1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Miguelos tohon jo laittoikin mut vastaan kumminkin. Tuos kaasaris tyhjäkäyntipiiri vaikuttaa vielä aika pitkälle osakaasulla, sitä kannattaa rikastaa sen minkä järkevästi pystyy. Tätähän ei ilmeisesti kierrätetä kovin korkealle? Sisäkurkkujen vaihtaminen pienempiin vois kans auttaa tohon ongelmaa, onko vielä mukana tulleet 36mm paikallaan?
     
  2. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ja noihin tyhjäkäyntipuolen ilmasuuttimiin (miguelos ohje) voi kokeilla testimieles laittaa esim. 0.8mm hitsilangasta lenkit.
     
  3. Tuon kurkkujutun voi tehdä tässä tapauksessa myös epäsymmetrisestikin. Ja se saattaa olla myös ihan fiksu vetokin. Esim. tässä Corvarissa on päädytty vaihtamaan vain toinen kurkku pienemmäksi:

    " Final setup looks like this:
    PRIMARY SECONDARY
    CHOKE 32 36
    MAIN 160 180
    A/C 190 190
    E-TUBE F-2 F-2
    IDLE 55F9 60F9 "


    Tuolla edellisellä sivulla oli se Steven kaava, niin tässä tapauksessa näyttää toimivan täydellisesti:

    32*0,05=>1,6=>160
    36*0,05=>1,8=>180

    Tästä päästää sujuvasti vielä noihin seosputkiin, mitkä vaikuttanee myös. Kuten tuossa Corvairissa oli F2 seosputket, niin toinen suosikki näyttää olevan F11 näissä Volkkari ja Corvair jutuissa.

    Niiden toiminassa on eroa. Laitan tän saman kuvan, jonka laitoin joskus miljoona sivua sitten:

    [​IMG]
    Noita seosputkia on vielä paljon enemmän. Tässä hyvä kuva Ebaysta:

    [​IMG]
    Eikä siinäkään ole kaikki..

    Jos (ja kun?) kokeilee erilaisia seosputkia, niin ratkaisu löytynee silti tästä joukosta:

    [​IMG]
    Näistä on kuvausta tässä:

    F11. This is the most common tube that comes in IDF carbs. It’s large in diameter so there’s not a lot of room for fuel in the well. It has a lot of air holes in the side so a lot of air can be mixed with the fuel after the well is dry. As you stay in the throttle the fuel ratio will continue to get leaner as the RPMS go up and load is increased. This tube is a great tube for a daily driver and most applications.

    F2. This is one of my favorite tubes for racing. It usually doesn’t come in anything and you have to order them. It is a little bit smaller in size then the F11 tube, so again not a lot of fuel in the well. Just a hair more then the F11. It has fewer air holes in the side so it mixes less air as the RPMs and load rises. As far as air fuel ratio goes you will see it flat line or just slightly rise. This tube works great for race cars.

    F16. This tube is slightly bigger than the F11, so it has less fuel then the F11 in the well. It also has fewer air holes then the F2 so it will mix even less air as the RPMs and load rises. When you look at the fuel ratio it will actually get richer and richer as the RPMs and load goes up. I have yet to get these to work on a VW engine, even in an all out drag car. In theory they sound like the way to go, but in reality they get so rich the car just bogs. Now I have run four 48 IDAs on a hemi V8 and they worked great. Go figure.

    F7. This tube usually comes in an IDA carb. They are smaller in surface area than the other tubes I have mentioned. What that means is you get a lot of fuel at the hit. I find it’s too much fuel for most of the stuff I do. Some guys can get them to work, I can't. As far as the holes go in the side, they have about the same as an F11, so they get leaner as the RPMs and load rises.


    Freetechnicsin Escort-blogissa on myös vertailua F11:n ja F16:n välillä:

