Monikos on sössiny oikein lahjakkaasti???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Luulija, 23.3.2005.

  1. Luulija

    Luulija Gearhead

    Ei kait vaan kellekään_muulle_ole_koskaan käynyt niinkuin "yhdelle mun kaverille" tänään kävi. :oops:

    Tuli vaihdettua omaan autoon eräs melko työläästi vaihdettava kulutusosa. Eli tehtävälista meni jotensakin näin:

    1. Avaa konepelti

    2. Irrota akunkaapelit

    3. Pura puoli autoa

    4. Poista vanha osa

    5. Asenna uusi osa

    6. Kasaa puoli autoa

    7. Kiinnitä akunkaapelit

    Tässä kohtaa ennen pellin sulkemista tuli sitten vielä_kerran_tarkistettua_että kaikki_on_kunnossa, joka olisi tietty tarvinnu tehdä vaiheen 4 jälkeen ennen seuraavaan kohtaan siirtymistä.

    Arvatkaa kuka ei tarkistanu????? :mad:

    Nimimerkillä "7h turhaa työtä"
    Ei sinällään, sattuuhan noita. Mutta voi sentään kun aina vaan muistaisi jotain vaihdettuaan että se on oikein asennettu ettei siihen tarttisi taas hetken päästä kajota. :mad: :mad: :oops:
     
  2. H.J.

    H.J. 1st gear

    Jep. Tuttu juttu. Eilen viimeksi piti ajaa varta vasten helsingistä lahteen että sai porata vesiputkeen. Tuli jännä suihkulähde. Vähän v...ti.

    Sit on kans tullut aika monta laitetta purettua uudestaan, kun viimeisein kannen ruuvin jälkeen on huomannut että pöydälle jäikin joku ylimääräinen osa.

    Mut usko pois, sössimiseen tottuu ajan mittaan - jopa vaimo on tottunut niihin meikäläisen kämmeihin. Välillä kyllä tuntuu siltä että on kysymys enemmänkin uskomattoman huonosta tuurista kuin sössimisestä.
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Takamoottori Transporterin kytkinrempassa unohtu painelaakeri pöydälle. Oli jo startin piuhoja vaille valmis. Loka-marraskuussa pihalla...
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Dieselimoottorin kasauksen, kiinnityksen, lisälaitteiden, johtojen ja letkujen asennusten jälkeen meinasin jo tyytyväisenä startata, mutta kaveri tuli kysymään että "mitäs tällä meinasti tehdä?" Sillä oli kourassa kampiakselin vauhtipyörän puoleinen tiiviste... ja tietysti se oli yläpuolelta, joka ei mene paikalleen kuin kampuran irroittamalla.
    Ei että, kun nauratti! Onneks ei ollut lapsia lähistöllä kuuntelemassa.
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joo, joulukuussa tuli "vähän sössittyä". Tsekkasin jeepin kutvosesta tulppia (kun oli päästöjen kanssa ongelmia). Ja satuin katkaisemaan yhden tulpan. No, sormella isoimmat murut pois ja uusi tulppa tilalle. Starttaus ja kas kummaa koneesta kuului kunnon naputus, no tulppa pois ja "kaikenlaisilla virityksillä" tuli yritettyä puhdistusta. Mikään ei tuntunut auttavan joten ajattelin, että kyllä ne muruset lentää sieltä veks kun antaa vähän happea. Juu, jonkun ajan kun antoi kierroksia niin naputus loppui, mutta alkoi käymään viidellä pytyllä ja putkesta armoton usva.
    Lopputulos: mäntä paskana ja sylinterin seinämässä kahdessa kohtaa halkeama. Männän ja sylinterin seinämän väliin oli kiilautunut pieniä posliinin muruja. Onneksi sen sai putkitettua, mutta jos joskus epäilen, että pyttyyn on mennyt jotain niin otan kannen pois.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    On sitä ittekkin monesti ihmetellyt ylimääräisiä osia.Mutta mun tallin paras huti oli kun naapurin työmatka bemariin vaihdettiin konetta. Oli tilattu oikein uus kansipahvikin. Koneen eka savujen jälkeen tuumasin kaverille että kato öljytikkua onko kaikki ok. Oli harmaata kuraa ylös asti. Olis pitäny tarkistaa tiiviste ennen asennusta. Oli vesireikien paikat vähän erilaiset. Meinas naapurilta mennä päreet ihan lopullisesti.
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Erehtyminen on inhimillistä!
    Ei tähän voi muuta sanoa.
     
