Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Jep, eiköhän tuo Volvo ole. Noita tosiaan koritti vaikka kuka, täytyykin kaivaa jostain esille ja kuvattavaksi Wiiman esite heidän erilaisista versioista mm Duettien alustoille.
     
  2. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Jälleen menee puolittaisen arvailun puolelle, mutta Fiat 521 c vuosimalliltaan noin 1929 voisi olla yksi mahdollisuus.
     
    Kimi-oz tykkää tästä.
  3. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Hieno bongaus! Alla pari Eeva Ristan kuvaa toisesta erikoisemmasta saman aikakauden autosta, valitettavasti en ole löytänyt autosta kuvia toisesta suunnasta. Enkä puhu tuosta Ankasta:

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000ntlw

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000ntlv
     
    Ronkeli tykkää tästä.
  4. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Sanoisin pikemminkin että MG Midget tai sisarmalli Austin Healey Sprite.

    Tsekkaa tuo takapyörän aukko. Se on Fairladyssä tasaisen pyöreä, noissa briteissä hieman kantikas.

    [​IMG]

    Tuon ikäluokan MG-autoja Suomessa oli jonkin verrankin, käsittääkseni tuoreeltaan Fairladyja ei juuri tänne tullut.

    Kuvan vasemman laidan Saab 96 ei myöskään ole perusmalli, vaan helman tuplalistoista päätellen Sport/Monte Carlo.
     
    Muokattu: 22.3.2020
  5. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Kun tuossa näkyy tuo kolmiomainen muoto oven jälkeen niin siksi epäilen, että kyseessä voisi olla Ranch Wagon. Netistä löytyvissä kuvissa -58 Courierissa kylki on yhtenäisen umpinainen ilman tuota kolmiota. Aikanaan sain tuttavalta skannauksia eri vuosimallien Courierien esitteistä, mutta en tallentanut niitä muualle kuin silloiselle tietokoneelleni.
     
  6. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Googlettamalla 1958 Ford Courier Sedan delivery löytyy kyseinen auto. Itse olen aina tykännyt noista umpikylkifarkuista ja rekisteröinyt jollain tasolla mieleen kaikki kuvat Suomi-autoista, tuollaisesta en muista ikinä kuvia nähneeni. :) Ja pari vuotta sitten kävin kaikki Moblat ja V8-lehdet läpikin tuon 1958 Fordin osalta, kun kaverilla oli parin vuoden ajan 4d suomi-auto, Deliveryä ei niissä näkynyt. Minne lie kadonnut, herättäisi itsessäni suurta omistamisen halua... :D

    Sen kunniaksi pari kuvaa 1958 Fordeista:

    Volker von Bonin (nyt meni oikein? ;) ) kuvat Seutulan lentokentältä 09.1959, mukana myös 39 2d Chevy, vaalea 40-luvun Mopar (taksi?), Henry J yms:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000228

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000229

    C.Grünbergin 1961 kuvassa näkyy myös yksi, mukana myös 1949-50 Ford:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000lqex

    29.6.1959 (Vapriikin) kuvan joutuu katsoa linkistä:
    https://museot.finna.fi/Record/siiri.urn:nbn:fi-vapriikkihttp%3A%2F%2Fwww.profium.com%2Farchive%2FArchivedObject-FA648DB2-E7E0-687F-2395-18408F23DC4B
     
    Muokattu: 22.3.2020
    Pande_K ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  7. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Pari kuvaa lisätty vanhempiin juttuihin, kuvaustiedot yms löytyvät sieltä.
    Barracuda-kuviin lisäys muutaman sivun taaksepäin:
    [​IMG]

    Ja pari sivua taaksepäin Courier kuviin lisäykset:
    [​IMG]
    [​IMG]

    EDIT: Vielä yksi lisäys "lisäysinfoon", tätä en laittanut aiempiin farkku Ford kuviin:

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:000006kd
     
    Muokattu: 22.3.2020
    miguelo, Pande_K, Ronkeli ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. miguelo

    miguelo Gearhead

    Kustom STW, kerkko, Pande_K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Muokattu: 22.3.2020
    Ronkeli tykkää tästä.
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Turkki selkänojalla on tasan tarkkaan ehtaa kamaa! Siinä kettutyttö hyppisi tasajalkaa ja kiukuttelisi auton edessä jos olisi nykyaikaan otettu tuo kuva.
     
    speedy ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  11. M.K.

