Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Jannulla jalassa Retut, aikansa muotijalkineet. Vissiin todellinen edelläkävijä kyseessä kun jo -69 sellaiset. Omassa päässäni ne yhdistyvät pikemminkin 70-lukuun. Itsellänikin oli sellaiset joskus -72-73 ja mielestäni silloin ne olivat kuuminta hottia.
     
    miguelo, Ronkeli ja tinareki tykkäävät tästä.
  2. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Parhaiten tämä Fiat sopii tuohon kuvan auton piirteisiin, taidat olla oikeassa. Jäähdyttäjä ja ajovalojen koko ja paikka ihan just.
     
    Pande_K tykkää tästä.
  3. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Rupesi häiritsemään tämäkin avoauto. Noin selviä piirteitä, mutta kun ei vain tunnista?
    Onko tuossa takana ylhäällä semmoinen lasilla peitetty tila rekisterikilvelle, kun oli joissain Ranskalaisissa 30-luvulla? - Tämä auto tosin taitaa olla 40-lukuinen tai 50-luvun alusta. Onko takana puskurin yläpuolella varapyörän kotelon luukku?
     
  4. No tämä kenkämuoti oli sen verran outo asia, että piti sekin googlata:

    Retu-tossut

    Suomi oli Nokia-maa jo raikkaantunkkaisella 70-luvulla. Nuorison tyyli oli silloin liikuttavan yhtenäinen: talvella jalassa olivat Nokian kumisaappaat ja kesällä Nokian kumitossut.

    Talvisaappaita oli kahta sorttia — Hait ja Kontiot — kuten myös kesätossuja, Retut ja Pamit.

    Retu oli todellinen aikansa lapsi. Nimi juontui todennäköisesti Retu Kivisestä, joka kilpaili tuohon aikaan omalla lehdellään Aku Ankan kanssa. Kumipohjaisen Retun päällysmateriaali taas oli aikakauden pääasiallinen sisustusmateriaali, vakosametti.

    Vakosametti kengän materiaalina oli, jos mahdollista, vielä tärähtäneempi idea kuin vakosametti sohvanverhoilumateriaalina. Mutta milloin muodissa olisi järkeä ollut.

    Retu lanseerattiin 1969, ja siitä tuli heti valtava menestys, yhtä olennainen osa Suomen silloisia kesiä kuin liian pieni t-paita ja liehuvat farkunlahkeet.

    Kesällä 1973 Retua ei enää valmistettu käsin, joten laki vaati Nokiaa muuttamaan sen nimeäkin. Retusta tuli loogisesti Tahvo, Retu Kivisen parhaan kaverin mukaan. V
     
    miguelo, Ronkeli ja Pande_K tykkäävät tästä.
  5. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Useampi pari Retu-kenkiä tuli käveltyä retuiseksi 70-luvun alussa...
    [​IMG]
     
  6. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    No niin, kyllähän tuo Jaguarin ihmettelijä siis oli heti tuoreeltaan Retut ostanut jos kuva on otettu toukokuussa 1969 ja ne oli vasta sinä vuonna lanseerattu. Tosiaan itse muistan 70-luvun puolelta että paitsi itselläni niin mm. isälläni oli Retut.
    Ranskaan tämä minunkin mielestäni viittaa. Tällainen Renault Primaquatren versio menee aika lähelle, mutta onko ihan sittenkään.

    [​IMG]
     
  7. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Kaverin 4-vuotiaalla pikkuveljellä ole Retu-kengät, niin ne oli kyllä sillä taputeltu. Sit oli Nastat, joista tuli Pamit. Sit Retuista tuli Tahvot ja Pameista tuli Jamit - tai Lokit jos ne oli valkoiset. Mut mikään noista ei ollut mitään Nokian kuminappiksiin verrattuna. Niissä meni magee keltainen raita jalkaterän yli ja kun juostiin sisään, niin niitä nappuloiden väliin kovettuneita saven kappaleita sinkoili kaikkialle - ja sit juostiin takaisin ulos mahanalus täynnä jalkoja ja talkkari mätki luudalla vauhtia viimeisten perseelle... Semmoista se oli mukuloiden kenkämuoti 50 vuotta sitten!
     
    rane58 tykkää tästä.
  8. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Ei ihan, mutta tarkkuus riittää mulle. Voi se olla Celtaquatrekin, tuo vieressä oleva eurooppalainen Ford on nimittäin aika pieni auto, mutta klohmot pyörät, kolme saranaa per ovi ja perän layout tekee siitä kyllä Rellun, se on aika selvä.
     
