Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

  2. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Jep, itsensä ymmärrettävästi ilmaisu on vaan välillä vaikeaa. :) Koitin kyllä siinä kertoa, että parissakin kuvassa Barracudia, alemmassa myös Valiant ja Malibu. :)
     
  3. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Mercedes 320 Cabriolet A, luulisin. Takapään pyöränkulmat selittyvät keskeltä nivelöidyllä tappaja-akselistolla. Kun takapyörän ajaa kuoppaan niin keskinivelen päällä oleva jousi työntää akseliputkea pystyyn. Kokemattomat ajelevat noita edelleen metsään ymmärtämättä koskaan mitä ihmettä oikein tapahtui.
     
    Muokattu: 19.3.2020
    Kimi-oz, isalmela ja miguelo tykkäävät tästä.
  4. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Pari näyttelykuvaa lisää:

    Satakunnan Museon kuva, ottaja tuntematon. Kuvan väitetään olevan Warren autojen esittelystä 1800-luvun lopusta, mutta kyllä se 1900 luvulle sijoittuu:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti_satmuseo.M26:64844:

    Museovirasto Musketin kuvia, kuvaaja Pietinen, Messuhallin näyttely 1939:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:HK19670603:39778

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:HK19670603:39703

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:HK19670603:39698

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:HK19670603:39653
     
    tinareki, Ronkeli ja Pande_K tykkäävät tästä.
  5. miguelo

    miguelo Gearhead

    Tässä vielä yksi lisäkuva edellämainitusta ambulanssi Plymouth'ista, (AJB-42).

    Kuvaaja Simo Rista, Meritullinkadulla syksyllä 1974.

    [​IMG]

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=ser442605&page=1
     
    esmi ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  6. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Voin hyvinkin olla väärässä, ja tuo tutkielmasi kuulostaa hyvinkin mielenkiitoiselta. Tosin omaa ajatustani en perusta lainkaan noihin ruuhkakuviin työliikenteestä, vaan nimenomaan esim Sky Foton kuviin, joissa näkyy tavallista arkielämää ja autokalustoa, joihin ei ruuhka-ajat ja -liikenne liity lainkaan. Päinvastoin, olisin kuvitellut esim Kauppatorin kuvissa olleen enemmänkin sen ajan itäautoja niin myyjillä kuin asiakkailla, mutta ei niitä siellä kauheasti näy. Asiaa tutkilmoidessa vaikuttaa toki paljon myös postinumero: 50-60 -luvuilla jo Pasila oli alkavaa maaseutua (joksi sen itsekkin miellän siitä ajasta puhuttaessa, vaikka jo synnyinaikanani 1976 asia on ollut jotain ihan muuta), eli Stadi silloin= nykyinen ydinkeskusta, Pasilan ulkopuolella oli pelkkää maaseutua. ;)

    Täytyy jossain vaiheessa käydä porukoilla ja katsella läpi vanhempien ja isovanhempien valokuvat, hekin asuivat aina Stadissa ja noin 1962 Fafakin sai (diplomi-insinöörinä) Dauphinen alle, tiedä jos olisi vaikka samaa tuontierää? :)
     
    miguelo tykkää tästä.
  7. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Olen samaa mieltä, 60-70-luvun Moparia näkyy kuvissa huomattavan paljon verrattuna muihin USA-konserneihin.

    Muutama pikainen lisäesimerkki, en löydä ex-tempore vastaavaa määrää GM-kalustosta, vaikka olen niitä etsinytkin:

    Eeva Rista, 05.1971, Poliisi-Mopar:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000orrc

    Taksi:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000njco

    Lancer farkku:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0020gp
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0020hr

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0020b5

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:000016p7


    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000nt69

    Lisäksi tuolla takareunassa näkyy joku kullanvärinen farkku?
    [​IMG]

    Sama lienee tuolla parkissa:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0021qq
     
    miguelo, esmi ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  8. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Muutamia muitakin ambulansseja vuosien varrelta:

