Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Roc

    Roc Gearhead

    Kyllä muuten ostellaan. Esimerkiksi kauppasumma/väliraha 30 000€. Siitä 30% jättää viimeiseen suurempaan erään, jolloin rahoitukseen jää 21 000€. Ja 60kk maksuajalla kk-erä 350€. Korot ja kulut tuohon päälle, mutta suuruusluokkana tuo toimii hyvin.
     
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Persaukisten juttuja nuo sähkökikkareet.
    Velalla ostetaan ja sähköllä säästetään kun ei pensaan ole varaa. :D
    Ja eikös se pätkän viimeinenkin erä pidä maksaa? Vai mihin se 9000€ häviää sieltä vekselin lopusta?

    Ja ei muuten kaikissa autoissa ole sitä arvonalenemaa.
     
    Chilli-Siili tykkää tästä.
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Niin eli kunhan on ensin 15 tonnia käteistä niin 350e+korot ja kulut riittää kuukaudessa. Kun ottaa huomioon ettei mikään i3 kokoinen auto vie 10 litraa satasella niin tuolla rahalla saa bensaa yli 40tkm ajosuoritteeseen, dieseliä vielä aika paljon reilummin. Mutta kuten mainittu, jotenkin nämä asiat pitää aina itselleen selittää parhain päin.
     
    SauliK tykkää tästä.
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    olen kans ihmeissäni seurannut noita uusien autojen myyntiä liian pienellä kuukausi erällä. no 5v päästä se mikä sulla on käsissä riittää varmaan kuittaamaan viimeisen erän
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eikö näissä nimenomaan ole ideana saada asiakas maksuloukkoon, viimisen erän lähestyessä ostetaan taas velalla seuraava ettei tuo viimein erä lankea maksettavaksi. Toki tässä käy helposti niin ettei autoa ole lyhennetty käytännössä yhtään/ ollenkaan, kun auton arvonalenema on suurempaa kuin lainanmaksu. Ja ikuinen loukko on valmis, johon on helppo vain jäädä mukaan.

    Kaveri harrastaa tätä harrastusta, suotakoon se hänelle, vaikka lainoja onkin siihen malliin että koko ajan löysä köysi kaulalla. Hyvin se näyttää pärjäilevän tämän tyylin kanssa, ei siinä mitään. Itteä vaan ahistaa kaikenmaailman lainat, se että tietää että seuraava tili on jo etupeltoon syöty kun kaikki menis laskuihin + lainoihin.
     
    rane58 tykkää tästä.
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Uuden (sähkö-) auton ostamiseen tarvitaan vanha tuttu yhdistelmä peruskoulu osaamista:

    Uskonto 10, matematiikka 4. :rotfl:
     
    rane58 ja Chilli-Siili tykkäävät tästä.
  7. J.J.

    J.J. Gearhead

    Jeps, on näitä nähty. Tuttu myi auton pois, no auto lähti mutta velka jäi.
    Oli just se maksimi viimeinen erä ja minimi kuukausi lyhennys. Ei riittänyt auton reaaliarvo kuittaamaan loppuvelkaa.
    Aikansa toki kivaa mutta se loppukin sieltä konkretisoituu joskus väistämättä. No kuka mitenkin...
     
    rane58 tykkää tästä.
  8. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Itekin tossa laskeskelin noita, kun jossain vaiheessa lankeaa rouvalle ostettavaksi parempi pikkuauto, kun noissa näyttää käytetyn ja uuden hintaero olevan liian pieni että kannattaa käytetyistä alkaa velkaa maksamaan. Kannattaa yksinkertaisesti maksaa ihan jonkinlainen käsiraha ja enempi kuin ne minimilyhennykset, sitten ei jää kuseen kun lähtee vaihtamaan. Sitä seuraavaa voi maksaa jo vähempi per kuukausi, jos sitä ekaa maksaa enempi.
     
    Roc tykkää tästä.
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Täällä taitaa kateuden käärme taas nostaa päätään tai sitten tuon yleistä keskustelua osion poistuminen vaan aiheuttaa ”pientä kipuilua”. Osin lainasin ja sittemmin kieli poskessa muokkasin joskus tällaisen ajatelman.
    Se tässä samalla hieman täydennettynä ja mukailtuna sattuu hyvin aika moneen iskurikriitikkoon näiden sähköautojen suhteen:

    1: Iskurikriitikon autoilun kannattavuuslaskelmat perustuvat siihen mitä satasen ritsalla säästää, kun tekee kaiken itse, sillä helppoudella ja mukavuudella sekä vapaa ajallahan ei ole hintaa. Sillä elämän kuuluu olla 24/7 kärsimysnäytelmää ja tekemistä/suorittamista myös autoilun osalta.

