Alukannet ja 454

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Procharged Vette, 12.12.2020.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Lohko -74 Chevy 454. Kannet samanikäiset rautaa 336781. Palotila noissa lienee 118 cc. Nokka laahuri Comp 268H. Puristuksista ei ole vielä varmuutta kun en ole purkanut, kuulemma voi olla 9-10 mutta vakiona tuossa taitaa olla 8.25

    Nyt kahden vaiheilla kumpi Edelin kansi olisi sopivampi, RPM 110 cc vai Performer 100 cc. Tuo palotila mietityttää mutta nopsasti laskettuna jos koneessa olisi esim. 9 puristus rautakansilla, 100 cc kansilla se olisi noin 10.2. Mitä mieltä moottorigurut, 110 vai 100 cc ? Käsittääkseni noissa ei ole muuta eroa kuin palotilan koko.
     
    Muokattu: 12.12.2020
  2. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    En ole minkään alan guru,mutta seuraavat huomiot voin tajota.
    Männistä tuo valinta riippuu. Katso mitkä siellä moottorissa on ja tilaa sen mukaan.
    Nuo "voi olla" jutut pitää vain itse katsoa ja mitata.
    74-vuotinen moottori on matalapuristeinen saastelaite alunperin. Sellaisena kun asiaan lähtee paneutumaan ei hirveitä pettymyksiä ole edessäkään.
     
    MadMike tykkää tästä.
  3. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Guru en ole mielestäni minäkään mutta vastaan näin kymmenien viri-koneiden jälkeen:

    Jos haluat tai edes odotat saavasi jonkinnäköiseen tietoon ja kokemukseen perustuvia vastauksia niin pitääs tietää EDES millä "pallokentällä" nyt liikutaan.

    Ennenkö tiedetään paljonko sitä puristusta OIKEASTI on niin palotilalla leikkiminen on sama kuin ihan arpapeliä.Venäläistä semmoista.

    Valotan hiukan sulle:

    Et saa mitään varmaa tietoa/mielipidettä.Kaikki pohjautuu spekulaatioon noilla antamillasi tiedoilla.

    Onko kansista höylätty aikojen saatossa tavaraa pihalle jo ennestään?

    Onko sinne vaihdettu joskus männät,paremmat kuin vakiot?Patti vai kolo ja mikä niiden koko?

    400hv moottorissa 1 yksikön muutos puristuksessa on about 15 heppaa...

    Nokkasi on 454 koneelle aika pikkuinen,hyvä perusnokka ns.max-kärsä-vakioturbiini tyylinen.Pikkuinen höpöti-höpöti ja vetää suhteellisen kivasti.

    Toimii ihan hyvin pienellä staattisella puristuksella,1600+kg autoon jees,peräruuvilla 3.00-3.55 ja vakio/2000stall turbiinilla.


    Esimerkiksi:
    Jos on 110cc palotila ja männissä esim 7cc patti,kannentiiviste perus FelPro 4.54" x .039",männät 0-deck
    niin puristus 9.25 luokkaa niin se on ok tuolle nokalle.Hiukan pienellä puolella mutta toimii suhteellisen hyvin.

    Alle tuon niin sitä lussumpi paketti tulossa,mitä enemmän se tippuu.
    Jos nyt onkin 118cc palotila niin 8.7 puristus..

    Jos heilautat palotilan 100cc kokoon muutoin samoilla spekseillä,se muuttuu 10.0 tasan ja menee vieläkin hyvin xe268 nokan kanssa.Tyhjäkäynti paranee ja kylmäkäynti.

    Se mitä se tekee myös paremmin on alakierroksilla väännön ja tehon tuotto.Palaa paremmin.

    Voisi olla jopa aavistuksen kovempikin puristus,mutta sen jahtaaminen noilla spekseillä,tommoisessa moottorissa on vaan omaksi iloksi.Selkärangassa et huomaa ja metriä pidemmälle se ei sudi.

    Mutta tuo arvio perustuu siihen ETTÄ SIELLÄ ON NYT tommoiset osat.
    Ja jos on noi osat ja esimerkkinä kertomani arvot niin mä laittaasin ne 100cc kannet,tuohon pakettiin.

    MUTTA jos siellä onkin nyt 9.25 ruttu 118cc rautakansilla ja männät onkin 15cc patilla ja laitat tilalle 100cc kannet niin tulee about 10.8 ruttua ja ISOJA ongelmia xe268 nokan kanssa.
    Usko pois.Jos selviät haljennella männällä niin meni ihan hyvin...
    Detonoi lujempaa kuin Van Halenin rumpali paasaa kannuja ja kansipaffi lähtee kuin Estonian keulaportti.

