Cadillac 1959 Coupe De Ville - Bolts & Nuts resto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EVO X, 28.11.2012.

  1. Minä en hitsaisi näitä Mig hitsillä. Aina karkenee vierestä ja ei tarvi tullakuin pieniä halkeimia niin sieltä lähtee menemään kosteus maalin, pohjatöiden alle. Kaasu tai tig AINA. ei rapsahtele vaikka miten käsittelee hitsauksen jälkeen.

    Ja tinat olen jättänyt hyllyyn. pitää olla niin puhdas ja huokosia ei saa olla. Mig:llä jää aina huokosia, epäpuhtautta koloihin, tina ei mene sinne. Kaasulla tai tigllä kun hitsaa niin että on hyvin palanut läpi, on aika sata varma hitsaus. siihen päälle koriliima, nyt on niin hyviä 2k liimoja peltisaumoihin että oksat pois. ja happis, epoksi molemmin puolin niin sinne ei kyllä mene kosteus.

    ah
     
    Visa tykkää tästä.
  2. EVO X

    EVO X Gearhead

    Taitaa nämä kaikki osaavat kaverit olla työllistettyjä, mutta laitetaan listalle. Parista paikasta olen kysynyt jo.
     
  3. EVO X

    EVO X Gearhead

    Siinähän sitä riittää luettavaa :) Ja joo olen asunut Lahdessa kohta 15-vuotta, mutta auto ei täällä ole ollut kuin kesäisin valmistumisen jälkeen. Tosin tänä kesänä en edes hakenut sitä kuin vasta nyt syksyllä talvisäilöön. Tuo ruostevika on ärsyttänyt sen verran, ettei ole oikein kiinnostanut ajella. Ja toki on ollut muita harrastepelejä käytössä.
     
  4. EVO X

    EVO X Gearhead

    Juu TIG on itselläkin suosikki vehje. Harmittavasti vaan ei ole omaa Tigiä, eikä oikein kunnon tilojakaan, niin ajattelin ulkoistaa tämän sellaiselle joka oikeasti osaa. Ja tinasta olen samaa mieltä, nykypäin koriliima on huomattavasti paljon parempi ratkaisu. Sillon aikanaan vaan piti olla niin Oldskoolia ettei mikään muu kelvannut kun vanhat menetelmät.. no tässä se nyt taas nähtiin.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onneksi muutkin on huomanneet koritinasta saman kuin minäkin. :oops: Yleensä jos jossain muutama vuosi sitten laitetun auton pellissä on kupla, niin siihen on rakentaja kehunut laittaneensa koritinaa. Noi 2k-epoksimömmöt tarttuu hyvin ja niissä ei ole haitallisia happoja, päin vastoin.
    Esim tää:
    https://www.etra.fi/fi/teroson-ep-5010-koritinan-korvike-e34251213
     
  6. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Onpas ikävä nähdä, että näin pieteetillä rakennettuun autoon on tullut moinen murheenkryyni. Blogia ja blogeja on tullut ahkeraan luettua ja hattua nostettua monet monituiset kerrat.

    Itse pidin aikoinaan myös blogia 1970 Barracudasta. Maalausvaiheessa sain paljon viestejä ja kommenttia suoraan paikan päällä sekä tietysti myös selän takana, että hommat tehdään nyt täysin väärin. Aiheita olivat mm.
    *miksi te ette kittaa suoraan pellille? Kittasimme siis epoksin päälle.
    *hapon päälle ei saa koskaa vetää epoksia. Ja toden totta, joillakin maalimerkeillä nämä "hylkivät" toisiaan.
    *koritinan ja sen lisäaineen kanssa tulette olemaan ongelmissa
    *käyttäisitte kunnon merkkimaaleja. nuo käyttämänne ovat laadultaan aivan paskaa
    *otin vanhat maalit pois Nitromorssilla -> Sitä jää jonnekin ja tulee kuplimaan. (Tuohon aikaan ei vielä ollut sooda - tai lasimurskapuhalluksia ja Nitromors oli vielä teholtaan The Aine.)

    Me tehtiin autoa porukalla, jossa oli kädetön mies eli minä ja sitten nuori maalariharjoittelija. Tällä kahden ukon porukalla saatettiin auto peltipuhtaasta hiomaväreihin saakka. Sitten koppa siirtyi maalariharjoittelijan pomon ihan oikeaan maalaamoon. Tuota ennen kaikki hommat tehtiin meidän kerhotallin maalaamossa eli K-kaupan vanhassa maitokylmiössä.

    Maalaus täyttää ensi vuonna 15 vuotta. En ole ainakaan itse löytänyt siitä vielä yhtään halkeamaa tai kuplaa. Melkoinen hämmästys ollut siis itsellekin.

