Farmarin kattokaiteiden poisto.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Fuselage, 11.11.2020.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Yleensähän noi kiinnitys reiät hitsataan umpeen. Mutta eräässä videossa näin kun sisälle liimattiin rosterilätkä ja päältä sit kitattiin kolot umpeen, hionta ja maalaus.
    Olisiko tollanen liimaus toimiva keino ja varmasti pysyvä ettei vuoda vesi sisään? Rahat ei tällä hetkellä siitä katon maalaukseen.
     
  2. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Kyl maar se kunnon koriliimalla toimii, mutta eikö sekin vaadi maalia päällensä siinä missä hitsauskin..?
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kattopellin sisäpinta saattaa olla ruosteinen.
     
  4. fennia

    fennia Gearhead

    Onhan noita kaiken maailman kori tulppia ja kromi nappeja Motonet pullollaan. Sellaiset laittaa reikiin, niin saa vielä kattotelineen helposti takaisin jos tulee tarvetta
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mä olen yhen katon missä kattoantennin jalka oli ruostunu läpi, korjannu juuriki koriliimalla, peltilapulla ja kitillä/maalilla. Ei vuotanu kahen vuoe aikana mitä oli.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Käsi ylös kuka on farkun katolla kuljettanut jotain? :D
    Eli ihan umpeen ois tarkotus laittaa.
    Taidan tehdä ton sillein. Et sisäpuolen tarkistus, että ei ole ruostetta. Rosteri lappu koriliimalla kiinni. Yläpuolelta tarkistaa ettei ole paljasta peltiä näkyvissä. Ja kun toivottavasti pari kk päästä budjetti antaa periksi niin korifirmaan, reikien kittaus ja katon maalaus.
    Mikäs koriliima ois tohon hyvä?
     
  7. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    En osaa liimaa suositella. Mutta miksi ne liimattavat lätkät pitää olla rosteria?

    Juu. Minä olen kuljettanut auton katolla tavaraa. Kyllä, myös farmarin.
     
    kerkko, LPV ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  8. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Suattaa tehdä metalliparin jos rosteria ja mustaa peltiä naittaa? Menee varmaan ihan mustallakin raudalla noi laput.
     
    kerkko ja Seevu tykkäävät tästä.
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tätä just mietin. Osaako joku varmistaa?
    Ja mikä ois hyvä liima? Joku 3M yms...
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    [​IMG]
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jotain lonkkavaivasia vanhuksia ei lasketa :D
     
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Wuthin Powerbond voisi olla hyvä (lasihiukkaset massassa, korroosiosuojaus). Samoin 3M 8115 tai Teroson 6700. Motonetit ja Sika- valmisteet jättäisin varmuuden vuoksi hyllyyn.

    ps. jos jää nätit kromiset klassisemman oloiset kattokaiteet tähteelle, niin voisin olla kiinnostunut ;)

    -Jake-
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nämä on mustat, joista vielä puuttuu takasuojat... mutta jos jotain kiinostaa niin saa ilmatteeksi, kunhan revin irti.
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Kyllähän se galvaanisen parin muodostaa, mutta noin päin käytettynä (pienen pinta-alan-rosterilätkä vs ison pinta-alan hiiliteräs) ei ole ongelma, ja lopullisesti ongelma häviää kun saa maalin pintaansa/suoja kosteudelta. Samalla tapaa pitää vaan huomoida kuin ihan pelkkää mustaakin käyttäessa, ettei jää rakoja johon kosteus pääsee, se galvaaninen pari tarttee elektrolyytin toimiakseen, jona vesi toimii.
    Eikä tuo muutenkaan iso ongelma ole, pintapellit vain vähän arka paikka pienillekin kauneusvirheille. Taitaa melkoisesti liikkua teillä autoja joissa on mm pakoputkistossa rosteria yhdessä mustan raudan kanssa, kaikki pääsääntöisesti pinnoittamattomia osia, eikä ne silti mätäne käsiin. Kehittyvät ongelmat on lähinnä ulkonäköseikkoja.
     
    LPV ja Fuselage tykkäävät tästä.
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Voihan sitä alumiinilätkänkin laittaa, jolloin ei tule ongelmia materiaalien yhteensopivuudessa. On reisinkihenkistäkin, kun on kevyempää.:p
     
    Fuselage tykkää tästä.
  16. LPV

    LPV 3rd gear

    Kyllähän se alumeetikin tekee rauran kanssa galvaanisen parin. Mutta voihan ne lätkät aina maalata ympäri vahvasti. Silloin ei väliin tiivistyväkään vesi tee sähköparia eli saa aikaan korroosiota. Koriliimasta vielä, mieluiten ms polymeeri, merkillä ei niin väliä. PU eli polyuretaani, liimat hajoavat ajan myötä jauhoksi. Niin kuin määrättyjen kenkien pu pohjat. Olen myynyt yli 20 vuotta noitakin, muiden ohessa ja koulutustakin saanut. Jos junanvaunut kasataan noilla, pysyy ne lätkätkin katossa. Maalina voisit käyttää crc galvacoloria. Spray jossa sinkkipohja ja pintamaali samassa. Olen itse vetänyt alustan osia tuolla.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  17. VooDoo

    VooDoo Gearhead

  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tekee kyllä, mutta alumiini on tuossa tapauksessa epäjalompana se uhrautuva kohde. Ja hyvin korroosiota vastustavana materiaalina sille ei tule ongelmaa varsinkaan tuollaisessa paikassa. Katon sisäpuolihan on pääsääntöisesti kuiva paikka, mutta kyllä sinne talviaikaan voi hyvinkin paljon kosteutta tiivistyä. Teki lapun mistä materiaalista tahansa, kannattaa liima laittaa huolella niin, ettei peltien väliin jää mihinkään rakoa.
     
  19. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Alumiinikin hapettuu. Esim olen maalannut pari alumiinista konepeltiä missä sauman välissä ollut kosteutta ja maalipinnassa melkein sentin kupla täynnä valkosta "jauhoa".

    3m:llä on 2-komponenttinen kova koriliima. Se vois olla yks vaihtoehto.
     
  20. 1320

    1320 Gearhead

    Mulla oli ostohetkellä kamalannäköinen antenni asennettu keskelle auton kattoa. Otin antennin pois ja täytin reijän hopealevystä leikkaamallani ja pyöreäksi viilaamalla palasella. Liimasin lätkän kattoon Aralditella ja maalasin koko katon ruiskulla ja automaalilla.

    Hyvin on pysynyt, liimauksesta aikaa reilu 5 vuotta eikä siitä ole syntynyt mitään ongelmaa. Lätkä pysyy katossa kuin tauti ja ei vuoda vettä sisään...
     

Kerro tästä muillekin!