Sarlinin 302 Camaro, -69?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Anonymous, 31.1.2005.

  1. fmila

    fmila Gearhead

    Kun tuosta tekniikasta kyselet, niin tosiaan 1gen Camaroiden Z28t on 302 koneisia. Tämä kombinaatio on aikanaa kehitetty SCCAn ratakisoihin amerikoissa ja sitä oli kaupasta saatavana vain 1gen Camaroihin, eli niitä tehtiin aluksi vain luokitus syistä. Ensimmäiset 67-68t on tehty juurikin tuolla 283n ohut kaulaisella kampuralla, 69t jo sitten paksukaulaisella 350n tapaan. Edullisemman kampi/isku suhteen ansiosta hyvinkin kierrosherkkä ja lyhyemmän (3") iskunsa ansiosta paremmin kierroksia kestävänä oli ja on tehokas yhdistelmä. Siinähän on samat "isot" kannet kuin tehokkaimmissa 327/350 koneissa ja Chevyn alkuperäinen "Hi Riser" imusarja, joka myöhemmin löytyy myös 2gen Camaron 350 Z28 optiosta. Alkujaan nämä 302t, niin kuin ekat 350 Z28t olivat 11:1 puristeisilla männillä ja ns. "Duntov"nokalla varustettuja. Kun tuosta 302 pystyi ottamaan reilusti enemmän kierroksia kuin isommistaan, niin siitä onnistuttiin saamaan vähintään samat tehot kuin 350 koneesta samoilla yläkerran osilla.

    Tälläkin kaudella on Suomessa kisattu Stockissa tuommoisella -69 Camarolla 302n voimin. Omia ennätyksiä tuntuu syntyvän lähes joka kisassa ja nyt on menty jo 10,7 useamman kerran. Kehitys jatkunee ensi kesänäkin kohti Ameriikan aikoja. Huimimmat on "kevyeksi luokiteltuina" menneet jo 10,2 puolelle. Jalavat (Jokke ja Henri) ovat vielä ajaneet "normaali painoisena", eikä näkyvissä ole laihdutuskuurin mahdollisuuksia, ilman suurempia uhrauksia auton edelleen tieliikenteeseen palauttamisen kannalta. Kytkin on näissä vehkeissä yksi vaikuttavimmista säätö mahdollisuuksista. Olauksen ajan vauhtipyörän painosta on tämän päivän setuppiin lähtenyt jo yli puolet pois ja muutenkin on keveyden merkitys pyörivien osalta muttunut toiseen ääripäähän. Kun 70/80 luvun lähtökiekat oli jossain +7000 rpm, niin nykyisin nekin on lähes puolittunut. Myös nykyisillä säädöillä 302n tehontuoton alue on varsin laaja, verrattuna vanhempiin eli vääntöäkin löytyy paljon alempaa kuin ennen, silti kiertää helposti yli 9000 rpm edelleen. Nyky säännöt sallii paljon helpotuksia aiempiin, kun esim. rullakeinut on myös sallittujen listalla. Ei tarvii enää kuljettaa kapallista keinuvipuja ja työntötankoja kisoissa mukana ;);)

    t.AM
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  2. Kiitos. Tarkoitukseni oli kysyä tuon AKAI-Camaron tekniikasta ja historiasta, mutta kiitos tietoiskusta.

    Kun ne alkuperäiset 302-Camarot oli ja on vieläkin pirun harvinaisia, niin oliko tuo AKAI-Camaro kone itse destroukattu ja rakenneltu. Millaista luokkaa se ajoi ja millaista muuta viritystä siinä oli.
     
  3. tapsah

    tapsah 2nd gear

    joskus 80-luvulla tuli 25v-säännön mukaan 56 2d-ht letukka jossa oli yllärinä 302, minne lie joutunut ko. mosa..
     
  4. xp

    xp Gearhead

    Muistaakseni Camarolla ajettiin standard luokassa, eli tuon ajan miedoimmat viritykset sallivassa. Kaasarin ja peltisarjat sai vaihtaa, cheater nokka ehkä.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jostain vanhasta veekasista saattaisi löytyä lisätietoja ;)
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Motissa vakiokamat, blueprinttaus NHRA specseihin sallittu, kaasari vapaa, peltisarjat.Siinä ne kutakuinkin. Erona nykyiseen Stockiin lähinnä vapaa kaasari. Alustassa salliittiin myös esimerkiks ladder barsit, tosin tossa tais olla slapperit.
     
  7. lordC

    lordC Gearhead

    Sunnuntain ratoksi tongin arkistoja ja 6/79 V8 löytyi esittely.
    '69 alunperin 327, M22, 12bolt.
    Orkkis lohkoon 3" kampura laitettu. 2.02/1.60 venat. Duntov 30-30 nokka. 750 Holley.
    Lootassa Doug Nash rattaat.
    Perässä 5,86:1 välitys, Traction barssit.
    Vaihtokierrokset 7000.
    '79 enkka 12,53 G/S EE.
     
  8. No sieltähän ne speksit sitten löytyi. Mulla ei ole koskaan ollut ihan noin vanhaa lehteä, mistä olisin noinut asiaa ihmetellä.
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Periaattees toi Jalavan vehe on samanlainen, ja sitä koskee samat rajoitusket. Ehkä nokat on kehittynyt,ja tietty kaikki muukin liki kahden sekunnin edestä. Omana aikanaan toi Akai Camaro oli ainoa Suomessa joka meni alle indeksin, muut ei sitä Standardissa päässeet lähellekään. Oli se toki myös endimmäinen vain siihen ryhmään rakennettu, muut oli katuautoja wiellä tossa vaiheessa. Pari vuotta myöhemmin tilanne oli toinen, Warelius, Hakkarainen, Parnila...
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Onks missää olemassa tietoa henkilöstä Christian Fagerberg? Ilmeisesti ajeli AMC tuotteilla aikoinaan.. Sori ot.
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Hornet 360S:C:llä Standardissa ja myöhemmin vielä Comppia rotta-dragsterilla jossa mottina moparin Slant Six. Oisko moottoripyörälläkin ajanut?
     
    Inlinee tykkää tästä.
  12. lordC

    lordC Gearhead

    Artikkelin mukaan Ruotsissakin oli tuona vuonna vain 2 kpl indeksin alittajia..
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos kiinnostaa kaikki veekasit 2012 saakka, laita s- postia ;)
     
  14. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Tässä hieman lisää eri lähteestä.

    Ennätys kaudella 1979 G/S luokassa 12,47 (0,31 alle indeksin). Ajettu Räyskälässä, ilmeisesti loppukesällä.
    Luokka oli tuolloin nimeltään Standard.

    Camaro oli varustettu alunpitäen 327 moottorilla jonka lohkon ympärille tehtiin 302.

    Hieman tekniikkaa:

    Nokka-akseli mekaaninen 286-asteinen, Duntov 30-30.
    Kannet imu 2,02" / pako 1,60".
    Kaasutin Holley 750 DP.
    Puristussuhde 11:1.
    Hooker Headers 1 3/4" kilpasarjat.
    M22 laatikko, Dough Nash - CrashBox hammaspyörät
    Perä GM12 Bolt ja välitys oli tiuha 5,86:1
    Perän tuenta Traction Barseilla.
    Slicksit Firestone leveys 9"

    On se vaan hieno laite ollut!

    Lähde VM 12/79
     
    MadMike ja JYR tykkäävät tästä.
  15. Stratos

    Stratos 2nd gear

  16. Ei sulla seuraavaa sivua sattuisi olemaan?
     
  17. Stratos

    Stratos 2nd gear

Kerro tästä muillekin!