Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jokusen Holdenerin videon olen katsonut. Heppuhan on toimittaja, eli kertoo mitä sille rakentajat & säätäjät kertoo ja sitten sen mukaan kirjoittaa / sanoittaa juttunsa.

    Ei toki mikään turha kaveri ja paaaaljon luotettavampaa tietoa siltä saa kuin joistain muista netin ohjevideoista. Eli aina tarkkana lähdekritiikissä!

    Ihan sama pätee myös tähän ketjuun kirjoittamiini viestehin.

    Takaisin aiheeseen. Muistelisin, että em. tapauksessa vaihdelaatikon väännönkesto olisi ollut juuri sama 1500 nyyttonia mitä moottorista irtosi.
     
  2. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    :rotfl::rotfl:
    Sounds about right.




    Kahdella pumpulla voisi onnistuakin.
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tätä minäkin epäilin että mahtaako yksi riittää. Yksi sellainen siellä tankissa kuitenkin on.

    Pumputhan on niin halpoja, että niissä on turha säästää.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    29. ”Ota selvää”

    Eräs harrastaja kysyi kerran täällä Overdrivellä – nyt jo suljetussa osiossa – ’notta mikä on tärkein yksittäinen asia moottorien säätämisessä. Vastasin: ”ota selvää”.

    Ilmeisesti vittuilunahan se otettiin, mutta ei se sitä ollut. Ottamalla selvää pääsee tosiaan vähemmällä. Ja sitä tietenkin edeltää se, että ymmärtää omat rajansa; ei pidä kuvitella osaavansa, ellei varmasti tiedä osaavansa. Ja silloin kun ei osaa, kannattaa ottaa selvää.

    No nyt on se tilanne.

    General Motorsin viidennen generaation veekasit ovat vallan hienoja keksintöjä. Vaikka urheiluautopuristit pitävät tönärimoottoreita vanhanaikaisina, eivät vuodesta 2014 alkaen valmistetut letukan koneet ole kuitenkaan erityisen vanhanaikaisia. Direct Injection, muuttuva venttiilinajoitus (mallista riippuen) sekä tietysti ahdetut versiot ovat ihan vertailukelpoisia muihin nykypäivän moottoreihin niin suorituskyvyltään kuin ominaiskulutukseltaan. 755 heppaa taitaa olla tehokkaimman version kampiakseliteho.

    https://www.chevrolet.com/performance/crate-engines/supercharged-lt5

    Nyt on sitten edessä eka viidennen generaation säätöprojekti. Muistan kun kerroin asiakkaalle, että olisi mukava ottaa moottorista lokeja jo ennen virittelyä, mutta, no, ei se sitten ihan niin mennyt. Ja jotta mentäisiin vaikeimman kautta, niin kyseessä on alunperin 460-heppainen vapari, johon tulee ahdin sekä flex fuel –toiminnallisuus.

    Flex fuel ei sinänsä ole haastavaa; mm. tässä alla olevassa kuvassa oleva Z06 toimii mainiosti ja vaikka onkin nelosgeneraation moottorinohjauksella, samat periaatteet pätevät edelleen...

    [​IMG]

    ...mutta noin yleisesti ottaen, mitä enemmän muutoksia moottorikombinaatiossa on, sitä haastavampaa säätäminenkin on. Esimerkiksi flex fuelissa voi olla asennusvirheitä, ominaisuuden enablointivirheitä, parametrien loggausvirheitä tai sitten säätövirheitä.

    Ihanteellisessa tapauksessa ensiksi olisi lokeja vakiomoottorista, sitten vakiomoottoriin lisätystä flex fuelista ja vasta sitten ahdettaisiin moottoria. Mutta nyt nää kaikki tulee kerralla.

    Vaan mitäpä elämä olisi ilman haasteita.

    Ja haasteet alkaa tietenkin jo ennenkuin ensimmäistäkään säätöä on tehty.

    Vakio LT1 puskee kampiakselilta 460 heppaa. Sitten kun siihen lisätään ahdin, nousee tehot luokkaa 200 hepalla. Sitten kun kuvioihin lisätään E85, ollaan bensajärjestelmän kanssa jo melkoisissa haasteissa. LT4:n suuttimet ja korkeapainepumppu riittävät tietenkin vakion LT4:n 650 heppaan ja varmasti reilusti ylikin, mutta entäpä bensatankissa oleva siirtopumppu?

