Ruohonleikkurin moottorin muutos vaaka-akseliseksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja f34, 5.5.2020.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Koitin haulla ja googlella, mutta en löytänyt montaakaan kokemusta brigs-strattonin muuttamisesta vaaka-akseliseksi.
    Löytyy kommentteja, ettei saa toimimaan, leikkaa kiinni tai tarvii 2-t bensan.
    Youtubessa oli ulkomaan poikien videoita.
    Noita vanhoja ruohonleikkureita pyörii nurkissa ja olisi tarve tärylätkään saada motti (halvalla eli ilmaiseksi ite kyhäämällä)
    Tietenkin kaasari ja tankki muutettava.
    Mutta miten roiskevoitelu pelaisi?
    Sivuventtiilit, onko parempi, että sylinteri taivasta kohti vai menosuuntaa tai jotain siltä väliltä.
    Onko kokemuksia mitä pitää muuttaa.
    Ettei tarvitstsi kaikkea kantapään kautta...
     
  2. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Muistelisin yli 20v. takaa et tekee pellistä semmosen kauhaun kiertokangen pultin alle mikä kauhoo öljyä.
     
    f34 tykkää tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ostin hyvän 5hp briggs&strattonin 40€. Että jos samanlaisen löydät ni kannattaako tuntiakaan saati kahta värkkäillä?
     
  4. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ei nuo uudet kinkkimoottoritkaan kauheita maksa.
    https://huutokaupat.com/1897500
    Itelle huusin puutarhajyrsimeen tuommoisen, kun vanha 5hv b&s leipaisi kiinni. Alkoi turppaat lentää, ja kestänyt ainakin pari tuntia jyrsimessä. Käynnistyvyys kylmänä ei tosin samalla tasolla kuin briggsin koneessa.
    Oma motti lähti 75€ huutohintaan+ lähetyskulut. Ei mielestäni kannata alkaa romuista värkkään, jos uusi romu tuota hintaluokkaa :)
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ostin rikkinäisestä jyrsimestä ton oman ja meinasin amerikkalaista minibike henkeä noudattaen rakentaa 7-tuuman pyörillä olevan ns. varikkomopon. Tossa rungossa on hyvin sille koneelle tilaa ja tommoseen melko samanmoiseen runkoon on tehtykin asperan ja tecumsehin koneilla ameriikan vientiin mopoja.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Ai että kannattaako? Riippuu näkökulmasta, aika paljon harrastuksiin liittyy tuo kysymys. Kaiken kyllä voi toki ostaa valmiina, mutta kuka hankkii valmiiksi täytettyjä sanaristikoita tai valmiiksi koottuja palapelejä;)

    Juu,olen kyllä tietoinen, että saa halvalla ja helpolla valmiita koneita, mutta sitten mulle jää epäselväksi, että saanko muutettua pystyakselikoneen toimimaan toisessa asennossa.
    Idea tässä oli pääasiassa rakentelu. Ei niinkän hyötynäkökulma.
     
    Larry, tooke, Gary Grand ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Saa tehtyä.
    Oon ite tehny muutaman sivuventtiilikoneen.
    Kiertokangen pultin alle peltilippa joka heittää öljyä sylinterille ja kk yläpäälle. Ei tarvi kauhaa, vaan halkaisee sen lipan nokan Y-muotoon jotta ottaa hiukan öljyä mukaan.
    Sen vakionopeussäätimen nokka-akselista voi ottaa pois ja tilalle prikka tai jättää sinne pyörimään kun ei siitä haittaakaan oo.
    Kaasuttimen kääntö 90 astetta onnistuu helpoiten jos kyse sellaisesta jossa peltitankki kaasarin alla.
    Siinä kun on pyöreä imusarjaputki O-renkaalla, jolloin tarvii tehdä vaan kiinnitys uuteen asentoon.
    Öljyntäyttöaukko jos kierteet lohkossa niin täyttää öljyn kone kallellaan ja korkki kii tai sitten 90 asteen mutkaputki jonka päähän korkki. Huohotus toimii orkkiksena sieltä venakoneiston luukusta.
    Koneeseen tulee kylkikiinnitys sen orkkis laipan avulla ja lisätuen voi laittaa puhallinkopan kampikammionpuolesten pulttien alle.
     
