Muncie 20 ravistaa pakilla vain lämpimänä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Joukojs, 11.5.2020.

  1. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Muncie 20 chevroletin 327 perässä ravistaa pakilla lämpimänä. Kylmänä toimii hienosti!

    Taustatietoja ->

    Auto : Chevrolet Impala 1964
    Kone : 327 (300hp)
    Laatikko : Muncie 20

    Kytkin koppa ja haarukka 11" Valunumeroiden perusteella alunperin bbc 396/409 peräisin oleva koppa
    Vauhtipyörä 168 hampainen
    Kytkin ja asetelma 10 1/2"


    Kun auton ostin 1/2019 kytkin ravisti 1 ja pakilla aika älyttömästi.. joten kytkin, asetelma, painelaakeri, silmälaakeri meni vaihtoon ja vauhtipyörä kävi putsauksessa GT Motorsilla. Kytkintä irrottaessa huomasin että vauhtipyörä oli vähän öljy "mujussa" ei kuitenkaan vuoda niin että maahan saakka tiputtaisi.. kuva alla irroitushetkellä.

    [​IMG]


    No tämän jälkeen kun kytkin+ hilppeet oli vaihdettu niin toimi hienosti kesän ja syksyllä tärinä pakilla lämpöisenä oli taas läsnä mutta katosi välillä.

    Talvella 2/2020 Tuli vaihdettua vaihdelaatikko oudon tärinän/jurinan vuoksi voimansiirrosta (noin 2000rpm kohdalla tuntui parhaiten) "vika" paikannettiin vaihdelaatikkoon nosturilla, tuntui tulevan vaihdelaatikon sisältä. Kuitenkin sama jurina jatkui kun vaihdelaatikko oli uusittu.. tärinä siis parhaiten tuntui vaihdelaatikkossa edelleen. Vika hävisi kun laatikoa tunkkasi ylöspäin hännästä nosturilla auton käydessä 2000rpm, vaihdelaatikon tukikumin vaihdon jälkeen tärinä/jurina ei ole enää palannut.
    Tämän yhteydessä tarkistin kytkimen näytti hyvältä. Myös kohdistustapit moottorissa ok kytkinkopassa reijät ok istuu tiiviisti!
    Vaihdelaatikko vaihtui siis täysin samanlaiseen mikä oli aikaisemmin kiinni.



    [​IMG]

    Myös kardaani on uusi.


    Nyt sitten tässä keväällä kun olen autolla ajanut niin kytkin alkoi ravistaa aika pirusti taas pakilla mutta vain lämpimänä ! Kylmänä toimii moiteetta. Eteenpäin toimii hienosti kaikki vaihteet kylmänä sekä lämpimänä.

    Onko ideoita mistä tämä johtuu ? Öljyvuoto tietysti yksi potenttiaalisista syistä ??
     
    Muokattu: 11.5.2020
  2. jus57

    jus57 Gearhead

    Mielenkiintoisen näköinen kytkinpinta vauhtipyörässä? Vai huijaako kuva?
    Eihän laatikosta tuleva akseli ”pohjaa” tuonne vauhtipyörän reikään ja onko siinä oleva holkki/laakeri kunnossa/vaihdettu.
     
  3. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Täällä painitaan saman ongelman kanssa, joten kerrompa tähän samaan myös oman ongelmani. Mulla laatikkona tremecin tko600, mutta muuten sama ongelma. Auto 65 cutlass. Eka kesänä (2018) alkoi 50km ajon jälkeen ravistaa ykkösellä ja pakilla. Vauhtipyörä oli käytetty, mutta puhdas pinnoiltaan, kun se meni paikoilleen, kytkimenä uusi Zoom kevlar levyllä, ja uudella painelaakerilla. Talvella otin laatikon irti, ja paineasetelmassa ja vauhtipyörässä reilusti lämpölaikkuja/oksia. Öljytön ja puhdas oli kytkinkopan sisäpuoli. Vauhtipyörä käytettiin sorvissa, ja kytkimeksi tuli uusi MCleod, sekä paketin mukana tullut painelaakeri.
    Tätä riemua (kesä2019) kestikin 200km, kunnes ravistaminen taas alkoi. Nyt hyllyssä odottaa uusi vauhtipyörä, muuta ei vielä ole päätetty, kunnes näkee missä kunnossa paineasetelma on.

