Mopar 8 3/4 kysymys!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Number11, 15.9.2017.

  1. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Sopiva otsikko omaankin vaivaan vaikka tässä ehkä enemmän kisavehkeistä kyse,

    Itellä alkas olla kova tarve -57 mopariin 8 3/4 kiilavetari perälle.
    (tasauspyörästön rattaat murenee ja kuori pilalla kun keskitappi on irronnut ja hakannut reiät väljäksi, hitsattu kiinni)

    Välitys on 3.36 (muistaakseni) ja murikka on #983 case, joka on jokin "early 985" tms.
    Harvempi välitys olisi kyllä hyvä.

    Osaako kukaan sanoa sopiiko tuonne banjon sisään mikään uudempi murikka "bolt on"
    #742? Mutta käykö sen kanssa alkuperäset vetoakselit jotka nojaa tasauspyörästön keskellä olevaan palikkaan. Ulkopäässä kartiolaakerit jotka painaa vetareita tuota keskipalaa vasten.
    Muutoksia en haluaisi tehdä vaan säilyttää taka-akselin(kin) rakenteeltaan mahdollisimman alkuperäisenä.


    Haussa siis pelkkä murikka joka olisi suoraan vaihtokelpoinen alkuperästen kiilavetoakseleiden kanssa.
     
    Muokattu: 5.8.2020
  2. Satuitko lukemaan ketjun ensimmäistä sivua..;)
     
  3. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Sieltä nyt ei muuta selvinnyt kuin että voi vaihtaa mutta mitä kaikkea pitää muuttaa?

    Toisaalla lukee että vetarit ei käy ja toisaalla että pitää lyhentää tai vaihtaa toiset vetarit ja sillon vaihtuu rummutkin johon en lähde.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Voit laittaa minkä hyvänsä 8 3/4" murikan sinne. On vain huolehdittava, että center block on oikean mittainen. Helpoiten se käy jos kierrätät sen vanhan blockin siitä vanhasta murikasta. Se on tod.näk. pidempi, kuin noissa uudemmissa. Minun tiedon mukaan se blocki sopii kaikkiin uudempiin avoimiin tasauspyörästöihin ja kartiolukkoon, ei levylukkoon.
    Huolehdi myös, että saat sopivan yoken. Vanhoissa on mun mielestä yleensä moparin pikkuristi 7260.

    Harvempia välityksiä on 2.94 ja 2.76. Sitä harvempia ei ole olemassa 8 3/4" perään.
    Huomioi vielä, että 3.23 on harvoin aftermarket välitys mitä on saatavilla.
     
    12345678910 ja Mika.T tykkäävät tästä.
  5. Tässä ainakin aihetta sivutaan:

    Bottom line is, if you swap out the to the later model rear, you can run all later model stuff including the center sections...I do know that a "741" 3.91 posi ('67 model) center WILL "Bolt-in" a 1957 8 3/4 housing, but like '57chizler said, the axles are different...Even had the same spline, but too short...
    There is a two fold benefit to running the later rearend..Strength of every component is MUCH higher with the later model stuff...The early rears used Extremely small alxes and the centers usually used oddball gear ratios like 3.18:1....My own car had this gear set in it and I just ran the later model 3.23:1 and the speedo wasn't off that much at all....Plus, I don't know bout the other makes speedo's, but the '57-'58 Plymouth speedo's are adjustable so you can get it dead on with just about any gear ratio....
     
  6. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Osaatko sanoa onko noissa kaikissa 8 3/4:ssa samat vetarien poorit?
     
  7. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Mulla on Cudan välitys vanhassa kiilavetariperässä.
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    12345678910 ja Mika.T tykkäävät tästä.
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Se on sitten ilmeisesti 741 casen välitys Cudasta.
     
  10. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Kyllä.
     
  11. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    No piru.

    Tämä helpottaa perän hakua huomattavasti!

    Nykyinen alkaakin olla ihan valmis.
    Olen nyt muutaman sadan kilometrin välein vaihtanu öljyt ja aina vaan tulee metallihilettä.
    Ajossa ei kyllä valita vielä mitenkään. Välystä vaan on tullut.
     
  12. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Kokeillaampa kiilavetarillista 741stä tilalle. Suapa nähhä.
     
  13. rötväri81

    rötväri81 3rd gear

    Mopar 8 3/8 489 richmond 3.55 välitys ohjeissa backlash 0.007-0.009. Kannatttaako ennemmin säätää tohon 0.007 vai pyrkiä toho 0.009
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Nimellinen on .008 lukee siinä lautaspyörässäkin Richmondilla.
    Alue on .007 - .009
    Kuva kuitenkin määrää.
     
  15. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    No sinne se upposi suoraan "bolt on"
    Todella mahtava päivitys kun välitys vaihtui 3.36 ---> 2.76 Tuollainen tuon olis pitäny olla jo tehtaalta lähtiessä.

    Vanha murkula oli kyllä jo ihan valmis.
    Tuossa osa metalliromusta jota putsasin akseliputken ja perän sisältä.

    [​IMG]
     
    12345678910 tykkää tästä.
  16. Millasella laatikolla ja koneella tuo sun Mopari on?
     
  17. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    341 hemi ja valurautanen 3-pykäläinen A-466 torqueflite
     
    Muokattu: 18.8.2020
  18. rötväri81

    rötväri81 3rd gear

    [​IMG]
    [​IMG]
    Lainataas tätä keskustelua miltäs näyttäs backlash on 0.0078 richmond oli tuo välitys
     
    El 60 tykkää tästä.
  19. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ehkä vähän syvä. Koita ohuemmalla shimmillä. Jänkää vaikka ruuvarilla vastusta ja pyöritä akkuporalla.
     
  20. vekku

    vekku 2nd gear

    [​IMG]
    Perä homma ratkesi, meni niinkuin vähän arvelinki eli laitoin strange/dana 60 perän.
     

Kerro tästä muillekin!