Sbc sytytystulpista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ponu84, 19.4.2020.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Pitäis varmaan olla kilo-ohmeja, kun vastuksellissa tuloissakin on sitä luokkaa.
     
  2. SBChevy

    SBChevy 1st gear

    Täällä taas nuo Championin tulpat on toimineet loistavasti,toisin kuin ngk:t!
    Aina ollut vähintään pikkusen viritetty sbc, joskus rankemminkin viritetty ja tosi hyvin on nuo Championit toimineet.
     
  3. zero

    zero 3rd gear

    NGK tulppia ei saisi laittaa mihinkään, ei edes ruohonleikkuriin, on ne sellasta paskaa nykyään. Enkä oo yksin tätä mieltä kun naapuri kylässä varaosaliikekkin lopetti niiden myymisen vallan kun sanoi että maine tässä menee kun ihmiset kantaa niitä kiukkuisina takaisin kun vehkeet on jättänyt tienpäälle yms. Itsellä paras oli 300m kun meni ensimmäinen kahdeksasta pimeäksi. Oon käyttänyt vallan AC Delcon orkkis tulppaa GM koneissa ja hyvin on toiminut vakiossa että viritetyssä.
     
    Powerstroke ja SBChevy tykkäävät tästä.
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulla on varmaan yli 20 polttomoottorivehjettä.
    Tosi harvoin ollut ongelmaa mikä johtuisi tulpista.
    Yleensä syy on muualla.
    Toiset tulpat voi sietää ehkä sietää paremmin vääriä seoksia yms.
    Mutta jos koneet muuten kunnossa, niin tulpatkin pelanneet merkistä riippumatta.
     
    SBChevy, Vuppe, puna niska ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Mulla ei oo vielä sellasta sattunut kohdalle.
    Käväisin tossa tallissa tämän tieteellisen todisteluketjun innoittamana aloittelemassa polttomoottoristen laitteiden keväthuoltoa - aikaakin olisi.
    Ruohonleikkurissa orgiskynttilä vielä;ostin Stigan vuonna 2008. Jostain paholaisen ohjauksesta johtuen kaikkien tulpat NGK-merkkisiä vieläpä.
    Mutta kuten se mystinen moottoriöljykin; sytytystulppa tuskin korjaa - merkistä riippumatta tai sen vuoksi- moottorin vikoja tai/ja perseellään olevia säätöjä.
     
  6. jpe

    jpe 3rd gear

    Denson tulppia käyttänyt bbc:n ja Ponun 455:n kanssa ja hyvin toimineet. Championeja pimeni samoissa myllyissä sen verran että oli pakko vaihtaa.
     
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Meni koko eilinen päivä tulppia opiskellessa.
    Edelbrock / Afr antaa omat suositukset, joista Champion on suuremmalla vastuksella kuin Autolite.
    Acdelcot mitoiltaan mukamas pidemmät, mutta mitä pyörittelin äsken käsissäni rautakantisen sbc r44ts tulppaa, niin siinä johdon pään puolisko vaikuttaisi tulevan yhtä ulos kannesta kuin muutkin.
    Ngk suositteli olla käyttämättä Edelin suosittelemaa tulppaa ja tarjosi omaa vaihtoehtoa tilalle, mistä kuumin saatavilla oleva on tavattoman kylmä 8.

    https://www.corvetteforum.com/forum.../3827218-spark-plugs-for-edlebrock-heads.html

    Sitten puolestaan Msd kieltää käyttämästä vahvistimien kanssa platina ja iridium tulppia.
    No tämä on hifistelyä ja ehkä turhaakin, mutta oppia kuitenkin.
    Champion tai muutkaan ei ole vielä pettänyt ja sytytyskatkoksissa syy ollut tähän saakka piuhoissa ja läpilyönneissä.
    Efi:ssä tulpat ei varmasti ole niin huonoissa olosuhteissa kuin kaasareissa.
    Mutta varmaan monesti syy ongelmissa on väärän mallisessa tulpassa.
    Lämpöarvot kun eivät ole yhtenäisiä tulppien valmistajien välillä.
    Toisissa isompi kylmenee ja toisella kuumenee.
    https://www.briskusa.com/spark_plug_cross_reference_heat_range_chart

    Oma Champion rc10yc korvaavan tulpan etsintä jatkuu.
     
    Muokattu: 24.4.2020
  8. Vaihtoehtoisia sytytystulppia numerolle Champion RC10YC:
    Brand Model
    AC Delco 41-603
    ...jne.


    NGK tulpista se kääntyy arvoon 5 ja tuo Champion RC12YC arvoon 5 tai 6. Se olisi minusta ihan järkevä arvo.

    EDIT. NGK:n oma kirja kääntää näin:

    RC10YC => BCPR6ES

    RC12YC => BCPR5ES

    RC12YC => BKR5ES
     
    Muokattu: 21.4.2020
  9. fenix

    fenix 3rd gear

    Kiitos Miguelos.
    Ngk:ta hain juuri 6-7 arvolla.
    Vaparina 6 kynttilät 400hp Chevyyn, jossa saattaa no2 vierailla.
    Ngk suositteli olla käyttämättä FR ja BKR tulppia.
    Tutkin lisää BCPR6ES ja AC Delco 41-603.
     
  10. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    NGK XR5 kynttilöillä ainakin minun riivattu SBC laulaa ihan hyvällä nuotilla kaikilla kierrosluvuilla, niin kylmänä kuin lämpöisenä.
    Olen sillä käynyt moottoridynossa, rulladynossa, stripillä, kadulla ja Porissa. Nou problems!
     
