440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Annat koneen olla nykysenä, turbo kylkeen ja polttoaineeksi E85 on voimaa ja vääntöä sen jälkeen. :)
     
  2. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    GBS ja Herje tykkäävät tästä.
  3. GBS

    GBS 2nd gear

  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Olikos noi perus ez:t tänäkin päivänä niin et katossa on selvä pykälä jolla toi ikkuna on tehty ns vakiokokoon? Eli helppo kairata mw ikkunalle. Sinänsähän nuo ei paljoa rpm:ä enempää virtaa ootb.

    Kaverilla oli tollaset eztat 500ci strokerissa aikalailla portattuna mut vakioikkunalla. Se meni ihan samaa matalaa 11/200kmh ku mun vastaava kone ja auto niil portatuilla edeleillä. Sit se kairas ne mw ikkunalle ja laitto mätsäävän imusarjan .loppuja tuli 20kmh lisää ja aika parani puol sekkaa
     
  5. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Lainataas vähän ketjua, kun noista Indyistä näköjään puhutaan.

    Ittelle tulossa 496 stroker. Noita indyjä näky olleen partsissa n 2500e/pari, ns "täydellisinä", mietityttää nuo mukana tulevat rullakeinut, näyttävät pahasti olevan 440Sourcen keinuilta, tai vastaavilta. Onko kokemuksia?, ittelläkin löytyy nuo Sourcen rullakeinut, ja en uskaltas omaan pakettiin niitä laittaa, rullien hajoomisen pelossa.
    Mitenhän nuo kannet siistittyinä pelais?
    nokaksi kaavailtu Lunati Voodoo 294/304 hydr rolleria, b-body 1600kg, 3,23 välitys, turbaani 2500, joo ja tarvii alipainepumpun jarruille tuolla nokalla. perävälitystä voisi vähän tiukentaa, sitten tarvittaessa.
     
  6. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Voiko noita sourcen keinuja ite parannella? Minulla ei oo kokemusta mutta yks tuttu paranteli niitä jotenkin.
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ainoo toimiva parannus sourcen vipoille on vaihtaa ne joihinkin toisiin. Mietojen laahureiden kanssa vielä riskillä menee, mutta jousipaineiden kasvaessa sitä neulalaakerisilppua on ikävä putsata koneesta pois.

    Indyn vipat on teknisesti enemmän esim cranen gold vippoja vastaavat. Niissä ei ole neulalaakereita.
     
  8. vesku383

    vesku383 Gearhead

    okei, tossa ne sanat mitkä halusin kuullakin, "ei neulalaakereita"
     
  9. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Voisinkin myydä jollekin neulasavottaa pelkäämättömälle nuo 440Sourcen vipat 1,5 vipusuhteella, max 500km ajetut, yyveellä tavottaa
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hmm kannet, imusarjaa, nokkaa, peltisarjaa yms... vai laittaako vain turbo kiinni ja menoksi. :)
     
  11. Micke.S

    Micke.S 1st gear

    Moro!

    Oon lueskellu näitä ketjuja ja googletellu, mut en oo asiasta vielä varma. Suunnittelen 440 motin viritystä, jos sais hepat 400:taan, niin alkas olee kivaa. Kuitenkin budjetti hommilla mennään, eli vähän osia ostellaan kerrallaan ja kun kaikki kerätty alkaa laitto. Ite pystyy asentelemaan. Oikein mielellään ei haluaisi kampura/mäntä osastolle mennä.

    Kyseessä on -73 auto, motti aika varmasti alkuperäinen eli matalapuristeinen kone (n. 220hp). Koodia en vielä oo etsiny, enkä kattonu kansien numeroa. Nämä siis vielä perustuvat arveluun:
    Kannet 3462346, imu 2.08 / pako 1.74 - puristussuhde 8.2:1. Palotila 81,5 cc. Nostot .434 & .430

    Suunnitteilla perus imusarja, kaasari, nokka ja mahdollisesti peltipakosarja laitot. Mut mietin kansia, että saisko koneistamalla 1-2,5mm pois vähän ruttua enempi? Vai etsiä vanhemman koneen kannet joissa olis puristuksia enemmän? Kuitenkin muuten sama motti on -67 belvessä, jossa enempi tehoa jo tehtaalta. Ilmeisemmin vain kansilla muutettu puristukset pienemmäksi -70 luvulla... ? Samalla miettii juuri, että kun nostoja ja kansia muokataan, missä vaiheessa tulee aiheeksi mäntiin sorvata kolot venoja varten/vaihtaa sitten männät.

