Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Vastaus on varsin yksinkertainen. Me:n telinekonstruktio on helpottanut siiven kantavien rakenteiden suunnittelua. "Siipitelineestä" on päästy lähes "runkotelineeseen". Me-109 on hieno vekotin.
     
    rane58 tykkää tästä.
  2. max

    max Double Gearhead

    Telineethän ovat Mersussa kiinni rungossa,ei siivessä.
    Syy tähän muistaakseni on se,että yksi suunnittelukriteereistä oli se että koneen purkaminen ja(kuljetettavuus) oli oltava helppoa ja nopeaa.
    Valmistaminen ehkä myös nopeampaa.Korjatkaa jos asia ei ole aivan näin.

    Noloa että em. videon Mersussa joudutaan kieltämään faktoja ja nöyristelemään suvakkeja ja kommunisteja,ja svastika on sivuvakaajassa kuohittu.
     
    Muokattu: 29.3.2020
    Zejk1, rane58, dart -66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Tuo purettavuus oli hyvä pointti! Ja hakaristin poistaminen hölmöä. Meillä muuten taidettiin osittain lentää sotalentoja saksalaisilla siirtotunnuksilla, aina kun ei ollut aikaa maalaushommiin vasta maahan saatujen koneiden kanssa. Hyvä niin. Ja sitten lennettiin myös yhteisoperaatiota, ainakin hävittäjä-ässämme Kyösti Karhila pääsi saattamaan kesällä -44 Gefechtsverband Kuhlmeyn Ju-87:a.
     
    rane58 ja max tykkäävät tästä.
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ...wikipediaa...
    "As with the earlier Bf 108, the new design was based on Messerschmitt's "lightweight construction" principle, which aimed to minimise the number of separate parts in the aircraft. Examples of this could be found in the use of two large, complex brackets which were fitted to the firewall. These brackets incorporated the lower engine mounts and landing gear pivot point into one unit. A large forging attached to the firewall housed the main spar pick-up points, and carried most of the wing loads. Contemporary design practice was usually to have these main load-bearing structures mounted on different parts of the airframe, with the loads being distributed through the structure via a series of strong-points. By concentrating the loads in the firewall, the structure of the Bf 109 could be made relatively light and uncomplicated.

    An advantage of this design was that the main landing gear, which retracted through an 85-degree angle, was attached to the fuselage, making it possible to completely remove the wings for servicing without additional equipment to support the fuselage. It also allowed simplification of the wing structure, since it did not have to bear the loads imposed during takeoff or landing. The one major drawback of this landing gear arrangement was its narrow wheel track, making the aircraft unstable while on the ground. To increase stability, the legs were splayed outward somewhat, creating another problem in that the loads imposed during takeoff and landing were transferred up through the legs at an angle."
    Ja edesauttaa se massan keskittäminen myös ohjausherkkyyttä miten kone pyörii akselinsa ympäri, pienempi inertia o_O
     
    Muokattu: 29.3.2020
    maverick999, max ja rane58 tykkäävät tästä.
  5. max

    max Double Gearhead

    Kaikenlainen opiskelu ollut mulle aina totaalista tervanjuontia on se sit ollut koulussa tai työmaailmassa.
    50-luvulla Mersun tyyppikurssi kesti lentäjille käsittääkseni viikon verran.
    Missähän pitäis ilmoittautua,jotta vois opiskella sellaista aihetta,nimittäin Mersua joka aidosti kiinnostaisi teknillisestä näkökulmasta?
     
    rane58 tykkää tästä.
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ilmavoimien kiltaliiton julkaisussa "Pilven veikko" on joskus mainoksia järjestettävistä tyyppikursseista. Ja jos en väärin muista niin Mersun kurssikin on järjestetty joskus lähiaikoina. Kuten kaikkien muidenkin ilmavoimien vanhojen konetyyppien kursseja....;)
     
    rane58, 63S88, max ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Larry

    Larry Double Gearhead

    ^Juu, on niitä kaikenlaisia kursseja ainakin Tikkakosken museolla järjestetty, myös Messerschmittin.