    Seosputket F11 lähtökohta. F11 seosputki on ennestään aika vieras, mutta hyvin tämä paketti tuntuu kiskovan sillä tärkeimmällä 2000-4000 alueella. Vähintään yhtä hyvin kun Dellortoilla. Lämpimämmillä keleillä testataan tähän se tavallisempi F16 putki jotta saadaan sen ja F11 putken erot kirkastumaan. Tähän pakettiin on suunnitelmissa kokeilla myös ihan täysin erilaista ajatusta seosputken paikalle, mutta katsotaan osuuko se tähän vuoteen vai seuraavaan. Haetaan ensin asiat kohdalleen peruspalikoilla ennen kuin testaillaan kummallisuuksia. EDIT. Nyt on kasattu testiä odottamaan F16 seosputkilla setti. Siinä kiinni aiemmassa F11 putkessa hyväksi havaitut suutinkoot. 115 ja 185 ilmat. Seosputkesta toiseen on helpoin aloittaa edellisen arvoilla, vaikka muutoksia suutinkokoihin voi tulla kun päästään näkemään seokset käytännössä. F16 seosputkilla on nyt ensimmäinen testilenkki takana. Vaikutelma on sen suuntainen että F11 on parempi alhaalla ja keskellä ja F16 on parempi ylhäällä. Selittää myös sen miksi lähes aina Kentin rallikoneessa on F16 käytössä. Rajapaikka on noin 3500 kierroksessa. Sen yläpuolella F16 on paremmin hereillä, ja vastaavasti rajan alapuolella F11 kiskoo tukevammin. Alhaalla tukevammin kaasua lisättäessa F16 on hiukan puhditon vaikka seos onkin optimissa, 0.90 lambdassa. Omaan katukäyttöön hylkäsin F16 putken heti. Ratapäiville sen voisi laittaa kiinni. Suutinkoot toimii käytännössä samat molemmille putkille, ja molemmat ovat selvästi käyttökelpoisia putkia Kentille. Tarkennellaan tunnelmia, mutta nyt voisi olla aika seuraavaksi laittaa E85 tankkiin. Kunhan saadaan bensat tankista ajettua loppuun.

    Mut joo, voi olla että nykyiset F16 putket on parhaat tai sitten ei. Sen verran mustaa magiikkaa tää on..

    Samoin kuin noissa kurkkujen koossa, niin seosputkissa voi pelata ristiin. Tässä yksi volkkariohje:

    I called Turbo City in CA and talked with their tuner about using a 45 DCOE on a 1904 turbo application with a FB-40. He recommended the following scenario for starters

    F2 emulsion tube w/ 135 main, 150 air correction

    F11 emulsion tube w/ 165 main, 200 air correction

    You are basically setting up one venturi to run the small end and the other to run the top end. Otherwise the carb is going to always be to rich on the bottom and perfect on the top, or vise-versa.


    Juu, nyt mä rauhotun..:rolleyes:
     
    Muokattu: 18.7.2020
  4. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    ^Mitä tolla eriparikurkkuisuudella haetaan tämmöses kaasaris? Vaiheittain aukeevas ymmärtäis, täs tapaukses kun on vielä ahdin sekaamassa niin voi olla muutenkin haastavaa saada säädöt kohdalleen.
     
  5. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Turbo hemmot oli todennu että toimii paremmin jos on kaasari-ahdin-imusarja kokoonpano.

    "You are basically setting up one venturi to run the small end and the other to run the top end.
    Otherwise the carb is going to always be to rich on the bottom and perfect on the top, or vise-versa."
     
  6. Oletko löytänyt tähän jotain lääkkeitä?

    Aiemmassa viestissä Turbo Cityn ohjeistussta tuolle Volkkarihepulle, niin jätin sen lopun silloin pois:

    He also told me the idle and main circuit fuel passages need to be enlarged to flow enough. They were origianlly designed to flow just enough fuel for one venturi per cylinder @ normal atmospheric pressure, not four cylinders on boost.

    (Vastaavasta bensakanavien suurentelusta on maininta TM:n 2-tahti ralli-Saab -jutussa).

    Mut joo, enpä ole tuosta operaatiosta sen enempää löytänyt tietoa.

    Sen sijaan tälläisestä vastaavasta modista löytyy tietoa. Eli lisää progressioreikiä. Fajsissa on kai 3 progressioreikää, kuten 152 Weber DCOE:ssa. Niin sinne on jotkut poraillut 1 tai 2 reikää lisää. Tässä Alfa-jutussa on ohjeita:

    [​IMG]
    Tuolla pitäisi saada just sitä tyhjäkäyntipiiriltä pääsuutinpiirille muutosta paremmaksi, mikä voisi sulla auttaa. Ehkä kannattaa ensin silti kokeilla jotain muuta.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ...ja kahdenkymmenen Fajsin purun ja kasauksen jälkeen Make toteaa, että nyt saa kiinankopion porailu olla ja laittaa...
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Enpä ole FAJSsia purkanut vielä viittä saati kahtakymmentä kertaa:rotfl:
    Puuhaillut kaikkea muuta kylläkin, välillä jopa jotain autolle..
    Onhan tuota tehtävää vaikka kuinka ja teen sitä mukaa kuin vaan huvittaa. Tälle vuodelle ei ole enää mitään kiimaa katsastaa, ehkä puuhalapuilla vois jonkun viikonlopun kokeilla pelaako laatikko kuinka.
    Edelleen tekemättä ilmanpuhdistinta ja kaikkea pientä sinne tänne. Kaikki luukkujen tiivisteet puuttuu ym. ym.
    Pyöränkulmia tässä ajattelin seuraavaksi laittaa, kun sain keulan takaisin oikeaan korkoon ja konepellin saranatkin maalattua sekä luukun paikoilleen.


    [​IMG]
    Viimeinkin sain maalattua konepellin saranat. Nyt vituttaa toi alapuolelta musta pelti, joten kai siihenkin vielä joutuu valkoista ehkä ampumaan...

    [​IMG]

    En ole siis sitä kaasarihommaa sen paremmin miettinyt, koska tiedän että siihen voi jumahtaa ja pitkäksi aikaa. Eli perusasiat kuntoon ja viimeisetkin osat paikoilleen ensin.

     
    rekkamies, LPV, Seevu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Mä olen monta päivää kerännyt rohkeutta, että kehtaa taas kysyä, että onko tämä edennyt?
     
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    No ei oikein ole.. Mutta ollos huoleton! Tässä vaan tuli liikaa yhdelle syksylle. Työkiireeitä, pirttiremppaa jne. Käyttöautoon hitsailen parhaillaan uutta lattiaa ja vähän runkoa inssin pyynnöstä. Yksikin viikko lirvahti kun ostin 2-pilari nosturin sekä asensin sen mykkänä ja sokkona kaapelilämmitteiseen lattiaan. Jatkan päivittelyä pian, jahka Crown Viccini on saanut märän läntin viralliseen paperiin. Palaan kyllä asiian vielä!!
     
    sleepercooler, Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Sitä odotellessa.

    Kaipasin noin 100 sivua sitten tässä ketjussa vanhaa Wheelsin artikkelia, jossa he asensi Chevy II:seen turbon. Tässä se artikkeli on:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Tuossa on tehty jännä power jet -modi Weberiin. Ihan viimeinen ymmärrys multa jäi puuttumaan, kuinka se on tehty. No kuitenkin..
     
    Muokattu: 28.10.2020
    Make500 ja Seevu tykkäävät tästä.
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitti lehtikuvista! Eipä tuosta paljoa ymmärtänyt, muuta kuin että haasteita on tiedossa:D
     
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    Edelleen siis jumitan P.O.S.- Fordini kimpussa. Ostin sen pian vuosi sitten, tiedostaen että täysin ehjä yksilö ei ole kyseessä. Mutta auto oli juuri leimattu ja mukava käyttökapineeksi myös talvella. No tässä kun on ollut kyseessä jobbarin ja katsurin hyvä veli -kerho, niin auto oli saanut leiman huomatuksitta. Itse kun menin sitä näyttämään, niin pohjapellit reikiä täynnä ja runko lähes poikki vaihteistopalkin kohdalta. Bensatankki roikkui yhdellä lähes katkenneella strapsilla:rotfl:. Toinen oli jo uhrautunt korroosion jumalille.
    Kärsin jostain oudosta oireyhtymästä, enkä pysty edes tälläistä kierrätykseen joutavaa shitboxia korjaamaan poppareilla, kitillä ja kanaverkolla kasaan:odroll:
    Tavoitteenaa saada nyt marraskuun aikana tämä pois alta, jos sitten vaikka vihdoin Pioneerin tai motskarin kimppuun...

    [​IMG]
     
    12345678910, Seevu, Gary Grand ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. dart -66

    dart -66 Gearhead

    mii laik...
     
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Do diin, nyt olis LTD leimattu. Se projekti hieman venähti odotettua pidemmäksi, mutta tulipahan tehtyä. Lopuksi siinä meni peltihommien päälle vielä tuulilasikin vaihtoon.

    Eilen tuli duunattua tallin puolella joulusiivousta ja otin kaluston sitten pihalle.
    Mutta mitä ihmettä, Dodge starttasi hirveen kolinan saattelemana ja kolisi tyhjäkäynnillä helvetisti. Kierroksia kun vähän nosti niin se rauhoittui tai jos pisti vaihteen silmään.
    Sain sen kuitenkin ulos ja takaisin sisälle.