    2: Iskurikriitikon sähköauton käyttökokemukset perustuvat siihen, miten Tokmannin hinnat alkaen akkuporakone vääntää ja miten 15 euron parranajokone hommansa hoitaa sekä siihen, mitä tuttavan vaimon serkku sukujuhlissa kertoi. Koska ”omat ballssit” ei vielä riitä edes lyhyeen koeajoon.

    3: Iskurikriitikon uuden- / sähköauton kestävyysarvio perustuu siihen, mitä tuttu 80-luvulle jämähtänyt hoviautonasentajatuttu kertoi, kun se vaan ei näitä uudempia osaa, ja vakaan käsityksen mukaan kenelläkään ei oikeasti ole varaa uutta autoaan merkkikorjaamolla takuuaikana huollattaa.

    4: Iskurikriitikon päivittäinen ajosuorite on 25km, mutta sähköauton kyseessäollessa muuttuu iskurikriitikko reppuriksi tai vähintäänkin myyntiedustajaksi ja viikonloppumökki sillä on yhtäkkiä 800 kilsan päässä, ja vieläpä ilman yhtään kusipaikkaa tuolla matkalla.

    5: Iskurikriitikkoa ei ole tähänkään asti kiinnostanut lapsityövoimalla kaivettu koboltti, jolla poistetaan polttoaineista rikki, mutta sähköautojen akuissa se on ongelma. Ei myöskään lithiumi mistä suurin osa on kautta historian valunut käyttöön ihan muualle kuin sähköautojen akkuihin.

    6: Iskurikriitikkoa ei ole tähänkään asti kiinnostanut kuinka tavan auto sylkee pakokaasuja ympäriinsä, saatikka asutuskeskusten ilmanlaatu, mutta sähköautojen akkujen myrkyllisyys on iso juttu, vaikkei sitä keuhkoihin joka päivä vedäkään.

    7: Iskurikriitikkoa ei kiinnosta millaista tuhoa ympäristölle öljy-yhtiöt tai kaivannaisteollisuus tekevät joka päivä, mutta nyt kiinnostaa sähköautotehtaan vaikutukset ja akkumineraalien maastakaivuu.

    8: Iskurikriitikkoa ei ole tähänkään asti kiinnostanut mitä kaiken elektroniikan akuille tehdään, eikä kriitikko viitsi edes ottaa asiasta selvää vaan luottaa naapurin 80-luvun Corollalla ajavaan Reijon sanaan. Mutta sähköautojen akkujen elinkaari ja kohtalo kiinnostaa ja se kyllä yhdessä Reijon kanssa pohtien osataan.

    9: Iskurikriitikko asuu lähes poikkeuksetta taloyhtiössä, omalla hehtaarin tontilla ja alle 10km päässä kunnan palveluista, joten tuollaisesta yhden osakkaan taloyhtiöstä johtuen lataus ei pihassa onnistu sitten millään, eikä oikein uskaltaisikaan, koska väittävät että patteriautoja palaa vähintäänkin usempia viikossa.

    10: Monia sähköautoilun iskurikriitikkoa ei oikeasti kiinnosta empiiriset faktat ja laskelmat kustannuksista, ominaisuuksista ja kestävyydestä, saatikka ylevät ympäristöasiat paskan vertaa.
    Kunhan yrittää sähköautoilijan silmäkuopasta ponnistaa, ohessa omaa kilpeään kiiloottaa ja maalailla huonoilla argumenteilla sähköautoilusta muka taloudellisesti kannattamatonta, ympäristölle haitallista.
    Samalla myös haluaisi omalla uskonnollaan niin kovasti päteä ja leveillä sillä, kuinka osoitti empiirisen kokemuksen ja laskutaidon omaavan sähköautonomistajan laskelmat utopiaksi tai viherpiipertäjän maailmanparannuspyrkimykset turhiksi.
    Koska iskurikriitikolla ei ole uuteen/uudehkoon autoon uskallusta saatikka varaa.