    Niin, vastauksena on tietenkin ”ota selvää”. Ja sitä lupasinkin tehdä asiakkaan puolesta. Tyypillinen BAP eli jännitteennostin ei tässä tapauksessa ole vaihtoehto.

    Niin ja sitten ne säädöt...hmmm...

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    Muokattu: 14.8.2020
    studio57 tykkää tästä.
  5. studio57

    studio57 Gearhead

    mulla on lt1 ja lt4:n , molemmat kuivasumppu motteja, seuraavaksi meinasin semmosta kokeilla 1965 2d malibu farkkuun, tuli holleylta uus terminator x joka tukee niin muuttavaa jakopäätä kuin leputuusta näiden gen5 mottien kera jos ei halua orkkis purnukalla ajella. voi ajaa myös vaijeriläpällä ja ohjata 4l80e ja 4l60e laatikoita.

    toisen voisin noista LT moottoreista jopa myydä
     
    Muokattu: 14.8.2020
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Joo wanhempiin harrasteautoihin noi Holleyn boksit sopii, mutta uudempiin autoihin ei oikein kannata käyttää. Sama toiminnallisuushan niissä periatteessa on, mutta vaikkapa ajonvakautukset ja muut tuskin toimii jossain uudehkossa autossa enää.

    GM:n kahdeksanvaihteista automaattia en ole vielä päässyt kokeilemaan. Näissä automaateissa lienee se suurin kehitys ollut viimeisen 10 vuoden aikana. Ja nythän on kymppivaihteisiakin jo tarjolla. Hmm...
     
  7. sbc350

    sbc350 Gearhead

    [​IMG]
     
    Gary Grand, studio57, Maatila ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    30. "Olet väärässä Dartissa"

    Iloisella 1980-luvulla ajoi ruotsalainen harrastaja Hemi-Dartilla Modified Standard -luokassa. Ellen muista vallan väärin, oli kyseinen auto noina vuosina ajamassa myös Seinäjoen Drag Race -kisoissa. Moottori oli 16-tulppainen Hemi ja tilavuutta silloin käsittämättömän paljon eli viisisataa kuutiotuumaa.

    Ja kovaahan se kulki. Yhdeksän sekunnin aikoja; en muista tarkemmin. Hepun nimi taisi olla Ralf Hermansson...öööh, googlataas vähän... Joo kyllä, sehän se.

    [​IMG]

    [​IMG]

    No, eilen tarkistelin tulevan viikonlopun Kauhavan räkreis-finaalien osallistujalistaa ja siellähän oli suomalainen Hemi-Dart! Ajattelin että onpa kiva kuulla 35 vuoden tauon jälkeen taas Hemppa-Dartin karjuntaa. Kuitenkin tänään testipäivänä kun saavuin varikolle ja näin punaisen Dartin, olikin sen pellin alla ilmiselvä Wedge. No helkkari! Sinänsä Wedgejä väheksymättä, olin vähän pettynyt.

    Kuinka ollakaan, Vatanen saapasteli paikalle. Tiedättehän, just se Vatanen. No juoruttiin siinä kaikenlaista ja päädyttiin lopulta katsomoon seuraamaan testipäivän antia. Näin jossain vaiheessa line-upissa punaisen Dartin ja sanoin Vataselle, ettei siellä mitään Hemiä ole vaan Wedge perkele.

    "Olet väärässä Dartissa", vastasi Vatanen ja jatkoi toteamalla "täällä on nimittäin toinenkin punainen Dart". Ja perskeles, niinpä olikin. Ja ai että sen Hemi karjui mahtavasti! Ja niinhän se Hermanssoninkin Hemi-Dartti oli tehnyt 35 vuotta aiemmin.

    [​IMG]

    Niin...35 vuotta. Onhan se aika pitkä aika. Johon mahtuu kaikenlaista. Ehkä mieleenpainuvin on kuitenkin toukokuun ensimmäiseltä päivältä vuonna 2005. Silloin oli vappupäivä ja sunnuntai paikassa nimeltä Hillsborough, jossa järjestettiin 49:s vuosittainen autonäyttely eli niin sanottu Concours D'Elegance.

