Moottoripornoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja GRA-55, 8.10.2014.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Wheeler dealers :wc:
    Vittu mitä touhua välik

    E: Toki jobbareitha ne o..
     
  2. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    [​IMG]
     
    Seevu, Forvolett, Dataviilaaja ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Muistan jakson ja vaikken olekaan patonkiautojen ystävä...Wheeler Dealers:n projekteja katselee ihan mielellään, yksi parhaista ohjelmista mitä nykyään töllöstä enää tulee.
    Viimeksi tuli katsottua uudempia jaksoja jossa Ant Ansted viritteli sen "Petty Jr. 43" Barracudan ahdetulla Hemillä.

    [​IMG]
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niillä on sentään joku tolkku, millä moottorilla mikäkin auto sopii parantaa!
     
  5. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Mikähän idea tuollaisessa vastamäntäkoneessa on? Pienemmät lämpöhäviöt ilman sylinterinkantta? Eikö isommalla sylinterillä saisi saman yksinkertaisemmin (tilavuus kasvaa halkaisijan toisessa potenssissa mutta pinta-ala ei)?
     
  6. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Aikojen alusta noita on rakennettu siksi, että huuhtelu on tehokasta ja tapahtuu ilman turhia liikkuvia osia. Toinen merkittävä etu on se, että rautaa säästyy monta kymmentä kiloa kun kammottavan termisen väsymisen kuormittama sylinterikansi puuttuu kokonaan.

    "Voi ku eläis kevääseen et sais Commerin viä kerran kuulla ujeltavan!"
     
  7. Minulla on varmaan joku syvemmän laatuinen perversio erilaisiin itsetehtyihin imusarjoihin. Tuli netin syövereistä tämmöinen vanhan liiton artikkeli early-Hemin imusarjasta. Siinä on vanhaa kunnon metallikies osaamista:cool:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu, elektro ja MJF tykkäävät tästä.
  8. Jotenkin tämä ketju on mun foorumin suosikkeja..

    No törmäsin eilen tämmöiseen kuvaan:

    [​IMG]
    Wikipediasta löytyy lisää tietoa Porchen bokserikaseista. Tämä on se eka malli 753:

    The first Porsche flat-eight was the Type 753. Work began on it in 1960, following the announcement of a 1.5-litre displacement limit for the 1961 Formula One (F1) season. The design of the new F1 engine was done by Hans Hönick and Hans Mezger. The 753 inherited the traditional Porsche features of a boxer layout and air-cooling, but with the number of cylinders increased to eight.[1]:312–319

    Bore and stroke were 66.0 mm × 54.6 mm (2.6 in × 2.1 in) respectively, resulting in a displacement of 1,494.38 cc (91.2 cu in). The oversquare dimensions kept piston speeds low, and also kept the engine narrow and as far out of the airflow on the sides of the car's tub as possible, although it was still wider than the 120° V6 and 90° V8s of the competition.

    The centre of the engine was a magnesium crankcase cast in two halves split vertically along the centre-line of the crankshaft.[2]:324, 325 The crankcase carried a one-piece crankshaft in nine main bearings. The eight aluminum cylinder barrels had their bores treated with a spray-on molybdenum/steel coating called Ferral. Each finned cylinder had its own separate aluminum cylinder head, with four studs per cylinder holding the heads and barrels to the crankcase. An aluminum valve-gear cover cast as a single piece stabilized the four cylinders on each side of the engine.

    The valvetrain was similar in some respects to that designed by Ernst Fuhrmann for the Type 547 four-cylinder engine. There were two overhead camshafts per cylinder bank, operating two valves per cylinder.[1]:314[3]:98[2]:324 As with the 547, the cams were driven by shafts rather than gears or chains, and the cam lobes were separate pieces that were keyed onto the shaft. The 753 added a second countershaft above the crankshaft to the single one underneath the crankshaft in the 547. Both countershafts rotated at half crankshaft speed. Two layshafts from the upper countershaft drove the left and right intake camshafts, while two other layshafts from the lower countershaft drove the exhaust camshafts, eliminating the vertical shafts in the 547's cylinder heads that gave that engine one of its nicknames. A short vertical shaft from the bevel gear on the right-hand inlet camshaft drove the axial cooling fan at 0.92x crankshaft speed. The valvetrain was designed to operate reliably at up to 10,000 rpm.

    The engine had a dry sump system with a separate oil tank. A Bosch dual ignition system with four ignition coils and two distributors fired two spark plugs per cylinder. The air-fuel mixture was delivered by four 38 mm (1.5 in) Weber double downdraft carburetors; two on each side.


