Mikä valovirta miggi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja maline, 22.5.2017.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    1265€ maksaa se kemppi EVO200 kemppi itellä sellainen. Ei valittamista siitä ostettu 6 vuotta sitten. Jos jostain pitää nipottaa niin hehkuvien nöölien lentäminen rungon päälle aihuttaa muoviin vähän jälkiä. Kuulemma alumiinin hitsaaminen vähän hankalaa aluksi.(Itse en ole migillä alumiinia koskaan hitsannu.)

    https://webshop.industriacenter.fi/product/950/kemppi-minarcmig-evo-200-mig-hitsauskone
    (blackfridayna ois saanu minusta hitsausmaskin vielä päälle)
     
    Inlinee tykkää tästä.
  2. moppet

    moppet 3rd gear

    Kempin Minarcmiggiin saa euroliitin adapterin........ Eesappiin ei...ainakaan vielä. Miks se pitäis toisaalta saada...? Langan syöttö mekanismi on kuitenkin näissä pikkukoneissa semmonen ettei välttämättä kovin montaa mutkaa tykkää esim. 5 m kaapelilla..... Vuosia päässy seuraamaan Esabin sekä Kempin 200 pikkumiggejä....eivät käytössä löydä eroa, eikä kummassakaan ole ollut vikoja. Yksi kone tullu vastaan joka ei tykänny 0,6 langasta, suositushan on molempiin mustalle 0,8 .
     
    Inlinee tykkää tästä.
  3. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    esabin rebelin ottasin kyllä nyt ennemmin ku ton oman kempin 200 evon :odroll:
     
  4. moppet

    moppet 3rd gear

    Parasta olisi kun saisi kuulla kokemukset niiltä jotka näitä käyttää, ja mihin konetta tarvii. Jokanen myyjä kehuu omaa merkkiä.....yleensä se huono aina siinä kaupan teko vaiheessa unohtuu.... En tiedä miks ottasit miulummin Rebelin kun Minarcin, varmaan tarviit välillä puikkoa ja ehkä vähän tiggiäkin. Mut jos periaatteessa pelkkää mustaa peltiä, niikun varmaan suurimmalla osalla.....niinkun itellä niin kallistusin ton 200 minarcin tai 200 caddyn puoleen... Mutta jokane päättää ihan itte omista rahoistaan.... Ja jokane mielipide on oikee.
     
  5. meteor

    meteor Gearhead

    Olen ennenkin kehunut tätä, ja se on oma kokemus
    TELWIN TECHNOMIG 210 DUAL SYNERGIC MIG-hitsauskone 200, Motonet 690€
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos noilla tehoilla väliä, niin kannattaa katsoa spekseistä amppeerit mitä on kuormitettuna. Nuo tyyppimerkinna luvut, esim Telwin 210 ei anna 210A:ia.
     
  7. moppet

    moppet 3rd gear

    Jos oisin nyt ite ostamassa peltihommiin miggiä niin unohtasin kaiken muun siitä ympäriltä....Haluisin koneen joka toimii seuraavat 15-20 vuotta harraste käytössä.....johon saa osia mikäli tarvis varmuudella ainakin vielä noin 10 vuoden päästä.... Tärkee pointti ostopaikka.....kaikkien helppo myydä, tehdä äkkiä kaupat....Kuka vastaa huutoon jos ongelmia....nyt ja tulevaisuudessa.... Aika vähän Suomessa näkee noilla jotka ammatikseen tekee muita kuin oranssia tai keltasta..... Mutta, tämä vain minun näkökantani, köyhällä ei oo varaa huonoon.
     