    Seevu, Dataviilaaja, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Kiitoksia.
    Ihmettelin, kun googlettelin, niin aika paljon on kommentteja, ettei onnistuisi.
    Varmaan ihmisiltä, jotka ei koskaan ole purkanut konetta.
    Tutkinkin äsken tallissa yhden moottorin sielun elämää ja näytti siltä, että sen pystyisi kyllä muuttamaan.
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kovat jätkät tekevät moottorin kokonaan itse, pientä valu, ja sorvihommaa ;)
     
    f34 tykkää tästä.
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

     
    SK-, rekkamies, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Tässä lomautettuna on vissiin vähän liikaa aikaa, kun alkaa kiinnostamaan ruohonleikkurin moottorin modaaminen...
     
    Gary Grand, DX, Sierra ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. generalo

    generalo Gearhead

    Löysin tänään metallifirman romulavalta vaaka-akselibriggsin. Tämmönen on originaali öljynviskoja:
    [​IMG]

    Ois tarkoitus laittaa tuo pihamopoon, viskasin alkuperäisen kaasarin mäkeen ja laitoin jonkun 14mm dellorton tilalle, lähti käyntiin ensimmäisellä nykäisyllä.

    Minkälaisia keskipakokytkimiä olette tämmösiin virityksiin laittaneet?
     
  13. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Aliexpress taisi olla mistä tilasin 10 piikkisellä mopon ketjulle passaavalla hammasrattaalla olevan tuohon muksujen mikroauto viritelmään. Taakse laitoin jonkun seitkytpiikkisen nyky mopon hammasrattaan. Vieläkin sais vain olla vähän tiuhempi kyllä tuo välitys pihapiiri pyörintään.
     
  14. generalo

    generalo Gearhead

    Onko siinä minkä kokoinen rengastus? Itselle tilasin takanakiksi tämmösen :D https://www.moposport.fi/rengas-130-50-8-katu-lo-prof

    Jos vaikka pääsis 30km/h ja vetäisi mäetkin ylös nii ois mukava. 4hp moottori ja kuski (minä) aika kevyttä sarjaa.
     
  15. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Kottikärryn renkaat on. Motonetin 5-6 heppanen vaaka akseli kone.
     
    generalo tykkää tästä.
  16. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Mä laitoin tuollaisen kytkimen

    https://www.ebay.com/itm/Go-Kart-M-...903154?hash=item59378a59b2:g:ziUAAOSwKhpdkce4

    Ei löydy pystyakseli moottoriin suoraan sopivaa niin pitää sorvata kampuraa 3/4 mittaan että sopii. Kiilaurassa on vähän virittelemistä mutta kyllä se onnistuu.

    Tuota linkkiä kun rullaa alas niin löytyy kuvia pihamoposta minkä tein siskon pojille. Aika hurjasti kulkee vaikka koitti välittää minimi nopeuteen. Joku alennus välitys pitäisi olla välissä jos meinaa hiljaa saada menemään. Nyt kulkee +50km/h. Piti vähän kaasua rajoittaa ettei ota täysiä kierroksia. Melkonen lypsyjakkara tuolla rengaskoolla :)

    http://www.ddrmoped.de/forum/index.php?showtopic=32329&st=30
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Hieno mopo. Siinä on oikea tekemisen meininki.
     
  18. generalo

    generalo Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  19. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Hyvännäkönen hahmotelma. Noiden välitysten laskemiseen löytyy calculaattoreita netistä esim. Bmikarts. com sivulla. Takapyörän halkaisija noissa kaavoissa renkaan kansa, ei pelkän vanteen koko. Tuo keskipakokytkin kuumenee herkästi punahehkuun, jos liian harva välitys ja luistaa ajaessa. Ois hyvä olla "tönkkönä" suurimmalta osin ajasta ajellessa. Oman kokemuksen mukaan helposti tulee liian lujaa kulkeva pihakamppeisiin. Saattasi olla hyvä idea jopa väliakseli, jossa muuttaisi välitystä tiheämmäksi, jos on tilaa.
     
    generalo ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuo väliakseli olis varmaan järkevin ratkaisu.
    Sais sen takarattaankin pienemmäksi kuin vanne..:odeek:
    Eikä se kovin paljon tilaa vaatisi..:odcool: Tuossa generalon hahmotelmassa tilaa koneen ja takapyörän välillä on vaikka mihin.

    Hieno prokkis!:cool:
     
    generalo tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!