    Pitihän noi Weberit vielä googlta, kun on sen verran erikoisen kokoiset. Löysin ketjun Porsche 356 sivulta ja kuvia 38IDF Webereistä:

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kerkko ja Dataviilaaja tykkäävät tästä.
  9. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Siis häh, joka sylinterillä oma kantensa, mutta kuitenkin vain kaksi nokka-akselia per puoli (yhteensä neljä)?
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No sitähän sun on sitten saatava LISÄÄ!

    [​IMG]

     
  11. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    "Kolomonen... (pam) Kaheksikko... (pam) Iii... (pam) Dee... (pam) Aaa... no missä hitossa se A-meisti nyt on...? Siankarlo unohtanut sen varmaan taskuunsa... no laitetaan sit... jaha... P:kin puuttuu, no jos sit vaikka "F1" ja nostetaan hinta kolminkertaiseksi kun nää menee vielä Saksaan. Siinähän ihmettelevät että onpa hianot vormulakaasarit, kukaan o tämmösistä ikinä kuulukkaan - kyllä varmaan kulkee kovasti nyt!".
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  12. Porno kiinnostaa aina..;) Onko tämä joku sun proggis vai..
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jep. Sain jossakin vaiheessa suvussa kiertäneen tuutin lahjana. Aloin pistämään ajokuntoon. Jarrut, valot jne. Käynnistelin. Vaikea käynnistettävä. Eikä käynyt tyhjää oikein mitenkään. Tutkin sytkän. Irroittelin rivin Keihineitä. Näin kaikkialla "sepitykset". Päätin kokeilla toimivalla H-D Keihin CV:llä käviskö silläkään. Ei käynyt, mutta kierroksilla toimi oikein mainiosti.

    Täytyy nyppäistä se kone raamista ja katsoa, mikä sillä on hätänä. Käy kaikilla 2000 päältä eikä edes yritä käydä sen alapuolella. Bräkleenillä starttasin.

    Päätynee jäykkäperäiseksi ja saattaa saada "lisäilmalaitteen" imupuolelleen.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  14. Sulla on välillä sen verran mielenkiintoisia ja omaperäisiä ideoita, että voisit kirjoittaa ihan omaan projektiketjuunkin. Esim. tästä odotan enemmänkin juttua..:cool:
     
  15. Tuosta SS:n imusarjakokeilusta tuli mieleen, että Fordin OHC oli tarjolla eri mallisia imusarjoja yhdelle sivuimulle, eli imusarja oli 2-4 tyyppinen. Sen voi toteuttaa muutamalla eri tavalla ja niissä on yllättävän paljon eroja:

    [​IMG]
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sori, se oli varhainen prototyyppi vailla sen kummempaa suunnittelua. Ja ilmeisesti, sun uusimmasta linkistä päätellen, noita tekee myös teolliset muotoilijat.

    Aika ymmärrettävää, miksi Lynx noista toimii jotenkuten paremmin ihan vaan sytkäjärjestystä pohtimalla. Rivikutonen näyttää tässäkin kyntensä kun 123 ja 456 on luonnollinen jako "joka toiseen".

    Sen jo ehdin sillä tuutin 1-4 imarilla testata, että jos tekee imusarjaan kuopan, niin se kerryttää siihen kuoppaan nestettä, joka sitten kaasuttaessa ampaisee matkaan. Ryntäytyksessä tuli satunnainen musta pilvi kera käynnissä tapahtuvan pikahäiriön. Tässä tapauksessa kuoppa oli putken mutka 2 ja 3 pytyille. Kaasarin poistettuani näin jopa niissä lammikot.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ...ja eiköhän se tuutti ruiskun saa. Kaasarit on niin eilistä.
     
  18. Siltä minustakin näyttää, että tossa ekassa ei ole sytystysjärjestystä mietittty..mutta yllättävän tasaisesti silti virrannut. Tossa toisessa on isossa plenum, joka periaatteessa tasoittaa, mutta lopputuloksena isot erot.

    Se on totta, mutta jäykkäperäisissä choppereissa se ei ole aina se juttu. Mitä kummallisempi viritys, niin sitä enemmän mopopojat tykkää..Siksipä heitän erittäin kummallisen idean. Volvon Pentan Solex 44 PAI:p

    [​IMG]
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pontiacin 389 tri-power ei vissiin ollut kuin -15hp arvoinen vs nelikurkkuinen. Fixummalle sukupuolelle myydään kodinkoneet ominaisuuksilla, äijille koneet kromikoristeiden määrillä. Motskarirakentajat tekevät (nyt mennään uusille alueille) taitonsa mukaan mahdollisimman silmää palvelevia laitteita laittaen samalla usein oman ulkoisen habituksensa mahdollisimman silmää kirveleviksi.
     
  20. Marklin

    Marklin Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!