    Jos asiaa noilta osin voi pitää onnistuneena, niin laitan siihen joitain mielestäni hyviä syitä;
    *tehdyt peltityöt olivat ensiluokkaiset. Niistä vastasi Old School -mies.
    *kysyimme aika lailla neuvoja pitkän linjan korimiehiltä ja suosituksia työvaiheisiin tai tarvikkeisiin
    *puhtaus, puhtaus ja puhtaus. Aika paljon tuli ostettua rasvanpoistajia jne kemikaaleja. Esim. noiden tinausten kuplimisien osalta olen monet kerrat nähnyt tilanteen, jossa kuplan sisältä tulee keltaruskeaa mömmöä. Siis tinauksessa käytettyä "margariinia." Itse tapaan puhdistaa peltejä neuroottisuuteen saakka ennen maalausta.
    *olen suojannut pellit myös takapuolelta parhaan kykyni ja silloin parhaiden ohjeiden mukaan

    Sellainen tapaus tuon auton kanssa kävi, että parin-kolmen vuoden kuluttua vinyylikaton laitosta se alkoi irtoilemaan paikka paikoin. Kuulin sitten paikallisilta asiantuntijoilta, että nyt ne pohjat petti niinkuin me teille sanottiin. Irrottelin luuhistuneena sitten talven pitkinä öinä vinyylin C-pilareista ja riepuraasu oli irronnut liimauksestaan itsensä ja maalin välistä. En tiedä mitä siellä on sitten tapahtunut. Selityksiä on vinyyliin jääneistä koneöljyistä liian heiveröisesti tehtyyn maalipinnan mattaukseen. Liimausvaiheessa ja vuosi pari sen jälkeen vinyyli istui kuitenkin kuin tatti ja onnistuminen oli muutenkin 100%. Hommassa oli kaverina tämän seudun korimies #1. Tai siis minä olin hänen kaverinaan "piäppä ja haeppa" -miehenä.

    http://pprcuda.blogspot.com/2007/08/vinyylikaton-asennus.html

    Vinyylin vaihtaminen uuteen ei olisi kallis homma, mutta olen liian laiska alkamaan irrottelemaan ikkunoita. Siinäpä kupruilkoon kun halua siihen kerta on.

    Nyt minulla on tallissa toinen auto, jossa koritina korvattiin 3M -peltiliimalla. Sitä on mm. katon C-pilareissa. Siis juuri siinä kohtaa joista Moparien korit ovat kuuluisia irvistelemään. Myös vaihdettujen takahelmojen liitoskohtaan laitoin tuota. Kun mulla menee kaikessa aina niin saatanan kauan aikaa, niin tuli onneksi todettua myös se, että tuollaisen koriliiman kannattaa antaa vetäytyä aika kauan ennen maalausta. Itsellä kun ei ole mitään kuivumista auttavia infrapunalamppuja vai mitä lienee hitekkejä ne ovatkaan. Kori puhallettiin puhtaksi lasimurskalla ja ennen epoksin vetämistä hioin sen läpi grid #80 papereilla. Happoa ei siis ole enää epoksin alla. Tein nyt yksin nämä alkupään hommat sekä alustan ja pikkuosien pintamaalaukset. Korin päälypinnan pohja-/maalaustöistä vastasivat oikeat alan miehet. Kori sai pintamaalinsa nyt elokuussa ja jännittävää onkin nähdä, että kuinka tuon kestävyyden kanssa tulee käymään. Pirssi on kyllä suunniteltu jonkinlaiseen Race -käyttöön ja tämä asia myös otettu huomioon eli mistään puffatusta ja viimeisen päälle hierotusta show -maalista ei ole kyse.

    Asioita voi tehdä monella tavalla. Toivottavasti kaikilla onnistuu käyttämänsä omat tapansa ja keinonsa, koska käytetylle ajalle ja rahalle toivoo aina saavansa vastinetta. Pitää kaivaa tämä ketju esille vuonna 2035 ja kertoilla sitten mitä Dusterille kuuluu.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.10.2020
    teippi-mikko, Visa, Herje ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Kun teit kone remontin niin käytitkö vanhoja kansipultteja vai onnistuitko löytämään jostain uudet?
     
  8. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    p0ks tykkää tästä.
  9. EVO X

    EVO X Gearhead

    Käytin vanhat. Jotenkin luotan niihin enemmän kuin uusiin kiinalaisiin ;) ei mulla ainakaan mitään ongelmaa ole ollut.
     
    p0ks ja f34 tykkäävät tästä.
  10. EVO X

    EVO X Gearhead

    Tämäkin siipiveikko saatiin taas elävien kirjoihin! Auton hitsauksista otti lopulta vastuun L.Simola Lammilta. Yksi syy valintaan oli mahdollisuus noutaa auto kuljetusautolla, joilloin se saatiin hoidettua myös talviaikaan, kun Caddya ei olisi ollut mahdollista ajaa paikanpäälle. Myös läheinen sijainti Lahteen auttoi. Larilla oli hyviä referenssejä hommista ja hyvä asenne, joten sinne se lähti keskellä lumisinta talvea tammikuun lopulla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Autoa tehtiin sivuhommina, joten valmistuminen hieman venyi alkuperäisestä suunnitelmasta. Sinänsä mitään merkitystä asialla ei ollut, sillä varsinaista deadlinea ei ollut.

