Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    [​IMG]

    Minkäs mittaiset on takavakaajan "koiranluut" suburbanissa/ Tahoessa kenellä semmoinen kapistus sattuu olemaan.

    Mä olen tuohon omaan vajaavetoiseen lavalaitteeseen asentelemassa suburbanin takavakaajaa, akseliin jo kiinnikkeet tein, mutta nyt täytyis vielä runkoon tuo yhdistää, mittailin että rungon alapinnasta olisi n. 200mm vakaajan keskelle silloin kun vakaaja on vaakasuorassa. Runkoon kun jonkinsortin korvakkeen tekee niin koiranluun mitaksi tulee joku 170mm ja mietin että missähän autossa olis semmoinen valmiina.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun löysää pultit toiselta puolen ja irrottaa tankin puolelta, niin lavan kippaa ihan yksissä miehin pöllin varaan. Ja sit pääseekin jo vaikka siihen mutteriin kiinni.
     
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    4L60 ulostuloakseli on 27-poorinen ja 4L80 32-poorinen.
    Eli ei käy heittämällä, vaan jakiksen sisäänmenoakseli pitää vaihtaa sopivaan. Muuten jakikset on samat.
     
  4. Anza

    Anza Gearhead

    Onko kukaan pelannu bensan paineensäätimen kanssa. Potilaana 4.3 tbi 1989 C1500.
    Vaihdoin Walbron pumpun tankkiin ja tämä ilmeisesti vähän alkuperäistä kovemmalla paineella. Katsastuksessa pakokaasumittari näytti käyvän vähän rikkaalla. Hc 3.5 tietämillä.

    Ruiskussa jousipainotteinen bensan paineen säädin. Onko joku viritellyt jäykempää jousta tai tehnyt säädettäväksi? Saati onnistunut mittaamaan suuttimille tulevaa painetta?
    Joo, toki ruisku osaa lyhentää suuttimen aukioloaikaa kun paine nousee, mutta ois tuo mukava tarkistaa onko ohjealueella
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Itelläkin on Wallbro 255 (120 psi max), ei vaikuta regun toimintaan, eikä näin ollen suuttimien paineeseen, paluu virtaus riittää kyllä.

    Sen orkkis regun voi muuttaa säädettäväksi jos haluaa, kara on jonkinlaisella kierrelukitteella yleensä kiinni, irrottelee sen ja viilaa uran sen karan pohjaan, jolloin sitä voi pyöritellä ruuvarilla ulkoa päin...mutta säätö jää alas päin ja vaatii aina TBI:n irrotuksen.

    Voi laittaa myös ulkosen regun paluulinjaan, joko suoraan sen orkkiksen perään (enempi painetta) tai poistaa sen orkkis regun jousineen (kalvo voi jäädä tiivisteeksi) ja korvaa regun metallilaatalla (eBay saa valmiita)...sitten erillinen bensaregu paluulinjaan jolla voi säätää painetta koko skaalassa n. 8 - 20 psi...monta tapaa tehdä.
    Bensareguun saa myös kätevästi sen painemittarin kylkeen.

    Siihen saa myös jäykempiä regun jousia, yleensä siihen laitetaan 18 psi jousi.

    Saa myös säädettäviä reguja vakion tilalle, JET.

    Paineita voi mitata bensan suodattimen ja TBI välistä sopivalla testerillä tulolinjasta, isompi letku/putki riippuen autosta...liitin on 16 x 1.5mm.

    Painetesteri joka käy myös TBI:lle
    https://actron.com/content/gm-tbi-fuel-pressure-tester

    Pelkkä TBI-painetesteri
    https://www.summitracing.com/parts/anm-cp7838

    Pelkkä testerin liitin
    https://www.summitracing.com/parts/anm-01800001465

    RV Morsen liitin
    http://rvmorsemachine.com/product.htm

    Jossakin Motonet/Biltema testeri sarjassa on ollut sopiva liitin, mutta kyseistä sarjaa ei ilmeisesti ole enää myynnissä..varmaan joku Opel/Peugeot/Lada yms autot tarkoitettu testeri missä on GM TBI ruutta.

    Jos autoon halutaan asentaa pysyvä painemittari, niin käytetään joko tuota testerin adapteria tai tuota RV Morsen liitintä, joka korvaa sen TBI:n 16 x 1.5 mm tuloliittimen...molemmissa on 1/8 NPT liitin mittaria varten.

    Suurempi paineiden nosto vaatii kyllä uudelleen kalibroidun PROM:n, muuten loppuu aika pian säätövarat.

    Hyvä tapa on ladata ilmanen WinALDL ja hankkia/tehdä sopiva piuha auton ALDL-liitin < - > kannettava tietokone välille, jolloin pääsee seuraamaan seosta ja paljonko ECM rikastaa/laihentaa (BLM arvo 128 ).

    http://winaldl.joby.se/
     
    Anza tykkää tästä.
  6. Anza

    Anza Gearhead

    Kiitos hyödyllisestä tietopaketista! Täytyy aluksi seurailla polttoaineen kulutusta ja tuohon winAldl ohjelmaan vois tutustua.
     