    Pläkkäri ja Inlinee tykkäävät tästä.
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Silläpä oon rankannukkin merkit Esab / Kemppi / Wallius . Tarkotus ostaa pitkäaikainen harrastekone, ja invertterimalli koska se nyt sopii omaan käyttöön parhaiten, joka on sitä että tarpeen mukaan pitää olla mahis nakkaa se takaloosteriin ja kuljettaa sitä 100 kilsaa toiseen suuntaan. Ja isompiin hommiin on sitten se puikko, jolla ihan tykkään hitsatakkin. Myönnettäköön että nykyisellään osaan hitsata puikolla paremmin kuin migillä, migillä ei oikein ikinä ole ollut itsellä käyttöä, ja sen vähän hitsauttanut muilla.

    Tiiän mitä nuo maksaa, ja se ei oo se ongelma. Ne on siinä tonnin kantturoilla + sitten pullot säätimet ynnä hilppeet päälle. Veikkaisin että invertteriteknologian osalta kaikki on kopioineet toisiaan aika pitkälti, ja koneitten konstruktiokin näyttää melko samanmoiselta.

    Hyvä huomio ylempänä, itsellä mennyt ohi ettei Caddymig:ikään ole eurokaapelein. Nuilla kolmella ilmoitettu 200A niinkuin mallimerkinnässäkin. Mun käytössä kuormitettavuussuhde ei pelaa oikein minkäänlaista roolia. Kaikissa täysin riittävä.

    Tehoilla ei sinänsä ole väliä, mun hommiin tuo 160A:kin varmasti riittää, kun on se puikko, mut hintaero lähettäessä ylipäänsä ostaan uutta hitsiä on niin pieni 160-200A että itse en näe mitään syytä enään säästää siinä kohin sitä muutamaa satasta.

    Mielenkiinnosta kysäisisin vielä noitten invertterikoneitten puikkopuolesta. Tekeekö niillä mitään? Lähinnä verrattuna "oikeaan" puikkokoneeseen ( Kempin Minarcci), että kannattaako se säilyttää ohessa, vai myydä pois. Minarci on kyllä ainakin aivan loistava kone. Jotain elektroniikkaahan siellä lie oltava vähemmän kun vertaa koneitten fyysisiä kokoja, kun toisessa on lankakelakin sisällä ja toisessa ei vaikka on fyysisesti melkein saman kokoinen.
     
  9. moppet

    moppet 3rd gear

    Tää asiahan on niinkun moni muukin, niin monta on näkö kantaa kun käyttäjääkin, toinen tykkää äiteestä toine tyttärestä. Kaikilla mitä täällä mainittu varmaan pärjää. Esabin halvin Rebeli, noin 1800e+tiggi kaapeli noin 150 €, käytännössä raapasutig kosketus sytytys, kaasu avataan venttiilistä. Kaikki samassa paketissa, jos tapahtuu haaveri sulla ei oo minkäänlaista hitsauskonetta käytössä.... Esabin 200 caddymig noin 1100€ , Kempin 150 minarc noin 500€ raapasutig kolvi noin reilu 100€ Tuossa vähän hinta vertailua, 200 Kempin Evo n.150€ lisää. Tuossa vaan jos johonkin tulee ongelmia jää toinen vielä peliin.... Syystä eli toisesta....Kempillä ei oo tuommosta monimenetelmä konetta..........?, en tiiä onko tulossa......Esappi kun jenkkien omistuksessa niin siellähän päätetään mitä tehdään... Wallius vanha perinteinen hitsauskone valmistaja, itse asiassa taitaa olla vanhempi kuin Kemppi.... Eka invertteri koneet tuli Italiasta sitten Ranskasta, nykyhetki...mistähän...? Vai tekeevätköhän tänä päivänä ite, en oikein usko. Niikun muistetaan ei oo pitkään kun tuo Wameta oli Walliuksen lipun alla......Ja nythän tuota Wametaa tuo maahan tuo Weldi joka tuossa aiemmin mainittiin. Missähän tuo Wameta tänä päivänä valmistetaan ?
    Tuosta Esabin Rebelistä ois mielenkiintosta kuulla kokemuksia, siis ihan käyttäjiltä ja eri malleista......Nythän ollu vähän aikaa jo se missä ac/dc tiggi, tosin hintakin jo sitten n.3700€ eikä siihen taida saada vesilaitetta ? Ite kun vanhana jyyränä vierastan näitä yhdistelmä koneita....