    Pentti Auerin kuva vuodelta 1961,
    Sairaankuljetusautoja Kallion paloaseman pihalla. Vasemmalta merceds-benz autoja jotka hankittiin v1958-1960 välisenä aikana. Niiden huolto numerot olivat 42, 44 45 sekä 48. Äärimmäisenä oikealla Ford F100 Sairaankuljetus auto vuodelta 1959, huolto numero 41

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000msta

    Hieman rakeinen kuva, mutta 2kpl -39 Chevy Ambulansseja vierekkäin ei ole yleisin kuviin saatu näky:

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/sa-kuva.sa-kuva-38859

    Museovirasto Musketin kuva ajalta 02.1938:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:HK19670603:35102

    Kuvatekstin mukaan Jyväskylän palokunnan ambulanssi vuonna 1943, mutta kilvessä vuosileima 40 ja kirjaimina Viipuriin viittaava V/A? Antti Pänkäläisen kuva:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/ksm.urn:nbn:fi-ksmuseohttp%3A%2F%2Fwww.profium.com%2Farchive%2FArchivedObject-2660F0A0-1B20-5E99-3A50-140C6E5B18A6

    Pietinen: "Punaisen ristin ambulanssi autonäyttelyssä, Kuvattu ilmeisesti Messuhallin kansainvälisessä autonäyttelyssä 1939.
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:HK19670603:39533

    Satakunnan museon 30.06.1959 saama kuva

    Satakunnan Kansa 30.6.1950 sivu 3: Pori saanut uuden sairaankuljetusvaunun. Auton korirakennelman valmistanut Kar-Pe Oy:n autokoritehdas Vähäraumalla. Auto on Volvo-merkkinen ja rakennettu vankkarakenteiseksi silmälläpitäen Porin ja sen ympäristön huonoja tieoloja. Niinikään vaunun lämpimyyteen on kiinnitetty erikoista huomiota. Seinillä on korkkitäyte ja sisäpuoli on päällystetty kumilla. Lämmitys on järjestetty pakokaasujen avulla.

    [​IMG]


    Vapriikin mielenkiintoisia kuvia voi katsella ao linkeistä:
    https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%3A%2F%2Fwww.profium.com%2Farchive%2FArchivedObject-D628C2C3-8EB6-849B-C36D-E3718E8849DA
    https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%3A%2F%2Fwww.profium.com%2Farchive%2FArchivedObject-E0D34D8C-BF17-2114-9293-8F0A642C07AA
    https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%3A%2F%2Fwww.profium.com%2Farchive%2FArchivedObject-E0D34D8C-BF17-2114-9293-8F0A642C07AA

    https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%3A%2F%2Fwww.profium.com%2Farchive%2FArchivedObject-30BE4D2F-D08C-C684-3ADD-658BF8DF423C
    https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%3A%2F%2Fmuseosiiri.tampere.fi%3A8080%2FVALOKUVA%2Fcontent%2FSIR_EXEC%2Fimages%2Fprimary%2F2003092911%2F10648233549420.jpg
     
    Muokattu: 20.3.2020
    Pande_K, tinareki, miguelo ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tuolloin(kin) alempien tuloluokkien kaupunkilaiset hakivat perunansa torilta julkisilla.

    Voi olla, että autokaupan vapauduttua on ollut aika vahva hylkimisreaktio itäautoihin ja sellaisella ajelu 68-70 olisi jo vähän aatteellista hommaa. Kuvat eivät sentään ole mistään Karkkilasta...
    Koska sitä Ladaa alettiin myydä? Sehän oli ihan erilailla kilpailukykyinen auto hintaluokassaan.
     
  10. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Ensimmäiset Ladat saatiin muistaakseni syksyllä 1970. Mustakilpiset olivat kaiken kaikkiaankin aika harvinaisia, joten Suomen valloitus näyttäisi päässeen toden teolla käyntiin vasta pari vuotta myöhemmin.

    Sitä edeltäviä itäautoja on kuvissa luonnollisestikin vähän, nehän olivat aina rikki joten ei sellaisella kukaan töissä tai tärkeillä asioilla käyvä voinut liikkua!
     
