Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Noista en tiijä mutta boschin numero 94-97 cummins ramin suuttimen kärjille on
    0 433 175 078
     
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Webistä:

    165 hp injectors:
    0433175076 - DSLA 145P 464
    0433175078 - DSLA 145P 462

    215hp is a DSLA 145P 477

    370 hp injectors:
    0433171431 - DLLA 155P 570

    Loppunumerot hepreaa, mutta 145 tai 155 varmaan suutin kulma.

    Akaan kärki:
    DSLA145P320SPECIAL
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eli ovat vakiot mitkä lähetän, näemmä. Ikinä ei kyllä tullu katottua mitkä ne Dtechin vastaavat on, no en ala repimään irti kun toimivat :D
     
  4. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu tarvii kattoa missä reilassa cumminskin kärjet on. Jos on yhtä surkeat, ni kai se pitää sitte vaihtaa ainaki yhet kärjet.

    Soittelin tuonne akaallekin ja heillä oli kärkiä ihan hyllyssä. En enää tarvis sitte simmisarja löytää jostain. Ne olivat akaaltakin loppuneet...
     
  5. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Dieselkontor.de sieltä saa shimmisarjoja.
     
  6. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Olikos tällä puolella kokemusta: minkä mallisella hylsyllä saa Dana 80 taka-akselin napamutterin auki? Vai vaatiiko ihan "virallisen" hylsyn? Mulla sattuu olemaan se nylock mallinen 6 kulmainen mutteri pyöristetyillä reunoilla.

    Tonne avasin jutun missä näkee kuvankin. https://www.overdrive.fi/forum/threads/dana-80-napamutteri.311815/
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mä tein avaimen ohutseinäisestä putkesta joka sopii just mutterin ja navan väliin. Sitten kuuteen kohtaan hitsillä täpit ja ilmavinkulla hioo niitä pieneksi kunnes mahtuu paikalleen. Ja vaikka hylsy toiseen päähän niin saa avaimen kiinni, mä tein vain reiät putken päähän, saa väännetty jollakin raudalla.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  8. ravolta

    ravolta 3rd gear

    uutena cummins-omistajana tiedustelen kuinka tuo 12valven #0 fuel plate vaikuttaa katastuksen savutestisä. muutoin vakio luultavasti... tiedä häntä ko nii vähän vielä ajelukki eikä oo nii tullu tutkittuakaan
     
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Plate vaikuttaa vain ahdonalaiseen syöttöön. Eli tuskin savutestissä juurikaan paineet nousee? En tiedä kun omastani ei oteta savuja. Jos nouseekin, niin helppohan se afc:lle menevä ahtopaine on ottaa pois pelistä leimalle.
     
  10. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ihan oon knipexin siirtoleuka pideillä pyöritelly auki, ku eihä ne kauheen tiukassa saakkaan olla. Se "lukitushärpäke" pitää vetää sieltä välistä pois (vaikka niillä samoilla pihdeillä) ennenku alkaa löysäilemään.

    Nyt varmaan joku alkaa päteä jostain momenteista, ko sitä mutteria kiristää, ni ihan oon itte käyttäny sellasta knipexeiillä kiinni, mitä saa ja lukkohärpäke paikalleen.

    Karvan alle millin vedetty rami mulla, eikä oo takapyöränlaakereita tarvinnu vaihtaa vielä ja rummut on olleet jokusen kerran auki, noihin kilsoihin. Ainiijoo, ostin aikoinaan käytettynä, ko kamppeen ja sillä oli ajettu 120 000 KM . Alkuperäset jarrut kesti 300 000 KM,,, ei siis mailia.
     
    Luoppis ja tsipi tykkäävät tästä.
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    Hyvin on vieny! Jos mitenkää maltat kertoa mitä perushuolloista poikkeavaa on tehty? Nii ja minkä vuotinen auto sulla ylipäätään olikaan? 4x4?

    Jos sitä ens viikolla sais cumminssin tulille. Nyt on kaikki suuttimet 260bar +-5 bar. Joo tiedän, että toleranssi sais olla tiukempi, mutta meininkinä olikin laittaa uudet kärjet toisiin suuttimiin. Jos sais jostain sen säätölevysarjan, ni vois laittaa paremmin kohilleen. Nyt työkaverini sorvas mulle spacerit rosterista. Kaikki oli ~2,15 mm paksuja. Yhtä kokeilin hioa 5 satkua pienemmäks, mutta ei siitä kyllä hävinny satkuakaan paksuutta mikrolla mitaten parin minuutin hiomisen jälkeen. Luovutin, ja totesin ettei siitä mittaristakaan ihan auringon tarkkaan lueta..

    On kyllä hyvässä kunnossa noi orkkis kärjet. Nyt varsinkin ku nosti paineet kohilleen. tosi nättii sumua antaa ja ei vuoda yhtään. Ne oli siis 40 bar alle, eli ~220 bar alkujaan. Oli pakko kalibroida lainaksi saatu penkki, koska pumppu mies sanoi suuttimien olevan 200 bar ja minun penkkini sanoi 240 bar. Sain väkerreltyä liitin muunto hässäkän millä sain normi 1/4 kierteellä olevan hytikka mittarin ja kahdella uudella erimerkkisellä mittarilla katsoin lainapenkkini näyttävän 20 bar liikaa alueella 100-300 bar.

