SBC 283 oudot tulpat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 54474N4, 25.10.2020.

  1. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Otin chevyn 283 pikkulohkosta (vm -57) tulpat irti ja kummankin puolen takapytyissä oli tulppien päissä tollaset kummalliset jatkopalat. Tulppa on ilmeisesti ruuvattu johonki jatkokappaleeseen ja tulpan kärki jää sinne jatkokappaleen sisään. Jatkokappaleen päässä on pieni reikä josta tulpan kärki näkyy. En oo aikasemmin nähny tollasia. Mikä noitten funktio on? Onko joku syy et ne on just takapytyissä? Luulis et tollaset lähinnä haittaa syttymistä.
    [​IMG][​IMG]
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kokeile hakusanaa "spark plug non fouler"
     
  3. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ei ollutkaan ennestään tuttu keksintö.
    Vähän on ripulin ehjäämistä pieremällä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Njoo, toi spark plug non fouler haku tuotti tosiaan, että sillä on ilmeisesti estetty öljyn pääseminen tulpan kärkeen. Eli vähän sellanen pikafixi isompaan ongelmaan.
    Bongasin kuitenkin interwebsin syövereistä, ilmeisesti jostain meisselimiesten foorumeilta seuraavan maininnan:
    "The item shown does work, back in the day many V8 Chevys had a rear cylinder that would always foul plugs with oil and you just used one of those and they ran fine."
    Mikäs noissa chevyissä aiheuttaa just ton takapyttyjen öljyvuodon sylinteriin?
     
  5. Ainakin se että aftermarket imusarjoissa huono veden kierto takapäästä, joten takapää käy kuumempana kuin etupää ja jos vakio m-renkaat, aika helposti pehmenee esijännitys.....

    Itse katu ja kisahommissa aikoinaan rakensin 15mm reiällä olevat vesiletkut jotka meni korkean imusarjan alta liittyen termarikoteloon.

    a
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Venttiilinohjurit luulisin.
    Kansiin jäänyt öljy valuu alamäkeen.
     
  7. Tästä muuten oli juttua toisessa ketjussa keväällä.

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. fury-70

    fury-70 1st gear

    Ilmeisesti amerikan "well well" mies on keksiny tollasen jos koneelle maistuu öljy. Omassa furyssä oli samanlaiset paikallaan ku ostin. Käy ihan hyvin kun ovat paikallaan mut käyntiääni muuttuu terävämmäksi kun ottaa pois. Ihmettelin 30v autoalakokemuksella että mitä noi on. "Esikammiot" pensakoneessa. Heh. Jätin pois ja kun tiesin ostaessani että "mobili maistuu" niin alko menee tulpat tukkoon ja pitää antaa kunnolla välillä kierroksia että puhdistuu. Ohjurin kumit vaihdoin mutta ei vaikutusta. Otan motin pois nyt talven aikana korjattavaxi. On varmaan väljä tai renkaat jumissa kun pyörii kylmänä ja lämpimänä tuulettajan siivestä kun tulpaton mopo. Kone on 383 ja tehotkin ollu hukassa. On noissa se hyvä kun on c-koppa peltisarjoilla niihin mahtuu tulppahylssä paremmin paikalleen. Tuskin laitan takas kun kone kunnostettu.
     
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vanhoissa L6 koneissa oli melko yleistä noiden käyttö, mullakin ollut muutamassa mitkä tullut Ameriikan maalta. Kone toimii ihan hyvin, ei ongelmaa noiden kanssa.
    Aiheutti myös ekalla kerralla ihmetystä, että mitkä noi on...
     

Kerro tästä muillekin!