Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Rannis

    Rannis 3rd gear

    KKD backplatessa oli 64mm reikä eli aika tarkkaa 2,5". Mittasin myös ton hx40 v-pannan paksuus ja oli noin 3.5mm/5.4mm ja syvyys noin 5.5mm.

    Mustapässi, miten paljon noi mun mittaamat hx40 laipan mitat heittää siihen hx35 laipan mittoihin? Jos on lähellä niin vois isontaa reijät vaan.

    Multa löytyy myös 62mm kompurapesä+siipi jos joku haluis rakentaa vähän isompi hybriidi. Menee suoraan 60mm hx40seen, hx35sessa joutuu vähän sorvata turbon keskiötä. On tällä hetkellä kiinni hx40 superin keskiössä missä laakerit loppu.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eikai diisselissä, varsinkaan ahdetussa, ole haittaa vaikka putki on "liika" iso. Päinvastoin. Juutuubbi-videoissa monesti näkee ehkä hitusen liikakin isoja ratkaisuja mutta makunsa kullakin. Mikä sitten on minimi niin.. o_O Joskus täälläkin olen lukenut, että aikoinaan Chryslerilla päättivät laitattaa koneeseen minimiosat kun kone tahtoo alkujaan olla liikakin järeä :D:D

    Ite ajattelin että kun kerta tehdään rahtivehkeeseen pystyjä, niin tehdään alusta asti 4", ettei joku sormella osoita että täällähän on suurennuspala välissä :D no onko siitä sitten hyötyä, ehkä kärryn vedossa? Kuormaa ja kärryjä tuolla kakkoskopalla on tarkoitus ajaa, siksi sen alunperin ostinkin.
     
  3. VallMan

    VallMan 1st gear

    On sitä moneen kertaan käytetty auki ja yritetty rassata, ei auta kun jatkaa harjotuksia, kunnes saa jalan pois paketista.

    Vielä jos sais vastauksen tohon stefa hommaan, pitääkö vaan ottaa kaikki auki ja tutkia mitä stefoja siellä on?
    Rockautosta olen meinannu tilata, mutta jäi arveluttaan ettei tilaa vahingossa vääriä.
    Dana M70/267MM, tuommonen lukee lapussa.

    Kiitos ja anteeks, kaikista hölmöistä kyselyistä, kun ei mene jakeluun niin ei mene :D
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Rannikselle, on siinä montakymmentä milliä eroa pulttijaossa notta ei mene viilaamalla soikeeks reiät laipoissa ristiin hx35/hx40.

    Tilasin tänäpänä siihen adapterin netistä, muuntaa sen hx35 3,1" to hx40 4,0". Tai ettei jää tää enää kelleen epäselväksi niin saadaan hx35 flangeen hx40 downpipe. Tarkoitus oli ihmetellä vaan alunperin mistä sais adapterin tai kuinka sen tekis evukkaasti mahdollisesti ite hitsailemalla kun koneistusvehkehiä ei ole. Ja se kun on se paras apu ollu yleensä itelle oma kekseliäisyys ja tekeminen että ei tartte auttaa enkä juur kysele keltään apuja jos ei ole ihan äärimmäinen pakko. Täältä on sitte useinkin saanu tietoa jos ollu kiire ja jos ei ole internjetistä sitä riittävän nopiaan mielestään löytänyt. Kiitos avusta osalle ja muille sanailusta.
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ne jotka ei osaa, ostaa.
    Ne jotka osaa, tekee itse
    ;)

    No, näin suurinpiirtein. Toisinaan on pakko turvautua kiinalaiseen laatuun kun ei muuten osaa löydy, sieltä lie suurinosa autojen osista kai nykyään tulee. Paitti ehkä dodge ramin.. no on siihenkin osa kiinasta nykyään, niinku ne kuuluisat startit.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Varmaan näin hyvin pitkälti paitti joskus on niin kun ei o kaluja tai paikkaa jossa ne olis että pääsis tekeen kuten työpaikka tai kaverin verstas. Silloin on ostettava osa jostain. Tai jos joku tekee sen osan tai työsuoritteen puolilmatteeks ettei tarvi mokoman takia vaivata itteesä.

    mitä tulee ramin osiin niin valitettavan usein rockauton kauppalaskussa lukee kyllä valmistusmaan kohdalla kiina.
     
