Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kun Bensa loppuu, on vaihtoehdot hiukan vähissä, jos sähkövastaisuus pysyy, taitaa olla vieteri tai puukaasu ainoat vaihtoehdot :d
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Silloin kun bensa loppuu on jo muitakin vaihtoehtoja kuin patteriautot.
     
    Poni -69 tykkää tästä.
  3. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Emmää oo sähkövastainen,kyseenalaistan vaan muutamia ihan selkeitä asioita jotka tuntuu unohtuvan tässä sähköistyvän, puoli-ilmaisen ja ympäristöystävällisen autoilun hulabaloossa.
    Alla ihan itteäni lainaten:
     
  4. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Ja siihen kaasuunki.. ihan pari sivua taaksepäin.
     
  5. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    No linkkaappa sitte mustaa valkoisella oleva tutkimus niin viisastun minäki ku on päässy menemään ohi tuollanen.. :cool:

    EDIT: Löysinki jo sen ja toisenki artikkelin missä luvattiin vain 3% kulutuksen lisäystä..:eek:
    Oisko ollu THL-ennustus..:rotfl::poff:
    No se on hyvä sitte jos niin on..vaikka oli siellä pari kysymysmerkkiäkin. Kotitalouksille ja taloyhtiöille tulee kuitenki mietittävää lataussysteemeiden ja tapojen suhteen.
     
    Muokattu: 6.4.2020
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    no,ennenkuin bensa tai öljy josta se tehdään alkaa edes näkymään merkkejä että alkaa loppumaan niin ei kukaan tavis enää lennä minnekkään lomalle tai pyöri laivalla tsadin lähellä ympyrää.alkaa varastointi puolustus voimien käyttöön.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  7. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Öljyä jalostetaan kuitenkin tulevaisuudessa eri tuotteiden valmistukseen riippumatta millä ajoneuvola liikumme.Yksi kysymys vihreille ja muille polttomoottorin ja vastaavien fossiilista polttoaineita käyttävien polttoaineiden loppusijoitusta,koska bensiiniä tulee tislatessa ja jalostuksen alkuaikoina pensa laskettiin vesistöihin.Siinä pulmaa ratkaistavaksi mihin laitetaan jos kielletään niiden käyttö.Kuka keksii sille käyttöä tai voiko tislata niin ettei tule bensaa.Nimimerkki Vain pontikkaa tislannut.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    En viitsi linkittää, mutta lasketaanpas noin niinku suurinpiirtein:

    Suomen koko henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa, josta liikennekäytöstä poistettuna jatkuvasti noin 800 000 autoa, käytössä jatkuvasti noin 1,9 miljoonaa autoa.

    Käytössä olevan auton keskimääräinen vuotuinen ajosuorite on noin 16 800 km/y.

    Sähköauto kuluttaa keskimäärin noin 0,2 kW/km.

    Suomen sähkön kokonaiskulutus on öpaut 88 TW.

    1 900 000 * 16 800 * 0,2 kW = 6,384 TW.

    6,384 TW / 88 TW * 100 = 7,25 %

    :cool:
     
  9. J.J.

    J.J. Gearhead

    Puolet sähköstä käyttää teollisuus. Kyllä siinä hyvin pitkälti menisi verkko uusiksi jos sen vajaat 20% nousisi kulutus.
     
  10. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kun lähiöihin tuli -90 luvulla jokaiseen asuntoon 6 kw kiuas, oli insinööreillä varmaan miettiminen piuhojen paksuuksista, kun lasketaan, että n. jokakämpässä lämmitetään sauna lauantaina klo. 19.00 :)
     
    Aslak tykkää tästä.
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Muutokset autokannassa tapahtuu hitaasti, vuosikymmenien aikana. Siinä ehtii melkoisen hyvin sopeuttamaan infraa jos sille on tarvetta.
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tilastoja on tosiaan moneen junaan. Yhden tilaston mukaan henkilöautokannan kokonaisajosuorite Suomessa on 40 700 miljoonaa kilsaa. Jos tästä laskee sähkönkulutuksen arvolla 0,2 kW/km, saa tulokseksi 8,14 TW. Suuruusluokka ei siis muutu miksikään, mitään tarkempaa laskelmaa ei ole järkevää tehdä. Tämä vain osoittaa sen, että sähkönkulutuksen kasvu ei ole kovin suuri ongelma. Infra sen sijaan on jossain määrin, mutta infran kehittämiseen on aikaa, koska polttomoottorit eivät häviä hetkessä minnekään.
     
  14. J.J.

    J.J. Gearhead

    Niin niin, ei mitään ongelmaa. Mitä nyt useamman ydinreaktorin verran lisää tuottoa pitäisi tuutata siviilipuolen verkkoon. :D
     
  15. mcmies

    mcmies Gearhead

    Saa sitä ongelmana pitää jos tahtoo. Mutta oikeasti se ei sitä ole, ottaen huomioon että muutos ei tapahdu hetkessä.

    Enemmän olisin huolissani siitä, miten polttoainetta tulee saamaan, se kun on lähes kaikki tuontitavaraa. Sähköstä tuotetaan jo melkein 80 prosenttia itse.
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Hiiltä saa vaikka ilmasta. Niinkuin sähköäkin saa töpselistä. Helppohan sitä on laukoa vaikka mitä "totuuksia". Käytäntö sitten vähän eri juttu. Esimerkiksi kuinka nopeasti joku uusi ydinvoimala saadaan pystyyn.

    Tässäkin kylällä vedettiin sähkölinja uusiksi, vanha oli vuodelta 1970. Tuskinpa on ajatusta sitä taas hetkeen alkaa uusimaan.

    Tosiasia on se että aiheesta saa spekuleerata vaikka kuinka mutta kellään ei ole oikeastaan mitään hajua miten kumipyörät tulevaisuudessa rullaa, jos ylipäätään rullaa.
     
  17. grantorino

    grantorino Gearhead

    Sähköautoilun kannattajat ovat myös varmaankin suuria ydinvoiman kannattajia, ydinvoimalla suurin osa maamme sähköstä tuotetaan. Tosin on aika edesvastuutonta jättää jälkipolville säteilevä tulevaisuus vuotavine ydinvoimaloineen.
     
  18. mcmies

    mcmies Gearhead

    Fingrid paukuttaa semmoista 110 miljoonan euron vuositahtia runkoverkkoa uusiksi. Ja paikalliset siirtoyhtiöt paljon enemmän, esimerkiksi pelkästään Caruna investoi noin 170 miltsiä vuonna 2019.

    Sähköautoilua saa kannattaa tai olla kannattamatta, yksi lysti mulle. Mutta faktat on hyvä tiedostaa kun muodostaa mielipidettään.
     
    Catiska tykkää tästä.
  19. J.J.

    J.J. Gearhead

    Fakta on se että sähköautoilun nopeaan kasvuun ei pystytä tällähetkellä vastaamaan. Ei autojen valmistuksen suhteen tai sähköinfran.

    Ja edelleen tulevaisuus on täysin auki että millä keinoilla liikkuvilla kulkupeleillä täällä köyhä kansa ruhoaan jatkossa liikuttaa.
     
  20. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Juu näkyy meidän ikkunasta vanhan 110 kV:n linjan paikalle viime vuonna tehty 400+110 kV:n linja. Siinä nelinkertaistui siirtoteho halki etelä-Suomen idästä länteen. Riittänee patteriautoillekin.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!