Holley Sniper ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 77s10, 24.7.2020.

  1. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Onko ketjussa ollut aikaisemmin juttua lämpötila anturista.
    Eiks monet koneet tarvii kaksi arvoa käynnistymiseen, lämpötila ja lambda.
    Mulla ainaskin joskus on jossain ollut häippää lämpötilojen kanssa ja ei meinannut käynnistyä ja bensa ja katku valtava
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kauanko se käy kun saat kikkailua käyntiin? Sekunteja? Vai hörähtää vaan?
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ainakin vakiomoottorit, VW,Nissan, jos anturi näyttää miinus -45C, niin ei lähde käyntiin +20c kelissä kun tuuppaa pytyt täyteen bensaa...
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Buick LT1 koneella lähti käymään kyllä vaikka lämpöanturi oli rikki ja näytti koneen lämmöksi just tommosia mega pakkasia. Kävi rikkaalla hetken ja sitten käynti normalisoitui nopeasti. Tietokone tajusi että kone ei lämpene ja ristiriita imuilman lämpöön verrattuna valtava. Toimi oikeastaan ihan normaalisti 30km matkan tallille.
     
  5. 77s10

    77s10 3rd gear

    Jouduin lähtemään pöndelle pariksi päiväksi niin tulee vähän viivettä testeihin.

    Ainoa säätöruuvi minkä tuosta olen löytänyt, on kaasuläppien säätö.

    Pcv-valve ei ole vielä liitetty mihinkään kun läppärungossa ei ollut lähtöä valmiina.
    Käsitykseni mukaan pitäisi kuitenkin toimia ilmankin, mutta pitää nyt laittaa sekin kuntoon. Ported vacuum ei varmaan käy tähän?

    Youtubesta katsoin, että tuo firmware toimii, mutta päivitetään jos se on kerran vanha.

    Nostin iac:n käyrän ns. Kattoon asti, mutta se näyttää tuon 93%.

    Minkälaista oiretta antaisi nokka, joka on asennettu pieleen?
    Tuntuu vaan niin oudolta, että bensamääräkin on nyt jo pienempi kuin vakionokalle vai vaikuttaako tuo venttiilien overlapping asiaan. Muistaakseni 107 astetta.
     
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Itse painin edelbrock proflo4 käyntiin lähtemisen kanssa keväällä, ei lähtenyt oikein millään ja kun lähti kävi aivan helvetin rikkaalla vaikka mitä teki. Lopulta jakopää auki ja kas, nokka aivan reippaasti pielessä. Nokka oli kyllä huolella ajoitettu mutta jouduin purkamaan jakopään kertaalleen ja sen jälkeen asennus olikin sitten roiskaistu sinne päin, ilmeisesti oli kiire jonnekin siinä kohtaa.
     
    Muokattu: 30.7.2020
  7. 77s10

    77s10 3rd gear

    Muistelen tässä kun itse tein asennuksen kolmen-neljän aikaan yöllä. On kyllä iso projekti lähteä tuota tarkistamaan.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En tiedä miten tuo ruisku siihen reagoi, mutta mun mielestä sun nokka on jonkun verran pielessä, vaikka se olis ajoitettu oikeinkin.
    Äkkiä laskien siinä on overlappia 87 astetta, joka on huimasti enemmän kuin "normi" katuvirinokkien 50-60 astetta. Ei ole paljon alipainetta tyhjäkäynnillä.

    Heti tuolla ekalla sivullahan on hyvä vinkki, jolla voi sulkea pois monta vikaa aika helposti.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tätä tarkoitin.
     
  10. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Voisko vikana olla dampperi ,sytytysmerkki liikkunut väärän kohtaan .Kuminen vaimennus antanut periksi ja sytytys säädetty merkin mukaan väärään kohtaan.
     
  11. Kaikille perusmoottorienkin kasaajille olisi hyvä opetella että aina kasatessa tarkistaa heittokellolla ja astelevyllä muutaman pikkujutun.

    - 1s männän yläkuolokohdan ja vertaa pitääkö damper / lohkon merkit paikkansa ja muuttaa
    jos tarve

    - nokka kun asennettu, panee sen astelevyn kampuran päähän ja katsoo nokkakortista asennusasteet vaikka 020 tai mielellään 050 välyksellä. Jos ei nyt hifistelemään ala niin pari kolme astetta ei perusmotissa tee hirveitä, mutta toki jos on rankka nokka muuhun koneeseen nähden voi nokkaa pistää vähän väännön puolelle, jos se ei nyt kiinalaisten hionnan jälkeen satu siinä olemaan jne....

