Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    vertauksena Mersu 180 b, ensimmäinen, vuoden huolto Vehossa 190€ sis imuroinnin ja päälipesun käsin ;)
     
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    Se uuden auton huolto maksetaan sen auton oston yhteydessä ja ensimmäinen 10tkm huoltokin oli ilmainen, siis sekin maksettiin auton maksu hetkellä. Perus käytetyn auton huolto nyt ei ihmeitä maksa.
     
  3. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Jotain yhteistä Amerikkalaisen bentsiini V2-moottorin kanssa...
     
  4. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    mitä tarkoitat?
     
  5. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    mikä on mielestäsi sinun elämäsi tarkoitus?
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Eipä oo sellaisia mekaanisia alennusvaihteita vastaan tullu missä metallia ei alkuvaiheessa öljyyn sekoittuis.
    Mutta massatuotannossa nykypäivänä se pintasilaus vaan tehdään ajamalla, ts hiotaan osat toisiinsa sopivaksi, eikä se silti tarkoita sitä että jotakin olis rikki. Jos sitä oikeaa röpöä olis tarttunu magneettiin olis kyseessä eri asia. Nyt ei tarttunut.

    Hah helppo! Murheen karkoitus. Se onnistuu kun tekee niitä juttuja mitä haluu ja mistä tykkää.
     
    Pertti K ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  7. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Sitä että...
    Kun olin nuori JA komee, niin yks kyläseppäkoneistaja kertoi mulle että kun uuden HD:n ostaa niin ensitöikseen pitää motor ottaa pöydälle ja hajottaa atomeiksi. Sen jälkeen kaikki metallinuhju tehtaan jäljiltä sieltä tulee kerätä pois ja kasata takas.
    En tiedä varmaksi oliko tuo jotain kommunistin yleistä pottuilua tähtilippuvehkeitä kohtaan, vai ihan joku koneistajan kokemukseen perustuva viisaus. Enkä edes ole enää nuori että ajat on muuttuneet ja kaikkee...
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  8. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    oon luullu, että se muju on tarkoituksella jätetty sinne hiomaan välykset kohdilleen
     
  9. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Olen edelleen komea mutten nuori; asiaan: Olen omistanut ja edelleen omistan jokusen ko firman pyöriä. Sillä vanhimmalla on kierretty eurooppaa ja ajettu noin 200000km, noiden kilometrien jälkeen en voi sitä kovin epäluotettavaksi sanoa koska moottori ei ole ikinä ollut auki (ostin uutena), ja aina on kotiin tuonnut.
     
    Pertti K ja RaiRai tykkäävät tästä.
  10. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Ai sii. Kommenttini liittyi siis vain tähän legendaan, omakohtaista faktakokemusta ei ole, sen myönnän heti. Ja luotettavuudestahan tässä ei vissiin ollut edes puhetta.
     
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Koneistuksista, koneistoista ja metallurgiasta voipi jatkaa vaikkapa tuolla työkaluosiossa.
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mimmosia rangeja on tällä nyt saatu kun enempi kilsoja kertyny? Päässyt vielä pikatiellä kokeilemaan vaikutusta etäisyyteen?
     
  13. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Itse kokeilin täyteen ladattua. Aiempia ajoja autossa ei ollut historiassa, niin kulutuslukema ei pohjaudu aiempaan ajomittaukseen. Kilometrejä tuli 56km. Puolet reipasta ajoa (reilut kiihdytykset jne.) ja puolet rauhallista ajoa (rajoituksia hyvinkin noudattaen, melkein jonoa perässä vetäen). Käyttäen kaikkia normaaleja laitteita mitä yleensäkin. A/C, soitin, jne.

    Range putosi 135km, 56km:n matkalla. Lähtiessä 311km ja lopussa 176km matkaa jäljellä. Varmasti pääsee pienemmälläkin ja yhtä varmasti isommallakin kulutuksella. Ulkolämpötila oli n. 14 astetta. Puolet taajama-ajoa ja toinen puoli maantiellä.
     
