Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Omista "väitteistäni" voin sanoa sen että perustuvat ihan faktoihin, ja todisteet löytyvät vieläpä mainitun herran itse kirjoittamina meidän välisistä yksityisviesteistä ja osa jopa ihan julkisesta viestihistoriasta.

    Olen aina tykännyt auttaa, neuvoa ja jopa innostaa varsinkin nuoria harrastajia.
    Mukavia hetkiä on ollut kun joskus paikallisen ammattikoulun autopuolen luokka kävi tutustumassa meidän kilpa-autotallilla TMD-kilpurin tekniikkaan, ja oli se opettajakin aika kiinnostunut aiheesta.
    Viime kesänä sain kokea erityisen mieluisan tehtävän, kun kaverini mopoikää lähestyvä jälkikasvu tuli Honda Monkeyn sylinterikansi mukanaan, ja pyysi että neuvoisin häntä kuinka kansia portataan! Hänellä oli toinenkin kansi jonka sitten tekisi itse, kunhan ensin neuvoisin perusjutut mitä kannattaa tehdä.
    Kaverini soitti sitten illalla että oli ollut nuorelle virittäjälle kova juttu kun oli saanut kädestä pitäen vinkkejä, ja niin se oli mullekin.


    Jos palataan vielä tuohon aikaisempaan rankkoja väitteitä-tapaukseen, niin en minä täällä ketään pelkkää ilkeyttäni mollaa.
    Kyseinen tyyppi oli aiemmin kovasti neuvoja vailla, soittelikin välillä ihan päivittäin ja tietenkin häntä myös opastin ja monesti myös autoin ihan harrastamisen ilosta.

    Ja kuinka sitten kävi, jatketaan tarinaa myöhemmin.
     
    Norri, fenix, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. jpalvima tykkää tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Huikee setti :)

    Heli on luonut uraa pillurallitutkijana:
    JULKAISTUT ARTIKKELIT 102 Vaaranen, Heli (1998b) Etnografi a autolla kaahaavien nuorten miesten autoiluelämäntavasta. Nuorisotutkimus 1998 (4):16, 26–41. Referee-artikkeli. 102 Vaaranen, Heli (2001): Kaahariklubin pojat. Kuvaus kaahailusta, unelmista ja pussikaljasta teoksessa Toiskallio, Kalle (toim.): Viettelyksen vaunu. Autoilukulttuurin muutos Suomessa. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura, 127–149. Kirja-artikkeli. 119 Vaaranen, Heli (2002): Kenttätyöstä kriittiseen kirjoittamiseen. Kommentteja etnografi an postmoderniin kritiikkiin. Nuorisotutkimus 2002 (1): 20, 17–31. Referee-artikkeli. 143 Vaaranen, Heli & Wieloch, Neil (2002): Car Crashes and Dead End Careers: Leisure Pursuits of the Finnish Subculture of the kortteliralli Street Racing. Young. Nordic Journal of Youth Research 2002 (1):10, 42–58. Referee-artikkeli. 159 Vaaranen, Heli (2004, tulossa): The Emotional Experience of Class: Interpreting working class kids’ street racing in Helsinki. American Academy of Political and Social Sciences Annals. Sage. July 2004. Artikkeli aikakauskirjassa. Ei painolupaa tähän julkaisuun.

    Itse tuohon aikaan loin harrastusta pillurallikuljettajana.
     
  4. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Onneksi itse en osallistunut pilluralliin.....tarkastin vain rataa :)
     
  5. hmr66

    hmr66 Gearhead

  6. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Voi mahoton:) Pitkästä aikaa amerikanlotjapaska(mobilistilehden ilmauksia)pääsi näkemään auringonvaloa ja lämpötiloja johon se nuoruudessaan tottunut kun ajattelin kokeilla miten ois leiman kanssa kun 4v tyrkytytään museoautoille ja koska lie tuo viimeksi leimattu....
    Paksu pöly pinnassa mutta muutenhan kaikki tuntui toimivan sähköpuolella vilkuista valoihin ja jarrupoljinkin väläytteli punaista peräpäässä.Öljyä tikussa ja kunhan kone lämpeni niin nostajiekin nakutus hiljeni kunnes poistui,jarrupoljin tuntui kovalta ja jäähdytysnestettä jäähdyttimessä.
    muodolliset pyyhkijät toimi vettä ruiskien,tööttökin pelitti ja automaattiin punaista liukastetta vuotaneen tilalle vai tunnustaako joku ettei omastaan vuoda enempi tai vähempi jos 50v automaattiautoista puhutaan eikä ihan lähivuosikymmeninä loota ole ollut irti tiivisteidenkään uusimisen vuoksi?

