Yleisen hintatason perseilyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Limite, 20.5.2020.

  1. TEKELE

    TEKELE Gearhead

    Ei säätänä, tuohon ei pysty...

    Tai no, senverran kuitenkin ajoittain uteliaisuus vaivaa, et oon saattanu ohimennen höpölehdistä lukea heidän verotettavien vuosiansioiden olevan köyhyysrajan alapuolella.
    Yhdistämällä tämän niihin muihin silmille työntyviin lööppeihin luksuselämästä, olen heistä mielipiteeni muodostanut, eikä siitä ole keskusteltavaksi asti...

    Viimeisin ehta amöriikanrauta omistuksessani on ollut 2004 vuoden Crown Victoria Police Interceptor, ja oli oikeinpa messevä laite. Toki maksoi sen 12 ja risat ja siitä myöskin puolitoista vuotta myöhemmin sai melkein samat 12 ja risat. Vaan laskipa tuota jokunen tuttu myöskin et mitä maksais hyvä tahi parempi vastaava tuoda... Ei siinä juurikaan jääny tuon yksilön tuoneelle massiivista tilipussia, mut kokemuksia toki varmaan... Sitä toteutunutta kauppahintaahan en voi tietenkään tietää, mut mielestäni se oli hintansa väärti sekä ostaessani että myydessäni. Muutama satku tuli takkiin, mut koskapa ei olisi tullut, alle museoikäisten kanssa varsinkaan...
     
    Muokattu: 23.5.2020
  2. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    No jaa, sen verran mitä nettiautoa seuraa, niin on joistain autoista hintapyynnöt hiukan karanneet, tietty omistajastahan saattaa hinta olla oikea. Kohtuu tavallinen neliovitolppa, niin hinta on pompannut kymppiin ja yli, monesti vielä kaikennäköistä korjattavaakin kaupan päälle. Joistain pyynnit sitten rapisee alaspäin reilusti. Tietysti osa on jo laulettu pilalle, niin ehjähköistä sitten pyynnit pomppaa.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tätä pohdiskellessa tulee mieleen, että ei riitä enää "liikenteen vaarantaminen" ja "törkeä liikenteen vaarantaminen" sakotusluokiksi. Semmonen säälittävä yritys, jossa toinen takapyörä vinkaisee ja/tai tulee vielä vaihdemissaus, niin se kuuluu luokkaan "surkea liikenteen vaarantaminen". Mutta pikku rapsu on kuitenkin annettava, koska kisailutti.

    Vanhoina hyvinä aikoina saattoi tulla päiväsakko per piirretty viivametri.
     
    Gary Grand ja heräkulmanruhtinas tykkäävät tästä.
  4. hapa58

    hapa58 Gearhead


    Samaa mieltä, hinta taso pomsahtanut . 60 tuhatta alkaa olemaan jo joka nettijenkit sivulla kerran kaksi. 45 tonnia ja yli 30 tuhannen hinnat jo arkea. Kevättä rinnassa ja hinnassa .
     
    Make.S tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ilmainen ilmoittelu tekee helpommaksi ilmoitella sellaisiakin asioita, joista ei seuraa mitään. Kappas, onpa kevät nostanut usalava-autojen kurssia. Minulta saa viidellä tonnilla tieliikennekelpoisen F-150:n - nyt keväthintaan.
     
  6. 68SS

    68SS 1st gear

    Toisaalta jos joku sen 3000h käyttää auton laittoon niin voi se 10 tonnia tuntua hieman alhaselta myyntihinnalta. Sitä voi laskea jokainen paljonko jää työlle hintaa jos projekti osineen vaikka 30t ja myyntihinta 40t. Jos joku tällä haluis bisnestä tehä niin täytyis hinnat lähteä enemmänkin sieltä +100t e. Valmiin ku ostaa niin on sama melkein ku ryöstäis...
     
    juko7 tykkää tästä.
  7. JS78

    JS78 3rd gear

    Eli kiteytettynä, autojen hinnat ei välttämättä ole metsässä vaan me täällä suomessa ollaan liian perseaukisia. Sosialismi vie rahat ja mielenterveyden.
     
    Retem, Seevu, PilsnerBil ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Joskus oli jossain, että harrasteauton täyskunnostus vaatii saman työmäärän kuin keskiverto omakotitalon teko. (en takaa tietojen paikkansapitävyyttä) Kuinka moni olis valmis myymään omakotitalon 10t.€:n työpalkalla? Hiton huono harrastus bisneksen teon kannalta ja vaikka myis omakustannehintaan, niin silti perseaukiset valittaa että on liian kallis...
     
    PilsnerBil ja juko7 tykkäävät tästä.
  9. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Onhan tuolla nettiautossa sellaisiakin malleja jotka maksaa muuallakin ihan kovaa rahaa. Ei niitä halvemmalla muualtakaan saa. Mut taas tavismallien hinnat vähän ihmetyttää.
     
  10. tammercity

    tammercity Gearhead

    Toisaalta taas hyvä puoli kovissa hinnoissa on se, että ei ihan jokainen osta edes sitä "tavista" tonne kylille potkittavaksi ja puliukkojen kusi-oksennusalustaksi.
     
    JouniK, JYR ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Wade-

    Wade- Gearhead

    Mua on kyllä hämmentäny välillä tää et neliovisesta ei sais pyytää ku 1000e, mut jos on takapenkille pääsyä vaikeutettu ja poistettu ovia, niin 30k eur "ei oo hinta eikä mikää". Huvittavaa. Onneks itelle kelpaa kaikki.

    Samanhintasia ne osat niihin on, olkoon vaikka sata ovea tai ei yhtään. Just my two cents, vaikkei niitä kukaan pyytänytkään.
     
