305 tbi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 0rs0n, 10.11.2019.

  1. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    No pitkään ei toiminu sulakkeen poistolla :D Mut kallistu taas ohjain laitteeseen vika........tai epäilys. Se johto menee suoraan ohjain laitteelle. Ja sinne joku heittänyt hyppy johdon kahden navan väliin. Eli välillä ilmeisesti toimii ohjain laite? Ku toimi hetken ilman sulaketta? Hyppy johdon poistamalla ei lähe käyntiin.
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Oliko se oikealta sisään menevä johto ja 20A sulake lisätty jälkikäteen vai auton omissa johdoissa?
    Jos se auton omissa johdoissa oli, niin vois olla puhaltimen nopeimman asennon syöttöjohto..o_O

    Onko polttoainepumpun ohjaus öljynpaineen anturin kautta vielä käytössä/johdot kiinni?
     
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Auton oma johto. Näyttäs menevän suoraan ohjain laitteelle.

    ja sieltä ohjain laitteen pistokkeelta heitetty hyppy johto toiseen johtoon. Eli jatkuva virta työnnetty myös siihen.

    ilmeisesti alkoi välillä toimimaan oikein tuo piiri minkä ohjaus puuttu. Ni sillä alkoi oikuttelemaan?

    en vielä kerinny kattoa mihin kaikkialle menee tuo pinkki johto. Onko sit vaan ohjain laite pimee vai joku muu laite? Johto sarja. Tutkin kun kerkiän lisää :rolleyes:

    toimi 2 päivää ihan hyvin :D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Mulla kiukuttelee ny 91 buikki. Vähän ku lämpiää alkaa tyhjäkäynti seilaan ja pätkii. Ja ampuu putkiin. Vaikuttiko lambda kuinka tyhjäkäynttiin? Egrrän vierestä on joku sähköpurkki poistettu ohjaako sit egärrää ja pumppua kun alipaineet oli kans auki. Kierroslukumittari näyttää n1000 liikaa ja jakajan johdon ku irrottaa ni käynti vähän laskee ja rauhottuu. Sit toki ei pelaa kierrosmittari ja syttyy servicevalo. En o muuten juuri tutkinu mut imuvuotoja ei löytyny. Pitäs ny testailla se lämpöanturi ja lambda. Ja kai sit ittekki pitää ohjainlaitteeseen kurkistaa
     
  5. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Jos jostain saatavilla jotain, että näkee dataa niin varmaan helppais lambdojen pois sulkemista.
    Äkkiä kuulostaa, että kun pääsee "closed looppiin" niin ei tiedä mitä mittaa tai arvot on pielessä ?
    Jakajan johdon kun irroittaa niin tod. näk. menee "Limb modeen" niin siksi saattaa olla "paremmin" ajettavissa.
    Arvailua vaan, mutta kumminkin.
     
  6. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Jotakin tämmöstä. Map on uus ja kaasarin kyljes oleva tyhjäkäynti venttiili näytti uudelta. Sumuttaaki mielestäni hyvin. Testeri olis kyl kova. Nii ja siis ihan hetken koittaa käydä paremmin ku lämpösenä käynnistää. Sit alkaa kierrokset nouseen ja humppaa ja paukkuu putkissa. Perusennakko tai olla jossain 7 paikkeilla eikös se kuulus olla nollassa?
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sytkän perusasetus tulee tosiaan olla NOLLA = 0, kaikki ennakot tulee boxilta, eikä jakajaa saa käännellä sen jälkeen kun p-asetus tehty.

    Säädä ajotus nollaan lämpösestä koneesta jakajalta joko EST-liitin irrotettuna tai ALDL liitin maadotettuna A + B pinnit yhdessä, kun lukisit vikakoodeja.

    http://www.handen.us/caprice/sytytys.html

    Tee ainakin IAC perussäätö aluksi, voi se olla uusi, mutta perussäätö tekemättä.

    http://www.handen.us/caprice/iac.html

    Nollaa yleensäkin se auto akkukaapeli irrottamalla...nyt siellä on varmasti vikoja päällä, jos piuhoja on irroteltu käydessä tai ollut irti käydessä.

    Tuolta löytyy kaikki tarvittava tieto.

    http://www.handen.us/

    http://www.handen.us/caprice/first.html
     
  8. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Iac säädöstä pitikin juu kysyä. Pitää se testata. Juu akku on nyt ollu irti kyl ku en o testaillu. Nollaakos toi jotain jos akku pidempään on irti. En o tykänny nois vanhois pitää akkua paikallaan. Sit vielä se et mites se vaikuttaa kun ja jos boksi saa väärää kierroslukua toki voihan mittarikin olla vaan rikki
     
  9. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Lämpötila anturi anto ihan ok arvot ainaki kylmänä. Iac koitin opettaa. Jostain kattelin tos et sitä voi ja pitäs mekaanisestikkin säätää?? Ennakon ja lambdan kimppuun huomenna. Saatanan rikkaalla se käy. Vikakoodeja ei anna siis valolla.
     
