Tyhjän akun herättely?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja virta, 14.12.2017.

  1. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Oma kokemus / käsitys about 10-vuotiaasta C-Tekistä on, että:
    - Sulfatoinnin poisto tehdään erikseen siihen tehdyllä ohjelmalla, eli käytännössä valitaan Recondition -toiminto päälle. Suositellaan tehtäväksi kerran vuodessa per akku, mutta ei jatkuvasti.
    - Jos akku on kuitenkin kunnolla epäkunnossa, niin se laturi ei sille suostu tekemään yhtään mitään, vaan menee häiriötilaan. Eli sinänsä tuo laite ainakaan yksinään ei sovellu ns. kuolleen akun herättelyyn.
     
    lpr tykkää tästä.
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä ne vähän pystyy, mut ei mahottomiin. Ja sitäpaitti jokainen kypsynyt akku on vähän yksilö, joku voi herätä kelvolliseksi, toinen taas ei. Samaten herätellyn seuraava liian vajaana käyminen voi sitten olla lopullinen tuomio.
     
  3. virta

    virta Gearhead

    No auto seisonut ulkosalla puolitoista vuotta ja ensim!äisiä ajatuksia oli itsellä että akku varmaan paskana!Aattelin että akku tyhjänä jäätynyt...No ei se pullistunut ollut.
    Älylaturi näytti nollaa kytketyäessä eikä alkanut lataamaan,kytkin sitten vanhan tyhmänlaturin ja latasin päivän ja nyt akku pyörittää aivan hyvin,näyttää että akusta saisi toimivan..Pieni ihme??Joku euroglobe merkki..
     
    Muokattu: 27.3.2018
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Mä olen herätellyt "romuakkuja" vuosikymmenet. Aloitan laturi 6V MP asennossa. Sit 4A 12V. Jos se alkaa ottaa edes vähän virtaa (eka kerta voi ottaa viikonkin!) niin sit pieni testikynän valo hitaasti purkamaan kunnes on tyhjä.
    Tuota kun tekee hitaasti 10-20 kertaa akusta tulee aivan toimiva.
    Noi isolla virralla ja/tai teholla tehdyt shokkihoidot irroittaa kennoista tavaraa ja akku kärsii - ei tule hyvä koskaan.
     
    virta tykkää tästä.
  5. Tessu

    Tessu 1st gear

    mutta laittakaapas tyhjäänakkuun latauspiuhat väärinpäin niin vaihtuukin napaisuus!
    Mulla kävi noin ja nyt perkule se akku ei sitten käy mihinkään autoon kun on napa väärällä puolella prk... että noinkin voipi käydä
     
  6. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    tyhjennät lampulla ja sen jälkeen pistät rautakangen poikittain napojen päälle viikoksi ja sit uusiks piuhat oikeinpäin:rotfl:
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Höpöhöpö.
     
    pimeroolis tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oon itte nähnyt yhen transsiitin jossa akku väärinpäin koska napasuus vaihtunu tai sitte koko auton sähköjärjestelmän napasuus vaihtunu
     
  9. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    vanhoissa engelmanneissa oli plussa maadotettu muttei tietääkseni transiteissa koskaan!
    joten oiskohan joku vaihtanu teipin akun päältä toisinpäin:rolleyes:
     
  10. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Mullakin sellanen kokemus, että auto jäi paukkupakkasiin pitkäks aikaa, kun akku oli tyhjentynyt. Hinattiin auto kotio ja akku oli ihan tyhjä ja pullistunut. Annoin sen rauhassa sulaa. Älylaturi ei sitä noteerannut, mutta kun vanhalla "viisarilaturilla" sai vähän henkeä ja sit älylaturihoitoa perään, niin sillä akulla sit ajettiin taas niin kauan ku se auto meillä oli.
     
  11. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kyllä tyhjän lyijyakun voi ladata täyteen kummalla polariteetilla vaan. Aikalailla samanlaisia ne rikkihappoliuoksessa lilluvat lyijylevyt on keskenään, vaikka ainakin joissain akuissa toisia (plus- tai miinus-puolen, ei muista) onkin yksi enenmmän.

    "Tyhjän lyijyakun molemmat lyijylevyt ovat peittyneet lyijysulfaatilla (PbSO4). Ladattaessa katodi peittyy lyijydioksidilla (PbO2) ja anodi puhdistuu lyijymetalliksi.", lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lyijyakku
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyllä se nestelyijyakku latautuu toisinpäin mut en osaa sanoa ominaisuuksista enää siinä vaiheessa.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai hionu muoviin valetut merkinnät pois täydellisellä työjäljellä jonka jälkee stanssannu merkinnät väärinpäin
     
  14. virta

    virta Gearhead

    Nyt oon lataillut niin että kun voltit on nollilla akussa kytkee apukäynnistimen siihen että saa voltit nousemaan, sitten voi jo alkaa älylaturillakin lataamaan.
     

Kerro tästä muillekin!