    [​IMG]

    Vappuaatto oli sujunut vallattomissa merkeissä San Franciscon yöelämässä, joten en viitsinyt ajaa Hillsboroughiin heti aamusta. Jotenkin oli vähän sellainen vetämätön olo muutenkin. No, sit puoliltapäiviltä ajattelin kuitenkin, että ainahan autonäyttely voittaa kotisoffalla makaamisen ja kun en ollut koskaan aiemmin poikennut Hillsboroughissa, ajattelin että tutustutaanpa siihenkin nyt samalla.

    Harva on kuullut Hillsboroughista; en minäkään aiemmin. Enkä ollut sen kummemmin vaivautunut ottamaan edes selvää. Sellainen Kauhavan kokoinen pikkukaupunkihan se on, mutta mitään muuta samaa ei sitten olekaan. Siinä missä Kauhavalla on peruskoulu ja lukio jotka ei maksa lapsille mitään, Hillsboroughissa ei ole ollenkaan julkista koululaitosta. Silti siellä saa aivan ehdotonta eliittiä olevaa opetusta. Joka kertoo jo oikeastaan kaiken olennaisen; nyt ollaan erittäin rikkaassa ja valkoisessa pikkukaupungissa. Ilmiselvästi Piilaakson parasta asuinaluetta - jos sattuu olemaan valkoihoinen tai aasialaistaustainen IT-miljonääri.

    Oli jo iltapäivä kun saavuin paikallisen lukion pihaan, jonne jätin ah' niin tavanomaisen pienen punaisen Corvetteni. Autonäyttely oli ympäröivällä puistoalueella, jonne astelin reippain askelin. Tunnelma oli mainio, ilma sopivan lämmin, kersoja juoksenteli siellä täällä ja näytillä oli sekä uusia autoja että klassikkoautoja.

    [​IMG]

    Pappa pikkupoika vieressään ajoi tällä autolla:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Rivistö Aston Martineja:

    [​IMG]

    Dollarihymy:

    [​IMG]

    Ilmeisesti Kaiser ja sen lapsi:

    [​IMG]

    Upea Aston Martin DB1:

    [​IMG]

    [​IMG]

    James Bondin suosikkimalli:

    [​IMG]

    Massikka eli Maserati:

    [​IMG]

    Nyt en tunnista:

    [​IMG]
     
    Stratos, A.J., Seevu ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Paikallisen Pollarin auto museoituna:

    [​IMG]

    Rekkari natsaa:

    [​IMG]

    Tuckerin vaihteenvalitsin:

    [​IMG]

    Ensimmäinen turboauto:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bentley jossa kylkiponttoonit...tai jotain:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lopulta päästään takaisin aiheeseen. Eli Hemi-Darttiin. Alkuperäiseen sellaiseen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Iltapäivä alkoi olla jo lopuillaan ja varsinainen näyttely oli jo loppunut. En pitänyt kiirettä lähtemisessä vaan käveleskelin hissukseen kohti parkkipaikkaa. Kuulin kauempaa ison veekasin starttaavan ja pian ääni tuli lähemmäksi. Käännyin katsomaan taakseni ja mikäpä muu kuin valkoinen Hemi-Darttihan sieltä tuli.

    Dart ajoi ohitseni ja hämmästyksekseni se ei pysähtynyt parkkipaikalle trailerille lastaukseen vaan kääntyi suoraan kohti Highway 101:n ramppia. Siis kohti sitä samaa ramppia, jonne itsekin ajaisin pian omalla pienellä punaisella Corvetellani...

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    teippi-mikko, tooke, Seevu ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Larry

    Larry Double Gearhead

    Onko tämä sama Hemi-Darra esitelty V8:ssa? Jotenkin on kovin tutun näköinen.
     
  11. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Hienoja kuvia ja varmaan tunnelmiakin! hiljaiseksi vetää ,ei voi "ihan"verrata kotimaan nurmikkonäyttelyihin vai voiko edes puhua samana päivänäkään jos lämpö,tunnelma+puitteet otetaan huomioon kaluston harvinaisuuden ja tason lisäksi..
    Ongelmana vaan se ettei suurimalla osaa noista voi,pysty,uskalla ajaa ollen vain ja ainoastaan näyttely ja keräilyautoja!