    Muokattu: 25.10.2019
    Pertti K tykkää tästä.
  14. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    pohjanmaalla tuommoista aikoinaan dianan kanssa koeteltiin ilman sen kummempia ennakkoasenteita. joku testireitti oli ohjelmoitu naviin jota tuli suunnilleen seurata. energiaa kului melko reilusti laskennallista enemmän, mutta en mitenkään optimoinut sen käyttöä.

    hontelolta tuntui pelkän akun varassa kiertää maaseutua... jostain syystä aivan eri fiilis kuin polttomoottoriautolla liikkuessa..
     
    Pertti K tykkää tästä.
  15. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Juu, Patterimirehet on sitten oma rotunsa.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Taisit sitä aiemmin jo kyselläkin. Hyvä ku muistutit.
    Etäisyyteen vaikuttaa käsittääkseni lämpötila ja ajotyyli jonka perusteella arvotaan seuraavan päivän kilsat.
    Paras ennuste mitä mittarissa on kesän aikana ollut on 301km täydellä akulla. Tuosta näkee myös että lämppärin/ilmastoinnin kulutus on aika marginaalinen tällä isommalla akulla.
    [​IMG]

    Tuon kännykkäapin heinäkuisen päivityksen myötä tuli maailmanlaajuiset etäyhteysongelmat, mutta ne sain omalta osaltani selätettyä aspan kanssa viestittelemällä.
    Normaalisti säde pyöri kesä aikaan siinä 280 kilsan kieppeillä työmatka-ajossa.
    Näillä tämän hetkisillä aamun -2 +6 asteen keleillä range on 260 kilsan luokkaa kun auto on lämmitetty ajovalmiiksi. Siitä saa ottaa 10-20 kilsaa pois niin ollaan alueella tuolla minun ajoprofiililla. Järkevästi ajaen tää kulkee näillä säillä yli 250 kilsaa, mitä tosin en itse siis tee.
    Se reilun 45 km tavan töihin meno otti kesällä 15% akusta eli rangea riitti hyvin 2 päivän ajoihin sen kummemmin säästelemättä ja ylinopeutta se 10%, mittarivirhe huomioiden, kautta linjan.
    Iltapäivän kulutus tietty muutaman prossan suurempi kun ilmastointia huudattaa auton jäähdyttämiseksi ja viileenä pitämiseksi. Kerran sain ajettua akun 14 prosenttiin kun ekaksi kävin töissä ja siitä vetasin suorilla Hyvinkään takamaille motaria pitkin 135-140 lasissa, eli lähes täysillä, taitaa olla ainoa kerta kun sain kulutuksen reiluun 20Kwh satasella. Muuten mennään kesän keleillä sillä 13-15 Kwh kulutuksella sataselle. Perillä auto jo kertoili että saattaa kotiin pääsy tehdä tiukkaa, mutta tosiaan 14 prossaa jäi jäljelle (yli 30km).
    Leaffi jättää akkuun reserviä vielä tyhjänäkin ja taitaa olla viitisen kilsaa mitä tuolla vielä OBD mokkulan kautta näyttää silloin kun akun toimintasäteen pitäisi rangemittarin mukaan olla nollassa.
    Tällä hetkellä työmatka ees taas sipaiseen n. 40 prosenttia akusta.
    Tänään töistä ajellessa mietiskelin että en muista milloin olisin kotiin tullessa akun prosettia tai auton jäljellä olevaa toimintasädettä edes vilkaissut.
    Ajelu on tällä hetkellä huolettomampaa kuin bensakäyttiksellä kun ei tarvi tankkailla. Viimeksi olen käyttistä tankannut viime tammikuussa enkä edes tiedä mitä bensa tai diesel tänä päivänä maksaa kun ei ole tarvetta hintoja seurata.
    Toista vuotta mennään vielä tuolla kiinteällä tarjoushinnalla. Kertaakaan en ole kodin ulkopuolella autoa ladannut.
     