    Kimi-oz tykkää tästä.
  11. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Jos oikein muistelen jostain mobilistista lukeneeni, maahantuoja oli varsin aktiivinen ko aikoihin ja siellä oli joku varsin hyvät suhteet valtion laitoksiin omaava myyntimies jonka vuoksi valtiolla oli mopareita varsin paljon, vaikka varmasti muiltakin konserneilta olisi edustustkelpoista kalustoa löytynyt...ko kaverista oli mobilistissa aikanaan ihan useamman sivun juttu. Se mitä olen katsellut niin niitä "paljon" tulleita isoja 64 Fordeja ei näy hirveästi kuvissa. samoin kuin mitä harrastus kalustossa näkyy fairlanet, missä on vai onko ne sitten maakunnissa pääkaupungin sijaan?x-runko letukat, suosittuja harraste autoja mutta tuolloin kun ne on olleet tuoreehkoja niin kuviin päätynyt kohtalaisen nihkeästi.



     
    Muokattu: 20.3.2020
    Kimi-oz tykkää tästä.
  12. Tuliko niitä Suomeen jo noin aikaisin? Tässä Ylen jutussa kerrotaan näin:

    Volgan autotehdas aloitti toimintansa 1970, silloin yhteistyössä italialaisen Fiatin kanssa. Uudelle autolle piti keksiä nimi, ja siksi tehdas järjesti nimikilpailun. Tuli tuhansia ehdotuksia, moni niistä liittyi Leniniin ja avaruuteen. Kaikkein eniten ihmiset ehdottivat nimiä, jotka liittyivät läheisiin Zhiguli-vuoriin, ja niin auton nimeksi tuli Zhiguli.

    Pari vuotta myöhemmin tehtaan johto päätti muuttaa nimeä Ladaksi, koska tämä sopi paremmin kansainvälisille markkinoille. Lada on vanha venäläinen naisnimi. Kerrotaan, että Lada olisi ollut tehtaan silloisen johtajan nuoruuden rakastetun nimi, mutta siitä ei ole todisteita.
     
  13. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Pitäisi itseasiassa tutkia noiden muiden silloisten "suurten" kaupunkien kuvia eli Tampere ja Turku. onko sielläkin Mopar painottumaaa vai kenties joku toinen merkki. Koska autokauppialla (oli) on suuri vaikutus mitä merkkejä paikkakunnalla myydään. Itse veikkaisin että esim Turussa näkyisi enemmän Gm tuotteita. Samoin länsirannikon ja pohjanmaan kuvat voisi olla mielenkiintoista tutkittavaa koska siellä on ollut kuitenkin ns. vanhaa rahaa ja siellä sitä on osattu käyttää myös kalustoon, verrattuna tänne nuukauunojen luvattuun alueeseen eli itäsuomeen. Isän kanssa aikanaan juttelin kotikylän jenkeistä niin kyllä ne taksimiehillä ja kauppiailla ne paremmat autot oli.

    tuolla aiemmissa kuvissa ollut F100 ambulanssi oli muuten hieno...onkohan säilynyt?
     
  14. miguelo

    miguelo Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  15. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Tuossa kans tuhansia kuvia katselleena .....myös muilta paikkakunnilta, niin kyllä tuo yleensäkin amerikkalaisvalmisteisten autojen silmiinpistävä määrä painottuu näköjään juuri pääkaupunkiseudulle, mitä kauemmas menee niin sitä mosse-voittoisemmaksi käy, tämä siis ainakin -60/-70-lukujen kuvissa.
    Kuvia on tosiaan tuhansia joten joutuu hiukan päätä raapimaan hakusanojen ja sorttauksen kanssa että löytää jotain "uutta":)
     
    PetteriT tykkää tästä.
  16. miguelo

    miguelo Gearhead

    esmi, isalmela, PetteriT ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Ylen venäjänkirjeenvaihtajan kirjoittama yleisluontoinen laveeraus ei välttämättä ole yksityiskohdiltaan kovin tarkka.

