440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Weijari

    Weijari Gearhead

    Sulta jäi männät 0,6mm eli 0,023" alle deckin huomioimatta. n 10,4 on puristus. Mitkä ne nokan speksit olikaan niin päästään kiinni dynaamiseen.
     
  2. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Nokkaa en oo mitannu vieläkään, mut nyt kun nyppäsin hanttarin puoleisen kannen veke niin mittailin vielä uudestaan tota mäntä/dekki välystä niin näyttää jäävän dekin alle 0.35mm...
    Nyppään nokan vielä tällä viikolla veks ni ollaa viisaampia
     
  3. Joo, mä unohdin sen. Tero tosiaan mainitsi, että jäi 0,6 mm alle dekin.
     
  4. Mä otin tästä:

    https://www.summitracing.com/parts/fel-8519pt1

    Compressed Thickness (in):0.039 in.
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Muistelen että ovat kyllä oikeasti 1.4mm puristettuna.
    Täytyy mitata kun pyörähtää tallissa.:rolleyes:
     
  6. viridia

    viridia Gearhead

    Piti ihan käyä mittaamassa, kun rupes epäilyttämään. Kerran kiinni vedetty tiiviste irrallaan mitattuna 1,06mm, uusi kiristämätön 1,30mm ja kahdesta kasassa olevasta moottorista mittasin rakotulkilla, toiseen 1,00 meni just kannen ja lohkon väliin ja toiseen ei mennyt 1,00, mutta 0,90 meni eli kyllä ne taitaa siinä millin kieppeillä pyöriä.
     
  7. No 1 mm = 0,039370079 in eli eiköhän tuo oikein ole?

    Elikkä tuo on 0,013779528 in

    Jos noi nyt syötetään sinne laskuriin, niin:

    Your displacement is 493.41 CID
    The Compression Ratio is: 11.60
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    ?? 10.64 8cc:n valvereliefeillä jota käytetiin edellisissä laskelmassa.
     
  9. Toi laskuri antaa ton tuloksen, vaikka miten pyörittää näillä arvoilla:

    Number Of Cylinders: 8
    Bore: 4.350
    Stroke:4.150
    Head Chamber (cc's):84
    Valve Relief / Dome (cc's):8
    Gasket Thickness: .039
    Deck Height:.013779528


    Your displacement is 493.41 CID
    The Compression Ratio is: 11.60

    Laskurin oikeellisuuteen en ota kantaa. Tarttee varmaan laskea käsin..

    EDIT: Käsin laskettuna 10,95..Olkoot.

    Bore: 4.350
    =>11,049 cm

    A= 95,881641744 cm2

    Stroke:4.150
    =>10,541 cm

    V(sylinteri)= 1010,6879456 cm3

    V(tiiviste) 0,1 cm x 95,881641744 cm2 = 9,588164174 cm3

    VP = 9,588164174 cm3 + 8 cm3 +84 cm3 =101,588164175 cm3

    CR = (V+VP)/VP

    CR = 10,948874988

    EDIT2:Unohdin taas dekin. Eli siitä tulee 0,35 millillä 3,355857461 cm3 ja sitten tulee puristukseksi 10,6307, mikä on sama kuin sanoit. Ei pitäisi uskoa laskureihin, vaan laskea aina käsin.:(
     
    Muokattu: 24.2.2020
    Weijari tykkää tästä.
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mä olen Googlesta lunttaaja (kolmella eri tahon laskurilla) enkä edes ole tuota koskaan laskenut käsin. Esimerkkisi jälkeen varmaan osaisin... Sain eri tuloksen ja aattelin että kun menee neuvoksi jollekulle, niin pilkun paikalla on väliä, joten kysytään.

    Anyways, Staattisesta (tai siis sen puutteeesta) tuo koneen käytös tuskin on kiinni.
     