    Tänään kun aloin penkomaan sitä nosturilla, niin vikahan löytyi vetolevystä jonka pultit oli lähtenyt aukeamaan. Voi perkele, olinko unohtanut noin tärkeän asian kiristyksen kokonaan..
    No, sain väännettyä kiintoavaimeen sellaisen mutkan että sain ne johonkin tiukkuuteen.
    Ainakin edes sen verran että saan auton välillä pihalle.

    Todennäköisesti vetolevy pitää kuitenkin vielä tarkastaa ja pudottaa laatikko jossain kohtaa pois. Huoh...

    [​IMG]
    Siellä se nyt keikkuu ekaa kertaa. Talli on aika matala, mutta henkilöautojen kanssa mahdun vielä alla seisoskelemaan ihan hyvin.

    [​IMG]
    Sitten yksi fiilistelykuva vain. Pohja näyttää nyt tältä. Ja kun paremmin pääsee nyt käsiksi joka paikkaan, niin on mukava siistiä vielä tuota takaosaakin.

    Eli tästä pikkuhiljaa hommat taas jatkuu. Koritiivisteet pitäisi tässä seuraavaksi laittaa tilaukseen.
    Samoin lattiamatto, joka tällä hetkellä jotain ohutta huopaa. Veikkaan ettei siellä lattiassa ole mitään äänieristeitäkään.
    Sytytyksen myöhästysprokkiskin jäi vaiheeseen, mutta nyt kun on ollut aikaa rauhottua tästä autosta hetki niin ehkä vielä laitan sen 5-pin HEI:n tai sitten tilaan sen hiton kalliin MSD:n boxin boost controllilla.
     
    isalmela, 12345678910 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Viime vuonna jenkkilässä oli msd-tuotteet joulun kieppeillä -20% alessa. Ite ostin sillon koko vitun setin, puolan, tulpanjohot, pro-billet jakajan, ohjelmoitavan boksin, alipaineanturin. Ale vielä kertautui tavallaan kun tulleja maksoi. Säästöä tuli euroissa kolmatta sataa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  17. Teit miehen työn. Tollaset Fordit alkaa olemaan harvinaisia, mutta samalla jotenkin aliarvostettuja.

    Voimia..Motorsport kysyy välillä sitä..

    Tässä vielä yksi mekaaninen ratkaisu, jonka joskus esitin oli tämä:

    [​IMG]
    Tohon laittaa mekaanisesti ohjatun 3/2 suuntaventtiilin, jota kaasuvuvusto käyttää. No, kuinka hyvä tuo on, se on sitten oma lukunsa..

    Mutta jos olet päässyt liillisesta (aiheellisesta) modernin ajan sähkövastenmielisyydestä, niin sitä sytkää voi ohjata enemmänkin älyn kanssa kuten tässä kaasariturbo-Volvossa AT Sparkilla.

    Oikeastaan samalainen, mutta halvempi ratkaisu voisi olla 8-pin HEI-moduuli ja siihen Speeduino. Ne Speeduinot on luokkaa 120 euroa Enayssa. Mä niitä hiukan taannoin ihmettelin tässä ketjussa.

    Viimeisenä, mutta ei vähäusempänä, törmäsin taannoin täämöiseen laskuriin, jolla voi laskea oikeat sytkäennakot:

    http://www.useasydocs.com/theory/spktable.htm
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla löystyi momentinmuuntimen pultit kertarykäyksellä vaihdemissauksen takia. Laatikolta lähti viimeinenkin äly Transcon kitillä ja kun pistin kakkosen asemasta ykköselle, se ei edes epäröinyt. Olin näkevinäni Autogagen käyvän asteikon yläpäässä. Mitään ei särkynyt eli 225:nen voi käväistä kasitonnissa! Uuden pikkuturbiinin pultit ei edes yritä pysyä ilman liimaa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aika runsaita ennakoita antoi vs mitä olen omaan persdynosessioiden kautta kartoittanut.
     
  20. En ollut leikkinyt sillä laskurilla kunnolla aiemmin. Nyt kokeilin tuommoiseen ahdettuun slanttiin. Sen huomasin, että laskuri antaa Y-akselin väärinpäin. Mutta mä hiukan säädin taulukkolaskennassa. Miltä tämä näyttää:

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!