Vikakoodit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Timibo, 15.11.2020.

  1. Timibo

    Timibo 1st gear

    Dodge avenger 2008 2.7 v6

    Moottorinvikavalo palaa ja antaa koodit p0420 ja p0430. Auto toimii moiteettomasti näistä huolimatta. Onko tullut vastana muilla.

    Ja myös tälläisen löysin kun katselin vikakoodeja, ja itselleni ei sano yhtään mitään mitä tarkoittaa catalyst monitor? (Kuva liitteenä)

    https://aijaa.com/J5k96o
     
  2. onneton

    onneton Gearhead

    Tämmöisen löysin Elekman sivuilta
    OBDII-/EOBD-ajoneuvoissa seurataan katalysaattorin jälkeistä happitunnistinta (lambda-anturi), jolla tarkastellaan katalysaattorin tehokkuutta

    Jos katalysaattori on saastunut, koska moottori polttaa öljyä tai vuotaa jäähdytysnestettä sisäisesti tai se on vanhentunut, aiheuttaa se pakoputken päästöjen kasvun.



    Katalysaattorin jälkeisellä happitunnistimella seurataan katalysaattorin toimintaa ja moottorin ECU vertaa lukemaa katalysaattoria ennen olevan happitunnistimen lukemaan ja päättelee siitä kuinka hyvin katalysaattori toimii. Jos katalysaattorin tehokkuus laskee alle tietyn pisteen, asettaa se vikakoodin P0420 tai P0430.



    90% näistä vikakoodeista tarkoittaa, että katalysaattori on saavuttanut elinikänsä pään ja tarvitsee vaihtaa uuteen. Ei ole tapaa, jolla vanha katalysaattori voitaisiin kunnostaa, joten uusiminen on ainoa korjaustapa. Katalysaattorin poistaminen tai ohittaminen ei ole vaihtoehto, koska päästöt nousevat eikä auto myöskään pääse katsastuksesta läpi




    Tämän mukaan katti vaihtoon.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei varmaan kannata ensimmäisenä mennä katalysaattoria vaihtamaan, monesti tuo systeemi on vaan niin herkkä että sytyttelee välillä häiriövaloa vaikka katit ja päästöt on kunnossa.

    Poista vikakoodit ja seuraa tilannetta.
    Ja on noihin ongelmiin kuulemma jotain kikkojakin joilla katin haistelijan herkkyyttä saa rauhoitettua.
     
    Sierra tykkää tästä.
  4. hukkis

    hukkis Gearhead

    timopajala tykkää tästä.
  5. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Mullakin tiedossa yks auto jossa moottorinohjain herjaa vikavalolla katalysaattorin toiminnasta, päästöjen puolesta kuitenkin erinomainen eli tehdas määrittänyt hieman liian tiukan raja-arvon ecuun. Vikakoodit poistamalla tuolla katsastukset menty ja 5 vuotta odottanut mulla jo hyllyssä siihen tuo takalambdan korotushylsy..
     
    timopajala tykkää tästä.
  6. timopajala

    timopajala Gearhead

    Tohon löytyy sellane o2 sensori jatkopala millä saa monesti pois. Noi on tosiaan tehtaalta monet laitettu aivan liian täpärälle noi rajat. Menee päästöistä ihan heittämällä läpi edelleen
     
  7. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Tai sitten selvittelee, josko tekee "päästösuotimen" signaalille. Konkkaa ja vastuksia. Komponentit maksaa sen muutaman euron korkeintaan. Kolvaamisen vaiva tietysti on.
    Tapauskohtaista ja varmasti auton älykin vaikuttaa. -96 town carin tein tällaisen kun tiesin, että päästöistä menee läpi ja herjasi vain kovemmalla pakkasella rauhallisella kaupunki ajolla ajoittain ja harvoin.
    Yhtään en muista miksi siihen ratkaisuun päädyin enkä tuohon korotukseen.:oops:
     

Kerro tästä muillekin!