Museoauton muutokset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja totot, 4.4.2020.

  1. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kävit siis kokemassa paikan päällä (ilmoituksessa kun todetaan: "Todellinen helmi koettava paikan päällä". Mahtoi olla mahtava helmikokemus. :confused:)
     
  2. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    No eihän Guggenheim museoihinkaan oteta taideväärennöksiä. Olen usein haukkunut Traficomia, mutta nyt kyllä kiitokset tarkkanäköisyydestä. Jos joku urputtaa vastaan, niin miettikööt tätä kuvitteellista tilannetta:

    Joku olisi museokatsastanut hienon 1965 Mustang Shelby GT 350:n. Auto olisi myynnissä hintaan 200 000 euroa. Ja koska tuollaisesta hyvästä maksetaan isossa maailmassa vielä selvästi tuota enemmän, niin päätät ottaa "vähän" velkaa pankista ja ostaa itsellesi tuon edullisen Shelby GT 350:n. Voithan sen myydä Yhdysvaltoihin hyvällä voitolla. Ja onhan se sentään FIVA:n alaisen organisaation hyväksymä museoauto. Siinäkin dokumentissä lukee Ford Mustang Shelby GT 350. Jossain vaiheessa joku vinkkaa sinulle, että googletappas tuo "Shelbyn" valmistenumero. Ja kyllä. Todellisuudessa sinulla onkin pari miljoonaa kappaletta valmistettu hinnat alkaen malli, jonka pitäisi olla 6 sylinterisellä koneella ja kolmevaihteisella askilla. Siihen on vaan nyt sattunut joku asentamaan vähän isomman koneen ja yksi pykälä vaihteistoon + pari raitaa auton yli. Joko nyt alkaa raksuttaa miksi näitä tee-se-itse paketteja ei todellakaan pidä hyväksyä museoautoiksi? Eikö yhtään ahdistaisi olla auton uusi omistaja tuossa tilanteessa?

    Tällaisia museotarkastusmokia sattuu ainakin siksi, että museotarkastajat eivät aina tarkasta auton tietoja rekisteriotteesta. Itse olen tarkastuttanut viime vuosina pari autoa, ja tarkastukset olivat kylläkin tarkkoja kuten kuuluukin olla. Mutta kummallakaan kerralla tarkastajat eivät katsoneet rekisteriotetta. No, tämä ei aiheuttanut yleisellä tasolla mitään vahinkoa, koska autot olivat "matching numbers" tapauksia. Tosin ei rekisteriotteenkaan lukeminen aina varmenna asiaa, esim jos tuontiautossa kone on vaihdettu jo lähtömaassa, niin ei sen vaihtoa todennäköisesti lue Suomalaisessa rekisteriotteessa. Mutta kokemukseni pohjalta esim. Sovjet-Finland aikakauden korinvaihtoraiskauksenkin olisin voinut saada hyväksyttyä museoautoksi, jos sellainen auto olisi ollut tarkastettavana ja jos se olisi ollut riittävän siisti ja hyvä yksityiskohdiltaan.

    Netin myyntipalstoillakin näkee joskus vähän outoja museotapauksia. Tälläkin hetkellä eräällä autonmyyntisivustolla on myynnissä museokatsastettu Opel Kadett GT/E joka saattanee olla vähän kyseenalaisilla taustoilla. En laita linkkiä tähän, koska minulla ei tällä hetkellä ole käsissäni kyseisen auton valmistenumeroa. Se voisi kertoa sen, mikä auto kyseisellä valmistenumerolla oikeasti on lähtenyt ulos Russelsheimin tehtailta 40 vuotta sitten.... Tämän tyyppisessä tapauksessa ostajaa saattaa alkaa vähän harmittamaan jos / kun oivaltaa ostaneensa piraattituotteen aidon hinnalla...
     
    Muokattu: 21.8.2020
  3. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Katoppa takaluukun saranoitten väliin.:rotfl: Apparin takaoven alareunassa on kans vähän sen näköstä, kuskin etuloksu oli kans aika pottupeltoo. Pakko oli nyt käyä tutkimassa oikeen tarkasti kuvista:odroll:
     
  4. leemu

    leemu Gearhead

    Takaluukku sieltä ensimmäisenä silmille pomppasi:lol: Täytyy tosissaan olla melko pyydys, kun näkyy kuvissa jo noin hyvin:odconfused:
     
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Museoauto status vois mennä hyvin rekisteriotteen vuosimallin mukaan. Entisöintikilpailut on erikseen, Eikä kukaan maksa 200k, 20k autosta tarkistamatta vin-koodia ja vähän muitakin asioita.

    Museoautosysteemin tarkoitushan on säilyttää vanhoja ajoneuvoja, ja mitä helpommin autot hyväksytään siihen systeemiin niin sitä enemmän niitä säilyy. Ja vähän huonompikuntoinenkin säilymä on parempi kuin tehdä siitä säilykepurkkeja
     
    Muokattu: 21.8.2020
    69 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tästä olen eri mieltä. Romuautorekisteri palvelisi tuota tarkoitusta. Museoautorekisterin tarkoitus on säilyttää ja antaa ansaittu status niille vanhoille autoille joiden kunto on riittävällä tasolla jotta ne voi edustaa oman aikansa autoja.