    Täällä kelpaa kaikki lippiskansan töllisteltäväksi ja mitä tavallisempi vanha perusauto sen enempi muistelijoita nojaamassa,kaikki merkit+mallit kelpuutetaan kunnosta viis.

    Hemi Dartti,kauneusarvoista ei pisteitä kovinkaan korkeita(makuasia)mutta kyllähän harvinaisuus,brutaalisuus ja ääni+kulkupuoli puhuu puolestaan vaikka onhan näitä tee-se-itse miehet värkänneet jälkeenpäin paljonkin iskemällä uuden tai vanhan hemin moiseen hyväkuntoiseen kutos tai sb koppaan ja vasaroimalla orkkistyyllin konehuonetta ym lommoa riipien kaiken ylimääräisen pois mutta orkkis tietty ainakin rahamielessä eri juttu.

    Tucker!!
    Sepä saattaisi pistää mietteliääksi ja ottaa lippis pois päästä jos moisen aidon joskus näkisi lähietäisyydeltä ,ei ehkä tainnut tulla ajamalla..
    Historian havinaa ihan kuultavissa puiden lehdissä taatusti tuossa tilanteessa.


    Kaiser Darrin (kera pienoismallin!)
    Superharvinainen ja todella hieno auto,ei voi muuta sanoa,valmistusmäärä hyvin pieni,jotain luokkaa vähän alle 450kpl vm 1954 ja montakohan niistä enää jäljellä?

    Kuuskymppinen Imperial,voiko siipiauto enää komistua tai merkki harvinaistuakkaan,valitettavasti suoraan edestä kuvasta ei näe onko avo vai kovakattoinen ja mikä malliversio niistä?
    Corvairit on jääneet täällä täysin noteeraamatta ja ihan turhaan mielestäni heijastuen kysyntään ja hintaan joka siellä amerikan ramblerin tasossa.
    Mielenkiintoisia teknisesti ja rakenteellisesti,historiaansa unohtamatta ja kyllähän avoversiot+farmarimallit ,puhumattakaan pakusta &avolavasta (joita ei liikoja näe)
    erilaisia vaihtoehtoja on erilaiselle nuorelle eikä ht monzassakkaan moittimissa ole.
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Huomasitkin varmaan, että Hemi-Dartin mittarissa ei ollut vielä täyttä mailiakaan... :)

    No, jotkut niillä ajaa enemmän, jotkut vähemmän.

    Supperrikkaiden valtakunnassa voi tapahtua ihan mitä tahansa. Teslan perustaja Elon Musk asuu tuossa samassa pikkukaupungissa. Samoin kuin aikanaan William Hearst, lehtimoguli, josta proosan kautta kertoo elokuva Citizen Kane.

    Poikkesin kerran kiertokäynnillä Hearstin valtavassa huvilassa Losin pohjoispuolella. Koin sen aika vastenmieliseksi paikaksi.

    Hyrslereitä oli mukavasti tuolloin nurmella. Tässä vielä joitain kuvia 15 vuoden takaa:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 4.9.2020
    isalmela, 69 ja Herje tykkäävät tästä.
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Punainen Hemidart tais olla siinä flinkin hannun varikkopilttuun vieressä
     
  14. 69

    69 Gearhead

    Wau 57 Imperial
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No kun mun mielestä ei... Käyn huomenna tarkistamassa.
     
  16. sbm396

    sbm396 Gearhead

    En käynyt kurkkaamassa konehuoneeseen että saatoin minäkin olla väärässä dartissa
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    31. "Huoltoa vailla"

    Olin jokunen vuosi sitten sitten Pendolinon ravintolavaunussa. Oli perjantai-ilta ja poikamiehen juoksuaika. Aina astuessani ravintolavaunuun tapanani on valita sopiva pöytä parhaimpien naisten perusteella. Käytävällä ei tietenkään voi notkua loputtomiin, joten päätös on tehtävä aika äkkiä.

    Tällä kertaa sopivaa uhria ei näkynyt, joten istuin vanhemman pariskunnan viereen. Nainen näytti selvästi miestä nuoremmalta, josta voi toki päätellä jotain, mutta sillä hetkellä asia ei juurikaan minua kiinnostanut.

