Käyntiongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja El C, 13.5.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tottakai kärkiväli muuttaa ennakkoa, mutta ei sitä ennakkoa kärkivälillä säädetä (paitti jossain, missä kärkien paikka on kiinteä). Ja sitten ne vanhat jakajat, jossa ennakonsäätölevyn liuku on kukunut hölpäksi, niin alkaa levyn liike vaikuttaa kärkiväliinkin ^
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kärkivehkeissä säädetään ensin kärjet, Dwell, sen jälkeen vasta ennakko.

    Ja jos se jakaja holo; se kärkiväli jotain aivan muuta kuin suositus että toimii kunnolla; kokeilua ja säätämistä.
    Tai sitten heivaa ne kärjet huit helvettiin ja tiputtaa tilalle Ignitorin joka antaa myös holoutta hieman anteeksi. Tahi Cranen Xr-1.

    Jossain aiemmassa viestissänihän epäilin jo väärää ennakkoa pintakaasulla... Jolloin kuormitus vähäistä ja täydet alipaine-ennakoto_O.
     
  3. El C

    El C 3rd gear

    Löytyykö Cranelta 6-pyttyseen sopiva? Olin siinä uskossa, että niillä on vain kaseihin.
    Pertronicsia oo kyllä miettinyt...

    Ok mutta eteenpäin.
    Vaihdoin bensapumppuun kalvon ja venttiilit, tilanne parani aika lailla.
    Vacuumit tasoittu 18 huitteille, (paljon parempi ja tasaisempi kuin ennen), neulassa enää ihan pientä värinää joka saattaa hyvinkin johtua kireemmästä nokasta (vai?).

    Tosta dwellin säätämisestä;
    mites se tollasessa vanhassa jakajassa käytännössä hoidetaan?
    Akseli on omalla paikallaan ja kärjet peräpäästään kiinteässä tapissa, epäkeskolla säädetään kärkiväli. No joo, samallahan se dwell muuttuu kun kärkiväli muuttuu mutta miten sitä erikseen säädetään??
    Täytyypi lueskella netistä...

    Ai niin joo, mitä toi dwell on suomeksi?
     
    Muokattu: 31.5.2017
  4. username

    username Gearhead

    Kärkiväliä säätämällä säätyy myös tuo samalla tuo dwell niinku ana tuossa kirjotti. Tuon
    dwellin säätäminen on helpointa kun käytössä on kosketuskulmamittari. Vähän enemmän
    miettimistä tuo mukanaan tehdyt muutokset, esim. puola tai latausjännite on muuttunut.
    Kärkien homma tuommosessa jakajassa on ladata puolalle riittävä energia (kärjet kiinni)
    sekä määrätä kipinän ajankohta (kärjet aukeaa). Riittävän energian lataamiseksi kärkien
    täytyy olla kiinni tarpeeksi kauan esim. 5ms, hitaalla kierrosluvulla tuohon riittää pienempi
    kosketuskulma (dwell) kuin korkeilla kierroksilla, myös korkeampi latausjännite nopeuttaa puolan latautumista.
    Liian pitkä latausaika taas (suuri kosketuskulma, hitaat kierrokset)
    aiheuttaa puolan ensiöpuolen saturoitumisen ja puola kuumenee tarpeettomasti. Liian lyhyt
    lataus sitten heikentää kipinää kun puolaan kentässä ei ole täyttä energiamäärää.
     
  5. El C

    El C 3rd gear

    Aaaa, tosta Anan tavasta ilmoittaa se (ensin kärjet, dwell, sitten ennakko) sai mut ymmärtämään, että kyseessä on kolmivaiheinen säätö. Eipä siis ollutkaan, vaan (niin kuin uskalsin ajatellakin) kärkiväli ja dwell tavallaan säätyy samanaikaisesti.
    Voiko tästä nyt ynnätä, että yksinkertaistettuna kosketuskulma on tärkeämpi kuin kärkiväli hyvän käynnin aikaansaamiseksi? Tietyissä toleransseissa tietenkin.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kosketuskulma ja kärkiväli on sama asia eri tavalla ilmotettuna.

    Vähän kun sytytys tulee säätää 5astetta EYKK tai 10mm EYKK esimerkiksi.

    Kosketuskulma mittaus tehdään käydessä ja on sinällään tarkempi ja parempi kuin kärkiväli mittaus.
     
  7. El C

    El C 3rd gear

    Noni, palaanpa tähän vielä hetkeksi.

    Toissapäivänä aloitin urakan käytännössä alusta, siis säätöjen kohdalleen hakemisen.
    Niin alusta kuin nyt vaan pihassa kotikonstein pystyy. Ykkönen tdc:iin, vauhtipyörän kuula merkkiin, virranjakaja asemilleen, kärjet ja tulpat oikeille väleille jne.
    Lisäksi vaihdoin bensapumppuun uuden kalvon ja venttiilit (sain sopivasti tutulta harrastajalta). Kaikki oli siis "kellontarkasti" niinkuin pitääkin.

    No mitäs sitten tapahtuu, kun laitan koneen käymään?
    Sehän käy just niinkuin pitääkin!!