    On paljon helpompi hakea tämmöisiä vikoja kun tietää että mekaanisia vikoja ei pitäs olla. Tietenkin pitää tietää että venttiilit on oikein säädetty eikä kanna jne...
    Tässäkin tapauksessa nyt olisi nuo tiedossa ja Artsin ehdottaman kaasarillakäynnistyksen jälkeen olisi helpompi hakea vikaa, kun kaasarilla auto jo kävisi ja toimisi hyvin. En usko että tuommoset sniperit niin korkeaa teknologiaa on etteikö sitten saisi ihan mukana olevilla ohjeilla käyntiin ja ajoon.

    a
     
  12. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Eikös myös uusien ja vanhempien mallisten ajoitusmerkintöjen kanssa voinut tulla 10-15 asteen sytytyksen ajoituksen heitto?
     
  13. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kaikkeen tulee heittoa jos perseelleen tekee.
    Artsin kanssa samaa mieltä,nokka on eripuraa aiheuttava tuossa kombinaatiossa,ei oikein "ruiskumaailman suosimat specsit" mutta en usko etteikö lähtisi tulille ja kävisi jos kaikki napit on samassa korissa edes.

    Ääni kaasarikokeilulle täältäkin.Jos lähtee laakista niin sitten jatketaan...
     
  14. us_pahvi

    us_pahvi Gearhead

    Moro, laitan tähän samaan ketjuun omasta sniperin ongelmasta kysymyksen.
    Laitoin tänään jettiveneeseen Holley Sniper 550-511K sarjan ja sain koneen käymään tyhjäkäynti arvoa nostamalla 850:stä 1100rpm., sillä kävi hyvin tyhjää, siihen saakka kunnes oli riittävän lämmin ja se oppiminen muuttui punaisesta vihreäksi. Silloin kierrokset alkoi seilaan ja kone sammui, no tuo kierrosten seilaaminen jatkuu eikä pysy käynnissä, nyt kun kone on lämmin.
    Vesisade keskeytti vian haun, ja nostin veneen takasin sisälle. Laitan jäähdytys veden letkulla koneeseen jos pystyis käyttään sateelta suojassa mukavammin.
    Bensapumpun tehoa katselin jo ennen käynnistyksiä, määrä näytti pieneltä kun ämpäriin pumppailin. Jos laitais mittarin väliin niin näkee että paine riittää, vai kertooko sniperin näyttö sitä?
    Olisko jotain arvoa mitä korjata, mikä siis muuttuu tuossa oppimis moodin päälle meno vaiheessa pieleen? Kaasua ei siedä, kierrokset nousee noin 1400rpm jonka jälkeen sammuu.
    Kone siis aika vakio 454, jakajana heijakaja, nokka-akseli mieto 220/230° 0.050 nostolla.
    Kaasarilla kone toimii, mutta en saa kaasutimella seoksia kohdalleen 4000rpm kohdalla, siksi tuo Sniper nyt hommattuna, ja säädön opettelu menossa.
     
  15. us_pahvi

    us_pahvi Gearhead

    Mulla selvis syy käyntiongelmaan valmiiksi rikkinäisestä bensapumpusta. Vaihdoin Airtexin pumpun mikä sattui oleen hyllyssä, niin alkoi Sniper toimiin ja säädöt löytyi hyvin lähelle heti.
    Osaako joku neuvoa mistä valikosta pääsee itse oppimisen vaatimaa 160f lämpöä pienentää, kun veneessä aika hitaasti saa sen lämmön koneeseen, ja silloin on pakoputken lämmöt aika korkeat.
     
  16. ktappinen

    ktappinen 2nd gear

  17. 77s10

    77s10 3rd gear

    No niin. Viivettä tuli muutama päivä.

    Tässähän minulla oli vähän konseptit sekaisin. Eli lobe separation angle 107 astetta.

    Nokka on aikanaan asennettu heittokellon ja astelevyn avulla. Ohjeet luin nokan mukana tulleesta ohjeläpyskästä. Nyt vaan rupesi epäilyttämään, että olenko tulkannut ohjeet oikein kun kone ei käynnisty.
    Kaasaria ei minulta löydy, joten sen testaus ei ihan heti onnistu. Läppärungossa oleva ecu ohjaa myös sytytystä.

    Nyt on lisäksi tiivistetty pakoputken vuotava liitos. Lambdan lukemat näyttää ihan tolkuilta.
    Bensamäärää myös vähennetty niin minimiin ettei lähtenyt käyntiin ollenkaan.
    Tulpat on nyt vaihdettava välillä.

    Rupeaa kyllä vitutuskäyrä olemaan aika korkealla...
     
  18. plagu

    plagu Gearhead

    ei siihen mitään kaasaria tartte, koita ihan pilotilla.
     
  19. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kaadat limsapullon korkillisen bensaa kurkkuihin.
    Sitten käynnistät.
    Hörähtää välityömästi, jos bensan saannista oli kiinni.
     
    Lowry tykkää tästä.
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No tätä ehdotin jo kolmannessa viestissä sivulla 1. Nyt ollaan jo sivulla 5.
     

Kerro tästä muillekin!