    Muokattu: 21.4.2020
  11. fenix

    fenix 3rd gear

    Jotkut käyttäneet platinoita ihan ok menestyksellä.
    Mutta Msd viittaa, että kyseiset tulpat kuumenevat liikaa.
     
  12. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Innostuinpa aiheesta, ja tuli myös tutkittua tulppien vastusarvoja yleismittarilla, niistä tulpista mitä sattui tallista löytymään. Kyllä vaan, ngk, denso, delco, bosch aika liki toisiaan, ja just viime viikolla ostetut championit vastusarvoltaan kymmenkertaiset. No kaipa nuo ihan vakiokoneessa toimii siinä missä muutkin. Ja juu, minäkin kuulun niihin, jotka valitsee ngk:n sijaan jonkun muun, jos valinnanvaraa on.
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Voihan ne championit ruiskukoneessa toimia kun polttoaineen annostus on tarkkaa, mutta kaasarilla kun ryypytys on aika pisaramaista niin siinä voi championit kastua ja sit ei tule mitään kipinää kun jää vastukseen.
    Tänään kävin ostamassa uudet densot ja vastusarvo on välillä 4.98 - 6.35 k ohmia pientä toleranssi heittoa densollakin, mutta myyjä ties kertoa et jossain championin tulpassa oli ollu yli 20 k ohmia ja sano et viimiset championit hänellä.
     
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Chevyn ruiskukoneissa ei ikinä ole ollut ongelmia tulppien kanssa, eikä kyllä muissakaan kun huolellisesti selvittää oikean tyypin. Olen käyttänyt Brisk, AC, NGK ja Denso tulppia. Nyt jo kymmenkunta vuotta ollut Chevyssä Denso iridium tulpat. Kuukausi sitten vaihdoin tulpat ja pakosarjat ja kurkistelin pakokanavista myös pakoventtiilejä, oli kyllä niin hyvin palanut että en edes harkitse muita tällä hetkellä.
     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Denson TT:t nyt kiinni ja kyllä noilla iso ero championeihin on. Väreistä päätellen palaa paremmin samalla kärkivälillä ja käy siistimmin.
     
    Muokattu: 27.4.2020
  16. SBChevy

    SBChevy 1st gear

    Mulla on kyllä kaasarikoneita ollut aina ja hyvin on Championit tosiaan toimineet.
    Nytkin on vielä ylisuuri kaasutin 305:n päällä ja hyvin toimii tulppien puolesta ainakin
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Pitkä kärkiset tulpat joissa on kärki reilusti ulkona on tarkoitettu polttoaineensäästö vehkeisiin.
    https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=10197
    (esim tuo tulppa on juuri sellainen) (nämä paljas kärkiset tulpat ovat normaali herkempiä detonaatiolle)

    Iridium tuplat kestävät about 2x niin kauan kuin normaali tulpat, muuta parempaa idiumissa ei ole. (Siis kestää liian rikasta seosta ja kulutusta enemmän)

    https://www.summitracing.com/parts/dnp-ru01-31
    Tuossa esimerkki detonaatiosta vähentävästä sytystulpasta, kärki


    Isompi kärkiväli => poltoaineensäästö
    Lyhyempi kärkiväli => kisa/rikkaammat seokset

    Isompaa kärkiväli saattaa parantaa toimintaa jos paloalue on oikein iso (isot männät)

    Jos kärkiväli kasvaa liian isoksi sytyspuolat hajoavat (esimerkkinä toyotata joilla ajettu 150tkm ilman tulppien vaihtoa) Puola yrittää kasvattaa kipinää ja kuumenee enemmän. Toisaalta voi olla, että ei edes lyö kipinää.

    Just an FYI; most very high powered blown gas, blown alcohol, and even blown fuelers run gaps as small as .026" (give or take) and use ignition systems that use 50,000 - 80,000 volts, but more importantly, up to 40 Amps!

    Milleinä esim denso racing tulpassa on 0,4mm kärkiväli. Sitten välissä taitaa olla joku 0,6mm kärkiväli. Ja sitten iso kärkiväli 0.8-1mm.
    1.2mm kärkivälillä olevat sytystulpat rikkovat jo spuolia pitkässä käytössä.


    Noin omat kokemukset/tiedot. Koskee pääasissa 4's ja 6s koneita.
    Itsellä on omassa harraste vessassa, nyt jotkut iridium NGK tulpat lämpöarvo on kuitenkin 8 elikä denson luettelossa 24 vastaava arvo. (denso 27 ja ngk 9 on liian kylmiä katuajoon, pimenee pidemmässä katuajossa)

    (tuossa lisää juttua josta olen samaa mieltä mutta tuuma mitat kuulostaa isoille??
    https://www.badasscars.com/index.cf...duct_id=73/category_id=58/mode=prod/prd73.htm)
     
  18. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Ls1 tarkoitetussa ngk tr55 oli ainakin iso kärkiväli jotain 1.5mm. Pienensin 1.2mm
     
  19. -tl-

    -tl- Gearhead

    NGK tr55 virallinen kärkiväli on 1.5mm.
     
  20. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    C4 Vetten LT moottorissa on vakiona AC platinakärkiset tulpat, kärkiväli 0,050" eli 1,27 mm ja vaihtoväli 165 tkm. Ahtimen kanssa oli alussa ongelma että kaasuttaessa kynttilät sammui. Aika työläs homma aina kaivaa tulpat esille, säätää väliä ja taas testiajolle. Nyt Densoissa väli 0,85 mm ahdettuna ja MSD "tehopuola", sen koommin ei ole tarvinnut koskea.
     

Kerro tästä muillekin!