  8. supaman

    supaman 1st gear

    Vaihtelin aikoinaan tuhnukseen kannen tiivaria ja se oli ns. ensimmäinen yksin ilman konsultointia tehty purku-puhdistus-kasaus tallissa,jossa vähän huono valaistus ja muutenki ahasta(paritalli ja tietenkin naapurin taxi mersu vieressä kokoajan).
    Lainaks olin saanut Haynesin oppaan ja tarkotus tietenki seurata ohjeita TARKASTI,jottei ylimäärästä hommaa tarttis tehä.
    Eiku siunaillen hilkkeet irti"1 tunti"(pakosarjasta murtu ekaks tietenki ykkösmukin kohalta pala ) perr....
    Kansi pois ja tarkkaa putsailua."2 tuntia"
    Uus paffi paikoilleen ja kasaus"1,5 tuntia"
    Viimesen pultin kiristyksen jälkeen piti kaiken olla valmista savuille(paitsi mitä nyt p-sarja vuotaa ykkös pytyn kohalta)
    Vedet sylariin ja MITÄ MITÄ........LORINNNNNNNNNN vedet lattialle jostain motin takaa ärrrrr....
    Syy:tarvike tiivari,joka näytti käyvän kummin päinvain,paitsi että tiivarin toinen pää oli sittenkin sen ratkasevan 1,5cm pitempi ja väärinpäin meni.
    Ilman suhteellinen työkalu pitoisuus tallissa tuollahetkellä oli n.73%+ 30mins kiroilua.
    Eiku pari timmaa huilista,työkalujen etsintää ja takas sorvin ääreen.
    Et semmosta täälläpäin.
     
  9. vesku383

    vesku383 Gearhead

    aina ei oikein kulje...

    Onpa joskus tullu laitettua vaihteistokin paikalleen ja melkein kaikki
    kehäpultit kii ja ihmeteltii miten helposti saatii loota peltisarjojen välistä ylös, kun se piti kahden tunkin varassa vetää kohdalleen ja vielä kääntää 90 astetta että mahtu sarjojen välistä! JA SE SAATANAN TURBIINI OLI VIELÄ LATTIALLA! :mad:
    No ei se toista kertaa laitettaessa tietenkää menny paikalleen millään!
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kerran ajon tietyökuoppaan oikein huolella ja kuinka ollakkaan vaihdelaatikon häntä poikki. No, niinkuin Kuosmanen olisi sanonut, uusi käytetty laatikko alle ja koeajolle, pientä täristystä ja muutaman kilometrin jälkeen taas vaihteistoöljyn katkua tupa täynnä, häntä poikki.
    Oli kardaani vissiinkin ottanut hieman itseensä siitä kaapeliojasta. Asiasta selvittiin uusvanhalla kardaanilla ja kolmannella laatikolla, purkamolla oli perin hauskaa kun osia haeskelin.
     
  11. H.J.

    H.J. 1st gear

    Jatkona tohon aikaisempaan. Eli noissa muitten kämmeissä on inhottavan paljon tuttua.

    Vw kuplan kytkintä vaihtaessa ei kytkin alkanutkaan irrottamaan kunnolla. Reilu viisi kertaa kone lattialle ja takaisin paikalleen. Sitten tajusi vasta katsoa, että uusi tarvikelevy olikin kiero. Fiksumpi olisi osannut varmaan katsoa sen heti (niin minäkin seuraavalla kerralla).

    Chevelleen sovittelin uudet peltisarjat. Halvat kun olivat, niin eivät sopineet muokkaamatta paikalleen. Ja että sai sarjat paikalleen piti nostaa konetta reilusti. Sitten kun sarjat olivat muuten sopivat, niin laatikkon turbiinkoppa ei mahtunut niiden välistä (seuraavalla kerralla en osta niitä havimpia sarjoja).

    Kun otin niitä vanhoja sarjoja irti, unohdin irrottaa tehostajan paluuletkun. Konetta nostaessa letku pingoittui sopivasti. Sit sen hiton letkun hiipi hissukseen irti päin ja sen piti lipsahtaa paikaltaan just kun mun pää sattui olemaan suoralla linjalla sen alla.

    Uudet vaimentimet - sytkyssä häikkää - reilummin kenkää - ampuu putkessa - uusi vaimennin alle kilometrin ajolla halki (seuraavalla kerrala pistän nänäkin asiat kuntoon oikeassa järjestyksessä)

    Taas kerran polkemisharjoituksia ja kardaanin takaristikko antoi periksi. Seurauksena takalattia kunnolla muhkuroilla, kardaani keskellä motaria, laatikko turbiinikopan kohdalta poikka ja vetolevy pas..na.

    Vanhan nissanin kannentiivistettä vaihtaessa jakopään ketjun ohjuri lipesi reijästään. Piti tehdä vähintään kolminkertainen työ, ennen kuin ohjuri oli taas paikallaan.

    Ja näitä tosiaan olisi sitten lähes loputon lista.
     
  12. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    No toi javen jousirempan epäonni alkaa tuntua aikas pieneltä kun noita lukee.. Vai onko muut onnistuneet kasaamaan pakan , sovittamaan akseliin ja laskemaan auton alas kun alkaa ihmetellä miksi toinen iskarinkorva on alempana kuin toinen.. (se levy mikä on pakan alla oli siis väärinpäin) Ja tallikaveri tietty huomas mikä oli pielessä :oops:
     
  13. Corsica93

    Corsica93 1st gear

    Kai tää menee sössimisen puolelle..

