Outo ilmiö Audin jarruissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Naturstein, 13.3.2020.

  1. Naturstein

    Naturstein 3rd gear

    Moro.

    Olen ymmälläni.

    Auto on Audi A6 3.0 TDI Quattro -05.

    Ostin auton tammikuussa 2019. Jarrujen varoitusvalo paloi. Oli kuulemma juuri syttynyt.

    Vaihdoin eteen jarrulevyt ja palat 2.6.2019. Pari viikkoa myöhemmin tuttava vaihtoi palat ja levyt taakse. (siellä takana tarvitaan kuulemma tietokoneita ym...). Osat hankin kaupasta.

    Ihmettelin etupaloja vaihtaessa, että kuskin pouolen toinen (sisempi) pala oli aivan loppu ja kaikki muut oli hyvissä, uutta vastaavat. Tietenkin vaihdoin kaikki.

    Nyt pari viikkoa sitten syttyi taas tuo jarrulamppu. Ensin meinasin että nojoo piuha poikki varotuksesta eli ei hätiä.

    Tänään 13.3.2020 alko jo rohisemaan töihin mennessä enkä oikeen uskaltau enää jarrutella.

    Pääsin kotiin ja äsken otin pyörän ja satulan irti vasmmalta edestä: sisempi pala aivan pellillä ja ulompi kuin uusi. Jarrupalojen ja levyjen vaihdon jälkeen on ajettu ehkä 10tkm. Kesällä vaihdettu levy onneksi vielä ihan hyvän näkönen.

    Satula vaikuttaa herkkäliikkeiseltä enkä hoksaa mitään mekaanista vikaa. Muita pyöriä en nyt vielä irroiottanut. Veikkaisin, että jarrut ovat niissä kunnossa koska viime kesänä asennettu uudet palat ja levyt. Katsastuksessakin jarrut oli tikissä, parin rosentin sisällä.

    Käytin auton myös nelipyöräsuuntauksssa loppukesästä 2019 koska ratti oli hiukan vinossa. Ajossa en huomannut ongelmaa, mutta renkaat oli kulunu mielstäni oudosti jne. Takapäätä säätivät ja kaikki ok.

    Jarru ei varmaankaan laahaa, koska kulutus on siedettävä n. 7 litraa satasella. Nyt matka-ajossa jopa joskus alle 6l/100km näyttää näyttö. (toi oli tietenkin paskapuhetta ja koneen sanomaa. todellinen kulutus on 7,78l/100km.).

    Kuitenkin, jos oletetaan, että jarru ei laahaa ja auto kulkee noin pienellä aineella ja palat on aika tuoreet ja satulat liukuineen on liukkaat niin mitäs nyt? Voiko liittyä johonkin ajonvakautushimmeliin tai johonkin muuhun hokkuspokkushommaan? Itellä ei nyt älli riitä. Vaihdanko vain sen yhden pellille menneen palan vai samantien muutkin uudenveroiset?

    Mikko
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei liity ajonvakautushimmeliin.
    Satulan liukutapit kuluneet, vapaana ollessa liukuu herkästi, mutta jarruttaessa takertelee ja kuluttaa vain toisen puolen paloja.
    Joihin jarrumalleihin saa liukutapit ja holkit vaihdettua erikseen.
    Pura ja katso onko liutappeihin kulunut pykäliä ja onko holkit kunnossa.
    Googleta varaosa numero audi 4D0698647 alle 10€ hintainen satsi.
     
    Muokattu: 14.3.2020
  3. Naturstein

    Naturstein 3rd gear

    Kiitos neuvoista.

    Liukutapit oli ihan ok eikä kulumia havaittavissa. Putsasin ja voitelin ja laitoin uusin paloin läjään. Katotaan jatkuuko tilanne.

    Mikko.
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Katoitko myös muoviholkin sisälle?
    Ei tarvi paljon olla pykälää kun jarruttaessa takertaa ja toinen puoli jarruttaa enemmän.
     
