Ebaystä ostaminen??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 3.12.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä sun pankki? Toi maksu kuulostaa jo ihan kohtuulliselta. Sampo-pankki ottaa ainakin tuon 8,5e. :-?
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Nordea.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on aina lisätty myös ne 5 taalaa siihen lähetettävään summaan, mut Nordea on velottanut tililtä sen lisäks 12€ palvelumaksua....Eihän se niin paljoo tunnu isommissa ostoksissa, mut jossain viiden taalan esitteessä se tuntuu jo vähän kohtuuttomalta....Jos myyjä ei hyväksy Paypalia tai Bidpayta, niin on ollu helpompaa työntää muutama taala seteleinä ($10=7,7€) kirjekuoreen.....Ei oo ainakaan vielä tullu ohareita, ehkä mulla on ollu säkää sen verran....
     
  4. ilkka313

    ilkka313 1st gear


    Lähetettävän kirjeen voi toki myös kirjata postissa, maksaa jotain 6 euroa ja menee varmasti perille, näin olen itse rahaa lähettänyt, myös hieman suurempia summia. Western Union on myös toimiva systeemi, maksaa kyllä, mutta on nopea.
    EU-alueella maksaminen on helppoa, tarvitaan vain IBAN ja SWIFT koodit ja laskun voi maksaa ihan samoin kuin minkä tahansa laskun ja siitä ei mene välityspalkkiota mikäli vastapuolen maa käyttää myös euroja.
     
  5. V200

    V200 1st gear

    Re: ebaysta ostaminen

    Miten tuohon pay pal iin liitytään fyysisesti. Voiko joku kertoa vaiheet.





     
  6. Harri

    Harri 1st gear

    Ensteks menet https://www.paypal.com/ ja klikkaat siinä ylälaidassa olevaa sign up:ia ja alat valikoida varmaan personal account on kohdallaan jos et firman nimissä ostele, sitten valkkaat maan ja klikkaat etiäppäin ja alat täytteleen kaavaketta...helppo homma 8)
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muuten hyvä mutta mikä jippo tuossa salasanassa on kun ei hyväksy mitään. Ilmotta että pitää olla 8 merkkiä ja "case-sensitive" mitä v****a se pyytelee. Pätkii toi perunasuussaenklanti.


     
  8. V200

    V200 1st gear

    oli minä ,unohtu kirjautua.
     
  9. VRC

    VRC 1st gear

    Case-sensitive on suomeksi että isot ja pienet merkit on eri asia.
     
  10. buicksuper

    buicksuper Gearhead

    roskapostissa on muutaman kerran tullut paypal tietojen kyselyjä, eka kerralla oli tosi aidon näköiset logot ja kaikki. oli just jotain tavaraa menossa maksuun ja tuli kysely paypal tilistä - olin jo laittamassa tietoja kyselyyn kun rupesin vähän ihmetteleen: miksi ne kyselee luottokortin tietoja.
    Sitten hoksasin että tää on kusetus ja kattoin paypal sivuilta tietoa: ne ei lähetä mitään kyselyjä sähköpostiin johon sun pitäs vastata. On varmaan iso ongelma niille, kun siellä sivuilla oli e-mail osoit johon voi lähettää epäilyttävät kyselyt.
     
  11. V200

    V200 1st gear

    ei vaan paypal hyväksy jäseneksi. Aina vaan pyytää salasanaa ja varmennusta vaikka tarjoais mitä. Oisko linjavika tai jotain. Mitäs mä sitten teen jos ebayn tarjous jää kiinni?
     
  12. Harri

    Harri 1st gear

    Hitto kun muistais oliko mulla ongelmia silloin alussa, kun mulla on sellainen hytinä että joku tökki silloin mutta en muista mikä. Kokeile nyt kuitenkin vielä muutama kerta ja varmistat että sulla on kaikki isot ja pienet kirjaimet oikeilla paikoilla samaten kuin numerotkin... voihan siellä ola jotain hässäkkääkin, kokeilin justiinsa ite mennä omalle tilille ja tuntuis toimivan ihan bueno... :-?
    edit

    Tuliks sulle joku varmennuskoodi sähköpostilla kun kirjauduit sinne, se taitaa vaatia sen ekalla kerralla jos nyt mitään enää muistan...
     
  13. raunoh

    raunoh 3rd gear

    PayPal vaatii varmennuskoodin, jonka saa kun on muodollisesti käytetty luottokorttia, taisi olla 2 USD maksuveloitus, joka näkyy luottokorttiveloituksessa, siis PayPal tekee veloituksen. Samassa yhteydessä on koodi, joka pitää syöttää takaisin PayPal:lle. Tällä varmennetaan, että e-mail osoite ja luottokorttinumero menevät oikein yhteen. Tuon 2 USD maksun saa sitten takaisin seuraavassa hankinnassa, eli hyvitetään eli ei siis maksa mitään.

    Jos on nettiyhteys pankkiin ja luottokorttiveloituslistalle, saa tuon koodin heti eikä tarvitse odottaa lähes kuukautta paperiversiota veloituksesta.

    eBay:hin jätettävä tarjous on aivan eri asia. PayPal on vain maksutapa, tosin hyvä, luotettava ja nopea maksutapa, minusta paras. Maksun voi toki tehdä monella muullakin tavalla.
     
  14. V200

    V200 1st gear

    Joo kyllä se viimeinkin onnistu. Oli jotain hässäkkää kun sivunvaihdossa hyppäs välillä aftonbladetin sivuille.
    1.95 $ oli toi harjoitus summa.
     