    Lopuksi: Huoli pois, koska mikään noista iskurikriitikon ajatuksista ei ole sähköautouskovaisilta pois, eikä se oikeasti niitä uskovaisia edes haittaa.
    Sillä niin kauan kuin iskurikriitikot tuota päivästä toiseen totuutena toistaa, viivyttävät he vaan osaltaan väistämätöntä.
    Ja samaan aikaan sähköautoilu on todella halpaa ja sähköautouskovaiset napsii ne mansikat siitä kakusta.
    Eläköön siis valinnan vapaus, oli se uskonto sitten kumpi tahansa.
     
    Aslak, Catiska, Stang_81 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ai heti ollaan kateellisia jos on erimieltä?
    Kyllä sitä voisi tuollaisen sähköpökäleen ostaa jos olisi siihen joku tarve.
    Mutta kun ei ole, eikä ole tarvetta napsia mansikoita kakusta ja ajella todella halvalla.
    Heti hirveä ulina ja selittely kuinka ollaan itse niin eteviä ja muut on tyhmiä. :D
     
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Sulla on joko heikko itsetunto tai sitten olet herkästi sijaisloukkaantuvaa sorttia.
    Asiat kun voi karrikoiden nähdä toisinkin päin ja molemmat tavat on vapaassa maailmassa sallittuja.

    Miksi puhut minusta, kun mä en puhu sinusta?
    Mähän puhun iskurikriitikosta, ja jos itsesi sellaiseksi katsot, niin se on ihan sun oma valinta ja elät ihan itse sen asian kanssa.
     
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tai sitten viihdytän vaan itseäni herkkähipiäisten sähköautoilevien tittelintuurejen kanssa. Tuntuu olevan sielläpäässä kova tarve puolustella omaa paremmuuttaan.
     
    Chilli-Siili tykkää tästä.
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Sun maailmankuvasi ei vissiin näe tässä asiassa muita lähestymiskulmia, jota sitten koet tarpeelliseksi puolustaa.
    Taisin tuonne toiseen ketjuun kirjoittaa muutaman rivin väärinleimaajista ja tahallaan väärinymmärtäjistä. Mutta siihenkin sulla on toki oikeus.
     
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    Patteriautoja on vissiin punaviherosaston toimesta tuputettu niin monesta tuutista kansalle, että defenssimekanismi aktivoituu asiallisissakin keskusteluissa.

    Olkoon maailmankuvani oikea tahi väärä, siitä huolimatta minua ainakin kiinnostavat paljon nämä patteriautoja koskevat ketjut, joissa kokemuksiaan jakavat ne, joilla kokemusta oikeasti on. Näin on asianlaita huolimatta siitä, etten ole patteriautoa hankkimassa.
     
    Catiska, Stang_81, Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Heh, mies itse tulee puskista kuin valkea ritari sanansäilä tanassa ja työntää pitkän sanelman, mistä kyllä helposti lukee rivienvälistä mitä ollaan mieltä muista kuin sähköauto-uskovaisista.
    Ja sitten vielä vedetään ryyniä sieraimeen jos jonkun muun mielestä sähkömobiileilla ei pelasteta maailmaa.

    Omaa maailmankuvaani en jaksa tänne alkaa avaamaan, saa toki sitä spekuleerata asiasta mitään tietämättä, ei siinä mitään.

    Ja olen kyllä sähköautoilla ajellut ja tutuillakin niitä on. Voin toki niistä tänne omia kokemuksia kirjoittaa jos jotain kiinnostaa. Toki mitään ylistäviä ne kokemukset ei ole, koska siihen ei ole mitään syytä.
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Hirveä poru kun joku kyseenalaistaa laskelmat, jos lähtee kehumaan miten sähkiksellä ajaminen on pelkkää tuloa kannattaa pysyä faktoissa. Mutta nehän on sivuseikka kun oikein uskoo, sehän tuli jo nähtyä kun yritin kysyä miten 8sek 0-100 auto voi olla nopeampi kuin 6sek. 0-100.
     
