-79 Aspenin ehjäystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MJF, 8.10.2019.

  1. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Kiinnostaa, että millain halpa-hallin purkki kyseessä???
     
  2. En tiedä, millainen on Halpa-Halllissa, mutta vastavia löytyy esim. Motonetista:

    [​IMG]
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Äh, empä vieläkään muistanut purkkia katsoa minkälainen se oli... Puolen litran valkoinen muovipurkki :D

    Kansi kävi jyrsinkoneessa oikaisussa, otettiin milli pois. Pikaisten mittausten ja laskelmien jälkeen puristussuhteeksi saatiin näin mahtavat 8,45:1 :D Oikastaan siis lohkon tasoakin samaisella millillä, päästään aika likelle 9,0:1
     
    sleepercooler, Gary Grand, asiekkin ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Eipä oo mitään kunnolla näkyvää tullut. Lohkosta lähti kans se milli pois. Lohkosta pirrasin öljypumpun alta pääkanavia, vähän pyöristystä ja helpotusta virtauksiin. Kuvaa ei tullut otettua, mutta samalain kuin Valiantin 170 lohkostakin. Venttiilit kävin hiomassa, imuventtiilit olikin hyvät, pakosissa vähän hiomista. Samalla hioin niihin toisen kulman, pakosiin 30 astetta ja imuihin 25. 20 olis varmaan ollut sopivampi imuventtiiliin, mutta koneessa ei riittänyt enää vara siihen.
    Istukan tekoon olis pari vaihtoehtoa. Kaverilta sain lainaan ebaysta ostetut cutterit joita on 30, 45 ja 70 asteen kulmiin. Ja isän joskus aikoinaan ostama Lisle carbide cutter joka leikkaa kerralla 30-45-60 kulmat. Pitää tuumailla ja pyöritellä kummalla tekis o_O

    [​IMG]
    [​IMG]

    Mäntä tuli sieltä eka sivulla mainostetusta linkistä. Paketti ainakin on komia, liekö ihan nossia :) Pikamittauksella puristuskorkeuskin täsmää alkuperäiseen, sitä vähän jännäsin kun uuden laittaa.

    [​IMG]

    Ja vielä kuva Halpa-hallin putelista

    [​IMG]
     
    Gary Grand, jariha, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Visa

    Visa Gearhead

    Therm Olut.. eiku se oliki x lopussa :p
     
    Gary Grand ja jariha tykkäävät tästä.
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vähän on saatu tehtyäkin vaikka ei ole tullut niitä vähiäkään tänne päivitettyä. Taas ollut kaikenlaista muuta ohjelmaa, kaivettiin mm 600 metriä putkea maahan takapihalle. Alakerta on ollut kasassa jo jonkin aikaa. Kantta onkin tullut tökittyä pitempään ohi kävellessä. Pako-ohjarit oli niin väljät että ei viitsinyt niinkään kasata. Päätin jo ottaa toisen kannen aihioksi, purin venttiilit sieltä pois ja kappas kun siellä oli ylikokovarrella olevat pakoventtiilit. Kalvasin ne tähän kanteen ja se ongelma oli ratkaistu. Kanavat sai pikaisen taskuporttauksen, vähän enimpiä venttiilin alta ja ohjarien ympäriltä. Kolmikulmaseetit tuli Lislellä, vielä vähän pitää läpätä ja tarkistella että pitää. Nyt kun venttiilit on koneistettu paikalleen, mittasin palotilat ja mäntien dekkikorkeuden. Vaikka pari milliä lähti, puristukset nousi vaan 8,8:1. Kaasarin remppasin, uitin ultraäänessä ja taisin puhalluskaapissakin käyttää. Testailin sitä Valiantissa kun siinä ei oikeen mikään kaasari tunnu toimivan. Ei tehny tämäkään poikkeusta siinä, toivottavasti kuitenkin tässä toimii :D

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, Visa, foxkiller ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aika perusteellinen metsäauton herättely sulla on käynnissä. Tuollahan on vielä loistava mahdollisuus käyttiksenä. Kaasuvehkeet kun vielä laittaa...
     
