Mistä edullisimmin 3,5" pakoputkivärkkiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja leemu, 11.5.2020.

  1. leemu

    leemu Gearhead

    Otsikossa olennainen.
    Lähinnä tarvis akselinylitykselle, ei viitsisi alkaa itse vääntämään kun ei tule kunnollista kuitenkaan:D
    Tarjonta vaikuttaa vähän huonolle, motonetissa on, mutta hinta yli tuplaantuu, kun mennään 3">3,5" niin mieluusti tutkisin muitakin vaihtoehtoja.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos saa siivellä kysyä ni mistä löytyis 4 tuuman akselinylityksiä? 45 ja 90 asteen mutkia saa mutta jos olis koko akselinylitys ni parempi.
     
  3. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Ihan mielenkiinnosta...mihin myllyyn tarvii 3,5 tuuman putket,luulis 3 tuumanen riittävän,jos kyseessä ei ole panssarivaunun motti, 28 litraa V-8?
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  4. leemu

    leemu Gearhead

    En tiedä olisiko sen pakko noin suurta olla, mutta alkuperäisen äänenvaimentimen lähdöt on tuon kokoiset, joten kai sen tehtaan ukko on miettinyt..

    Scanian DS8 mylly on eli 7,8litrainen turbodiesel, huikeat 210hp.
     
    isalmela ja xarper tykkäävät tästä.
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Multa löytys Pieksämäeltä joku 7-8 kpl varmaa 3.5 rst mutkia muhveilla. Meinasin kutistaa eka tohon 3.5 ite mut en haluakkaan ettei liia ahtaaks mee.

    4" ylityksiä en löytäny ite mistään, ostanu raskaalta 4" mutkia ja suoraa ite, 4" joustopätkä löyty vielä varaosaliikkeestä ihan.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vähän samat aatokset, vaikkei kukaan kysynytkään mihin minä ja mihin autoon 4 tuuman putkea tarviaa muka. Cumminsin tiisseli kone dodgessa ja ameriikan insinöörit on laskenu että tehtaalla laitetaan 3,5 tuuman ränni uuteen tuotantolinjalla. Nyt kun hepat on siinä luulen melkeinpä kaksinkertaistuneet niin liekö tuo nyt niin liioiteltua puolella tuumalla putkea suurentaa. Amerikan joetkin laittaa useasti 5 tuuman putkia niihin. Sitä paitti jo siihen 4 tuumaiseen mahtuu naapurin karannut hamsteri kivasti kulkemaan jos haluaa mennä juoksemaan holsetin turbon juoksupyörään......
     
  7. leemu

    leemu Gearhead

    Siihen täytyy laittaa jyrsijäverkko päähän:D
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä, liekö niissä stacks tyyppisissä pakoputkissa eli pystyhormeissa se läppä päässä juurikin sen takia ettei pieneläimet tipu niihin?
     
  9. Rytari

    Rytari Gearhead

  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Jos kyseessä v8 bensakone, niin ei mihinkään. Varttimailivehkeissä varmaan.:D
     
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kaivakaa joku viitseliäämpi vaikka täältä od:lta keskustelu peltisarjoista, (tai juutuubista video) missä dynossa hakataan peltisarjat loppujen lopuksi ihan ruttuun, (monta eri astetta) eikä tehoissa ole juuri eroa, muuta kun ihan lopussa.
     
  12. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Yksi 3" putki riittää 6-sylinterisen bensa turbokoneen ainakin 600hp. (itse tehopenkissä todistamaani) tehoihin. Enemmän olisi tullut, mutta loppui muihin syihin, kun putken kokoon. (aiemmin penkitetty n.700hp)
    Diesel taitaa vaatia isomman?
     
    Muokattu: 21.5.2020
  13. leemu

    leemu Gearhead

    Ilman kaasuläppää oleva diesel on sikäli eri juttu, että sehän vetää ilmaa lävitsensä aina niin paljon kun vaan on saatavilla.
    Kävi kyllä mielessä ohimennen mielessä putken pienentäminen puolella tuumalla, mutta kai se tehtaan ukko on jotain miettinyt kun tuollaisen putken on sinne laittanut.

    Mainittakoon, että moottori ei ole virotysasteeltaan kovin kaksinen.
    7,8litraa ja 210hp ei ole paljon ja se joutuu ihan tosissaan töihin.
    Härveli painaa lähtövalmiudessa arviolta jotain kymmenen tonnin luokkaa, joten koneelta pyydetään kiihdytyksissä ja ylämäissä kyllä aivan kaikki mitä irti lähtee.
    Mitähän se mysötyillä sarjoilla dynotettu moottori tuumaisi jos sitä jarrutettaisiin vaikka kolme-neljä tuntia yhteen menoon?
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    "Riittää"? Ehkä. Ahistaa? Aivan varmasti. Kyllä jos noin pienen rännin laitat tommosen perään ni varmasti on useemman kymmenen heppaa hukassa siinä putkessa.
     
  15. Linkkasin tän toiseen ketjuun vähän aikaa sitten.

    Performance Exhaust Systems: How to Design, Fabricate, and Install -kirjassa on tämmöinen taulukko:

    [​IMG]
     
  16. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    kannattais varmaan jostain romikselta kysellä,sais todennäkösesti pilkkahintaan.
     
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Sekin on nähty kun kutosturbon se "riittävä" 3" putki vaihdettiin 4" putkeen ja ei tullut kun rapiat sata heppaa lisää.

    Ahdistava putkisto on kyllä yksi hölmöimpiä kohtia jättää kalliita hevosvoimia pöydälle.
     
    xarper tykkää tästä.
  18. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    En väitä, etteikö olisi ahistanutkin, mutta sen verran irtosi 3" putkellakin.
    Tuon jälkeen meni jatkojalostukseen, ja koneeseen uusittiin PALJON. Sekä isompi "ämpärin kokoinen" turbo, ja putkikin iso etu lokarista ulos, (Ahtopaineella ohjattu laippaventtiili) ja se 3"normaalisti taakse asti. Tehotavoite oli nelinumeroinen. Säännön mukaiset kaaretkin siihen väännettiin.

    Sitten kävi niin kun usein käy. Kaverilla tuli ero muijasta, ja siinä tuli muuta ajateltavaa. Tallikin oli muijan. Loppujen lopuksi myytiin osina eteenpäin. :(
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Ja samasta syystä mullakin on toi metri ehkä tota putkee vaan ahtimen jälkeen ja 4" koko matkalta, en halua turhaa kuristaa sitä, vaikuttaa liikaa turbon heräämiseen ja tehoihin.
     
    J.J. tykkää tästä.
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja eikä pelkästään ne tehot, vaan myös koneen tilavuus. Jos tonkin taulukon mukaan lyön 130hp 6.2d yhden 2" tuuman putken, niin johan se saatana tukehtuu hengiltä :D
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!