    Eli ota tosta nyt selvää kun oot konetta hommaamassa..... Kommentteja tähän tulee, niin pitääkin.....ota niistä sitten koppi kun ratkasua teet....
     
  10. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    Mulla on ollu Telwinin Weld Mac 150 mikki käytössä jotain 26 vuotta. Aikansa halpis mikki, jolla on tullu hitsattua aika paljon autojen peltejä tähän päivään mennessä.
    Jos nykyiset halpis migit on lähellä tämän laatua niin en kyllä törsäis tuhansia euroja miggiin jos tarkoitus on lähinnä autojen peltejä hitsailla.
    Joo ei oo euro letkuja, kahdesti olen vaihtanut langansyöttöputken letkuun ei ole ollut mitään muuta vikaa.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Minulla oli ennen kemppiä Cebora (halppi miggi), joka hajos joka puolelta noin 15v vanha. Katkaimet levis, langansyöttö takkuili johto piti olla aivan suorassa että antoi lankaa. Säädöt oli parilla napilla arvailtava onko hyvä vai ei. Langansyöttön korjaus ois maksannu jotain 300£ joten hankkiuduin eroon siitä migistä. Kempillä amatöörin hitsauisjälkikin parani kun virta/langansyöttö oli aika lähempänä optimaalista.
     
  12. RcT

    RcT Gearhead

    Yritin saada rapean ranskalaisen helmat vaihtoon autohitsarille heinäkuussa 2019 , ei tullut katsomaan eikä tehnyt tarjousta (ei ottanut yhteyttä ollenkaan)
    - ajattelin että täytyy sitten itse varmaan tehdä , vertailin tota Kemppi MinarcMig Evo 200 MIG ja ESAB Rebel EMP 215ic:tä.
    Joskus on tullut hitsattua vähän Super kempomatilla ja ei tullu oikeen koskaan mitään hyvää.

    Ostin rebelin syyskuussa 2019 (joo kohta on maksettukin) No yllämäinittu ranskis lähti sitten katsastettuna, kun tyttö vaihtoi autoa. Rebelillä olen korjannut nyt Sovella vetohyllyn, Citicakkaa ja L200aa, Aixmia ja muutamia muita - koskaan ei ole ollut hitsaaminen näin helppoa (Ulkona on menty ydintäyte langalla, kaasulla tai tigillä ei ole koitettu) värkki on toisi kätevä kuin smart mig asetuksilla lähteä ja sit säätää. On myös kevyt ottaa mukaan varsinkin kun ei ole kaasuissa
    Lisäksi Esabin puolelta on vastattu hyvin kysymyksiin kun olen kysellyt hölmöjä (esim. ydintäyte langasta ja smartmig säädoistä, jos ei ole ollut tietoa niin on palattu asiaan.)
    On kallis köyhälle kuten mulle - mut toimii ja nyt uskaltaa aloittaa aika pienellä kynnyksellä.
     
    Muokattu: 6.12.2020
    Inlinee tykkää tästä.
  13. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear

    Mulla on toi Esabin i200 ja tyytyväinen oon siihen,hyvin hitsaa ohutta ja 5mm plootua ja säädöt toimii hyvin.
     
  14. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Inlinee tykkää tästä.
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Katsohan, eipä tullut edes mieleen. Täysin varteenotettava vaihtoehto tuokin, pitääkin tutkia, kiitoksia! Vielä en ole ostanut, käyn välipäivinä/ uujen vuojen jälkeen hakemassa, kun koko vuoden lomarahat pätkähtää tilille.
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Hmm, tuo Lincolnin 180c-malli vaikuttaa mielenkiintoiselta eritoten. Ehkä vähän kallis vs ESAB tai Kemppi.

