Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. T&T:n juttu:

    Lentokoneiden musta laatikko syntyi sota-aikaan Tampereella – laite paljasti, miksi Myrsky-hävittäjän prototyyppi tuhoutui koelennolla

    Lentokone saattaa onnettomuudessa tuhoutua niin täydellisesti, että turman syyn selvittäminen pelkän hylyn perusteella voi olla lähes mahdotonta. Sitä varten koneissa on nykyisin lentotietotallentimia eli niin sanottuja mustia laatikoita.

    Niihin tallentuvat koneen kulkutiedot sekä lentäjien ja lennonjohdon käymät keskustelut.

    Mustan laatikon kehitystyössä on vahva suomalainen vivahde: Veijo Hietalan johtama Tampereella sijainneen Valtion Lentokonetehtaan työryhmä kehitti vuonna 1942 todennäköisesti ensimmäisen toimivan sovelluksen lentotietotallentimesta.

    Sitä ei tosin kehitetty lento-onnettomuuksien tutkimusta helpottamaan, vaan koelentotoiminnan apuvälineeksi.

    Koelentäjät testaavat uuden lentokoneen tai -tyypin ominaisuuksia sen tuotekehittelyn aikana. He tarkistavat myös tehtaalta tai suuremmasta huollosta tulevien koneiden lentokelpoisuuden.


    [​IMG]
    Mata Hari. Valtion lentokonetehtaan kehittämä lentokoneiden musta laatikko eli lentotietotallennin.KUVA: VAPRIIKKI
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Ei tästä ole kuin pari päivää kun riuhtasin ”Cockpit Voice Rekkarin” irti ja tutkintaan.
    Ei siinä muuta mutta vittumainen kömpiä lentsikan persukseen ja yrittää olla loukkaamatta itseään.
    Siviilipuolella yleisintä tutkia”Flight rekkaria” esim.jos on tapahtunut ns.”Kova lasku” tai vaikkapa äkillinen moottorin sammuminen.
    Sit taas persukseen kömpiminen ja Datapurkua tarkempaa tutkintaa varten.Ei ole mitään salatiedettä kuten ohjelmista vois olettaa.
     
  3. AVRO

    AVRO Gearhead

  4. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Mielenkiintoinen juttu. Hienoa että jotkut investoivat näihin warbirdeihin. Vaatii tietysti hyvä kuntoisen lompakon. Olin tuollaisen T-6:sen kyydissä puolen tunnin lennon Floridassa joskus 90-luvulla. Vähän taitolentoa ja myös itse sai ohjailla jonkun aikaa. Oli tosi herkkä-ohjaiminen kone. Varmaan suurehkot ohjainpinnat. Vielä kun joskus pääsis 2-paikkaisen Mustangin kyytiin. Ainakin Floridassa hinnat ovat aika pilvissä. Puhutaan tuhansista euroista per lento.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  5. AVRO

    AVRO Gearhead

    50% unelmasta toteutunut. :p Jos tämä köyhtyminen ei lakkaa niin toinen 50% jää haaveeksi. Tämä yksilö tosin "vain" siirtolentojakkaralla, koneen mukana lentävä mekaanikko sanoi ettei siellä matkustaminen ole mitenkään erityisen mukavaa.
    [​IMG]
     
    Larry, Redneck61 ja maverick999 tykkäävät tästä.
  6. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Tuosta se alkaa ! Pääsin itsekkin vanhan suihkari-hävittäjä-lentäjän opastamana Mustangin ohjaamoon istumaan ja veivasin kuomunkin kiinni ja tietysti vähän ohjaimia kokeilin. Oli yllättävän tilava ja ergonominen ohjaamo kun ajatellaan että kysymys oli kuitenkin 40-luvun puolivälin koneesta. Unelma pitää joskus jotenkin toteuttaa että oikein kaksilla ohjaimilla varustetun P-51:sen lennolle pääsis ja vielä sais ottaa tuntumaa ohjaamisesta. On ne kauniita koneita ja äänet musiikkia korville !
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Onhan se Mustangin ohjaamon ergononomia selkeä,kun suunnittelijaryhmän pomo (North American Aviation)oli saksalainen emigrantti Edgar Schmued.
    Joe ei välttämättä olis pystynyt samaan.

    Vanhempia mäntämoottorikoneita missä olen ollut kyydissä ovat Douglas DC-3,Convair Metropolitan,Ford Tri Motor ja DeHavilland Beaver.
    Ainoa kone mitä olen ikinä itse ohjannut on Douglas DC-8,ja olin noin kymmenvuotias.
     