    Pikkasen rullailua eestaas pihassa jarruja polkien käsijarrua myöden ja käydään koittamassa mitä sanotaan vaikka aikaakaan en tilannut,odotetaan tarvittaessa,onhan tuota tarjontaa nykyään meilläkin enempi kuin yksi tai kaksikin konttoria....

    Katsastusmies osoittautui nuoreksi mieheksi,vanhan jenkkifordin omistajaksi,oikein ystävällinen palvelu kerrassaan eikä yritetty hajottaa väkisin mitään tai keksiä jotain älytöntä vikaa väkisin eli vaatia autovanhuksilta mahdottomia.
    Monesti huomannut että ei halutakkaan ymmärtää sitä ettei moiset edes uutena taatusti antaneet jarrudynossa tasatuloksia rumpujarruin ,käsijarru ym pitäisi olla kuin nykyautossa tai nivelet nykytyyliin välyksettömiä nipattomia kertakäyttötuotteita yms.
    Tarttisi pikkasen soveltaa sitä mitä silloin vaadittiin kun valmistusstandandit+mittalaitteet ei olleet nykytasoa desimaalien tarkkuudella millä näitä käyttis avaruussukkuloita syynätään.
    Tietty vehkeet toimia pitää ja olla turvallisia aikansa standardein.
    Ei siinä mitään,leima tuli ja kohtalainen rinki porukkaakin ympärille ihmettelemään kuka ääliö moisella muinaisjäänteellä ajaa ja saastuttaa seuraavan sukupolvenkin?
    Taas luonnollisesti bensankulutus nousi ykkösaiheeksi,surkea ajettavuus,huono tilankäyttö kuin älytön koko verrattuna vaikka hänen tietoviisaan katsastusjonossa olleeseen A6 Audiin jossa kulkuakin ja varusteita tuplaten ja jotain statustakin kunnon ajettavuuden kera.
    Näin kait se sitten on kun porukalla julistettiin monella suulla,katsastusmies kyllä tykkäsi ja piti päivän kohokohtana tylsien nykyautojen seassa.
    Hyvä että edes joku tykkäsi:(mutta saihan se siitä palkan...
     
    jarkko359, Dataviilaaja, Jori85 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Pääasia lienee, että itse tykkäät.
     
    Lowry tykkää tästä.
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Pääasia on että naapuria vituttaa!
     
    Norri, mikke88, sämpy ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jotenkin tuossa ei nyt osata asettua toisen ihmisen asemaan, jokainen autoilee omista lähtökohdistaan. Moderni Audi lienee moderneine ratkaisuineen absoluuttisesti parempi perheauto, mitä vanhus. Esimerkiksi tilankäytön ja polttoaineen kulutuksen on aikojen paineessa ollut muututtava, koska molemmista on nykyään pulaa.

    Ensi kerralla voit ampua sipulirengasvolkkaristin argumentit vaikka seuraavilla argumenteilla:

    Tilankäyttö - mitä huonompi tilankäyttö, sen maineekkaampi auto, vertaa mitä tahansa superautoa tai vaikka Cadillac Eldoradoa ja tippa-rellua

    Bensiinin kulutukseen voi aina vastata, että se saattaa köyhästä tuntua kovalta.

    Ajettavuuden argumentti: tarviiko joka vehkeellä ajaa mutkaan täysillä? Onko ajettavuuden mittatikku se, kuinka kovaa sillä potentiaalisesti uskaltaisi ajaa Autobahnilla, jos joskus auton saisi maksettua loppuun, niin voisi lähteä Saksaan kokeilemaan (pankin autoa ei viedä rajan yli luvatta). Kummalla autolla matka on kivempi kuin määränpää? Sillä fiiliksellä on loppuen lopuksi isompi arvo kun sillä oletko varttia ennemmin perillä.

    Ympäristöystävällisyyden voi kuitata joko vähillä vuotuisilla kilometreillä ja/tai sillä, että auton valmistuksesta syntynyt hiilijalanjälki on jo kuitattu ajat sitten vrt että kymmenen vuoden välein sulle pitäis tehdä uusi audi.

    Turvallisuudesta ei valitettavasti oikein voi argumentoida, ehkä ajojen vähyys, pienemmät nopeudet ja se, että auto huomioidaan nykyliikenteen seassa paremmin edistävän aktiivista turvallisuutta vaikka passiivisessa turvallisuudessa onkin vajaavaisuuksia.
     
    Muokattu: 11.6.2020
    jarkko359, malvasto, Jori85 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

    Olisi voinut heittää tuohon: Silloin kun tämäkin oli uusi, niin audikin oli vielä pieni kaksitahtinen Dkw ja päästänyt syvältä vatsan pohjalta tulevan kutkuttavan paskamainen naurun.
     