    Nokaksi oon tuuminu Comp Camsin 21-225-4, hydrauli laahureilla.
    Olis nostot .507"imu ja .510"pako
     
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Männät vaihtamalla saa puristukset sopiviksi.
    Oikeasti 8,5-9:1 mitattua on hyvä tavoitetehoille.
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Noissa 72 ja uudemmissa tuo matala puristus on tehty männillä, jotka jää sen 3-5mm dekistä pahentuen tonne tuotannon loppupäähän.

    Vuoden 68 jälkeen kaikki bb kannet on kriittisiltä mitoiltaan aikalailla samanlaisia open chamber designejä. 906 numeroissa on aavistuksen fiksumpi short side, ja ne saa portattuu aavistuksen paremmiks kuin vähän uudemmat. Silti esim 346 kannet on ollu esim 71 440 six packissa myös, eikä ne kovin laiskoja oo ollu uutenakaan.

    Järkevin olis vaihtaa suoraan männät. Kannen laskulla sitä ruttuu saa kyllä hilattua ylöspäin, mut jotain sekin maksaa, ja sit yleensä noi vanhat kannet vaatii samalla sit muutakin remppaa mitä ei kannata jättää tekemättä. Eli oikotietä onneen ei oikein ole.

    Kyl 67 440 eroaa muiltakin osin kuin vaan puristuksen suhteen uudemmasta. Ton vuoden closed chamber hatut on jotain 10cc pienemmät kuin uudemmat open chamber valut. Niitä laskemalla toki Päästäis helpommin järkevään puristukseen. Mut taas budjettiajatus kärsii, ei nuokaan ilmaisia ole ja työt päälle.

    Toi xe284h on liikaa ellei oo tosiaa sitä kympin ruttua, ja turbiinista ja tiheämmästä välityksestä tykkää myös. 400 heppaa tulee varmasti muuten oikealla kokoonpanolla esim xe274 tai xe275hl kepukalla.
     
    Muokattu: 20.6.2020
    Pietsi tykkää tästä.
  14. Micke.S

    Micke.S 1st gear

    Kiitos vastauksista! Noniin joo, männillä siis tehty tämä ero näissä.

    Tuossa belvessä mistä on kokemusta (joka mulla vieläkin on) on puristukset siellä 9,5 tienoilla ja juurikin tuo Comp Camsin 21-225-4. Männät vois siis olla parempi laittaa. Millaisia mäntiä ite laittasitte? Ja missä vaiheessa sitten mäntien vaihdossa tulee asiaksi laittaa kankia tms ?

    Tässähän vois sitten olla sellanenkin vaihtoehto, kun kannet varmaan kuitenkin käyttää koneistamolla että nappais esim millin pois + peltitiiviste. Se varmaan vois puristusta nostaa. Sitten paremmat männät. Tietty jos männillä saa pelkästään jo riittävästi nousua niin se riittää.

    Kiitos tosiaan jo tässä vaiheessa avusta, onhan tässä jo kolmas mopari menossa mutta viritys on vielä uutta aluetta :)
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos nyt on 8.2 purkka, niin millin laskulla se jää edelleen alle ysin. Auttaahan se, mut ei sil vielä ihan kokonaan suuntaa käännetä. Liian vähän kuitenkin tuolle 21-225-4 nokalle.

    Mulla on tossa yks kone ajossa jossa männät jää sen muutaman millin dekistä. Ratkaisin sen ongelman sourcen alukansilla joita laskin millin. Sain sillä hilattua puristussuhteen 9.7 ja se on ihan kiva kone jo ajella vaikkei olekaan mikään optimikokoonpano muuten.