    Joten sanotaan sullekkin niinkuin monelle muullekkin:
    Speksit koneesta mitä siellä NYT on paperille,ne ilmoitat tänne ja mieluusti vähän perustaa millainen ajoneuvo,voimansiirto ja käyttötarkoitus ja sitten kyselemään "mikä kannattais laittaa"-kysymyksiä niin saat 50krt pätevämpiä ja tarkempia vastauksia.

    Sori jos kuullostaa piikittelyltä mutta noilla sun nyt antamilla tiedoilla ei voi vastata tarkemmin.
    Nämä on tämmöisiä "mikä öljy hyvä siniseen autoon kun on ehkä ollu synteettistä tai mineraalia ennemmin"

    Tarkemmilla tiedoilla autan ilomielin enemmän ja varmaan moni muukin,mutta noilla pintaraapaisuilla ja spekulaatiolla olemassa olevista osista ei vaan saa mistään kiinni.Muutakuin yhtä ympäripyöreetä kuin alkuperäinen kysymyskin :D

    Lisää tarkempia speksejä niin saat semmoisia vastauksia mitä haet pönkittämään uskoasi että ostat oikeita osia :D
     
    Make.S, SBChevy, teippi-mikko ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. tero79

    tero79 3rd gear

    No nyt! Kunnon avaus keskustelulle! :)
     
  5. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Palotilan kokoa ei tarvitse enää miettiä. Kun vertaa Edelin 290 cc ovalport kansien virtausta AFR kansiin, ero on iso. Kaikkein pienimmällä kanavalla olevat 265 cc AFR kannet virtaa esim. 0.4 nostolla enemmän kuin Edel 290 cc 0.5 nostolla. AFR valikoimasta löytyy vielä kaksi isompaakin ovalport kantta, 290 ja 300 cc. Tuossa vaan se että onko 290 jo liian iso kun ei ole stroukattu kone, toimiiko enää alakierroksilla hyvin, vastaako kaasuun.
    290 cc on isommilla venttiileillä, 2.25" ja 300 cc vieläkin isommilla 2.30"
    Hinnoissakin on iso ero joten järkevin katuautoon jolla ajetaan 99% osakaasulla pienillä kierroksilla lienee 265 cc. Silloin palotilan kokoa ei tarvitse miettiä, yksi koko tarjolla joka on kuitenkin hieman pienempi kuin rautakansissa, ja virtaukset ihan eri luokkaa. AFR kannessa on myös suoristettu, nostettu pakokanava joka nostaa alhaalla roikkuvia peltisarjoja vajaan sentin.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    AFR:n 265 kannet on varmasti hyvä valinta ainakin virtauksiltaan/kanavakooltaan.

    Kun sulla on kuitenkin laahurinokka, niin kannattaa kattoo venttiilijouset sille sopiviksi.
    AFR:ssä on yleensä aika kovat rullanokille tarkoitetut jouset, joilla saa laahurinokat nopeasti sileäksi.

    Ja isolohkon palotilojen koosta noin yleisesti sanoisin että liian pieniä ei ole tehtykään, aina pitää olla pattimäntää ja muutakin kikkailua ja plaanailua että saa rutut kohdalleen.
     
  7. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Noniin!!
    Mulla oli muistilapussa näppiksen vieressä AFR265 ja ajattelin että jos vieläkin mietit 290cc kokoisen puolesta niin alkaa ohjaamaan sua ehkä viisaampaan suuntaan.
    Mutta ei tarvinnu!

    Korjaan sua heti että AFR 265 kantta saa sekä 109cc että 112cc palotilalla.
    Periaatteessa ne on aika samaa kokoa mutta silti.
    Ota se 109cc siis.
    Ja jaan Artsin kanssa mielipiteen jousista.Rolleri jouset aika tymäkkää laahurille.Mutta ne pieni lisäinvestointielelt sitten siirry rolleriin ;)

    Oot asian ytimessä,nimittäin ensiksi onnittelut siitä ettet hullaantunut Kanavakoon cc ja cfm luvusta vaan katsoita asiaa oikeasta kulmasta.
    KÄYTTÖTARKOITUS
    Sillä myytävällä cfm arvolla ei tee mitään ellet vertaa sitä
    -Moottoris kokoon
    -Nokan nosto vs virtaus sillä kohdalla.