  5. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Kantsii. Pullauttaa koko sylinterin mäntä ja putsata paskat männästä ja sylinterin kaulalta. Siihen yleensä kertyy ruostetta ja alkaa liikkumaan nihkeästi vaikka ei varsinaisesti makaa päällä vielä. Kummisrsjakaan ei paljoa maksa.
     
  6. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Niin sit jos hommaa sen liukkutappisarjan niin tarvikemallin tapit on rautaa jotka ruostuu. Suosin alkuperäisiä koska ovat rosteria. Kantsii kokeilla magneetilla ennen asennusta kummat on kysees.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    On myös magneettiin nappaavaa rosteria.
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Niin kuin tossa yllä jo sanottiin: Sylinteri ei palaudu kunnolla= Auki, putsaus ja uudet kumit.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Joo, mutta ei noissa tapeissa ole magneettista rosteria. Ne voi kyllä testata magneetilla.
    Joittenkin autojen korjausohjeissa mainittu, että ei laiteta voitelua tappeihin, mutta joissakin oem-varaosan tulee mukana pikkupussukka silikonirasvaa.
    Tuota samaa jarrusatulaa käytetään useassa eri merkissä. Audi, bmw, opel jne... pitkä listaus...
    Tuo, että kuluttaa selkeästi toispuoleisesti ei korjaannu tuolla yllämainitulla, mäntä ulos putsauksella ja uudet kumit, tämän tyyppisessä satulassa.
    Toki kannattaa tuokin tehdä jos jarrut jää laahaamaan.
     
    Muokattu: 15.3.2020
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ryslerissä oli sellanen ihanuus kun "phenolic" muovimännät jarruissa, ne kun vanhemmiten pullisteli niin ei auttanut muu kuin männän vaihto. Tässä tapauksessa ei taida olla kyse siitä.
     
  11. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Laitanpa tähän jatkoksi toisen jarrumysteerin, jonka syy ei aukea. Potilas 80-luvun Ranskalainen, edessä levyt, takana rummut, ei ABS, eikä yhtään mitään muutakaan erikoista. Jarrusatula Bendix, alumiinisatula ja mäntä. Jarrusatulat näyttävät erittäin hyväkuntoisilta.

    Toinen etujarru jää päälle, muttei kovin usein. Noin 50 km välein. Tässä ei olisi vielä mitään erikoista, jarrusylinteri pitäisi vaan puhdistaa. Paitsi... Tallilla jarrumäntä liikkuu vaikka sormin, eli ei jumita yhtään. Paitsi... Jos jarrupalat on otettu pois ja mäntää on pumpattu jarrupolkimella reilusti ulos, (20 mm sylinterin pohjasta), se hirttää totaalisen jumiin, eikä mäntä suostu tulemaan ulos. Eikä se myöskään enää silloin liiku sisäänkään. Eli männän helma hapettunut? Paitsi... Kun mäntä on totaalijumissa, sitä voi kuitenkin pyörittää jarrusylinterissä, eikä siihen tarvita juuri voimaakaan.(????) Ja TÄMÄ on se mysteeri. Jos mäntä on juntturissa, niin miten mäntää voi aika kevyellä voimalla pyöritellä???

