Bel Air '63

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja generalo, 3.12.2018.

  1. generalo

    generalo Gearhead

    En oikein osaa sanoa, tästä kun on minulla ollessa puuttunut lattiaverhoilukin eli ei ole ollut sekään vaimentelemassa. Isoimmat peltialat luulisi kumisevan eniten, katon itse vaimentelinkin jo aiemmin, mutta ei ole ajokokemuksia vielä sen jälkeen. Itse ajattelin takapenkin alta vaimennella vielä ja takaluukun ainakin. Muuten ei konttia voi oikein vaimentaa nyt kun tuli ruiskittua tuo raptor, häviää hieno pinta :D

    Illalla läiskäsin etuoviin vaimennukset. Koputellessa ainakin huomaa eroa. Oven kun lyö kiinni, niin ei ovi "pärähdä" läheskään niin paljoa enää.

    Pientä vertailua vaimennetun ja vaimentamattoman välillä:
     
    Isamu ja Herje tykkäävät tästä.
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Onhan erotus ovissa :D

    Omassa ovet on aika jykevät eivätkä "rämähdä" kun ne sulkee niin keskittyä enemmän kontin ja taka-akselin/renkaiden tienoille.
    Ei tuo nyt mahdoton meteli ole, mutta aina voi yrittää parantaa vaimennusta.
     
  3. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Ehkä kannattaa kokeilla laittaa bitumin päälle toista vaimennusainetta, joku pehmeämpi siihen päälle niin laajemmalta äänialalta vaimenee. Mutta on siinä sitten sekin että yhden paikan kun saa hiljaiseksi niin joku toinen tuntuu kovenevan:(
     
  4. generalo

    generalo Gearhead

    Laitoin kontin tiivisteen paikalleen, kävi aika mukavasti kun hiljalleen muovisella kittilastalla paineli uraansa.

    Ei aina jaksa rakentaa autoja, rupesin tekemään mopoa :D moottorina ~70 -luvun vesipumpun kakstahtimoottori, runkoa ja etuhaarukkaa "lainattu" pentujen maastopyörästä, takavanne ajettavasta ruohonleikkurista, etuvanne IKH:n poistolaarista 5 eurolla jne. Kierrätyskamasta ois tarkoitus rakentaa mahdollisimman pitkälle. Tankki ja etuvalo on jostain, en tiiä mistä mutta kaatislöytöjä nekin. Wanha polkupyörän satula. Ohjaustanko mankista. Tällä ei oo tarkoitus päästä kovaa, kunhan vain pääsis mökkitietä vaikka vähän joutessaan kurvailemaan. Vannekoko 8", eli sama kuin mankissa ja niihin saa nykyään ihan saatanan leveitä renkaita.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, esmi, tooke ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. generalo

    generalo Gearhead

    Lähti nyt tämä mopo vähän käsistä... Löytyi romuliikkeen jätelavalta 4hp vaaka-akseli briggs-stratton. Putsasin sen, karsin alkuperäisen tankin, kaasarin ja ilmanputsarin pois, laitoin paremman tulpan ja tuosta aiemmin löytämästäni vesipumpun moottorista laitoin Dellorton kaasarin kiinni. Ekalla nykäisyllä käyntiin :cool:

    Tästä innostuneena sitten jatkamaan. Runkoon laitoin 60x30x2mm putkea (jostain vanhasta metallisesta kuormalavasta leikkasin). Takahaarukka mummopyörästä, mökillä on toinen romu mummopyörä josta saan tehtyä toisen puolen. Akselille tulee 20mm pukkilaakerit.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]

    Takana 130 leveä kumi, eteen 90 leveä samalla kuviolla. Männöö etuhaarukka uusiksi.

    Josko sitä seuraava päivitys olisi vaikka chevyyn liittyvä, siitä pitäs nykäistä se etulokari irti, että saa paikattua siitä reiän.
     
    rekkamies, Rusty, Ftw- ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. generalo

    generalo Gearhead

    Tallilla tullut oltua nyt suht tiiviisti. Etuoviin läiskäisin vielä pehmoisempaa Vibro barrier -äänieristettä Stp goldin päälle. Illalla ruuvailin keskuslukituksen moottorit oviin kiinni ja vetäsin johdot läpiviennistä korin puolelle. Helmat ja etulokari paikattu ja maalattu.

