Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Laskelmia voi tehdä, mutta auto valitaan kuitenkin tunteella.
     
    leivonharri, Chilli-Siili ja Harri S tykkäävät tästä.
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joskus aikanaan oli semmoisia erikoismiehiä, jotka laittoi kaikki kulut ja erityisesti tankkauskulut ja kilsat ylös semmoseen pieneen vihkoon. Vihkoa säilytettiin hanskalokerossa, siinä tankkaushanskojen vieressä. Se oli hyvä asia se vihkon sijainti, siellä autossa.

    Nykyään heidän kaltaisilla hahmoilla on sähköautovalmistajan applikaatio älypuhelimessaan, mistä sitten voi ihastella säästöjä. Puhelin kulkee vaan valitettavasti mukana kaikkialle, jopa työpaikan ruokajonoon missä voi sitten esitellä kuinka halvalla viimeisin 100km kulki, sillä 75k€ autolla. Ja jossei ruokajono riitä, niin nykyään on se intternetti missä voi sitten jakaa tätä ihanuutta..! :rotfl::rotfl:

    Oikeasti mä tykkäisin tehokkaasta sähköautosta jos mulla olis sellaseen varaa. Vaikka se tehokkain Tessu työsuhdeautoks. Käy mulle. Nythän semmoinen pitäis olla kun ovat vielä suht harvinaisia, hyödyntäis ilmaiset lataukset ja pysäköinnit mitä toistaiseksi on sähköille tarjolla. Nykyiseen akkutekniikkaan en oikein haluaisi vähiä rahojani sijoittaa, mutta sähkömoottorit ja niiden ohjauselektroniikka on kyllä ihan huippua jo ja mahdollistaa vaikka mitä.

    Eli oikeasti mä vaan juntteilen ja kuuntelen muoviHemin murinaa, tankkailen tarvittaessa. Silleenkin pärjäilee liikenteessä ihan ok.
     
    Desoto57 ja jpalvima tykkäävät tästä.
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tai siis se Tessun kyyper pikappi se pitäis tälläsellä juntilla olla. Heittelisin kiviä sen ikkunoihin jossei muuten tulis tarpeeks huomioo!
     
    JouniK tykkää tästä.
  4. Roc

    Roc Gearhead

    Hyvää pähkäilyä.
    Esimerkkisi i3 lienee ns. herkkuversio, koska bränd njyy vm. 2020 i3 alkaen hinta on 39 000e. Mutta ei väliä, mennään selkeyden vuoksi samoilla esimerkeillä.

    8l/100km kulutus, 25tkm vuodessa ja 3000e bensaan. 3000e kun jaetaan 12 kuukaudella, tekisi 250e/kk bensaan. Auton kk-erä 256e + 250e = 506e/kk.
    i3 kk-erä se 412e. Eli lähes 100e/kk halvempi, onhan se nyt käytännössä 20% ero, mielestäni ihan kohtuullisen kova ero?
     
  5. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Eikai 120 Bemari voi viedä 8 litraa sadalla? Jos laskee 6 litralla / 100 km ja bensan nykyhinnalla (1.30) pääsee Eurolleen samaan (412.5 Eur/kk). Sähkökin maksaa, ja bensa-autossa varmaan kalliimmat huollot, edelleen ollaan suurinpiirtein samassa.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  6. Roc

    Roc Gearhead

    i3:sen 25tkm ajon sähköt maksaa pyöreästi 400e, eli ei ihan kauheasti.
    Totta, että nyt on bensa halpaa, onko pitkään, en usko, mutta toivotaan kuitenkin että pysyy halpana.
     