    Muokattu: 25.10.2019
    Jooli, Pertti K, ramman ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tylsän vaivatonta autoilua ja siksi päivitystarvetta ketjuun ei juuri ole ollut.
    Toki kohtuu rivakka ajotyyli on myös kartuttanut kertaalleen valtion kassaa :)
    Matkamittariin on tullu n.10kk aikana vajaa 19 000 km, jonka ”polttoainekulut” kaikkinensa on vajaa 400€.
    Säästöä tullu Saabilla ajeluun verrattuna kutakuinkin 2000€, joten vuosittainen kuluarvio on osunut melko lailla oikeaan.

    Autoon uutena hankittu nastarengassarja ei ole ollut tänä talvena järkihankinta ja pito on kesärenkaisiin verrattuna olematon, joka aiheuttaa toistuvasti pidon irtoamisen kuivallakin asfaltilla kaupunkinopeuksilla piiskaa antaessa. Luistonesto leikkaa kuitenkin tehoa melko nopeasti, mikä säästää renkaita.

    Muutamaan kertaan tullu kokeiltua pikalatausta, viimeksi viime viikonloppuna.
    Hki-Hämeenlinna 105 kmh todellista motarinopeutta, pikalatausta 21 minsaa Tiriön ilmaisella (kaupassakäynnin aikana) josta ~15Kwh. Siitä Parolaan ja sieltä takas kotiin samalla nopeudella. Kotona vielä 50km rangea jäljellä. Range jää tuossa touhussa ja tuolla reitillä sekä nopeudella talviaikaan reiluun 200 kilometriin.

    Uudenvuodenaattona kävin myös Kangasalla, välilataukset Hml Tiriöllä ~30minsaa ja takastullessa Aapiskukossa saman verran, josta Tiriön 10minsan latauksen kautta takas kotiin, nopeus hiukka yli rajoitusten kautta linjan ja kotona vielä 30km rangea jäljellä.

    Summa summarum: Pikalatureita sais olla enemmän, ja maksullisia, jotta niissä ladataan vain se mitä on tarve ja siten käytössä paremmin pitkänmatkalaisille. Muuten autoilu on aika vaivatonta ja 8A hidas kotilataus riittää meikäläisellä hyvin kun akku on aina täynnä n. klo 02 aikaan yöllä (9-10 tuntia piuhassa).
    Työmatkat vie pikkupakkasella 45% akusta.
    Takakontissa on type2 piuha ja 10A matkalaturi, joita en ole tarvinnut kertaakaan. Mutta ei vara venettä kaada.
     
    Slant Sickness ja Inlinee tykkäävät tästä.
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Jätetääs se ideologia suosiolla toisaalle ja keskitytään 100% siihen omaan suoritukseen sivuille vilkuilematta.
    Mulla on Suomisähkö-sopimus mikä on ydinvoimalla tuotettua.
    Hinta ja oman tien kulkeminen ratkaisee tässäkin asiassa, eikä mikään ideologia.
    Mulla on ollu törkeen hyvä työpaikka yli 30v ja saan siitä nykyisin myös törkeän hyvää palkkaa.
    Matkaa vanhuuseläkkeeseen enää 307 päivää, jos haluan.
    En halua, koska asiat on hyvällä mallilla.
     
    Catiska tykkää tästä.
  19. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Ylivoimaisesti vihreintä sähköä, mielestäni. Ideologialla tai ilman.

    AHi
     
    Rannis, Inlinee ja Harri S tykkäävät tästä.
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Hassua sinänsä että sähköauton omistaja = vihreä. Tällainen ajattelu tuntuu olevan jostian syystä vallalla.

    Ainakin minulla valinta patteriauton ja muun voimantuoton välillä oli pelkästään taloudellinen. Ajan paljon, todella paljon maantieajoa. Sähköllä sen teen selvästi edullisimmin kaikki kustannukset huomioiden ja se riittää minulle perusteeksi patteriautoon.
     
    Harri S, 1purehell ja Inlinee tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!