    Ostin tämmösen pikkuruiskun. Aika näppärä näissä pienemmissä maalailuissa.
    [​IMG]

    Piti mm. maalata letukan jääkaappi:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nostettiin yks ilta kaverin kanssa takaluukku ja -puskuri paikalleen. Piti illalla vähän pikajohdotuksilla testata luukun aukaisumekanismia, tuntus pelaavan:


    Mopokin vähän edistynyt, tulis kytkin kiinasta niin pääsis tekemään takahaarukkaa ketjulinjaa silmällä pitäen. Nyt haarukka vasta heppailtu sinnepäin. Etuvanteen tein kottikärrin ja ruohonleikkurin vanteesta. Kottikärristä tuli keskiosa, kehät on silputtu ja hitsattu tuommosesta samanlaisesta vanteesta kuin tuo takavanne. Piti tehdä manki/pv -tyylinen, että sai kumin päälle:
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
     
    falcon1, rekkamies, Seevu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Visa

    Visa Gearhead

    Tuo luukun aukasu on kyllä komia
     
    generalo ja LPV tykkäävät tästä.
  8. generalo

    generalo Gearhead

    Mennyt viikonloppu akkukoteloa tehdessä. Sain kaverilta lainaan metallivannesahan mallia Biltema, pirun näppärä kapistus. Pitänee hommata itsellekin joskus samanlainen tai vastaava.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pieni mittavirhepaholainen iski tuota setuseinää/kattoa tehdessä, jäi sentin pari vajaaksi tuolta alareunasta, perkele... No saa kelvata. Vielä vähän sipistellä ja ruiskutella väri pintaan.
     
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kuvat ei jostain syystä näy.
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. generalo

    generalo Gearhead

    Jaahas, pittääpä illalla kotiin päästyä korjailla linkit kuntoon.
     
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Osa vanhemmista näkyy. Ja viteot.
     
  12. generalo

    generalo Gearhead

    Jaa-a, se on tuo aijaa.com kuvienuppaus-sivusto jotenkin nurin. Mihinkä noita nyt uppailee, photopukettikin meni nurin jo aikoja sitten.

    Mutta tänään tein kuitenkin akkukoteloon uuden etuseinän/katon, pisti se niin pahasti silmään se edellinen yritys. Nyt tuli ok. Vuan helevettiikös tässä jupisemaan kun ei tiedä mihin laitella kuvia.
     
  13. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Mä oon imguriin nykyään laitellu kaikki kuvat.
     
  14. generalo

    generalo Gearhead

    Kiitokssii!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 9.6.2020
    rekkamies, FuryIII '71, Visa ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. generalo

    generalo Gearhead

    Maalasin akkukopan normadurilla ja harrastelin kaapelointia. Vielä pari kaapelia kompuroille nii ois tuo paketti valmis.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Kaverin kanssa taivuteltiin pohjaan kaks 25mm jappiputkea, niiden sisään tuli ilmajousituksen putket. Samalla kun nyt on auto korkealla pukeilla, niin maalasin/maalaan pohjasta paljaat peltipinnat epoksilla ja normadurilla. Välillä vähän kevyempinä hommina laitellut uusia ovien tiivisteitä jne. Viikko 28 ois lomaa, ois kiva kun pääsis vaikka silloin ajelemaan?

    Hyvää juhannusta!
     
    Inlinee, rekkamies, Seevu ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. generalo

    generalo Gearhead

    Ilmajousitus asennettu ja toimii. Seuraavaksi yksijarrupiirin päivitys kaksipiiriseksi. Vissiinkin asennettava akselijakoiseksi? Setin mukana tuli säädettävä paineensäätöventtiili takajarruille, jossa vain yksi sisäänmeno ja lähtö. Tämä ei taida juuri tarjota mahiksia ristiinkytkennälle. Lisäksi molempiin piireihin tulee myyjän suosituksesta "residual valvet".

    Jarruhommien lisäksi vielä penkit paikalleen nii josko pääsis jo koeajolle. Penkkejä putsailin tänään kissasaippualla ja aika paskainen vesi lähtikin, kangasosille pitää jostain hommailla tekstiilipesuri nii josko sais niitäkin vähän puhtaammiksi.

    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

    Jäänyt näköjään kuvassa painemittarin vierestä toinen "kate" pois. Oli tuon releen kanssa vähän ongelmia niin piti sitä räplätä.
    [​IMG]
     
    rekkamies, JouniK, Visa ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. generalo

    generalo Gearhead

    Kyllä nyt vastustelloo. Tehostimen tanko noin 10cm liian pitkä, vaikka miten päin vivustoa pyöritteli nii eihän se perkele mitenkään siellä sopinut olemaan.
    [​IMG]

    Pyöräytettiin siihen lisää kierrettä ja pätkäistiin oikeaan mittaansa:
    [​IMG]

    Sitten jarrujen ilmausta ja muita pienempiä hommia. Startatessa vaan pauketta putkista, sittenpä tutkimaan ja ekana jakaja auki :mad:
    [​IMG]

    No uamulla etsimään jostain pyörijää sitten...
     
    rekkamies, Gary Grand, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!