    Kytkinpolkimessa on tyhjää n. 5cm liike, kunnes painelaakeri alkaa vastaamaan asetelmaan. Tulevalle kesälle säädän tyhjää liikettä lisää, koska kytkin irroittaa reilusti ennenkuin poljin on lattiassa.
    Toinen mitä epäilen, oli kardaanin takapään ristikko, jota en älynnyt keskittää. Yli 90vauhtia autolla ei tehnyt mieli ajaa. Piti jumalatonta tärinää, eikä taustapeilistä näkynyt värinän vuoksi mitään. Konekorjaamo Marjakangas alavieskasta tutki vikaa, ja huomasi etten ollut keskittänyt takaristikkoa. He keskittivät ristikon, ja auto muuttui täysin. Ei minkäänlaisia tärinöitä. Paitsi liikkeelle lähdettäessä.
    Jos, ja kun tulevana kesänä vielä saan uudella vautipyörällä auton liikenteeseen, toivon että tuo riittävä tyhjä välys kytkinpolkimessa, ja tärinätön kardaani olisivat lääke omaan vikaan.

    Joukojs:n vauhtipyörässä samanlaista sinistymää kuin minunkin vauhtipyörässä, epäilen ettei tuo voi oiken muuten tulla kuin lämmöstä, ja silloinhan kytkimen on täytynyt kantaa...

    Laatikon akseli minulla tuskin pohjaa, koska laatikko menee ilman pulttaamistakin perille asti
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Teillä varmaan kytkin polkimelta ihan tangoilla? Sellai tuli mielee et mites motin kannakekumit, jos selt pääsee heijaa ja vatkaamaan? Näkis varmaan ihan konepelti auki kun pakittelis ja lähtee etiäpäi.
     
  5. jus57

    jus57 Gearhead

    Eikös kaikki manuaalilla ajavat olekaan varmistaneet kannakekumeja läpipulteilla?
    Kuulema nykyiset painelaakeritkin ihan kuraa...
    Takakannake kumikaan ei kauan öljyä kestä.
     
  6. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Laakeri on vaihdettu kyllä. Laatikko menee myös ihan heittämällä paikoilleen.
    Tuo pinta myös ihmetytti kun ekan kerran kun otin laatikon pois. Jenkki foorumeita lueskeltua aloin miettimään että onkohan tuo vauhtipyörä käynyt joskus kuumana ja kun nuo hotspotit ei lähde pois vaikka se silmin putsauksen jälkeen näyttääkin hyvältä ja toimii hetken. Jos nyt otan laatikon ales niin vauhtipyörä näyttää taas tuolta.

    Saman verran on minulla myös polkimessa "tyhjää".

    Tangolla on juu. Uudet moottorin kannakekumit kävin juuri hakemassa kun eivät montaa euroa maksa. Tuota testiä en ole vielä tehnyt täytyy kokeilla huomenna.
     
  7. rodhot

    rodhot Gearhead

    Moottorin vääntöongelmat poistuis vaikka Howen nestepainelaakerilla.
     
    Akseli von Gardan tykkää tästä.
  8. puna niska

    puna niska Gearhead

    Kytkinlevyissä on eroja.Ravistus herkkä kytkin vivustossa oleva väljä ja vanhat kannatin kumit voi tehdä melkoisen vatkaimen. Helposti rupee tarraus hetkellä ravistamaan kun vivuston väljyys antaa kytkimen tarttua irrota tarttua ei oikein saa nätisti ollenkaan luistateltua liikkelle.
     

  9. Tästä tuli mieleeni yks tarra joka liimattu moottorinosturiini. " Minulla on nestekiristin - jakopäässä , LADA"

    aina huvittaa jostainsyystä kun sen näkee.
     
  10. Itse tärinäongelmaan vois syynä olla liikaa joustavat koneen kannake kumit ,pakilla voima tulee toiseen suuntaan kuin ykkösellä lähtiessä. Ja ajon jälkeen konehuoneessa enemmän lämpöä kuin kylmänä jolloin kumit pehmeempiä.
    Kardaanin ristikot kannattaa vielä tsekata ja jos aiemmin ollu takaristikko sivussa niin se antaa aika rajun tärinän joka koettelee kaikki avoimansiirron osia ihan tosissaan.
    Hydraulisella painelaakerillä jäisi noi mekaanisen vivuston vaikutukset pois mutta koneen kiinnityskumit kannattaa jokatapauksessa vaihtaa.
    Vedä kokeeksi vaikka ketjulla /ketjuilla kone tiukaksi sivusuunnassa.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  11. Vauhtipyörän pinta on koneistettu jossain niin että vp on pyörinyt koneistuksen aikana ja hiontajälki näkyvissä. Lämpö päästövärit viittais kovaan luistatukseen jossain vaiheessa mutta ei se vielä tarkoita että ois pilalla. Ei oo laikuilla niinkun joskus näkee .
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onhan toi vauhtipyörä saanut reilusti lämpöä. Tuliko sininen/violetti väri jossain +400c?
    Itse oisin heittänyt ton romukoppaan.
     