    Mäntiä nyt saa aika laidasta laitaan tommoseen. Halvimmat on varmaan ebaysta l2355 wanhan liiton six pack takomännät joilla pääsee rautakannen kans tonne lähemmäs kymppiä puristuksessa. Onhan ne painavat, mut on tossa niistäkin tehty vakioveiveillä koneita joilla saatu ihan hyviäkin aikoja ajettua. KB:llä sit on flat toppia ja dome mäntää kohtuurahalla. Varmasti löytyy tarpeeseen sopivat kun miettii vaan kokoonpanon muuten järkeväks.
     
  16. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    A-koppa foorumilla tuli vastaan tämmönen dyno testi matala ruttu koneesta:

    So ya want a 400 for your company 2whl drive pickup that the employees will drive daily and you don't want it to be a hot rod. Huh..........

    So we keep the stock 2bbl Holley and cast iron 2bbl intake. Let's deck the block to square it up, bore it .030" over and hone the cylinders with a deck plate. Use cast aluminum replacement pistons and balance the rotating assembly. 346 heads with 2.14/1.81 valves, hardened exhaust seats and enough porting to get, 250 cfm @ .500" lift. Use a Summit 6400 camshaft and 'takeoff' 440 Source valves springs set up at 120# IH and 240# @ .450" lift. Comp 10 degree retainers and locks. Stock rocker assembly and TrickFlow 3/8 pushrods to get the correct lifter preload. Recurve the stock distributor, use the dyno headers and spin the 400 up on the dyno.

    RPM.................TQ/HP

    2500...............351/167
    2600...............350/173
    2700...............355/183
    2800...............367/195
    2900...............371/205 peak torque
    3000...............368/210
    3100...............369/218
    3200...............366/223
    3300...............367/231
    3400...............361/234
    3500...............359/239
    3600...............360/247
    3700...............354/249
    3800...............351/254
    3900...............343/255
    4000...............337/256
    4100...............329/257
    4200...............325/260
    4300...............326/267
    4400...............323/270
    4500...............322/276
    4600...............307/269
    4700...............318/285 peak horsepower
    4800...............308/281
    4900...............302/281
    5000...............297/283

    What if there was enough spare time to install a 383 Holley Street Dominator intake and a 950 Quick Fuel carburetor? What if just that change? Let's start the at 2800 RPM and pull the little 400 to 5300 RPM.

    2800...............346/184
    2900...............347/192
    3000...............359/205
    3100...............374/221
    3200...............376/229
    3300...............383/240
    3400...............391/253
    3500...............396/264
    3600...............397/272 peak torque
    3700...............395/278
    3800...............392/283
    3900...............397/295
    4000...............397/302
    4100...............397/310
    4200...............390/312
    4300...............388/318
    4400...............377/316
    4500...............374/321
    4600...............375/329
    4700...............380/340
    4800...............382/349
    4900...............380/355
    5000...............368/351
    5100...............371/361 peak horsepower
    5200...............362/358
    5300...............345/348

    7.515:1 compression? 85 octane? You betcha!

    https://www.forabodiesonly.com/mopar/threads/dyno-a-7-5-1-400-sure-why-not.293381/
     
  17. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Tuli laitettuun arpin pinnapultit runkolinjaan tohon 440>511 strokeriin ja heitin lakrut ja kampuran paikalle ja vedin momenttiin. Kampura pyöri hyvin ja pehmeesti.

    Tarvisko tosta silti tarkistaa/hoonata runkolinja?

    Olisko muutes kellään lainata porin seudulta stressilevyjä? Paikallisessa koneistamossa ei kerta ole.
     
  18. GBS

    GBS 2nd gear

    Mihin sä stressilevyä tarviit?
    Ja jos nyt meinaat kunnolla tehä kellaria niin alsapukit sinne kans.
     
  19. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Ei tähän tul kummosesti voimaa. 10.2 rutut ja 275hl nokka ja e-streetit vähä kairattuna.

    Kai se parempi olis stressilevyillä porata, ku ilman, vai?
     
  20. Mopar

    Mopar Gearhead

    Harjavallasta löytyy levy lainaan
     
    Skigu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!