    Ei muuten diesel kontorilta ole kukaan vastannut mitään.. Yritetään jostain muualta löytää kärjet ja shimmit.
     
  12. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Asiahan ei millään muotoa kuulu mulle, mutta takaveto ilman korotuksia ja virityksiä, niin viihtyy tien päällä eikä tarvi pajottaa.
     
    tsipi tykkää tästä.
  13. tsipi

    tsipi Gearhead

    No nyt on vihdoin ja viimein saatu cummins tulille! Jäähynesteet vielä vaihtuu ja lavalta pitää tyhjentää kaikki roina talviauton lavalle.

    Kovemman olosesti kävi tyhjää ainaki kun tuo on ollu heti käynnistyksen jälkeen vähä nihkeä käymään. Etenki kylmällä pitäny ajaa kahella jalalla pois parkista kun ei oo jaksanu käydä ku pistää vaihteen päälle.

    En kyllä enää kirveelläkään muista temusinko over flow valven kanssa jotain pysyvää... Jotain eri jousia sinne sovittelin kyllä.
     
    ReDDot ja Cumminski tykkäävät tästä.
  14. simu_l

    simu_l Gearhead

    Knipexeillä oon minäki napamutteria pyöritelly ja välyksen kattonu heittokellolla haynesin ohjeen mukaan.

    Tulipa muutes juhannuksena 10v yhteistä taivalta ramin kanssa, matkaa on taitettu jotain 150tkm luokkaa, vieläki hymyilyttää kun kaasua painaa :cool:

    Pitäs melkee joku tribuutti video kehitellä :D
     
  15. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Löytyskö täältä apua ilmastoinnin suhteen.

    Olen siis uusinut kaikki Kennot ja letkut. Nyt pistän vielä uuden kompuran.

    pag 46 on öljy ja kompurassa on tarra, että se sisältää 6.4 oz öljyä ja sit vielä ”may need add more pag-46 for your vechiles”.

    lyönkö vaan kompuran kiinni ja ladataan kylmäaineet sisään, vai pitääkö lisätä öljyä kompuraan?

    Kuinka paljon sitä öljyä pitää olla tuolla järjestelmässä kiertämässä?
    En löydä mistään tietoa taaskaan.

    Kaikki tosiaan uutta ja uusi kuivain oli ehkä 10 minuuttia auki ennen kun sain sen kiinni järjestelmään.

    edit. Niin ja tosiaan 1997 vuoden 12 venttiilinen.
     
    Muokattu: 22.6.2020
  16. simu_l

    simu_l Gearhead

    Tuo pitäs olla riittävä määrä kompuraan, iteki löin vaa kiinni oman ku kerran oli öljyt sisällä, hyvin on pelannu jo monta vuotta.

    Ilmastointi huollon pitäs tietää paljonko sinne kylmäaineen sekaan laitetaan öljyä, yleensä se on 10-15ml.

    Virallisestihan se kuivain pitäs laittaa kiinni vasta sitten kun aletaan tekemään ilmastointi huoltoa, jos laittaa ennakkoon niin se kerää sen kosteuden itseensä mitä sinne on kerenny mennä kun systeemi ollu auki. Jos kuivain laitetaan kiinni vasta juuri ennen ilmastointi huoltoa niin ilmastointihuoltokoneen tekemä alipaine höyrystää kosteuden pois eikä se kerkeä imeytyä kuivaimeen. Kuivaimen ikähän siinä vain hieman lyhenee, mutta että onko sillä merkitystä kestääkö se 10v vai 20v vai 50v...
     
  17. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    En silti usko et se niin kauheesti sitä kosteutta kerää kun ei se järjestelmä kauaa auki ollut ja jos jonkun vuoden pelaa niin kyllä se siitä. Eikä uus kuivain onneksi paljoa maksa. :)

    Mulla käy yks vanha kylmäaineasentaja pihassa laittamassa jollain mooseksen aikasella vehkeellä aineet sisään. Selvii aika pienellä rahalla, mutta mitään alipaineistuksia ja huoltoja siinä ei tehdä. Toki osaa varmaan sanoa jonkun mielipiteen tohon öljyhommaan.

    Jostain jenkkien foorumilla oli, että 1 oz öljyä jokasta vaihdettua osaa kohti.. taidan vähän laittaa putkesta sisälle kun vaihdan sen kompuran.
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eikös sen kompuran mukana ole ohjetta? Sieltä se touhu selviää...
     
  19. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Huvikseni kyselen..
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kylmästöintikoneeseen 32 ounce kylymäainetta eli noin 907g ja 7,75 ounce eli noin 220g voiteluainetta.
     
    tappokinnas tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!