenkin laittaa paremmat (ainakin kalliimmat:)) tohon sisäänajoon.
     
  11. speedy

    speedy Double Gearhead

    On nuita mineraaleja jopa halapahalleisa, puuilot, motonetit jne. Lähes paikallinen myy kingin 15/40 minraalia, joka on just passelin halapaa ensiöljyks, ajoin olssinkin nokan sisään ongelmitta, ilman mitää taikalitkuja. Mutta ei niistä lisäsinkeistä ny haittaako oo, ja semmosenko lurauttaa halpisöljyyn, tai tommoseen mitä aiemminkin o0t käyttäny ni varmasti onnistuu.

    Tuossa perus halpista laarukkaampi, on varmasti hyvä ! https://www.motonet.fi/fi/tuote/591302/Mobil-Delvac-MX-15W-40-4L
     
    Muokattu: 15.2.2020
  12. fxsts

    fxsts Double Gearhead

  13. kuutio

    kuutio Gearhead

    Toivottavasti mullakin toi rojekti joskus pääsee tohon ensistarttiin asti, nyt kun muut on myllyn kasannu, eikä ihan varmuutta mitä ja miten tehty.. niin oon kanssa miettiny tota lisäainetta. Nyt oon koneeseen kipannu 10-30 teboilin mineraalit. Tota 20w-50 GTSsää tuli jo ostettua sitten ensi vaihtoa varten..mutta täällähän senki moni moittii liian paksuksi.. noo jos nyt ei heti ala kalkattaa nii voishan tonkin gtssän sitten vaikka blandata tolla halvemmalla mineraalilla...
    Mielenrauhaa.. ei vainoharhaset saa!
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllä öljykin olis parempi tehä itte!
     
    speedy, maxvo2 ja kuutio tykkäävät tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos ja kun sen sekoittelee parempiin koneisiin ostamiensa purkkien jämistä, ei lopputulos voi olla kaukana metsässä. Se on astiassa.

    Mitenköhän semmonen 0W20, 5W30, 10W40, 20W50, 10W60 hybridi mahtaisi menestyä labratestissä? Aineet olisi.
     
  16. Nykyöljyt on täysin toisiinsa sekoittuvia, että ei sen puolesta aiheuttasi ongelmia. Lähinnä lopputulos olisi kiinni sekoitussuhteista, että mitä öljyä se eniten muistuttaisi.
     
  17. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tällä ajettiin minunkin Comp-nokka sisään, taisi seassa olla vielä ekstrasinkkiä mukana. Hyvin meni!
     
  18. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Jep, tolla öljyllä on tullut kans ajeltua kesäisin. Tohon sisäänajoon laittaisin mieluusti vähän löysempää värkkiä.

    Mites noi dieselöljyt esim. toi mobil, onko niis jotain mitä normiöljyis ei oo, oon noita kuullu näis ennenkin käytettävän mut ei omakohtaista kokemusta.
     
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Dieselöljyjäkin on monenlaisia, mutta jos laittaisi vaikka volkkarin pumppusuutindieselin speksit täyttävää, niin olisi ainakin pintapaineenkestoa enemmän kuin normi(diesel)öljyssä.
     
  20. Herje

    Herje Double Gearhead

    Sae30 öljyllä ja Compin lisäaineella olen omista moottoreista päryttänyt nokka-akselin ajaa sisään.
    Ja männän renkaat valmistajan ohjeitten mukaan.
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!