  7. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear

    Eikös -95 ja -96 vuotisissa 6,5td koneissa ole sama termarinjalka?
     
  8. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Yhellä terminaattorilla?
     
  9. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear

    No mulla on yhdellä termarilla,mutta voisin kelpuuttaa myös tuplatermarillisen,tosin sitten tarviin sitten myös sen kannen.Siinähän piti pikkuisen hioo että se mahtuu muistaakseni.
     
  10. daavid-son

    daavid-son Gearhead

    Bensapummu pitäs rockautosta tilata pojan 1990 4,3 letukkaan. Onko suositusta merkistä? Onko muut yhtä kuraa kun Carter?
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sanoisin että alkuperänen AC Delco tai BOSCH tai sitten Delphi...ne Carter:t kannattaa jättää kauppaan.

    Muista ostaa myös Stainer - imusihti, myydään erikseen, sekä Fuel Sending Unit Gasket - tankkilaitteen tiiviste.

    Varaudu myös että se Fuel Sending Unit - tankkilaite, jossa pumppu on kiinni voi olla ihan ruosteessa tankin ulkopuolelta.
     
  12. daavid-son

    daavid-son Gearhead

    Bosch pumppu ja tykötarpeet lähti tulemaan. Ihme että samasta rockauto varastosta löytyi kaikki.
     
  13. BioFreak

    BioFreak 1st gear

    Kyllä sai eile hävetä Tokmannin pihalla 6.2d Fleetsiden kanssa. Kaupassa käynnin jälkee ei lähtenyt käyntiin, ei ees luvannut. Aattelin alkuu kun hieman jo jäähtymään päässy kone ei antanut ollenkaan hehkua, et vika ois siinä, niinpä kävin pihtien kanssa antamassa suoraa virtaa hehkuille. Toiveekkaana starttaa, mut ei taaskaa luvannut. Sanoin eukolle et naksuttelee virtoja päälle sekä pois, kun vähä kuulostelen sammutin solenoidia. Mitään ei mielestäni kuulunut ko. härvelistä. Takasin Tokmannille ostaa sähkö johtoa, et saa koitettua antaa suoraa virtaa akulta. Rupes nakse kuulumaan kun tökki suoralla virralla. Survoin johdon pään sinne liittimeen ja toisen pään akunkenkään ja laakista käyntiin. Koittelin huviksee sammuuko jos ottaa kaapelin irti, no käyntiin se jäi, mut ruudusta peruuttaessa hiipu käynti ja sammu. Kaapeli takas paikalleen, kone käyntiin ja äkkiä pois. Kotona sitten mittailin sammuttimelle tulevan johdon jännitteen, oli noin 0,3v pienempi kuin akulta mitattu. Vahva epäily et jossain joku kosketus häiriö, ettei riitä virta pitää sammutin pois päältä. Aattelin jos vaikka releyttäs. :rolleyes:
     
  14. jake81

    jake81 Gearhead

    Se kierre on pg11, 3/4unf on niin lähellä että menee kun vääntää vaan mutta kierrekkin varmaan entinen samalla. Mulla on vielä muutama pari muunnosnippoja 1/2jic:ille jos on tarvetta.
     
    Mr Banner ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Onko jotain lähdettä tälle? Google ei tunne yhdistelmää pg11 ja 6.2/6.5 diesel. Näyttäisi olevan suojaletkuliittimille oleva kierre, miksi ihmeessä sellainen olisi moottorin öljyletkulle.
     
  16. jake81

    jake81 Gearhead

    Omasta -94 suburbanista otettiin orkkis liittimet ja koneistaja tulkkas kierteen ja sen mukaan teki nipat. Kyllä sitä ihan oikeesti ihmeteltiin että miks v****sa sinne noin erikoinen kierre on laitettu. Sitä ennen kyllä kiersin paikalliset hyde liikkeet mallin kanssa sillä mielellä että olis se 3/4unf mutta kaikissa vaan nosteltiin käsiä että "onhan erikoinen kierre".
     
    Mr Banner ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  17. jake81

    jake81 Gearhead

    Onko täällä kukaan tasapainottanut kampirautaa 6.5:sesta, onko ollut paljon heittoa, onko ollut käyntiin suuria muutoksia, tuskin ainakaan mitään haittaa?
     
  18. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear

    Tässä mun subessa on ilmeisesti tehtaan omat levikkeet,miten ne on tuolla takana kiinni?Pyöränkotelon sisällä on neljä abaut 40mm muovitulppaa,onko niitten takan kiinnikemutterit?Edestä purin loksut pois ja siellä on 5mutteria jotka pitää levikettä kiinni pyöränkaaressa olevien ruuvien lisäksi.
     
  19. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Mitkä kierteet mahtaa olla suihkuputkien päissä?
     
  20. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Mulla oli suuttimen päässä sama ku vanin pyöränmutterissa eli M14x1.5

    [​IMG]
     
    tukkijulli, jake81 ja Mr Banner tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!