  7. speedy

    speedy Double Gearhead

    Ehkä patteriautolla sais kuitenkin sen maailmanpelastajafiiliksen, kelpais joka ilta peitellä ittensä sänkyyn, ja huokaista, kunka puhtaasti taas ajoin taas röihin ja takaisin :D
     
    Chilli-Siili tykkää tästä.
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tää on niin totta.
    Kyllä Veijjo Esso tietää ja Tokmanni osaa.
    Onneksi ei tarvi muiden hyväksyntää hankinnoilleen hakea.
    Ostelen sellaisen, mikä kiinnostaa ja rakentelen sellaisia laitteita kun haluan.
    Sähköllä mennään arkiajot ja harrasteissa bensakoneet on 8 ja 27 litraa.

    On toki harrastedieselikin, mutta ne ei kulje mihinkään, työjuhdan moottoreita ja niillä ajetaan ne lautakuormat, joka toinen kesä jos silloinkaan.

    Kun omaa hieman mukautumiskykyä ja ymmärrystä niin ei tarvi muiden hankintoja kyylätä. Sähkö, bensa ja diesel mahtuu kaikki hyvin tuohon omaan pihaan.

    Mutta hyvä juttu, että sähköautot kiinnostaa, se kun on kohta ainoa vaihtoehto bussille tai jalkapatikalle. Kannattaa siis tutustua.
     
  9. Chilli-Siili

    Chilli-Siili 1st gear

    :rotfl::rotfl::rotfl:

    Fossiilisia polttoaineita tullaan käyttämään niin pitkään, kuin niitä maasta porataan. Eikä niillä ajaminen tule loppumaan sataan vuoteen.

    Naurattaa sähkövatkaimilla ajavien puolustelut sille, että miten sillä keittiövälineellä on muka niin kiva ajaa. On kokeiltu Nissanit ja Teslat, ainoastaan e-NV 200:ssa oli jotain potentiaalia.

    Sähköautoilla on varmasti tulevaisuus työkäytössä, esimerkiksi jakeluautoina, yksityiskäyttöön ne soveltuvat vain varauksin. Myös tämän yhteisen maapallomme vuoksi toivon, että tämä tulevaisuus ei tule olemaan akkukäyttösillä sähköautoilla.
     
  10. Chilli-Siili

    Chilli-Siili 1st gear

    Uusi sähköauto herättää kateutta tasan saman verran kuin mikä tahansa uusi massa-auto, kuten Qashqai tai Corolla. Sääli on kylläkin se päällimmäisin tunne, kun tietää, että patteriautoilijat joutuvat kuluttamaan aikaansa latauspisteillä odotellen akun lataustilan merkkivalon osoittavan, että akussa on taas virtaa seuraavaan parin sadan kilometrin siirtymään.
     
    J.J. ja grantorino tykkäävät tästä.
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ja sit äiti käski mun lähteä kouluun :D
    Se toki kannattaa käydä hyvin, niin on varaa ajokorttiin.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Juu niin on. Mutta yritin ottaa huomioon auton kokonaishinnan, eli i3 52 000e/72kk=720€ ja 120 34000e/72kk=472€ Bensaautoon pitää lisätä 250€ bensakuluja jos oletus on 8l/100km ja 1,50€/litra. Kas kummaa, ollaan ihan samassa hinnassa 52000€. No sitten, 120 voi vetää kärryä ja ajaa lapin lomalle ilman latauksia, ja onhan tuo huomattavasti paremman näköinen. i3 taas varmasti loistava kaupunkiauto, hiljainen ja hyvä kulkuinen. Lopputuloksena sanoisin että molemmissa on puolensa.
     
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Auto tankaa itsensä tuossa pihassa silloin kun mä nukun.
    Ei tarvi kuluttaa aikaa auton vieressä ollenkaan.
     
    Inlinee, JYR ja Roc tykkäävät tästä.
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Väittäisin kyllä edelleen että suomen teillä on kulkevia dieseleitä enemmin kuin Nissan Leafejä ja tuosta virkkeestä nyt paistaa asenteellisuus kilometrien päähän.
    Mikä on kohta? 5 vuotta? 10? 20?40? Millä aikataululla saadaan markkinoille 2000e tai 5000e maksavia käytettyjä sähköautoja joilla lasten-ja vanhustenhoitajat, varastomiehet, kauppojen työntekijät jne. jne. alle 30000e vuodessa tienaavat käyvät töissä?
     