  15. Harri

    Harri 1st gear

    Hyvä kun vörkkii, nyt vaan helkkaristi ostamaan kaikkea kivaa ebaysta... :odroll:
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Varoituksen sana

    Tässä pari varoituksen sanaa eBaystä ostajille. Jokin aika sitten siellä oli hyvää uutta tavaraa myynnissä erittäin sopivalla Buy It Now-hinnalla, eikä valmiiksi ilmoitettu rahtikaan ollut suuri. Myyjän lähes 100 pisteen palaute oli 100-prosenttisesti positiivista. Myyjälle ei kuitenkaan kelvannut PayPal, vaan ainostaan maksumääräykset ja shekit. Näitä tavaroita oli myynnissä 10 kpl. Minäkin retkahdin kauppoihin, enkä huomannut mitään, ennenkuin sain postia toiselta ostajalta. Tämä oli kiinnittänyt huomiota siihen, että kaikki myyjän palaute oli tullut viimeisen kuukauden aikana ja enimmäkseen yhden sentin ($.01) kaupoista ja joistakin muista pienemmistä selvästi alihintaisista Buy It Now-myynneistä. Myyjä siis oli kerännyt itselleen halvalla hyvää mainetta ja paukautti kerralla myyntiin ison kasan tyhjää ja lunastettuaan rahat katosi olemattomiin. Taisi olla viimeinen kerta, kun ostan mitään myyjältä, joka ei hyväksy PayPalia tai jolla ei ole täydellinen positiivinen palaute monelta vuodelta. Ilmoitin heti asiasta kuultuani BidPaylle ja sainkin sieltä 28.2. mailin, jossa oli kopio myyjälle lähetetystä tiedosta, että maksu on peruutettu ja maksumääräys ei ole lunastettavissa. Viikko sitten soitin Western Unionin palvelunumeroon ja tiedustelin maksumääräyksen tilaa. Siellä Sanottiin, että se oli lunastettu 3.3. eli 3 päivään em. ilmoituksen jälkeen. Viime perjantaina tuli sitten taas BidPaylta posti, jossa sanottiin, että voivoi, kun en ollut ajoissa ilmoittanut epärehellisestä kaupasta heille, niin maksua ei voitu enää perua. Melkoinen ristiriita on heidänkin jutuissaan.
    Joten älkää luottako pelkkiin palautelukuihin, vaan lukekaa myös mistä ne ovat tulleet. Negatiivisetkin saattavat olla pelkkää ostajan kiusantekoa.
     
  17. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Hieno muistutus ja mieliinpalautus, että huijareita voi olla liikkeellä.

    Itsellä on 3 kertaa käynyt, että tavaraa ei oltu koskaan lähetetty. Kahdella kerralla kummallakin myyjällä oli feedback-luku noin 1800 eli noin 2500 positiivista. Sitten yhtäkkisesti alkoi tulla lähes kaikkien kanssa ongelmia. 3. kerralla oli myyjän feedback-luku vain 12. Onneksi olin maksanut PayPal:lla kaikissa noissa tapauksissa, niin sain rahat takaisin.

    Shekit on riski, PayPal antaa suojaa epärehellistä myyjää kohtaan.

    Mutta huijareita on sitenkin, että ostaessani esim. Shelby Cal 500-vanteita Fordin 5x4.5" jaolla, myyjä vakuuttaa olevan noin, mutta Suomeen tulee sitten muutoin oikeat, mutta GM 5x4.75" jakoiset vanteet !!! Tässäkin kaveri kehtasi vielä väittää vanteiden olleen 67-Mustangissa ! Täyttä potaskaa !!

    Yhdessä tapauksessa olin epäluuloinen ja pyysin mittamaan siten kuin minä mittasin (väärinymmärryksen mahdollisuutta ei ollut, kun lähetin itse kuvan, miten mitataan) ja ottamaan kuvan: eipä lähettänyt kuvaa ! Joten en sitten osallistunut koko huutokauppaankaan.

    Nyt sitten on noita väärillä pulttijaolla olevia vanteita nurkissa, mutta eiköhän ajan saatossa löydy Suomestakin noille käyttäjät asiahinnallakin, kun osalle on jo löytynyt ottaja.
     
  18. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ensikertalainen tarttis vielä vähän rautalangastavääntöä:

    - Sovitteko myyjän kanssa sähköpostitse että lähetys Eurooppaan on OK ja muut asiat?
    - Pitääkö maksaa ensin ja sitten myyjä lähettää kun näkee että on maksettu?
    - Maksatteko Pay Palin arviorahdin suoraan myyjälle kauppahinnan yhteydessä?
    - Mihin/missä maksetaan mahdolliset tullit?

    Tänks.
     
  19. Harri

    Harri 1st gear

    Kun se voitto napsahtaa niin siinä vaiheessa olen meilannut myyjälle ja kysynyt mitä rahti Suomeen maksaa ja kun myyjä on ilmoittanut sen niin sitten könttämaksu (rahti+tuote) paypalin kautta myyjälle ja kun tavara tulee Suomeen niin yleensä se menee tulliin josta noudetaan ja samalla maksetaan alvit ja tullit jos ko summa jää alle 10 eeron niin sitä ei peritä :wink:

    Niin ja yleensä siinä ebayn ilmoituksessa on minne kaikkialle myyjä on valmis toimittamaan romut
     
  20. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tuleeko tullista ilmoitus että paketti on saapunut?
     

Kerro tästä muillekin!