    Junan saavuttua seuraavalle asemalle tuttu asianajaja nousi junaan ja saapui seurakseni ravintolavaunuun. Hän oli matkalla samalla logiikalla, mutta koska mitään erityisen mielenkiintoista ei ollut ravintolavaunussa näkynyt, istahti hän vastapäätä minua.

    Ja sit juteltiin. Jossain vaiheessa keskustelu vierähti Corvetteihin ja kerroin miten olin saanut aikaiseksi kaksi teholappua eräästä C5Z06:sta; 586 heppaa ja 426 heppaa. Jälkimmäinen oli tietenkin vain katsastustarkoituksiin.

    Vieressäni istunut, jo hieman harmaantunut herrasmies, kysyi keskustelimmeko äsken Corveteista, johon vastasin myöntävästi ja kerroin että itselläni niitä on kaksi. Hän kysyi missä niitä huollan ja kerroin että tietenkin Seinäjoella, onhan minulla oma autokorjaamo. Kuka sellaisia eksottisia autoja nyt kotonaan huoltaa, pelleilin...

    Ja siitähän se keskustelu vasta alkoikin. Farkkuihin ja muutenkin aivan tavanomaisiin vaatteisiin pukeutunut mies kertoi olleensa vuonna 2008 jossain autonäyttelyssä Helsingissä ja menneensä Porschen ständille. Hän oli aiemmin päättänyt ostaa uuden Porschen koska oli äskettäin myynyt yrityksensä. No, klassikoksi tarinan tekee tietenkin se, että myyjä/esittelijä oli vastannut kieltävästi pyyntöön päästä istumaan autoon. No ostan sitten Ferrarin, oli mies todennut. Joo niin varmaan, myyjä oli varmaankin ajatellut.

    Ferraria mies ei ollut ostanut. Matka oli jatkunut MetroAuton osastolle, jossa kaupat oli tehty uudesta 2008 Corvetesta. Ilmeisesti keltaisesta, en muista keskustelua aivan tarkasti.

    Mies kertoi miten hänelle oli sen jälkeen alkanut tulemaan mainospostia Chevroleteista. Ja kun ekan vuoden jälkeen hän oli soittanut paikalliselle piirimyyjälleen sopiakseen huoltoaikaa, oli sieltä vastattu: "öööh...ei me tuota sellaiseen huoltoja tehdä". Johon mies oli vastannut: "miksi sitten lähetätte mainospostia Chevroletin huolloista". Johon piirimyyjä oli vastannut että emme me tosiaankaan tee muihin huoltoja kuin vain niihin Korean letukoihin...

    Vette piti kuitenkin huoltaa ja soittokierros oli osoittanut, että ainoa mahdollinen huoltopaikka oli Helsingissä.

    Maalta pääkaupunkiin on kuitenkin pitkä matka eikä sitä viitsi tai ehdi ajaa, joten autollehan piti tilata kuljetus edestakaisin. Ja näin olikin tapahtunut viimeisen 9 vuoden ajan (teksti alunperin vuodelta 2017).

    Tässä vaiheessa kiinnitin katseeni pariskunnan rouvaan ja suosittelin käymään Seinäjoella ostoksilla. Kerroin että saman ostosreissun aikana Vette kyllä huolletaan ja meiltä saa pienen sijaisauton siksi ajaksi. Nainen hymyili suloisesti ja vastasi että no mikäs siinä.

    Pendolino oli jo saapumassa Tampereelle, jonne olin jäämässä lakimiesystäväni kanssa viettämään railakasta ravintolaelämää. Kysyin lopuksi, määräaikaishuoltoa ajatellen, paljonko Corvetella on ajettu.

    Vastaus oli: kymmenentuhatta kilometria. "No problem, huolto onnistuu kyllä", vastasin ja toivotin hyvää illanjatkoa.

    Ja ne jatkot vasta hauskat olivatkin, mutta siitä lisää joskus toiste...

    (Kuvat alla eräästä toisesta potilaasta) :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    sepi-ukko, Dataviilaaja, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Nää on mukavan elämänmakuisia tarinoita, viihdyttävää luettavaa!
     
  19. leemu

    leemu Gearhead

    Nyt kiinnostaa, että tuliko se vette koskaan huoltoono_O
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No tulihan se. Tuolla aiemmissa viesteissä oleva keltainen avo nelipilarinosturilla.
     

Kerro tästä muillekin!