    Muokattu: 31.3.2020
  15. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Entäs sitten kun/jos se ”kohta” tulee, onko silloin maanlaajuinen latausinfra töpseleineen valmis, sähkön siirtoverkot vahvistettu vastaamaan julmetusti isompaa kulutusta ku joka torpan pihalla, kauppakeskuksien parkkihalleissa, Lapin perukoilla erämaamökeillä jne. on Teslat ja kaikki muut i-autot latingissa ?
    Silloin ”kohta”, ku fossiiliset on kielletty, sähkön hinta on jotain ihan muuta ku 0.10€/kWh. Ei sitä ilmaista sähköäkään kukaan enää jakele.. ”kohta”
    Ja mistäs se sähkö tulee, seinästä? Vai tulisko Venäjältä ostettua ”vihreää” sähköä?? Vaiko 100% kotimaista tuuli- ja vesivoimalla tuotettua?
    Mites ne akut? Hiilijalanjälki jo uudesta ihan jotain muuta vs. käytetty perus diesel kinneri, esim.?
    Entäs se akkujen käyttöikä? 5 vuotta ja ongelmajätettä..?
     
    Zejk1 ja grantorino tykkäävät tästä.
  16. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Sähkö sinällään ok käyttövoima.. jos se tuotetaan kulkineessa itsessään. Ei tarvetta älyttömälle akustolle.
    Polttokennotekniikan olisi suonut kehittyvän, sellaista voisin vakavasti jopa harkita itekki.
    Sitte vielä kaasukäyttöiset. Mutta niidenkin kehitys torpattu autovalmistajilta.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Polttokennoauto
     
  17. grantorino

    grantorino Gearhead

    On käytettyjä sähköautoja jo paljon myynnissä, mutta mitä sellaisella tekee jos toimintasäde on kuluneella akulla enää 100km ja talvipakkasilla vieläkin vähemmän. Ei ehdi jatkuvasti latailemaan kun liikkeellekin olisi päästävä.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Itse asiassa sillä 100km tekee hyvinkin paljon.
    Kaikki ei pendelöi, myyntiedusta, saatikka repouroi.
    Testasin senkin jutun tuossa reilu vuosi takaperin.
    Työnkuvan muutoksen vuoksi päivitin sen vajaa vuosi sitten uudempaan.
    Nyt kun 80% työstä luontuu etänä, tämän pandemian aikana, olis se edellinen itse asiassa riittäny mainiosti nykytarpeeseenkin. Mutta mistäpä näitä etukäteen tietää eikä sillä ole mulle väliä.
    Asuinpaikani ja työpaikkani väliset kulkuyhteydet suosii sähköistä käyttövoimaa ja 273 päivän päästä koittaa taloudellinen riippumattomuus ja työstä tulee yksi harrastus lisää muiden joukkoon.
    Ja kun tuon harrasteen lopetan, mulla ei oo enää käyttöautoa ollenkaan, koska myyn tuon sähköautonkin pois.
     
  19. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Juurikin näin. Jossain iltapäivälehtien uutisessahan oli, että suurin osa suomalaisten ajomatkoista on 2,5km mittaisia. Sillä 100km toimintasäteellä aika monta lyhyttä matkaa heittää.
     
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Yks muuttuja mikä jää aina huomioimatta kun laskee pienillä kilometreillä sähköauton kannattavuutta; se ei oo niin iso se marginaali kun laskelmat antaa myöden.
    Koska esimerkiks noissa mun emännän pätkäajoissa, 2-15km, se kulutus on bensa-autossa jotain ihan muuta kun se "7 litraa yhistetty".. 2 litranen momentinmuunnillinen automaatti ja iso farmari.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!