  10. onneton

    onneton Gearhead

    Lämpötila anturi anto ihan ok arvot ainaki kylmänä,siis jvtermarin vieressä oleva anturi imusarjassa.Ennakko säädetään että kone on lämmin,sammuta,EST-liitin (musta pyöree tbi-rungon ja venttiilikopan välissä)irroita,kone käyntiin säädetään ennakko 0 virranjakajaa kääntämällä,sammuta.EST-liitin kiinni.Rikkaalla käymiseen vaikuttaa esim imuvuoto,pakoputkivuoto ennen Lambdaa.Iac sensori väännetään vain paikalleen.Vai ajattelitko tps-sensoria, ei sekään säädettävä.Omasta capricesta ei ole tbi tarvinut säädellä mistään,koskaan,ecm hoitaa sen puolen.Kierrosluku mittari saa tietonsa puolasta,ecm saa jakajasta.Toivottavasti vika löytyy rikkaalla käyntiin.Tunerpro on hyvä softa ja vaikka olikohan Elekma josta satavuotta sitten tilasin piuhan missä usb pää että saa läppärin kylkeen,Tunerprolla hyvä katella koneen sielun elämää.Kannattaa tutkia myös alipaine vuotoja, lisää polttoainetta suuttimista(Lambda saa liikaa happea)
     
    ++++++ tykkää tästä.
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Mittaa se lämpötila anturi myös lämpinä.

    minun mielestä tuo vaiva viittaa juurikin lämpöanturiin.
     
    ++++++ tykkää tästä.
  12. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Juu imuvuotoja ei o ainakaan löytynyt. Imarin päällä on 2napanen liitin sen irrottaa ni käynti vähän laskee mut sillon pimenee kyl kierroslukumittarikin. Juu se lämpötila anturi on termarin vieressä. Unohtu mitata se lämpösenä. Pitää koittaa tänään säätää se ennakko mitata se anturi ja koittaa saako vanhan lambdan irti.
     
  13. onneton

    onneton Gearhead

    Bräklinerillä kätevä ettiä imuvuotoa,imusarjasta,alipaine putkista,pieni suhaus kierrokset nousee heti ja vuotokohta löyty.Alipaine putket pitää olla joko omalla paikallaan mutta jos jotain irtonaisia niin päät tulpattu.Lambda anturi antaa tietoa ecm:lle vasta kun kone lämpee (closed loop),kylmäkäynnistyksesä lambda ei vielä pelissä.Imarin sivussa oleva anturi mittaa imuilman lämpötilaa ecm:lle.
     
  14. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Tänää kerinny mitää tekee mut hain 40l bensaa. Saako tosta jotenki helposti pakotettua pumpun päälle jos laskis tankin tyhjäks
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pumpun saa päälle useammalla tavalla.

    [​IMG]

    ALDL testipistokkeelta joka on jossain koelaudan alareunassa, sieltä napa G, siihen 12V mielellään 20A sulakkeen kautta...pumpun pitäisi käynnistyä.
    Huomaa kuitenkin että kaikissa autoissa tätä ei välttämättä ole kytketty.

    Tai sitten etsit bensapumpun sulakkeen jostain konehuoneesta, (en tiedä missä se on Buick:ssa) ja johdat siihen 20A sulakkeen kautta virtaa suoraan akulta.

    Tai sitten virranjakajan vieressä koneen takana on bensapumpun öp-katkasija ja sinne tulee yleensä paksut oranssi ja pinkki johto...yhdistät ne vaikka rautalangan pätkällä, paperiliittimellä tms ja pumppu käynnistyy.

    Joissakin autoissa kuten Astro on erillinen liitin valmiina, josta pumpun saa päälle johtamalla siihen 12V.

    Ite tykännyt tehdä autoon aina erillisen primerointi napin konehuoneeseen...sillä on kätevä pyörittää pumppua vaikka juuri huoltohommissa.

    Halvin testeri on WinALDL, johto pitää vaan tehdä tai hankkia.

    http://winaldl.joby.se/
     
    12345678910 ja ++++++ tykkäävät tästä.
  16. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Kuskin kannessa olevaa lämpötila anturin liitintä kun pitelin ni nyt käy paljon paremmin eikä ammu putkiin termarin kopan anturi näyttää normaali lämpöjä ja tää 55 astetta. Vielä käy vähän lujaa. Pitää tilailla kummatki anturit uudet
     

Kerro tästä muillekin!