    Plussia omasta mielestä. Ei muovinen, perus säätönupikat ( virta, syöttönopeus, induktanssi). Jotenkin karsastan nuita digidiginäyttöjä. Varmasti hienoja yms, mutta tää onkin vain henkilökohtainen mielipide. Ja eurokaapelit ynnä puikkohitsaus. Puikkohitsauksen maksimi on molemmissa malleissa 160A. 200C:ssä tulisi lisänä lift-TIG, mutta mulla ei ole mitään tarvetta sille, ja jos joskus tarviin jotain TIG:illä tehdyks, on halvemaa viiä se ammattilaisen hitsattavaks kun opetella ja ostaa tarvikkeet ja kaasut sille hassulle 30cm saumalle.
    Lähinnä mietiskelen että tarvitsenko kuitenkaan 200A MIG:iltä, koska paksuja hitsaan kuitenkin puikolla mielummin. Jollekkin ehkä plussaa että tuohon menee 15kg kela sisään ( Kemppi ja ESAB 5kg), mulle merkityksetöntä.

    Miinuksina lie että vähän kolhompi ja isompi, fyysiseltä kooltaan että painoltaan. Hinta varauksella. Myyntiä ja huoltoa tuntuu Lincolnillekkin Suomesta löytyvän joten se ei esittäne ongelmaa vs Kemppi/ Esab.
     
  17. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Kannattaa soittaa ja ja pyytää tarjous! Itse tein näin, ja sain esittely käytössä olleen, todella edullisesti, pakettiin kuului kone, kärry missä pari tarvike laatikkoa, ja sain valita minkälaisen syöttöpyörän halusin..
     
  18. -tl-

    -tl- Gearhead

    https://www.ebay.com/itm/LINCOLN-SPEEDTEC-180C/192215411966?hash=item2cc0ee6cfe:g:nCUAAOSw6YtZPt0r
     
    Mr Banner tykkää tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sen verta tutkittu ja hutkittu että ei ois pitäny kattoa. Aina sama juttu :odbiggrin:

    Walliuksen BlueArc:it paljastu ainaki laajemmalla etsinnällä kiinalaisiks koneiks jota epäilinkin. 180A versiota mm. saa ebaystä puolasta kotiinkannettuna hintaan 398€ ( Wallius eri näyttöpaneelilla 595€, muuten identtinen kuvissa langansyöttömoottoria ja teknisiä tietoja myöden, eli jos moisen haluaa, säästä 200€ ja tilaa ebaystä sama ( "toista" merkkiä en nyt muista, kun se vähän jäi siihen löytöön se homma)).
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Itse arvostan helppokäyttöisyyttä.
    Noi on käteviä, missä käytännössä tarvitsee vain säätää hitsattavan materiaalin paksuus ja antaa langan palaa.
    Ei tarvitse muistella tai kokeilla paljonko ampeeria tai langansyöttöä m/s.
    Mulle riittää koneen automaattiarvot. Tulee siistiä saumaa satunnaiskäyttäjälläkin.
    Se on vähän sama kuin jotkut tykkää ajaa automaattivaihteisella autolla. Voi luottaa, että auto osaa vaihtaa oikean vaihteen kuhunkin nopeuteen sopivaksi.
    Sitten on rattimiehiä, jotka haluaa vatkata kepistä sopivaa pykälää.

    Ottaahan se kokenutta hitsaria päähän kun hitsikone osaa säätää yhtä hyvin kuin hän itse. Sitä on mahdotonta myöntää, ottaa se niin itsekunniotuksen päälle.
    Tuossa Walliuksessa näyttäisi olevan ampeerivalinnat ja langansyöttö?
    Kempissä materiaalipaksuus ja sauman muoto.
     
    Muokattu: 20.12.2020
    Inlinee tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!