  9. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Tuon Hesan kuvan varjot sattuu hankalasti, ettei perän muoto ihan selkeästi näy, mutta voisi olla peräti tämmöinen Primaquatre roadster! Suffletti taitettu anopinistuimen luukun päälle? Olisi kyllä aika hieno ja erikoinen auto, mutta kerrankos Helsingissä... Ja yllättävän vanhakin, näitä tehtiin jo 1935.
    [​IMG]
     
    miguelo ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. M.K.

    M.K. Gearhead

    Tässä kuvassa on myös ultra-rare Fiat 1100r "Delivery" kolmas rivi, kolmas vasemmalta.
     
    Dataviilaaja ja Kimi-oz tykkäävät tästä.
  11. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    On niitä jonkin verran näkynyt, täytyy kaivella esiin. Alla pari heti alkuun.

    Unto Laitilan kuva vuodelta 1971, kuvassa myös 2D Moppe ja vastaan tulee Mercury:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0020ai

    Satakunnan Museon kuva Porista 1977, kuvaaja J-M Happonen ikuistanut farkun:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti_satmuseo.M26:91744:

    Simo Ristan kuva 1975, mukana myös valkokilpiajan alkupäätä eli Lada AAA-alkuisena:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000norr

    Eeva Ristan kuva Viikintieltä 09.1970, olisko 2d ht?
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000nvlu
     
    isalmela, esmi, Pande_K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. M.K.

    M.K. Gearhead

    Pande_K tykkää tästä.
  13. M.K.

    M.K. Gearhead

    esmi, miguelo ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  14. M.K.

    M.K. Gearhead

    Kyllä toi kyljen pokkaus mun mielestäkin viittaa tämmöseen Roadsteriin!
     
  15. M.K.

    M.K. Gearhead

  16. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Kiitos, löytyyhän niitä. Tuo ylläoleva on kuin mun ensimmäinen jenkkiauto. Väriä myöten.
     
  17. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Kyllä tuo Rellu nyt näyttää tunnistetun. Alla lisää tunnistettavia avoja. :)

    Väinö Kanniston kuva 09.10.1951, Konela Oy:n miehiä työssä. Avo tämä varmaan on, vaikka Coupekin se saattaa olla?
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000ls91

    Kuvaaja tuntematon, Helsingin kaupunginmuseon kuva vuodelta 1936, auto Shellin huoltohallissa:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:000005bh

    Tälle ikäkaudelle ei omat tunnistukset enää oikein riitä, mutta mielenkiintoista Nikolajeffin avo-kalustoa (tai onhan tuolla pari kovakattoakin) vuodelta 1914, kuvaaja Eric Sundström:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0038c2

    Alla olevat Konelan kuvat liittyvät ekaan kuvaan, 09.10.1951 Väinö Kannisto:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000ls9g

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000ls8g
     
    isalmela ja Pande_K tykkäävät tästä.
  18. M.K.

    M.K. Gearhead

    Oisko toi eka Skoda 1101/1102 Roadster?
     
    miguelo, Kimi-oz ja Pande_K tykkäävät tästä.
  19. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Jep, Googlen kuvahaku kertoi sen olevan juurikin sellainen! Nopea tunnistus, itse olen aikani koittanut miettinyt mikä se voisi olla. :)
    Tuolla Bertel Okkolan 29.05.1957 kuvassa näkyy hieman sellaisen keulaakin AH-729 kilvissä:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0020ss
     
    miguelo ja Pande_K tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!