    Männän painamiseen takaisin sylinteriin piti käyttää noin 1000 kg:n voimalla puristinta. Heti kun mäntä ohitti tuon tietyn kohdan, ei voimaa enää tarvinnut käyttää, vaan männän pystyi työntämään pohjaan ilman työkaluja. Jarrumännässä ei ole lukitusta, joka estäisi sitä tulemasta ulos sylinteristä, vaan männän pitäisi tulla ulos normaalisti kun vaan pumppaa riittävästi jarrupoljinta. Mutta kun mäntä ei tule ulos, se jumittaa täysin noustuaan sylinterin pohjasta tuon 20 mm. Mutta toimii oikein herkästi kaikissa muissa kohdissa. Ja huomaa: Kohta missä mäntä jää jumiin on kokonaan ulkona siltä alueelta missä mäntä liikkuu jarrupalojen ollessa paikallaan. Jarrupalat paikallaan tallissa tutkittaessa siis toimii oikein hyvin. Miksi mäntä hirttää totaalisesti jumiin tuossa yhdessä kohtaa? Mutta jumissa ollessaan mäntää pystyy kuitenkin kevyesti pyörittämään? Ei ymmärrä. Ja varsinkin kun ajon aikana jarrumäntä ei ole tuossa kohdassa.

    Ajossa jarrun jumiutuminen korjaantuu melkein kokonaan itsestään kun auto on seissyt paikoillaan noin 5 minuuttia. Kun pääsee takaisin pajalle, on vika korjaantunut... Eli käytös on samaa kuin jarruletkun paluuvirtaus olisi tukossa. Mutta miten selittyy tuo männän totaalijumiutuminen kun se aina tapahtuu aina täsmälleen samassa kohtaa jarrusylinterissä ja sellaisessa kohdassa, jossa ajon aikana se ei voi olla. (mäntä reilusti ulkona sylinteristä) Eli jarrupalojen ollessa paikallaan mäntä ei ole tuossa kohdassa, ei lähimainkaan....

    Muut 3 jarrua toimii oikein hyvin. Vain tuo toinen etupyörä tempuilee. Ei uusi jarrusatula ja jarruletku paljoa maksa, kun mäntää ei saa ulos, eikä sylinterin sisälle siis näe. Mutta kiinnostaisi löytää syy ilmiöön, ennenkuin ostaa uuden satulan ja letkun. Liukutapit eivät ole ongelmaan syyllisiä, koska nekin liikkuvat kevyesti sormella työnnellen.
     
  12. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    On outo, joskus olen kunnolla jumittuneita jarruja avannut rasvaprässillä. Rasvanippa vaan ilmanipan tilalle.
     
  13. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Hydraulisitikka ja käsijarru ottaa etusiin? Niissähän männät pyöritellään sisään kevyesti painaen. Olikohan kuskin puolella myötäpäivään ja vänkärin puolella vastapäivään? Nyt jos ne on väkisin prässissä painettu sisään niin mekanismi varmaankin rikki. Tämä pyörittely&painanta proseduuri johtuen käsijarrun vaikutuksesta etusiin.
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Sylinteriin on hapettunut kynnyksiä tai väkisin puristettu mäntää sisään ilman kiertämistä ja siitä aiheutunut seinämiin vaurioita.
    Männän sisään ajamiseen on olemassa työkalu, millä pyöritetään samalla kun työnnetään sisään.
     
  15. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Laittaisin suosiolla uudet satulat- 15v ikää jo..
     
  16. mikka

    mikka 3rd gear

    Jarruletkun vaihtaisin ekana, joskus Hondassa jäi " jarrut päälle", vika oli sisäänpäin turvonneissa letkuissa, paine ei päässyt purkautumaan takaisin pääsylinteriin päin.
     
  17. tapsah

    tapsah 2nd gear

    vika löytyy rekisteriotteesta kohdista "merkki" ja varsinkin käyttöönottovuosi...renkaat ja akku pois ja suunta soinille...
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos se jumittaa irrallaan ollessa, niin jarruletkun vaihto ei siihen auta.
    Tuossa on kuitenkin painettu 1000kg voimalla, josta voisi olettaa, että on irrallaankin ollut.
    Mutta totta on tuokin, että joskus letkut turpoavat umpee.
     
  19. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Sulla mäntää pyörittäessä pyörii se tiiviste o-rengas sen männän mukana. Se tiiviste estää sen ulostulon tai sisäänmenon, männässä syöpymä siinä kohtaa...
     

Kerro tästä muillekin!