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    No eihän tää nyt ihan metsäauto kuitenkaan ollut :D Moottorihomma oli kyllä ylimääräistä ja odottamatonta projektia, mutta tehdään nyt sitten omaan tyyliin :confused:
    Kaasuhommia on turha täällä päin haaveilla. Lähin asema on reilu 100km pohjoiseen, toiseksi lähin asema 170km etelään. E85 sentään saa reilun 50km päästä, sinnekään ei ole koskaan mitään muuta asiaa :rolleyes:
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slantille ei kannata viinahommia ruveta opettamaan. Otoksella yksi se on sille aineelle todella perso. Todella!
     
    MJF tykkää tästä.
  10. SK-

    SK- 2nd gear

    Mitäs tälle projektille kuuluu? Hyvältä näyttää rakentelu.
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tällä hetkellä projekti on sivussa. Kevät ja kesä meni kun pojat oli koronan takia kotona ja sitten lomat perään. Lohko porattiin kesällä vielä 040 ylikokoon, oli ne sylinterit sen verran kartiot. Moottori on siis vielä osina, uudet ylikokomännät odottamassa kankiin asennusta. Kunhan tuon Satelliten saa tuosta liikenteeseen niin kasataan sitten moottori. Jos ei kukaan halua ostaa tätä väkisellä pois :p
     
    kotr tykkää tästä.
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vielä näkyy tämäkin olevan nurkissa, alakerta on pukissa pyörinyt haitoilla hallissa. Siirrellyt sitä edestakaisin ja kierrellyt ympäri. Taas tässä mukamas siivoillessa mietin että mihin sen laittaisin. No nyt tässä sitten päätin laittaa sen autoon paikalleen.
    Ensin imurointia, paineilmaa ja purkki jarrukliineriä lohkolle. Kampura onkin jo paikoillaan, niinkuin nokkalaakeritkin. Nokkalaakereita varten oon tehnyt kalvaimen vanhasta nokasta. Laakeripinnoille leikkuu-urat ja sillä kun pyöräyttää niin lähtee laakerit sopivan kokoisiksi.
    Ylikoko männät laitoin kankiin kiinni ja renkaat mäntiin. Huomenna varmaan saa jo alakertaa aika pitkälle valmiiksi kasaan.

    Nykymuodin mukaan videota:

     
    Gary Grand, isalmela, Kustom STW ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    Pojjaat oli sairaana niin ei päässytkään kasaileen. Tänään onkin sitten pukittu männät, nokka, öljypumppu ja jakopää paikalleen ja kansi kasattu. Vielä palotilan mittaus ennen kuin saa kantta istuttaa päälle.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. MJF

    MJF Double Gearhead



    No tulihan siitä videokin
     
    Kustom STW ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kannesta lähti siis se milli ja lohkon pinnasta toinen milli. Nyt kun sai kannen kasaan niin sai mitattua ja laskettua puristussuhteen tarkemmin => 8,3:1. Että mitäs hittoa, senhän piti olla jo 8,7:1 nurkilla. Vähän aikaa päätä raavittuani mittasin uudet ylikokomännät, ovat 1,1 milliä matalammat kuin stanukokoiset. Eli kansi lähtee vielä madallukseen vaikka kuinka olisi jo huvittanut pultata kiinni. No laitoin kuitenkin kannen malliksi päälle että saapi mitata nokan ajoitusta. Ykköseen keinut ja imutönäri paikalleen ja astelevyn kanssa pyöritteleen. Heittokello suoraan venttiililautaseen kiinni ja imuvenan kiinnimenokohtaa pyöritteleen => 56 ABDC. Nämä tulokset kun laittoi dynaamisen puristuksien laskuriin niin tuli 7,083. Lähempänä kaheksaa olis kait hyvä katumoottorissa. Jos näppäili puristussuhteeksi 9,0:1 niin tuloksena 7,6. Vähän vieläkin vois olla lähempänä kasia niin jos nokkaa aikaistaa 4-6 astetta niin päästään 7,85-7,94 lukemiin.

    https://uempistons.com/p-28-effective-compression-ratio-calculator

    Tuota laskuria käytin


     

Kerro tästä muillekin!