Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Satellite70

    Satellite70 1st gear

    Autotallia rakentamassa.

    Teenkö lattiaan upotettavalle nosturille varauksen vai teenkö vaan "tasaisen" lattian ja nosturi pinta-asennuksena?

    Nyt risuja ja ruusuja kehiin!
    Tilan sisäkoko 42m²
     
  2. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Täältä ääni tasaiselle lattialle ja pinta-asennukselle. Onpahan sitten helpompi muuttaa layouttia jos tuntuukin että nosturi olisi toisessa kohtaa parempi, näin ainakin itselle kävi.
     
  3. GBS

    GBS 2nd gear

    Tasainen lattia ja tarpeeks vahva.
     
  4. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Itse olin jo perustuksia tehdessäni varautunut siihen, että 2-tolppanosturi tulee. Tein 80x80 cm alueet 2kpl, joihin tuli tuplaraudoitus, ja n.25-30 cm betonia, eli noin puolet paksumpi valu kuin muualle. Ja näille alueille ei tietty lämmityskaapeleita, ne kiertävät ohi.
    Noh, kun viime syksynä nosturin paikkaa mallailin, niin eihän se täysin niille paikoille tullut, joutui n 15 cm siirtää tolppien paikkoja, ja onneksi sain porattua lämpökameraa avuksi käyttäen, reiät kaapeleitten väliin.
    Eli jos näin tekee, niin kantsii tarkkaan miettiä, minkälaista autoa nostaa, ja mallailla paikat huolella. Jos oisin pultannu tolpat noihin omien neliöiden keskelle, niinku alunperin meinasin, ei auton keulan eteen ois jäänyt yhtään tilaa, siksi siirto taaksepäin.
     
  5. Satellite70

    Satellite70 1st gear

    Saksinosturi pitkillä ajosilloilla tarkoitus laittaa.
    Mutta hyviä asioita tullu jo esille, silti ehkä upotuksen kannalla, koska avantilla hankala ajaa kulmittain nosturin yli tai moottoripyörällä kiertää
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Pylväsnostureissa pitää aina varmistua pinta-asennuksissa siitä kuinka paksu pitää betonin lattiassa olla. Työpaikalla asennettiin yhteen huoltohalliin nosturia ja asentajat totesi, että betoni on lattiassa liian ohut. Asia hoidettiin tekemällä tolppien alle 25mm (?) teräksestä levyt joihin pylväät pultattiin ja levyt kiinni lattiaan.
     
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Pienempiä saksinostureita voi siirrellä. Onkos sen tarve olla koko ajan paikallaan, eli onko sille koko ajan tarvetta?

    Jos tietenkin sen upottaa, niin saattaa olla parempi et vaikka pihalle piirtää sen koko tallin siihen, ja mallailee miten se sitten tulis. Voi ehkä jonkun sudenkuopan välttää sillä, paperilla näyttää aina hyvältä.
     
  8. Satellite70

    Satellite70 1st gear

    Tuskin on koko ajan käyttöä, mutta
    Ajosillat on yli 4metriä pitkät, niin ei sitä hirveästi tee mieli siirrellä.
    Sisäpuolen täyttö alkaa maanantaina niin pitäisi saada asia päätettyä viikonlopun aikaan.
    Upotus olisi sinällään järkevä nyt tehdä kun aina se on helpompi täyttää tasaiseksi kun alkaa valmista lattiata leikkaamaan.
     
  9. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Jos kerran tuommoinen nosturi on niin kannattaa varmaan upottaa ettei ole tiellä, eli käännän takkini tämän asian suhteen. Eipä sitä voi tuon kokoiseen talliin varmaan moneen kohtaan laittaa, eli ei siirtotarvetta..:)
     
  10. signet

    signet Gearhead

    Ilman muuta upotus.Auton työntäminen nosturille paljon mukavampaa,ja ajaminenkin,jos matala biili,tai vaikka jousi poikkinainen.Ja helpompi tehdä nyt kuin jälkikäteen.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo, että onko betoni tarpeeksi paksu nosturin pilarin alle, riippuu myös kiinnitysankkurien vaatimasta paksuudesta.
    Ei itse pilarin pistekuorma ole kummoinen, joten teräslevyllä sen jakaminen ei sinänsä auta, jos kiinnitystä ei suunnitella ja tehdä oikein.
     
    Muokattu: 5.7.2020
  12. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Ankkurointi on kaiken a ja o mutta kyllä se isompi teräslevy myös antaa mahdollisuuden tehdä kiinnitys huomattavasti laajemmalle alueelle ja näin jakaa myös tolppaan kohdistuvaa vääntövoimaa isommalle alueelle.
     