    M.K. Gearhead

    Niin onkin joo. Etulamppukin on selvästi tämmösen ajoneuvon.
     
  12. M.K.

    M.K. Gearhead

  13. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Mersun vieressä tosiaan Keihäsmatkojen Gremlin , näitä ei tainnu olla suomessa muilla/muita? Keihänenhän oli AMC-miehiä
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. litres

    litres Gearhead

    Ponussa on tosiaan heijastimet etulyhtyjen välissä... Voisin melkein väittää
    että ton rekkari oli NNC-alkuinen, sama kärry myös v8 lehden cruising extra
    läpykän takakannessa. Korjatkaa jos olen väärässä...
     
    Kimi-oz tykkää tästä.
  15. litres

    litres Gearhead

    Hauturi Ford , kuva on Keravalta.
     
  16. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Näin nettiaikana tuppaan välillä unohtamaan, että onhan hyllyssäni (sekä muualle varastoituna) painetussakin muodossa yhtä sun toista informaatiota.
    Lada-keskustelua oli useammankin viestin verran mutta yllä ydinkohdat ja koska kaikkia palstalaisia suunnattomasti kiinnostaa Ladan varhaishistoria maassamme ( :lol: ) niin lainaan Timo Laitisen kirjaa Auto 70-luvulla:

    "Lada ilmestyi Suomeen vuoden 1971 syksyllä, ja maahantuoja Konela Oy pani pystyyn mittavan esittelykampanjan ympäri maata. Jälkeä rupesi syntymään - ensimmäisenä tynkävuonna myytiin toistatuhatta autoa ja seuraavana vuonna 6 400 autoa."

    Koska luotan Timon asiantuntemukseen ja faktantarkistukseen etenkin tämän aikakauden osalta, niin voitaneen todeta että mustakilpisiä Ladoja on ollut useita tuhansia.
     
  17. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Yks ihan hölmö kyssäri: katselin tuossa jotain satunnaisia kuvia ja filminpätkiä tuosta Nikita Hrustsovin vierailusta ja rupesi kummastuttamaan miksi avo-Buickin (Super 1952, rekisteritunnus AR-3) sivulasissa mahtaa olla suuri ACI:n (Automobile Club d'Italia) tarra?

    Onneksi tuo avomallinen Mercedes-Benz 300 Adenauer romutettiin 60-luvulla, niin se ei jäänyt kenenkään nurkkiin riesaksi pyörimään...
     
    Muokattu: 22.3.2020
  18. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Rupesin jo epäilemään viiraako mulla pöntössä, kun näen Horcheja joka puolella. Aikaisemmin olin näkevinäni sellaisen 30-luvun kuvassa ja nyt jäivät nämä lentokenttäkuvat vaivaamaan. Tuo musta auto terminaalin edessä, mikä muu se voisi olla kuin DDR-tuote vuosilta 1955-59, Horch P240 / Sachsenring P240?

    [​IMG]

    "Suomessa on ollut tiettävästi kaksi yksilöä, joista toinen on ollut DDR:n suurlähetystön käytössä ja palautettu Itä-Saksaan, ja toinen on tallella Hämeenkyrössä projektina."

    http://www.autowiki.fi/index.php/Sachsenring_P240
     
    Kimi-oz ja miguelo tykkäävät tästä.
  19. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Se on nimenomaan Sachsenring P240, ihmettelin jo että eikö ketään kiinnosta!
     
    miguelo ja Kimi-oz tykkäävät tästä.
  20. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Tuo Aleksanterinkadun kuva on kyllä niin rakeinen ja pimeä, ettei jonossa varjossa ajavia kuorma-autoja pysty ainakaan tästä digikuvasta tunnistamaan. Amerikkalaisia merkkejä ovat 99% varmasti. 1934 Fordin takana ajava korkeamaskinen voisi olla 1932 GMC?, sen takana 1928 Ford-AA??? Pelkkää arvailua, ei erotu tarpeeksi.

    Vaalea avoauto pitäisi pystyä tunnistamaan, niin paljon persoonallisia piirteitä näkyy. Jäähdyttäjän muoto on kulmikas ja selkeä. Oliko Graham-Paige 1928 tuollainen?
    Tuossa alemmassa pikkukuvassa vaalea auto on Volvo, 444 sarjan Duett versio.
     

Kerro tästä muillekin!