    Rannis ja Cumminski tykkäävät tästä.
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mulla on omatekele sorvi millä ehkä saisin nuota v-pantojen sovitteita tehtyä, on vaan täysmanuaali nii vinokulmat on aikas haastavia. Mutta onnistuu, oon joskus kokeillut. Pakka on maks 80mm haukotteluvälillä. Omaan varmaan jotain joudun tekemään kuitenkin kun putkia alan vääntämään paikalleen, kun vain siunaantuis sitä aikaa..
     
    4d sedan ja Rannis tykkäävät tästä.
  9. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Jos ei halua billetistä tehä tai jos ei oo sorvia niin helpoiten taitaa olla kartio ja sopivat v-pannat. Mutta tuleehan siinäkin hinta jos suomesta ostaa. Ja jos ei satu löytymään lyhyt kartio niin voi olla että tulee liian pitkä ja dp osuu koriin.

    Mä tein dp,n ite, siinä on vaan 101mm rosteri 1.5x mutka ja todella lyhyt kartio mutkan ja v-pannan välissä. Matka koriin yli 10cm mutta ilmastointi putkeen ehkä 3cm.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tässä on 40mm pituutta tässä adapterissa kuvien mukaan minkä tilasin. Mietin samaa mistä Rannis puhuu, kannattaako ylipäätään tilata edes 200euron rosterinen downpipe mikä ei sitten ehkä mahdu olemaan vaan jota joutuu pätkimään. Vaan pitäskö se tehä ite osista. Sanovat että migillä menee kirkaskin hiilihapolla kun vaihtaa kirkkaan langan sisään. Tai sitten joutuu nöyrtymään ja se joku muu vetää tigillä valmiiksi sovitetut osat. Muistaakseni gen1 hx40 downpipessä se onkin vähän niinku S-muotoinen se putki kait tilan takia. Semmonen kuin einzmann saksassa myy osia kai halvimmalla jos tarttee kirkkaita pakoputken osia. Ilman tai muhvin kanssa. 101,6 ei juuri kotomaasta helpolla löyry. Mustana löytyy 45 ja 90 asteista mutkia raskaan puolen liikkeista kuten 1m pätkiä suoraa muhvillista. Tais einzmannin olla könttä rahti hinta Suomeen 30 jos en muista väärin, Siihen tais saaha jonkunverran kiloja tullakin.
     
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jonkun verran on tullu ameriikoista tilattua vaikka ja mitä osia. Pääsääntöisesti sieltä on aina tullu hyviä aihioita. Michael bolton on ollu aika monesti vieras henkilö niiden suhteen.

    En oo kuullukaan hiilihapolla rosterin hitsailusta, mutta jos isot pojat essolla semmosta puhuu, ni onhan se uskottava. Puhdas argonikaan ei oo paras kiiltävälle migin kanssa. Minä oon rosterien kanssa kyllä oikonu siten, että oon hepannu migillä ja ihan mustalla. Loppuun hitsuutellu sit tigillä ja aika hyvin saa mustat hepit pois tieltä ku heppaa kirkasta viereen. Varmaan tunnet jonkun, kenellä tig vehkeet ja hitsaa kyllä kun on puhtaat käikäleet pöydällä? Yleensä ne palikat vaan minullekin tuodaan niin ryönäsenä, että välillä oikein itkettää. Varsinkin alumiinin kanssa..

    Ja kyllä tiedän, ei ole oikein näin. Oikeasti siinä rosterissakin on suurin osa ihan rautaa ja lisäaineet aina yliseostettuja, joten melkein uskaltaisin omat luomukseni peittausaltaaseenkin pudottaa. En tosin koskaan ole peitannut pakoputkia.
     