  13. No jos toiseltakin puolelta sininen ni sitten olis saanu kunnon lämmöt mutta yleensä vain hetkellinen pinta lämpö tekee tuota värjäytymistä. En oo kyl noin tasasta lämpöväriä nähny mutta jos pinta suora niin mikäs ton käyttöä estää?

    Sit jos alkaa näkyä säröjä niin roskikseen ennen kuin tulee nilkoille...
     
  14. Joukojs

    Joukojs 3rd gear


    Noniin eli moottorin kannakekumit oli tätä luokkaa

    [​IMG]

    Tuli vaihdettua uusiin. Laatikon tukikumi vaihdettu myös. Edelleen ravistaa pakilla mutta ei niin rajusti.. tänään en tosiaan kerennyt auto täysin "lämpimäksi" ajaa kun sade yllätti. Kytkin vivuston tarkistin on kunnossa ei väljää. Kaksiosainen kardaani on täysin uusi tuli jenkeistä juuri viime viikolla joten tuskin vika siinä.
    Mitäs seuraavaksi vaihdetaan ? Vauhtipyörä ?:)
     
    Akseli von Gardan tykkää tästä.
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Vaikka kohdistustapit ja pultit istuu kunnolla lohkoon saattaa silti kytkinkopan ja kytkinakselin välillä olla epäkeskoa, eli kytkinakseli ei ole ihan keskellä silmälaakeria. Mopareissahan on ainakin FSM:ssa ohje jolla keskittäminen tarkastetaan. Korjaus tehdään epäkeskotapeilla muuttamalla kytkinkopan keskitystä.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  16. rodhot

    rodhot Gearhead

    Oma th700 ravisti ykkösellä ja asia korjaantui kun vaihtoi laatikon hännän ehjän kumin uretaaniseen. Katsoisin heittokellolla vauhtipyörän ,kun laatikko on irti.
     
  17. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Katselin juuri tuon nykyisen vauhtipyörän tietoja joka on autossa kiinni.

    https://www.summitracing.com/parts/hay-10-140

    pisti tämä silmään ->

    "Flywheel is thicker than stock, may require bellhousing spacer. Lakewood bellhousing will eliminate interference. Flywheel bolts are included."

    ja kytkin joka on kiinni PERFECTION CLUTCH 10.4"
     
    Muokattu: 13.5.2020
  18. Ducky-13

    Ducky-13 Gearhead

    Täälläkin painitaan saman ongelman kanssa.
    Auto tuli 3-vaihteisella manuaalilla ja kytkimen toiminnassa ei ongelmia.
    4-vaihteine m20 tilalle, vauhtipyörä koneistamoon, uusi levy, vanha paineasetelma kera painelaakerin kiinni ja tärinät ilmaantu 1llä ja pakilla
    Tuli säästettyä ilm väärässä kohtaa ja seuraavaksi uusin suosiolla vauhtipyörän, kytkinlevyn, paineasetelman ja laakerit.
    Mihinkää kannake kumien ongelmaa en siis usko tässä kohtaa
     
    Joukojs tykkää tästä.
  19. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Minä olen kokeillut: kaikki kannakekumit on vaihdettu uretaanisiin, vanhaa vauhtipyörää, samaa koneistettuna, uutta vauhtipyörää, kolmea eri kytkin ja paineasetelmaa ja niiden yhdistelmiä, kahta eri moottoria, ainakin kolmea eri variaation perssilmälaakeria, eri kardaania, samaa kardaania tasapainotettuna, kahta eri kytkinhaarukkaa, ainakin kolmea eri painelaakeria ja aina jaksaa ravistaa. Joskus enemmän joskus vähemmän.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  20. Camembert

    Camembert 1st gear


    Vaikea ruveta arvailemaan mutta joka tapauksessa moottori, kytkinlevy, paineasetelma ja lootan sivuakseli pyörivät kaikki samaan suuntaan, vaihteesta riippumatta. Myös pakilla.
     

Kerro tästä muillekin!