1979 Deltaan farmarin jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja SauliK, 24.11.2020.

  1. SauliK

    SauliK Gearhead

    otsikko kertoo suunnitelmat, onko toteutuskelpoinen asia?

    mulla on välityksen päivitys nyt menossa ja sedanista on koko akseli purettuna ja metsän laidasta löytyy myös farkun akseli jos tilanne eskaloituu siihen. muistelin että farkussa olisi kapeampi akseli niin olisko tällä saatu sovitettua leveämmät rummut korin sisään? faktoja tästä ei ole, krapula mietintöjä nämä vasta

    katsellu tuossa varaosa katalogeja niin farkkuun on saatavilla aika paljon isommat jarrut mitä sedaniin, joku rumpu oli ainakin isommalla jaolla että ei suoraan mene. tosin pulttijaon muutos ei mulla häiritse, etujarrut varmaan on ihan bolt on juttu

    varmasti joku muukin tätä miettinyt ja jos on toteutuskelpoinen asia niin tämä haluttaisi tehdä.
     
  2. Ihan uteliasuudesta vain, että onko se akseli muuten samanlainen sedanissa ja farkussa?
     
  3. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Uudemmissa on ainakin tukivarsien kiinnityspisteet eri kohdalla sedanissa ja farkussa.
     
  4. lintta88

    lintta88 2nd gear

    Eikös sedanissa oo kapeempi akseli..
    Ja farkus leveempi
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    mulla on kuvitelma että olis juuri toisinpäin :D no katotaan jos jo huomenna on virtaa niin pääsee vertailemaan
     
  6. SauliK

    SauliK Gearhead

    noniin hyvä internet, toivottavasti hakukoneet löytävät nämä sanat. tässäkään menny ku vaivaiset 2kk

    farkun akselissa on kaikki kiinnityspisteet jonkun verran leveämmällä, tyyliin alle 20mm en enää sen tarkemmin muista kun on tullut purkuolutta nautittua. jarrukilpi taisi olla 15mm leveämmällä per puoli verrattuna sedaniin

    leikkaa/liitä hommiksi meni mutta onhan nuo jarrurummut aika saatanan järeät verrattuna sedanin pikku pieruihin

    tässä tapauksessa vertaan -79 sedanin ja jonkun -80 luvun alun farmarin akselia, liekö kumpikaan alkuperäisiä mutta ainakin murikan valuissa oli pieniä eroja

    taitaa rokkiautosta lähteä uudet farkun takajarrut tulemaan, kippis
     
    Gary Grand ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  7. SauliK

    SauliK Gearhead

    [​IMG]
    hyvästi on taas aikaa kulunut mutta rojekti on nyt sillä mallilla että muokkaan koko farkun akselin tuohon sedaniin paikoilleen. tämä vaatii iskari/tukivarsien kiinnityksen, jousilautasten sekä pohjaanlyöntikumien paikkojen siirtämisen keskellepäin autoa, en muista millejä enää mutta tuosta kuvasta näkee metrimitalla mitattuna erot akseleiden välillä

    positiivisia puolia farkun akselissa

    - leveämpi ja järeämpi banjo, en tiedä onko tämä vain vuosimallierosta johtuva
    - järeämmät tasauspyörästön poskilaakerit
    - järeämmät vetoakselit
    - järeämpi pyöränlaakeri
    - järeämmät jarrut ja tämä oli pääpointtina miksi halusin alkaa koko hommaa touhuamaan

    miinuspuolina nyt ainakin se että kuollutta painoa saadaan lisättyä ja on tässä kohtuu työmaa, myös vanteet menevät uusiksi pulttijaon muutoksen takia mutta mulla nyt 15x10 farkun takavanteet olivat ennestään hankittuna joten nehän ovat jo ilmaiset

    vanteista tosin joutuu backspacea vähentämään senttitolkulla tai vetämään puukkosahalla kaaret helvettiin, nelisen senttiä tulee rengas puolelleen ulommas tällä akselilla :p liekö minkälainen tarjonta noilla leveillä teräsvanteilla enkä ole vielä tiedustellutkaan mistään paljonko tuo vanteen muokkaus voisi maksaa, senverran kuitenkin mittailin että rumpu juuri ja juuri mahtuu painumaan vanteen sisään senverran mitä backspacen muutos vaatii

    sisuskaluista itse tasauspyörästö näissä näyttäisi olevan identtinen, farmarissa sitten isommat poskilaakerit, pidemmät ja paksummat vetoakselit sekä isommat pyöränlaakerit
    vetoakseleiden boorit samat, pituus/paksuus ja päätylaippa pulttijakoineen isompi