    [​IMG]

    Olihan niissä sitten sanomista ihan riittävästi. Pintapelleissä oli vanhojen saumojen alueella ruostevikaa, mutta suurin ongelma oli kotelon sisällä oleva välipelti. Sisälokarin ja pintapellin välissä on siis tukirakenne, joka oli pahiten ottanut itseensä. Tuohon välipeltiin oli pikkupaikka laitettu aikanaan, mutta tälläkertaa se uusittiin kokonaisuudessaan. Ja että tuohon peltiin pääsee käsiksi tarvii paljon tilaa. Niinpä kaikki pintapellin vanhat korjaukset leikeltiin irti, ja välipellin uusimisen jälkeen pintaan vaihdettiin melko reilu pala. Canadan korjauspalat tulivat siis tarpeeseen, vaikka niissäkin oli pieniä mittaheittoja.

    [​IMG]

    Saumat on nyt hitsattu koko matkalta umpeen, toisin kuin aiemmin, ja ne on viimeistelty tinankorvikkeella, eli epoksilla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Huhtikuussa kävin Lammilla maalaamassa sisälokarien puolelta korjatut alueet uudelleen korinväriin ennenkö pakkasin kamat ja lähdin ajelemaan kohti Kurikkaa.

    [​IMG]

    Samalla viikolla luovutettiin pohjanmaan talo ja talli uusille omistajille, joten Caddy pääsi vielä kerran ”kotiin” yöksi.

    [​IMG]

    Tottakai maalarille vienti aamuna lykkäs talven päälle, joten loskassa taas ajeltiin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maalauksesta vastasi siis sama Seppäsen Pasi kuten ensimmäiselläkin kerralla. Pasilla oli aika työmaa kittailla kyljet taas muotoonsa, sillä vanhastaankin niissä sitä oli, mutta nyt kyljet ovat pelleiltään suoremmat kuin aiemmin. Maalina saatiin käytettyä samaa PPG:n tavaraa kun aiemmin. Sävy osui juuri nappiin! Samalla maalattiin koko konepelti ja takalasin ja takaluukun välistä alue. Lasin listan alle oli päässyt pieni kuppa.

    [​IMG]

    Samalla kun tuota nyt sepittiin niin uusin toisen puolen kylkilistan, joka oli aiemmin kahdesta tehty ja 5mm liian lyhyt. Tilalle tuli rehti alkuperäinen coupen lista.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 17.5.2021
    hevimies, 12345678910, falcon1 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. EVO X

    EVO X Gearhead

    Takaluukun verhoilut oli pahasti ottaneet kosteutta talvisäilytyksissä kun kotitallin lämpötila seilasi muutamana talvena 0-25 asteen välillä kun kukaan ei ollut katsomassa perään. Myös kontissa olleet purkkinesteet aiheutti pohjan käpristymisen.

    [​IMG]

    Uudet alaosan panelit tein 2mm polyeteenistä johon tulostutin uuden vinyylin. Edelliskerralla kun tein tuolla omalla kuosilla verhoiluja niin ne printattiin Canvas kamalle. Nyt ne on muovia niin kestonin parempi. Verhoilujen jälkeen panelit kantattiin ruskealla keinonahalla kuten aiemmin. Työstä vastasi Ticabo Kellokoskella ja samalla Tiiti ratusti uuden varapyörän pussin vanhan ruttuisen tilalle.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Syksyn ja kevään ajelujen jäljiltä alusta oli todella sotkuinen. Samoin itse auto oli pölyssä ja sumussa niin sisältä kuin päältäkin. Yksi iso työmaa oli alustan pesu käsin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Samalla vaihdoin pinnat ja rätit takaisin alle. Vanteetkin oli parin vuoden säilytksessä vähän rähjääntyneet, joten ne piti myös entrata kauttaaltaan. Tein niille myös uudet keskimerkit kun vanhat olivat menneet huonoiksi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Koppaan tein 3-step myllytyksen että sain sumut pinnasta ja kiillon takaisin. Samalla vesihioin ja kiillotin panelien sumurajat maalauksen jäljiltä.
    Kaikki ikkunat kävin pesuaineella ja partaterällä läpi, sille ne oli kaikki maalipölyssä.

    [​IMG]

    Sisustaan tein höyrypesun ja asensin muksulle takapenkille 124-mersusta kotoisin olevan 3-pistevyön, että saadaan uusi istuin kiinni. Tuokin on poistettavissa ilman jälkiä.

    [​IMG]

    [​IMG][/url]

    Iso työmaa siis oli tälle kevättä. Oikeastaan yllättävän iso. Vähän stressiäkin pukannut aiheesta välillä, joten melko mukavaa, että se vihdoin on taas tehty.. nyt kun vielä pääsisi tapahtumiin.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 17.5.2021
    FuryIII '71, Kaktus, hevimies ja 20 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. rade

    rade Gearhead

    On kyllä niin hieno Cadillac ja aivan uskomattoman hienoa työtä ja huolellisuutta
     
    EVO X tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!