    Chilli-Siili tykkää tästä.
  17. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Jännää on myös se ,että jos on hyvin toimeentuleva niin pitää sitten penniä ruveta venyttämään tässä autoilussakin ja saada siitäkin jonkin sortin "kiksit" kun säästin niin ja niin paljon.Ainakin omasta mielestään.Joo,jokainen saa ajella millä haluaa(ainakin vielä),mutta mulle ei sähköauto ole vaihtoehto.Mietin mitä ominaisuuksia minä autossa arvostan.Takaveto ehdoton edellytys.Auto saisi olla myös oikean auton näköinen.Nykykikottimet ovat vaan niin rumia,ettei pysty senkään takia sellaisella ajelemaan.Jonkinlaiunen saundimaailmakin täytyy autosta löytyä.Eli valintani kallistuu 40-70 luvun amerikkalaiseen bensamoottoriautoon;).Hyväksi havaittu juttu jo 30 vuottsa.Itselläni ei ole ollut juuri ikinä hirveen bensapihejä autoja niin en osaa miettiäkkään millaista se olisi kulutusvihkoa täytellä ja hykerrellä tyytyväisenä?Mutta jatketaan kukin parhaaksi katsomallaan linjalla autoilunkin suhteen.Pääasia kai ,että itse on tyytyväinen:).
     
    grantorino tykkää tästä.
  18. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Mielestäni uusi auto normaalituloiselle on jotenkin outo yhtälö Suomen palkoilla/ veroasteella. Ostat auton että voit käydä töissä ja sit käyt töissä että voit maksaa auton. Silti näin moni tekee. Omat käyttö autot aina jotain halpoja että jää rahaa vaikkapa näihin jenkkeihin ja jonkinlaiseen asumiseen. Ei mitenkään hävetä ajaa tolla 740 Volvolla ja vanhalla Camrylla. Tietkin tääläpäin kun jotain panssariuraa niin voi vaan paahtaa että kipinät sinkoilee eikä tarvi säästellä. Sori ei littynyt varsinaisesti sähköautoihin tää mielipide.
     
    Chilli-Siili ja Pikuppeilija tykkäävät tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sääliä saa pyytämättä, kateus pitää ansaita.

    Näemmä pitää yhä paikkansa, ei tarvi ku ostaa sähköauto;)
     
    Catiska ja Harri S tykkäävät tästä.
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Saikulla aikaa somettaa ja tingata niinpä tein huvikseni pikku vertailun tuon bmw i3 pohjalta.
    2019 malli ja hintaa n.43 000, ei ihan pakkauusi vaan 2tkm ajettu, liekkö esittelypeli tms.
    Op laskuri antaa 13000e käsirahalla ja 9000e viimesellä erällä, 6 vuoden maksuajalla kuukausieräksi 412 euroa.

    Verrokkina BMW 120,
    Vm. 2018 ja 12tkm ajettuna hinta 29900e. 9000e käsirahalla ja 7000e viimeisellä erällä kuukausierä 256 euroa.

    Autot ei nyt ole ihan samalla viivalla kilsojen ja vm. puoleen koska halusin että molemmissa on sama nimellisteho, oletan että kuitenkin käyttäjän kannalta ovat ihan vertailukelpoiset. Miun mielestä tässä jäi nyt bensan ostoon reilu 150e kuukaudessa?

    Noh, sitten lopputulos kuuden vuoden päästä on se että i3 tuli maksamaan 52000euroa ja
    i120 34000 euroa.
    i3 arvosta voisi olla jäljellä 20 000e ja 120 15-17 000e.

    Minä en kyllä saa näiden numeroiden valossa mitenkään sähköautosta älyttömästi halvempaa 6 vuoden aikana kuin vastaavasta bensamallista, jos ajatellaan ajosuoritteeksi 25tkm vuodessa ja kulutus 8l/100 niin bensaan palaa rahaa sellanen 3000e vuoteen, siitä voi vähentää 1800e kk erän erosta.
    Polttiksessa on tietysti huoltokuluja mutta oletan että niistä selviää alle 1000e vuodessa keskiarvolla, molempiin pitää laittaa renkaita ihan samaan tahtiin.
    Ihan vapaasti voi nämä laskelmat tässä kumota jos olen väärässä.
    Lähteenä autojen hinnoille käytin nettiautoa ja rahoituslaskurina osuuspankkia. Voisi todeta että kummallakin ajaminen maksaa aika vitusti, ellei sitten koko 25tkm saa työnantajan piikkiin.
     
    Muokattu: 31.3.2020
    Roc tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!