    nyt ollaan siis siinä tilanteessa että ripustuksien paikat olen vaihtanut, suurimmaksi osaksi putsannut akselin maalausta varten ja purkanut kaikki sisuskalut. huomatakseni että eipä pääse pinionia shimmaamaan ennekuin saan oikeat poskilaakerit hommattua joten tähän sekin homma taas pysähtyi määräämättömäksi ajaksi

    tämän sisuksiin on tulossa eatonin LSD carrier, yukonin välityksellä ja täydellisellä asennus sarjalla josta nyt menee ainakin nuo poskilaakerit vaihtoon

    tässä laakereita odotellessa voisi kehittää konstin saada orkkis pinionista isompi laakeri ja shimmi ehjänä irti, ideoita? ajattelin kokeilla lumihanki/kaasulämmitys taktiikkaa josko se lämpötilaerolla suostuisi irtoamaan. jos sais testilaakerit tehtyä orkkiksista niin olisi helppo shimmata pinioni kohdalleen, tässä pian pääsee tuntipalkoille kun uus pinionin laakeri maksaa vajaa 70e

    uutta ja vanhaa pinionia olen senverran vertaillut että aivan varmasti orkkis shimmillä tulee menemään vituiksi joten purkamaan/kasaamaan joutuu, tästä välityksen vaihdosta voisi varmaan etsiä tai aloittaa oman aiheen jo. muutenkin vähän hukassa tämän välityksen kasauksen kanssa mutta ainahan sitä ekalla kerralla ollaan :D

    muuan foto vielä

    [​IMG]

    tukivarren korvakko hepattuna uuteen paikkaansa

    [​IMG]

    kuva mielestäni parhaasta saumasta, tämä oli yllättävän jännittävä työvaihe kun en voinut välttyä ajatukselta että putki voisi vedellä. tuo keskimmäinen sauma kolmesta on vain sitä varten kun rälläkällä irrottaessa tuli hieman liian syvälle akseliputkeen mentyä niin täytin ne urat

    [​IMG]

    yleisnäkymät akseleista, taustalla sedanin akseli jonka kerkesin tuossa jo maalaamaan ja samalla kelta/musta teemalla ajattelin vetää tämän toisenkin

    aajea, ehkä tämä tästä vielä
     
  8. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Rokkiautosta löytyy kyllä halvemmalla laakereita, sopivasti alle 22e alvirajan vielä kesäkuuhun saakka. Useimmista ilmoitettu mitat tuumina ja milleinä.
     
  9. SauliK

    SauliK Gearhead

    tämä homma toistaiseksi kosahti sellaiseen aika perinteiseen "voi vittu joo" ja käsi lätsähti otsalle.

    homma eteni siihen pisteeseen että olen tyhjän banjon kerran sovittanut auton alle tukivarsiin kiinni ja näytti osuvan oikein hyvin kohdalleenkin, farkun 10 leveitä vanteitakin soviteltiin ja vanteen reuna näyttää tulevan juuri ja juuri kaaren tasalle eli hiukan liian leveälle. no eipä siinä, banjo pois auton alta ja välitystä kasaamaan..

    useampana iltana koitin saada uutta välitystä shimmattua tähän farkun akseliin ja hammaskosketus ei sitten ole ei sinnepäinkään hyvä, sitten ihan järjestelmällisesti shimmailin sekä pinionin että carrierin vuorollaan laidasta laitaan.. lopputuloksena ainoastaan huono ja vielä huonompi

    sitten piti jo todetta että jotkut osat mulla on kertakaikkiaan vääriä eikä näitä voi saadakaan pelaamaan ja nostelin sitten nämä uudet osat sekä käytetyt farkun sekä sedanin välityksen pöydälle rinnakkain että mikä homma

    ja vittu tämä farkun akseli on sitte 12 pulttinen ja minä yritän 10 pulttista välitystä sinne.. oli siinä pari juttua mikä heti alussa vinkkaili että tämä ei tule toimimaan mutta en halunnut kasausinnossa niitä huomioida tarpeeksi. ei olis ollut kovin iso homma tarkastaa heti alkuunsa :D eipä siinä

    taidan jatkaa tätä juttua jonain päivänä voimansiirto puolella, kirvestä ei ole heitetty vielä kaivoon

    hämärään tulevaisuuteen siis ajellaan sedanin akselilla ja pikku jarruilla, uudella eatonin lukolla ja yukonin välityksellä.
     
    Kustom STW, Gary Grand, Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Sedaniin on myös saanut tuota järeämpää perää, niin 10 kuin 12 pulttisena.
     

Kerro tästä muillekin!