    Petri R., sleepercooler, Inlinee ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. JS78

    JS78 3rd gear

    Ja moni auto on vieläpä paremman näköinen neliovisena kuin kaksovisena.
     
    sleepercooler, Inlinee, faikku66 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kun itse harrastelee sellaisia merkkejä/korimalleja,jotaka eivät ole "muodissa" niin aika pienellä budjetilla saanut kaikki härvelit hommattua.Tietysti hintaa tiputtaa myös se,etten yhtään ns. valmista autoa ole ikinä ostanut.Enkä osta jatkossakaan;).
     
  14. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Ja farmarina vielä paremman näköinen:).
     
    1purehell tykkää tästä.
  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kyllä neliovitolpasta saa pyytää isojakin summia, mutta sen kunnon pitäisi myös vastata hintaa. Kyllä sen hinnan heti ymmärtää jos siellä on tekniikkaa pistetty kunnolla uusiksi, saati että on muuten hyväkuntoinen. Yllättävän monessa on vaan hinta hyvä ja ilmoituksessa kerrottu myös ne viat, jotka ei olis edes ylitsepääsemättömiä myyjän laittaa kuntoon, jos sen kymppitonnin siitä haluaa.
     
  16. Wade-

    Wade- Gearhead

    Joo, ymmärrän kyllä täysin pointin tuossa. Meinasinkin yleisempää asennetta siitä, että jos ovia on 4, niin hintaa sais olla korkeintaan muutama tonni, ja kaksovinen on kuin jumala.

    Mitä ihan topikin aiheeseen tulee, kait yleinen hintataso hilautuu ylöspäin kun kalusto vanhenee... Vaikeampi löytää sellasta autoa joka on myytävänä, eikä haudattuna talliin oottelemaan perinnönjakoa.
     
  17. Hyväkuntoiset "oldtimerit" näyttävät olevan jo Baltiassakin arvokkaampia kuin Suomessa. (80-luvun alusta vanhempiin) "Neutimerit" eli 80-luvun lopusta jonnekin 2005 tienoille ovat sitten halvempia (myös Saksassa, tähän on verotussyitä ym.)

    Omakohtaista:
    Muutama vuosi sitten kauppasin SN95 -koppaista Mustangia, tax-freenä siitä tarjottiin Suomessa 1000€, en myynyt. Pidin tuota käytössä pari vuotta, tullasin, maalautin ja myin sen 5500€.
    Nyt on Lincoln LS, tax-freenä siitä on tarjottu vaihdossa päikseen 100k km enemmän ajettua samanikäistä Ford Mondeota. Tarjoaja piti hyvänä diilinä, minä en, suurin piirtein tonnin kina.

    Miksi huonot esimerkit? Harrastus vastaan business, jos olisin noita tienaamismielessä tuonut niin ei kannattais, ny kun ovat itsellä ja käyttöön ostettuniin jos saan omat pois niin sehän on jo voittoa. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita että ilmaiseksi pitää antaa pois.
     
  18. Limite

    Limite 1st gear

    Hienoa! Keskustelua heräsi niinkuin arvelinkin. Olin itse tarkoituksella kuukauden päivät katsomatta mitä tuleman pitää mutta ihan ennakko-odotusten mukaan tuli kannan ottoja joka kantilta ja hyvä niin. Nämä "hae itte sitte" nillitykset saa tietysti heti jättää omaan arvoonsa. Eli olen ollut hakemassa kiitos vaan "asiantuntemuksesta".
    Toinen asia on se että on täysin eri asia tehdä tätä elääkseen eli bisnes edellä vai hakea itselle omaksi ns. Elämän autoksi. Eikö niin?
    Halusinkin lähinnä herättää mielipiteitä ja ajatuksia siitä että se harrastus jatkuisi myös meidän jo ehkä keski-ikään ja sen paremmallekkin puolelle yltäneitten jälkeen. On toki niin että joku harva it- miljonääri saattaa haluta sen läpimädän Florida mussen tai chargerin viidelläkytätonnilla kun 'näitä ei enää tehdä" mutta kyllä ne hei ajaa 99% tesloilla . Joku tuossa sanoikin että "ei se ole hullu joka pyytää" mutta komppaan häntä joka vastasi että ehkä kuitenkin on.
    No summa summarum. Toisille tämä on pisnestä, toisille harrastus ja joillekkin jotain muuta. Saa edelleen ottaa kantaa puoleen jos toiseen
     
    SteveS tykkää tästä.
  19. Limite

    Limite 1st gear

    Lisäyksenä vielä,niinkuin tuossa edellä olikin keskustelua, kaiken ei välttämättä tarvi olla niitä -65,-69 musseja tai -70 challeja. Upeita autoja tottakai mutta monet tykkää(itseni mukaan lukien) tarvis kansanautoista rämpylöistä, valluista, belvista ja monenmoisista muista. Pick up:eista, kuorkeista sun muista nyt puhumattakaan.
    Jos pidetään järki päässä ja kulut aisoissa niin eikö olis kiva nähdä Suomenkin teillä ja näyttelyissä muita kun äänenpainetoyotia ja nissaneita??
     
  20. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Harva tätä harrastusta niin paljon rakastaa että alkaa lahjoittamaan omia rahojaan siihen vieraiden hyödyksi.
    Jos omasta autosta on mahdollista saada vaikkapa 14000 euroa, niin kuinka moni alkaa myymään sitä alle kymppitonnilla ihan vain siksi että saadaan auto ajoon ja uusia harrastajia?
    Eri asia jos on pakkorako saada auto realisoitua nopeasti, silloin hintakin on sen mukainen ja ostaja onnellinen.
    Yhä edelleen toistan nillitystä, jos autot on liian kalliita täällä, tuo niitä halpoja itse jenkeistä.
     
    tero79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!