    Muokattu: 17.11.2020
    Redneck61 tykkää tästä.
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Teidän tarinoista tuli mieleen, kun tuli telkkarista aikoinaan dokumentti, jossa saksalainen Me-109 -lentäjä ja englantilainen Spitfire -lentäjä vertailivat ja esittelivät toistensa sodanaikaisia työkaluja. Mersun ohjaamo todettiin ahtaaksi.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Mä otin salaa vuosia sitten ns.kylmät tyypit ”Utin Mersusta” kun se oli meillä duunissa kunnostettavana.
    Mä olen 180 cm pitkä ja normaalimitoissa oleva ja ohjaamo on ahdas ja puristaa muunmuassa hartioista.
     
  10. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Aivan saman havainnon olen itse tehnyt kun Mersua olen museossa katsellut. Näytti suorastaan ahdistavan kapealta se runko ja se kassakaappi kuomu vielä lisäsi tunnelmaa. Taas sitten tähtimoottorikoneet esim. Brewster ovat luonnostaan leveärunkoisia moottorista johtuen. Samoin huomasin F4U Corsairin ohjaamosta kun sitä ihastelin Floridan ilmailumuseossa. Siinä sopisi periaatteessa kaksi miestä rinnakkain. Ilmeisesti Mersu oli tarkoituksella tehty mahdollisimman pieni ja kevyt kone suhteessa moottoriin ja tehoon. Olihan sitten FockeWulf 190 huomattavasti isompi ja tilavampi lentäjälle. Ja myös huomattavasti tukevammalla laskutelineellä varustettu. Mutta eikös se ollutkin hävittäjä-pommittaja nimikkeelläkin?
     
  11. max

    max Double Gearhead

    Mersu oli -30 luvun suunnittelua,ja tuohon aikaan ei varmaan vielä hirveästi mietitty suharin viihtyvyyttä ohjaamossa.
    Yksinkertainen raaka tappokone.

    Mustang taasen -40 luvun ajattelua,ja on varmaan jo suunnittelun alkuvaiheessa tiedetty että tulee lentämään yhtäsoittoa tuntitolkulla,verrattuna Mersun reilun tunnin operaatioihin.
    Mustangissa taisi olla jopa tratti joka oli liitetty putkeen,ja näin sitten jos kuskille tuli kesken kaiken hätä pitkällä reissulla Saksaan,pystyi kusasta ulkoilmaan eikä tarvinnut housuun laskea.
     
  12. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    En nyt tietenkään muista mistä kirjasta poikasena luin... kuva Brewsterista jonka lasku mennyt pitkäksi ja kone päätynyt männikköön. Pilotilla kaksi kaveria matkustajina, matkatavaraa ja saksanpaimenkoira...:eek:
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ei tainnut Hermann Göring koskaan koelentää mersua, vaikka ehkä vanhana lentäjänä olisi halunnut kokeilla?
    Vaikka möhis olisi saatu sullottua kabiiniin, niin pois ottaminen olisi ollut hankalaa, konetta purkamatta?
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    En muista tapausta, mutta olikohan koira kuitenkin Irlanninsetteri? Lentolaivue 24:n maskotti oli setteri Peggy Brown
     
  15. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    Joku muistikuva että koirakuljetuskoneen ohjaaja kersantti S. Lehtiö (1914-1943).
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Oli se niin turpea sika,että ei olis Mersuun mahtunut vaikka olis kylkiin vaunurasvaa voideltu.
    Olis se varmaan uskaltanut lentääkiin sillä koska oli koko ajan niin amfetamiini,heroiini tms.paukussa että usko omiin kykyihin olis ollut kyllä luja.
     
  17. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jos tappokone on hyvä käyttötarkoituksessaan, niin suharihan viihtyy kehnommallakin penkillä.

    Airacobrat oli neukkupilottien suosiossa mukavuutensakin takia. Ja taisi jotkut suomalaispilotitkin niistä tykätä, kun pitivät helppoina alas ammuttavina. Ei ne kaikille semmoisia kuitenkaan olleet.
     
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ehkä tämä sopii tänne.
    Laittakaahan lippu puolisalkoon kenellä on mahdollisuus.
    Viimeinen Ritari haudataan tänään.
     
    Larry, daavid-son, pe-le ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Larry

    Larry Double Gearhead

    maverick999, Dataviilaaja ja SS-454 tykkäävät tästä.
  20. Larry

    Larry Double Gearhead

    Jokunen Corsairin raato

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!