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    riippuu betonista, joku normi lattiamassa on 16 kivellä ja K 20 niin pitää olla laatta paksu että ankkurit pysyy kii mutta jos on vähän stydimpää kuraa vaikka K35 niin pysyy ankkurit kii vaikka laatta on joku 12cm
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Juuri näin. Lähinnä tee se itse miehille tiedoksi, että pitää ymmärtää että pelkkä teräslevy ei tee autuaaksi. Tolppa pitää pultata levyyn ja levyn koolla voidaan pienentää ankkureille tulevaa vetoa.
     
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    20 vuotta sitten rakennettuun talliin tais tulla maks 10 sentin lattia 8mm verkolla 2pilarinosturi kiinni 16mm ankkureilla kyllä siinä on liki 2tonnia painaviakin autoja nosteltu
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Juu, helposti. Mutta jos sattuu, että on huonolaatuinen betoni, huonosti asennetut ankkurit ja auto nostettu esim. liian keulapainoisesti, niin että ankkureihin tulee kunnolla vetoa, voi jotain sattua
     
    Muokattu: 5.7.2020
  17. TxMike

    TxMike 1st gear

    Olisi tuollainen laudasta väsätty autotalli. Haluaisin siitä sellaisen että saisi välillä lämmitettyä rustailun ajaksi. Seinässä tosiaan vaan runko ja laudoitus, katossa ei mitään ja kattotuolitkin näkyy.

    Ilmeisesti ensin tuulensuojapaperia ja sitten villaa. Kuinka paksulti pitää laittaa villoja olla ja minkälaista? Välikatto tehdä jostain levystä ja sinnekin x kerros jotain villaa?

    Tarkoitus selvitä mahd. halvalla kun vähän kun väliaikainen asunto muutenkin.
     
  18. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Omia ajatuksia / toteutuksia.
    Kylmä talli (p. 12m, l. 7m, k. 4,5m) suunnitelmissa saada peruslämpöiseksi. 125mm paksu runko, lautaverhoilu ja sen verran ikää / t-i meininkiä että runko ei tasajaolla. Olen päätymässä finnfoamiin, kun kerran pitää väleihin palastella niin mieluummin palastelee kerran kuin kaksi kertaa (tuulensuojalevyt ja villat) ja sitten levy päälle. FF taitaa tulla hieman kalliimmaaksi vrt. villaratkaisu mutta teoriassa ainakin työvaiheita/-aikaa pitäisi säästyä. Muutamaa kirvesmiestä haastatellessa, ammattiukot tekisi tasajaolle uuden koolauksen vanhan päälle johon menisi vakiotavara ilman palasteluja. No mutta minäpä en olekaan ammattiukko :D

    Nosturipaikka on tehty, piti tehdä vanhaan ohueen lattiaan oma laatta. Rautaverkot kahteen kerrokseen, sidottuna toisiinsa ja irti eristeesta. valu 4,4 metriä leveä, 1,5 metriä pitkä ja 50cm syvä, betonin tyyppi oli jotakin "perustusbetoni" kuraa. Siihen 2-pilari Stenhöj päälle ja nosturin aluslevyt kiinni 7kpl/pilari HILTI HSL3 M16 "voima-ankkureilla", pitäisi kuulemma pysyä.
     
    Muokattu: 20.7.2020
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Finfoamin ja tolpan väliin jää helposti rakoja, josta lämpö karkaa.
    Jos raot täyttää uretaanivaahdolla, saadaan niin tiivis rakenne, joka sopivilla kosteusolosuhteilla saattaa lahottaa rungon.
    Finfoamilla saadaan kalliimpi ja työläämpi ratkaisu, jossa riskinsä.
    On villa ja tuulensuoja levy kuitenkin paljon helpompi palastella.
    Mieti vielä kerran....
    Vaikkapa tuulensuojapaperi ehjänä kiertäen tolpat ja nitojalla kiinni. Villat väliin. Sisäpintaan höyrysulku ja levy tai levyn alle lautakoolaus vaakaan levyjaolla.
    Lautakoolaus k300 toimisi hyvin, jos tarttee seinään kiinnittää koukkuja tai hyllyjä yms.
    Tai 50x50 koolaus vaakaan k600 jaolla, 50mm villa väliin, höyrysulku, levytys.
     
    Muokattu: 20.7.2020
    Kylmit tykkää tästä.
  20. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Kiitos vinkistä. Pitää vielä hahmotella lisää. Tuota rungon lahoa ei kyllä tarvita.
     

Kerro tästä muillekin!