    Se että auto on vanha ei tarkoita sitä että sillä tulisi olla jokin erityinen status. Eikä jokainen tusina-auton maallisen vaelluksen muokkaama rytöläjä ole säilyttämisen arvoinen.
     
    Mika.T tykkää tästä.
  7. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Romuautorekisteri löytyy jo, sinne jos auto laitetaan niin sitä ei saa enää takaisin kilpiin.

    Ja kummasti se helpottaa niiden hyvien aihioiden entisöimistä ja kunnossapitämistä mikäli niitä kaikkia huonompia ei oo sulatettu
     
    Muokattu: 21.8.2020
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No ei kuitenkaan noin. Museoauto olkoon edelleen alkuperäis- ja hyväkuntoinen. Mutta jossakin vaiheessa muutkin iäkkäät, tosi iäkkäät, 40 vuotta, kenties enemmänkin, voisivat päästä joillakin konstein pois ajoneuvo- ja käyttövoimaverorasitteesta. Kesän kun pitää jotakin lotjaa liikennekäyttöön ilmoitettuna, palaa satasia, vaikkei ajokkiin tulisi kuin sata kilsaa. Ei näillä kovin moni ajele käyttiksinä. Ja jos ajeleekin, niin siinä on rangaistus sisäänrakennettuna!
     
    Zejk1, Jori85, Lowry ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    No jos tollanen toinen helpompi rekisteri perustettaisiin samoilla eduilla, niin museorekisteri tulisi tarpeettomaksi. Eli on täysin tarpeetonta ylläpitää kahta samanlaista järjestelmää hienommille ja huonommille autoille
     
  10. Turnn

    Turnn Gearhead

    Mulle annettiin läksyksi etsiä (Buick 350) valmistenumero ja lähettää kuva siitä s-postiin. Sitten homma olisi selvä.
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuo numeron todistaminen meni samalla reissulla, kuin kuluneen kylmästointikompuran fiksauksen näyttö ;)
     
  12. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Kova Jeeppi kuume taas päällä (vuosi ilman) olihan tää koettava luonnossa , olis voinu vituttaa jos olis joutunu kaukaa tuleen, onnex ei ollu pitkä matka.:)
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei. Museopelit pitäkööt rekisterinsä. Ja muut kotkotuksensa Muille ropposille vaan toivon vapautusta vuosiveroista. Rajapyykkinä voisi olla sama, jolloin katsastusväli harvenee, 40 vuotta. Vakuutukset liikennekäytön mukaan, toki.

    Arvaten tämmösille ropposille alkaisi syntymään omia ikäauton vakuutuksia edullisiin hintoihin.
     
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ihan just tossa jokunen tunti sitten, kävin konttorilla hakemassa "puuhalaput" ennenko verottaja antaa lausuntonsa, ni 1961 Chrysler Newport liikennevakuutus 120e/vuosi.

    Mites edullisia niitten vakuutusten pitäs olla, et ne miellyttäis?

    Tosin oon jo yli 50v ja ketkuillu läpi elämäni ilman itseaiheutetuttuja liikenneonnettomuuksia.

    Kerkesin tossa työuralla ajaa jotain 3 milliä rekalla keskieurooppaa. Varmaan joitakin kilsoja omilla autoilla suomessakin.
     
  15. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    No joo, sehän on tietenkin suhteellista se kulujen hinta. Jos nyt jollain sattuu olemaan useampi vanha kulkupeli, niin onhan siinä eroa , maksaako normivakuutukset ja käyttöverot, vai pelkän museoajoneuvovakuutuksen...o_O
     
  16. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Kyseessähän on siis puuhalappujen vakuutus. Turmiola yhtiö ehdottaa mulle normi liikennevakuutusta tohon hintaan. Museo Imperial maksaa jotain 30/vuosi.

    Vähän pyytelen anteeksi tota käyttömaksujutskaa, ko en ihan asenteella lukenu sun viestiä.
    Ittelläkin noita käyttökinnereitäkin,, käyttökinnerikin on. Säästösyistä ajelen työajot 2500 dötsin ramilla, ko se kuorma-autoksi rekattu on. Katsastus maksaa jotain 140/ vuosi siinäkin
     
    Muokattu: 22.8.2020
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei vakuutus ole ongelma, mut vuotuiset verot alkavat olla. Onneksi ei o kuin Dartin kokoinen ongelma. Se on siinä jotakin vähän alle euron päivässä.

    Vakuutusmatematiikka on mielenkiintoista. Jos 883 kokoisen motskarin liikennevakuutus on X, niin kun sen kairaa 1199 kokoiseksi ja ahtaa ja katsastaa, uusi valuutusmaksu on alempi, 0,8X.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  18. Turnn

    Turnn Gearhead

    Kävinpä äsken vuosikatsastamassa museoauton. Halusi nähdä museoajoneuvolausunto blankettia. -Eipä ole mukana,voin hakea kun asun tässä lähellä- Ei tarvinnut.Mutta sanoi että näkisi onko vastaavassa kunnossa edelleen. Onkohan tuosta uusi ohjeistus Traficomilta,SAHK:lta? Ei ennen kyselty
     
  19. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Multa ei oo koskaan kysytty o_O
     

Kerro tästä muillekin!