    Norri, 1purehell, malvasto ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Nyt kuule Cocco Billy tankki täyteen ja nautit kesästä Chargerin puikoissa täysin siemauksin !! Eikös sulla ollut ´66 Charger jos en väärin muista lukeneeni? Hieno koppainen peli, millä kelpaa fiilistellä. Syksyllä voit sitten pohtia uudestaan, et mikä on harrastuksen tulevaisuus. Veikkaan että hyvä.

    Nyt kun olen parina päivänä tuupannut huussin ulos tallista ja purkanut sisustaa, niin harrastaminen on tuntunut oikein hyvältä. Vaikka likviditeettivaje on akuutti, niin silti tuntuu edistyvän. Tekeminen ruokkii kyllä mielikuvitustakin rahoituksen suhteen. Ajopoltteitakin olisi sen verran että motivoi sekin jatkamaan.

    Audi-kuskille olisi voinut myös kuitata et "neljä nollaa nokalla ja viides ratin takana...".
     
  12. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Joo,en minä toisten automielipiteistä paljon perusta,toki mielenkiinnolla kuuntelen,luen ja katselen kaikenmoisia vanhoja ajopelejä merkistä riippumatta,en käyttiksistä kylläkään perusta saati kadehdi millä kukin ajaa.

    Audimiestä viitsinyt masentaa,olisi ehkä voinut kysyä millaistakohan "statusta" audi teki muinoin -60 luvulla jos 70-luvullakaan mihin tahansa jenkkipeltiin nähden joka ehkä oikeutetumpi vertailukohta ajallisesti mutta hyvä jos oli "status"sedaniinsa ja oloonsa tyytyväinen ,siis kuten ne muutkin vastaantulevat joilla moinen harvinaisuus nimeltään audi alla.
    Moninverroin enemmän minä "statusta"näen hienossa perusmallin 2d tolppa valiantissakin ja näen yhäkin kuin...hohhoijaa... pappamallin audissa,käyttispuoleen en niin satsaa mutta toimiva ja vähänajettu peli mieluusti kumminkin oltava ilman 100tkm mittarinruuvausta.
    Saattoi olla että ei ollut ihan kartalla ja oiskohan pitänyt mainita ettei tämä ollut mun käyttöauto vaan ihan tavalliseen ooppelin turvaudun silloin,yhtä tylsään siis kuin audikin...

    Tapaatteko te parkkipaikalla,katsastuskonttorilla tai mäkkärin autokaistalla tms mennä vieraan tyypin harrasteautoa ihmettelemään ensin kait mielenkiinnosta+uteliaisuudesta ja senjälkeen pudistella päätä moiselle tyhmyydelle ja ruveta ylistämään omaa "järkevää" käyttöautoanne ?
    Toki menen ja mennytkin monesti outojen ihmisten vanhoja autoja ihmettelemään ja jutustelemaan mielenkiinnosta mutta pikkasen toisella lähestymistavalla ja ajatuksella pitäen tyhmimmät mölyt mahassani tykkäsin vehkeestä tai en.
     
    Muokattu: 18.6.2020
  13. leemu

    leemu Gearhead

    Kävin eilen tampesterissa ja pirkkahallin nurkilla kruisaili kolme arviolta aika hiljan ajokortti-iän saavuttanutta jannua lipat vinossa -59 letukalla.
    Ei siis kannata paiskata halontekovälinettä talousvesivarastoon, toivoa saattaa vielä olla:odbiggrin:
     
    Seevu, malvasto, maxvo2 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    On niissä Audi hemmoissa jotain outoa, kuvittelevat että mikään muu laite ei kulje niin kuin heidän Audinsa. Tosin suurin osa noistahan on firman leasing autoja, ei ne omillaan aja. Montako litraa öljyä palaa ei työsuhdeautoilijaa juurikaan kiinnosta eikä kauan tuo "premium" auto kestää.
     
    1purehell tykkää tästä.
  15. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Olenkohan mä joku kusipäisyyden ruumiillistuma kun mulla on sekä Audi että BMW o_O

    Toisaalta en kyllä dissaa muiden laitteita, oli ne millaisia tahansa, joten eiköhän Audihemmojakin ole erilaisia, kuten jenkkihemmojakin ;)
     
    Muokattu: 12.6.2020
  16. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Audi.... 4 nollaa edessä ja yksi ratin takana.
     
    fxsts tykkää tästä.
  17. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Taidat olla =;=) elä ota vakavasti.
     
  18. golden rocket

    golden rocket Gearhead


    meitä on moneksi..
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!