    [​IMG]

    Entisöity MT-507 käynnissä. Konehan on em ilmailumuseossa ja tämä kuva on kaiketi otettu lentonäytöksen kalustoesittelyssä. Mutta mikähän vuosi mahtaa olla kyseessä, sillä ihan hetkeen Mersua ei kai ole räjäytetty tulille?
    Taitaa vieläpä olla ainoa havainto omalla kohdalla kuvasta jossa kyseinen peli on eläköityään käynnissä.
     
    rane58 ja kerkko tykkäävät tästä.
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Taustalla näkyvästä kalustosta päätellen, Jyry Sisu ja ehkä Vanaja paloauto tms...varmaankin jostain 70-luvulta.
    Armeijan kalusto ja lentokentän paloautot tunnetusti pitkään käytössä, se saattaa siirtää aikaa hieman myöhemmäksi...ehkä 80-luvun alusta ?
     
  9. Larry

    Larry Double Gearhead

  10. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Olen saattanut näilläkin palstoilla kommentoida; Kuopiossa olen isän kanssa ollut -70 luvun alussa pikkupoikana näkemässä Mersun käyttöä. Muistikuvani mukaan vanhan lentoaseman takana olleen hallin edessä. Liekö sama kone... Ikuinen mielikuva jäänyt mieleen. Huh.
    AHi
     
  11. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Auttaa, auttaa. Joidenkin lähteiden mukaan mm. Johnnie Johnson lensi Normandian maihinnousun aikaa Spitfire Mk IX:llä, josta oli uloimmat .303 konekiväärit poistettu; tämä nimenomaan helpottamaan ilmataistelussa Focke-Wulfeja vastaan.

    -JJ-
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Johnnie Johnson kirjoitti kirjan”Väistä sininen parvi” ja on hyvä sotaa käsittelevä kirja.Tiedä onko sit enää mitenkään saatavilla suomenkielisenä versiona.Oli mulla aikanaan hallussa mutta meni eteenpäin.Vois kyllä mieluusti lukea uudestaan näin lomautettuna.
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mulla on semmonen kutina että sun vanhoja ilmasotaa käsitteleviä kirjoja päätyi mutkan kautta mulle, Johnnie Johnsonin kirja löytyy hyllystä... En siitä luovu koska en ole sitä itsekään lukenut vielä, mutta joutaa kyllä lainaan.
     
    rane58 tykkää tästä.
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Juu näin on. Jätin osan itselle. Eli ne mitä ei löydy Bowtielta, löytyy multa, joutaa kyllä lainaan kun mä olen jo ahminu noi kaikki jo ennen myymistä :)
     
    rane58 tykkää tästä.
  15. palotila

    palotila Gearhead

    "Väistä sininen parvi", voisitko katsoa mikä on teoksen nimi englanniksi? Yleensä löytyy ekoilta sivulta. En yhtäkkiä löytänyt googlella mitään.
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Wing leader taitaa olla
     
  17. palotila

    palotila Gearhead

    Kiitti, Amazonilta löyty heti.
     
  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tästä ei voi tietää onko se oikeasti lentänyt tai liitänyt mutta Neuvostoliitossa suunniteltiin sodan aikana vehjettä jolla saataisiin ilmateitse täydennystä " to the battlefield".

    https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_A-40

    [​IMG]
     
  19. hmr66

    hmr66 Gearhead

    millaiset lento-ominaisuudet tuossa olisi ?
     
  20. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Painopiste ainakin kohtuullisen edessä. Taitaa olla johtoreunan etupuolella. Varmaan pakko, jotta ei laskussa olisi aina nokillaan? Vaikka telaketjut saisi vapautettua, eivät kai aivan herkästi rullaa? Jonkinnäköiset ohjainpinnatkin näyttäisi olevan. Tällaisia ei olekaan kuin puna-armeijalla, tuolla maailman suurimmalla rauhanliikkeellä. Gott Sei Dank!
     
    Muokattu: 12.5.2020

Kerro tästä muillekin!