  12. Luoppis

    Luoppis 3rd gear


    Mä tossa kesällä tein purku-kasaus harjoituksia noiden taka-akselin stefojen kanssa. Mulla tosin Dana 80 singlepyörillä ja levyjarruilla, mutta stefat on kai samat Dana 60, 70 ja 80 singlepyörällisissä. Paripyörällisessä sisähalkaisija on sama, kun singleissä, mutta ulkomitta onkin isompi. Joissain on laipallista stefaa joissain laipatonta, ne käy ristiin. Mulla oli laipattomat ja laitoin laipalliset. Tuolta voi lueskella tuota tekstiosiota, en tiiä tuleeko viisaammaksi: https://torqueking.com/product/4044...heel-seal-for-dodge-ford-dana-60-70-80-axles/

    Kannattaa rockautosta tilata osanumerohaulla ne stefat. Se kataloogi on noiden kanssa ihan käsittämättömän vaikealukuinen. Ainakin mun mielestä.

    Mä laitoin tollasen, laipallinen ja Dana merkkinen kaksoishuulloksella:
    DANA 47507

    Sitten käy myös noi laipattomat:
    Seal CR (Chicago Rawhide) 28746 exact cross is National/Federal-Mogul 41758
    Eli oliko nyt sitten niin että sieltä osanumerohausta löytyi toi Chigago Rawhide pudotusvalikosta ja toi 28746 numerokenttään ja entteriä, niin se tarjoaa ehkä jotain SKF merkkistä stefaa, mikä löytyy sieltä kataloogistakin, mutta varmaan väärällä kuvauksella siellä.

    Sit jos haluaa tuijottaa liikaa noita tuumamittoja ja sitä miten ne ilmoitetaan, niin levyjarrullisessa tarkat mitat on (en tiiä ilmotetaanko rumpujarrullisessa eri leveyksiä):
    shaft (spindle) diameter: 2.8750 in
    outside diameter: 3.8760 in
    width: 0.4375 in

    Ja kyllä, noi ilmoitetaan vähän milloin milläkin tarkkuudella tuolla rockautossa. Osa myös milleissä?

    Sittenhän saattaa? tulla joku yllätys sen suhteen, että minkä mallinen napamutteri siellä on. Jos se on toi nylock malli mikä mulla, niin en todellakaan suosittele käyttämään samaa mutteria kahta kertaa.
     
    Muokattu: 16.9.2020
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se oli tällä overdrive palstalla kun luki tovi sitten jossain keskustelussa että menis hiilidioksidillakin hitsaten kirkas. Tiijä häntä kun en ole kokeillu ja en tunne nimimerkin takana olevia että voivat tietysti puhua vaikka paskaakin. Tosin tietysti miksi on eri vehkeet ja aineet jos kaikki hitsaantus hyvin samoilla?
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Juu näin sitä täytyy nyt vielä kokeilla ennekuin alkaa uutta pakoputkea sen kummemin suunnittelemaan. Täytyy sit raportoida lopputuloksesta että miten vaikutti...
     
    tsipi tykkää tästä.
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Puikkohitsaus on vielä mainittemati, kyllähän silläkin saa kirkkaat hitsattua, jos ei TIG:ä omista.
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joskus oon meijeriputkea yrittänyt puikolla, sellasella millisellä. Siinä kävi niin että joko suli läpi tai siitä tuli siili :D En tiedä sitten oliko tekijässään vika vai kempissä, varmaan näillä nykypäivän koneilla missä se sytytys on helpompaa saattaa jopa onnistuakkin.

    Peittauksesta olen kuullut rosterin hitsauksessa, mutta mitä ainetta se on ja mistä sitä saa? Ihan hitsitarvikeliikkeistäkö?
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Typpihappo + fluorivetyhappo muistaakseni. Sitä saa penskelikamana ainaki etra, wurth. Eli varmasti monistakin paikoista.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ennätin aamupäivällä testaamaan noi paineet pelkällä downpipellä, tai no, parikyt milliä rakoo laipan välissä loppuputkeen.
    Tuloksena ahtoa n. 3,1bar, ja pakopainetta 3,5bar, molemmat siis laski hiukan.
    Voimme siis päätellä että hitusen alkaa jo toi 3" loppuputki ahdistaa tuollaisella setupilla...

    Jos saa aikaseks tehdä talven aikana 4" downpipen ja siitä haarautuen kahteen 3" putkeen niin hyvä, jos ei kerkee niin ei suuremmin haittaa, aika hyvä se on jo noinkin....
     
    tsipi tykkää tästä.
  19. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Muokattu: 20.9.2020

Kerro tästä muillekin!