    Asuin muinoin yhden talven maalla farmilla apumiehenä ja kesken kiireisimpien tukinajojen moottorikelkasta katkee etusuksi. No miut renkinä laitettaan ostoksille n. 50 km:n päähän kirkonkylälle vanhalla Amazonilla jolla joka mutkassa oltiin perä edellä menossa penkkaan, nuuka isäntä kun ei raaskinu uusia nastiksia ostaa. Hikisen matkan jälkeen kauppaan ja kiiruusti takaisin, ja tietenkin se vitun suksi oli vääränlainen. Tässä vaiheessa takaisin kaupalle Volvo meni jo mutkatkin miltei sataa ja kuten arvata saattaa, penkassa oltiin 5 km ennen kirkonkylää..sillon palo norttia.
    Mut oikee suksi saatiin ja kaupan tekijäisiksi yksi amazonin peltivanne "vain" kaksi talvee ajetulla nastarenkaalla.

    Mut tulipahan opeteltua talviajon niksit takavetoisella, ei se hukkaan menny, tuokaan reissu.
     
  14. Mano

    Mano 1st gear

    Sössitty on kyllä vaikka kuinka....
    mersun kiisseliä en saanu rempan jälkeen käyntiin ku hinaamalla ja kauhee savu ja kaasu piti olla pohjassa. Joku viisaampi tuli sitte sanomaan että teillä on toi nokka-akseli ylösalasin :oops:
    ja olihan se, hyvin pelas sen jälkeen
     
  15. Mano

    Mano 1st gear

    Ja nuorena miehenä kokeilin yleismittarilla että tuleekos sieltä tulpanjohosta jännitettä ?
    Tulihan sitä, jotaa 20 000 volttia. Sen jälkee en oo mittaillu jähniitteitä sillä mittarilla
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kasasin koneen tiptop. Sitten käyntiin - heti lähti. Kerkesin tuulettaan 4 sekuntia ku jako sekos ja mäntä osui venttiiliin, yksi pultti puuttui... Jälkikäteen naurattaa vaan, mutta olenhan mä semmonen sössijä että veikaan että ettei mun hautajaisetkaan mene putkeen.
    mutta niinkun irwini laulaa:
    "älä välitä - ei välittäny villekään!!"
     
  17. Käkö

    Käkö Gearhead

    Juu, sössitty on ja jos vanhat merkit paikkansa pitää niin sössitään jatkossakin...
     
  18. MdMaxx

    MdMaxx 1st gear

    Viime rempassa päätin laittaa imusarjan pultit ihan virallisesti momenttiin kun, kerrankin oli käytössä momenttiavain ja huoltokirja. Tulikin sitten epähuomiossa katsottua kannenpultin momentit. Kolmivaiheinen kiristys kun oli, niin jopa kestivät pultit siihen eka kiristykseen vaikka tuntuikin jo silloin että ei helvetti voi olla totta. Toka kiristystä tehdessä eka pultti sitten katkesikin ja homma selvisi. Siinä sitten pultinjämää kaivellessa menikin mukavasti aikaa. Sen jälkeen on näppituntuma-momentti ollut taas käytössä. :oops:
     
  19. bbford

    bbford Gearhead

    Oli nuorena miehenä käyttiksenä saab 96 ja piti suorittaa mclaren tyylin öljynvaihto,hyppäsin monttuun,eka proppu mikä silmiin osui auki ja öljyt pihalle,propsi kiinni ja 4 litraa uutta koneeseen ja auto ajoon.Seuraavana päivänä työharjoitteluun 30 km päähän ja mennessä jo ihmettelin kulkua ja kun tulin takaisin niin alkoi jo tosissaan tökkiä,hinkkasin väkisin tallille ja aloin etsiä syytä ja kuinka ollakaan,olin tyhjännyt vaihdelaatikon ja koneessa oli nyt n.8 litraa öljyä... :D Ihme kun ei oikein mittatikku näyttänyt oikein.
    Mutta ei vaan loota levinnyt ja sillä ajeltiin vielä pitkät tovit tuon jälkeen.
     
  20. T-Tepe

    T-Tepe 1st gear

    Hah! Ei voi muuta kun hihitellä. Enhän mä olekaan ainoa ketä osaa tuon homman, osaa muutkin näköjään? Meikäläisellä tuo sössiminen tuntuu olevan normaalia lähes joka hommassa, aina tuppaa jäämään ylenmääräisiä tiivisteitä, ruuveja tai jotain. Ja yleensä sieltä aina sieltä konkelosta, mihin ei pääse jälkikäteen käsiksi. Eikä pelkästään auto/prätkähommissa, just männä viikolla taas tein pesukoneessa aika paljon vaaleensinistä pyykkiä, martta oli todella riemuissaan kun snoopy-alkkarit sinertää.. :oops: Luulisi tuonkin jo osaavan, sentään jo yli 30 mittarissa?? Mutta minkäs teet, tällänen pää on annettu ja tällä pitää pärjätä.. onneks tähän asti pelkkää materiaa tuhottu.
     

Kerro tästä muillekin!