    Tätä iloa kestikin sitten tasan kaksi päivää.
    Tänään alkoi sama peli kuin aiemmin, joskaan ei aivan yhtä pahana.
    Noi kaksi päivää oli suorastaan loistavia. Liikkeelelähtiessä tasamaalla ei tarvinnut kaasupolkimeen välttämättä koskea ollenkaan, vääntö riitti mukavasti ilman kytkimelläkään pelleilyä. Tyylikkäitä ja rauhallisia lähtöjä. Tasakaasulla ajaessa ei minkäänlaista nypytystä ja kakomista, kiihtyminenkin tasaista ja luistavaa.

    Että sellaista.

    Autonkorjaushattu päähän ja takaisin pellin alle...

    Häiriöhän ei voi kovin kummoinen olaa, kunhan vaan löytää sen...
     
    Muokattu: 6.6.2017
  8. El C

    El C 3rd gear

    Toivottavasti (mun) viimeinen kommentti tähän ketjuun.
    Sain toisen pääsuuttimen ja porasin sen isommaksi, käytännössä kokoon #59 ((n. 1,5mm).
    Seuraavaksi koeajolle...
     
    Muokattu: 14.6.2017
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vähä vanha ketju mutta rupesko toimiin kun poras suurinta isommaksi ?
     
  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    216cid suora 6 tehty uusiks ja kaasari korjattu, ignitor sytkä. Kaikki Ok, paitsi pinta kaasutuksella nykii ?
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Käytetään tätä topickkia.

    Itsellä kävi viime viikonloppuna niin, että oli tarkoitus lähteä kesäautolla Kouvolasta ajelmaan Kotkaan. Auto kuitenkin välillä meni johonkin ihme limboon ja nyki/meinasin sammua.

    Välillä toimi välillä ei. Siis tyhjäkäynti pelasi mainiosti ja käyntiääni ok. Mutta kun koski kaasupolkimeen niin kierrokset tippuivat ja meinasi sammua. Pumppaamalla kierroksia saa jotenkin henkiin, mutta huonoa oli. Seosmittari näytti että ei saisi polttoainetta.

    Ajoin talliin, kytkin toisen polttoainepumpun linjaan rinnalle ei vaikutusta. Väitän siis että vika ei olle polttoainepumpussa. En saanu läppäriä kiinni tässä kohtaa Ecuun että olisin saanut mitään vika diagnostiikkaa. (apukuski oli kännissä ja läppäristä akkuloppu). Irrotin maadoitus peltiruuvit korista ja tarkistin, kahdessa pientä ruostumista/hapettumista, vaihdoin ruuvit ja ruiskuttelin maadoitus ruuveihin contact-cleaneriä. Tutkin silmämääräisesti liittimet ja letkut ei ongelmia niissä. Tarkistin samalla TPS-sensorin olisiko sinne mennyt öljyä. Ei näyttänyt öljyiseltä..

    Sitten seuraavana päivänä löin läppärin kiinni autoon, katoin vika diagnostiikka login läpi.

    Ylikierrokset
    -3 x crank rotation 6550rpm. (rajoitin soft 6100 ja hard 6300)
    - 43sec alle 0,2V jännite Map-sensorissa.
    - 3x missing 2 or more tooth on trigger.
    (ei siis mitään erityisen kriittistä?)

    Auto seisoi tollaissa sitten 4 päivää ja pieni 15km ajo lenkki, ei nykyinny taas. Nyt pelko perseessä että tekee taas saman kohtauksen jostain myysteeri syystä myöhemmin jos lähtee pitemmälle, ideoita?

    Ostin varmuuden vuoksi uuden MAP-sensorin, jos siinä jotain hämärää. Onhan tällä sensorilla ajettu jo 375h. Kysykää jos tarvii lisäinfoa sensoreista, moottorista yms. ja ehdotuksia.
     
  12. esmi

    esmi Gearhead

    Varmaan helpottaisi neuvojia kun tietäis mistä kiesistä kyse!
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Melko rakenneltu Ford Capri MK1 3000GT johon vaihdettu 2.8 V6 Kjet joka myöhemmin muutettu EFI:ksi. KMS MP25:lla. Niin ja tämä on ahdettu, E85:lla käyvä laite.

    https://www.instagram.com/p/CPtKp_ONjgl/
     
    Muokattu: 18.6.2021
  14. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Toi sinun missing tooth vika vois tehdä (voi aiheuttaa ton ylikierros koodin)
    Kun viittaa triggeröinti ongelmaan joko kampurantunnistin sekoilee,teline heiluu tai triggeri heiluu
    Monessa tekee myös sytkäpuolen häiriöt kierrosluku häikkää tulpat,johdot yms.
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Nykiminen yms oli jollain 1000-3000rpm alueella, enempää en kierrättänny.
    kampuratunnistin on shimmattu 0,6mm päähän kiekosta. Haponkestävästä 2mm paksusta tavarasta hitsattu sellainen kulma rakennelma, joka on lohkossa kiinni kahdella 12.9 pultilla. Vähän epäilyttää toi triggerin heiluminen.
     

Kerro tästä muillekin!