    Mulla on jossain jemmassa Lauttasaaren Konelan lehtileikekansiot tuolta ajalta ja Ladaan liittyvää kirjoittelua on tietysti seurattu tiukasti jo 1969 kun tulevan kansanauton yksityiskohdat alkoivat olemaan selvillä. Muistinvaraisesti sanoisin, että jo silloin Suomessa kirjoitettiin uudesta Ladasta. Muistikuvaani tukee jossakin määrin myös youtubesta otsikolla "Lada mainos" löytyvä melko varhainen tv-pätkä jossa kurvaillaan kahdella mustakilpisellä autolla (ABA-22 ja ABK-22). Mainoksessa näkyy selvästi sekä maskin viikinkilaiva että perälaudan Lada-teksti.

    En muista koskaan nähneeni suomalaisissa Ladoissa muita merkkejä, noita mustakilpisiä tuli kuitenkin ihmeteltyä jo lapsena kun tuntui oudolta, että joskus vuoden 1975 tietämissä omaan tietoisuuteeni pulpahtanutta Ladaa olikin valmistettu ja myyty jo ennen vuotta 1972. Tiijettiin kyllä kaikki autot heti kun lakattiin syömästä hiekkaa, mitä niissä luki keulassa ja perässä, oliko hyvä ja mihin numeroon nopeusmittarin näyttö loppui.

    Sinänsä on toki luonnollista, että Suomi kulki itäautojen viennin pilottina. Konela, joka kaiken kukkuraksi oli neukkujen omistama, oli tuonut Neuvostoliitosta ihan kaikkia siellä valmistettuja autoja jo 20 vuoden ajan - ja Ladaa tarvittiin kipeästi bilateraalikaupan tasapainottamiseen.

    Edit/PS. YLE Areenasta löytyy ohjelmasarjan Laika, Lada, Marx ja mä jakso 1: Sosialistisen auton ei tarvitse ohittaa, jonka kohdssa 19:30 on myös lyhyt pätkä varhaista mainosmateriaalia. Siinä näkyy Lada ABK-25 ja Lada farmari AE-973. Jälkimmäinen on hiuksianostattavan mielenkiintoinen sillä lyhyt kilpi on valkoinen. Lumiseen pätkään on saatu uusi myös 1500S, jossa on sentään normaalit valkoiset kilvet ABL-246. Kuvausajankohta tai -kohdat ovat arvoituksia, sillä uutuus on saattanut taas kerran olla Suomessa ihmeteltävänä heti ensimmäisten autojen valmistuttua.
     
    Muokattu: 20.3.2020
  18. miguelo

    miguelo Gearhead

    Kuvaaja Constantin Grünberg, Helsingin Hietalahdenrannassa 1960 - luvulla.

    Kuvaan on osunut pari USA-Ford'ia, Galaxie/Custom? (vanhempaa ja uudempaa korimallia)

    [​IMG]

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=XLVIII-1359&page=1

    Ja vielä toinen kuva samasta paikasta, mutta hieman eri suuntaan, kuvaaja sama kuin edellisessäkin.

    [​IMG]

    Tätä kun tarkkaan katselee, alla olevasta suoralinkistä se avautuu tarkempana, niin sieltähän löytyy Usa-kalustoa enemmänkin, mm. taka-alalla Dodge Lancer/Plymouth Valiant? farmari aivan 60-luvun alun mallia, 1950-luvun loppupuolen Mercuryn takakulmakin pilkistää. Ja pari muutakin.

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=XLVIII-1360&page=1
     
    Muokattu: 20.3.2020
    Kimi-oz ja PetteriT tykkäävät tästä.
  19. puu

    puu Gearhead

    [​IMG]
     
    esmi, Kimi-oz, redneck1 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Tuohon voisi todeta pienenä sivujuonena, että Ladat valmistettiin Togliattin kaupungissa. Kaupunki on nimetty yhden Italian merkittävimmän maanpetturin, Palmiro Togliattin mukaan. Sikäläinen Otto Wille Kuusinen.
     

Kerro tästä muillekin!