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kyllä se näytti aika liki 1mm olevan puristettuna.
    Sekotin pikkulohkon melkein samalla osanumerolla olevaan pahviin joka paksumpi kuin tuo isolohkon.
    Näin se muisti tekee temput.:p
     
  12. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Mites kun nuo kannet saa porttauksen jossain kohtaa, niin onko imusarja parempi vaihtaa ykstasoseen vai riittääkö/pärjääkö tolla edelin rpm:llä? Kauheesti ei tosta korkeempi mahdu pellin alle
     
  13. Jenkkipoika on rakentanut koneen semmoiseksi katumoottoriksi ja sinä taas haluat siitä enemmän kisakonetta. Se hydynokka tulee olemaan liian mieto sun käyttötarkoitukseen ja sen jälkeen onkin sitä imusarjaa vaihdettava yksitasoiseen..jne.

    Tässä on aika hyvin listattuna niitä, eiköhän sieltä joku sovi sun konepellin alle:

    http://victorylibrary.com/mopar/intake-tech-c.htm
     
  14. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Kyllä jos vaan välitys ja käyttötarkoitus on sen mukaista niin tietenkin 1 tasoinen imusarja.
     
  15. GBS

    GBS 2nd gear

    Jos oikee rasee pitää rakentaa niin toinen pelti reikä siihen ja kunnon yläkerta. Alkaa hönkii.
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vähän fifti-sixti se porttaaminen. Kanavaikkuna mopsin isolohkossa on vaan sieluttoman pieni 500 kokoselle motille. Jos voimaa haluaa niin niiden käyttäminen on vähän ku nousis perse edellä puuhun. Yli 5500 kierroksen on vaikee tuottaa voimaa. RPM riittänee sinne reiluun 500 heppaan, sen jälkeen alkaa single planesta olee etua. Hyviä on esimerkiks M1 tai Team G kevyesti portattuna, eikä ole sen korkeampia kuin RPM.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja yks tasonen imusarja toimii paremmin 500cid koneessa kuin jossain 383-400-440 samoilla osilla.
     
  18. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tein männävuosina 499ci rb alakerran johon porttasin RPM kannet jotka oli muuten ootb kunnossa. Ne virtas nokan nettonostolla, muistaakseni 317cfm imupuolella. Nokka oli Compin mekaaninen rulla 275/282 ja jotain .660 nostoo. Tunnelram ja 2x750 holley. Se meni painavas -71 satellitessa 11.3/200. Ja vielä niin, et aika parani 3 kymppää kun nostin vaihtokierrokset 6000->7000. Et vaikka se ei tuolla enää tuottais, ei myöskään alkanu radikaalisti laskemaan tai leikkaamaan tehoa. Toki eriasia on, mitä se olis ollu sit mw kannella, mut luulis kevyemmän a-bodyn tommosella kulkevan; en mä ihan perse edellä puuhun menemiseks tota olis kutsunu.

    Nyt itseasias duunaan samantapaista konetta kaverin Dusteriin. Kannet on paremmat, mut silti edelleen "pienellä" ikkunalla. Nokaks tulee Laahuri mut vastavilla arvoilla kuin yllä.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.2.2020
  19. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Niin tästähän nyt menee nuo vipat vaihtoon kun olivat sourcen tai vastaavat ja samaten pakosarjat vaihtuu noista schumacherin tekeleistä johonkin parempaan.
    Puntaroin tässä nyt lähinnä et kansien porttaus unkefäär tonttu ja vipoihin +500 tai enempi, et jos nyt uudet kannet vaihdan ni niistä saa köyhtyä sen reilu pari tonttua ja jos ne viel tarttee porttailla ni tuloo menoja enempi enkä mitää kiihdytysmottia aatellu, kun lähinnä et se 600hp ja sillä varmaa 10puolelle menis jo vartilla.... Tietty nälkä kasvaa syödessä, et ens kesänä pitää sit varmaa olla enempi tehoja ja sillon nuo edelit on jo loppuu kaivettu... Vaikeeta
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei se olekaan jos itse tekee ja harrastaa. Mut jos teettää niin sil kansityön hinnalla pääsee jo vaihtamaan sellasiin kansiin mitä ei RPM:t pääse lähellekään. Niillä on paikkansa, mut yleisesti ottaen ei kannata käyttää Pro Stock kansia vääntömoottorissa eikä päinvastoin. Isolohkossa kuitenkin on aika hyvin vaihtoehtoja jotka ovat siedettävän hintaisia, toisin kuin pikkulohkosssa.
     
    440Mag tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!