    Totta on että 290cc antaa enemmän cfm arvoa mutta pointtina on juurikin se että 454 kokoinen motti ei tuolla nokalla vaan mene sellaisille kierroksille että 290cc/320cc tehontuotto/virtausarvot tulisi.
    Siellä on semmoinen asia joka yhtä,ellei jopa tärkeämpi kuin myytävä cfm arvo,virtausnopeus.

    265cc kokoinen riittää 454cid ja 62-6500rpm nätisti.
    290cc taas vie 454 kokoista 7k korville..

    AFR265 on loistava kansi 454 koneelle,oon tehnyt yhden semmoisen ja 2-tasoimarilla,kivalla 240 jotain ast@.050 hyd.roller nokalla se antoi karvan vajaan 600hv Santalan dynossa.Alle 6100rpm...
    Nostoakin vaatimaton .530/550" luokkaa.
    Ja on ERITTÄIN maantie/katu ystävällinen paketti.
    ja siinä oli 109cc palotila.

    Nyt kun lähdet kansilla oikeaan suuntaan niin kehottaisin miettimään nokkaa uusiksi,sun 454 sitää yllättävän raikasta kärsää ja alavääntö on siltikin riittävä.

    Go For It!
     
    New Yorker 1972 ja janihei tykkäävät tästä.
  8. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Viime keväänä dynottiin 265cc brodixeilla bbc 427+0.060 610hv 7000rpm. Compin 308 mek rullalla,1-tasosarjalla/hp holley 850db. Hyvin riitti "pikkuinen kansi".
     
    Make.S, New Yorker 1972, MadMike ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    mä tarttisin juurikin yhden 781n kannen itsekkin , 2,25 venat kun korkkas seetit toisesta...
     
  10. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    109 cc kiinnosti aluksi mutta kun katsoo valmistajan sivuilta, 112 cc virtaa pakopuolella selvästi paremmin. Pakokanava on myös paljon isompi kuin Edel kansissa, 132 vs 115 cc. Lisäksi 112 cc on CNC- koneistettu palotila, toinen ei. Lähetin valmistajalle postia liittyen tuohon venajousi asiaan. Hydr. roller kannessa seetipaine on 175 lbs ja löytyy myös sama kansi jossa jouset on solid roller ja yli 200 lbs. Mutta ei ole laahurinokalle valmista. Edelliseen pikkulohkoon laitoin AFR eliminator kannet eikä silloin tarvinnut miettiä jousia koska oli roller nokka, niissä oli seetipaine 130 lbs ja hyvin pelasi ahtimenkin kanssa 0,4 bar paineella. Noissa kansissa on tuplajouset, eikö sisemmän jousen voi ottaa pois ? Paljonkohan voimat silloin pienenee. Miksihän nämä valmistajat ei käytä beehive jousia, GM käyttää ainakin LS koneissa. En kyllä aio kierrättää yli 6 tonnin ja ainakin aluksi mennään tuolla 218/ 218@.050 nokalla. Koneessa on nyt 1.72 vipat joka tekee tuolla nokalla nostoa 0.490". Nostoa tulisi 0.515" kun vipat 1.8, tarviikohan tuota muutosta huomioida sen enempää venajousissa.
    Noista 781 rautakansista olen sitä mieltä, mitä nyt vähän ehti syksyllä ajamaan, niin toimii kyllä tosi hienosti katukäytössä, mutta alukansissa plussaa on kyllä keulapainon vähennys myös joka lienee lähes 30 kg. Kun lisäksi siirsin jakajan alipaineletkun kaasarista imusarjaan, niin kone alkoi vetämään pintakaasulla ihan eri tavalla, ennakkoa tuli lisää n. 20 astetta tyhjäkäynnille ja osakaasun alipainealueelle. Ainakin tuo moottori tykkää jopa 55 asteen ennakoista kun cruisataan pintakaasulla. Täyskaasulla/ 3000 rpm on n. 35 astetta nyt. Ilman alipaine-ennakkoa kone kävi tosi raskaasti tyhjäkäyntiä, eikä perusennakoa voi kovin paljon enempää panna kuin 14 astetta, alkoi kuumana muuten starttaaminen olemaan raskasta.
     
    Muokattu: 15.12.2020
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Hydykansien jouset on Pacin 1940, joissa on myös dampperijousi välissä, joten sisäjousen vois periaatteessa poistaakin.

    Täytyis vaan saada mitatuks paljonko paine tippuu, ja seetipaineen lisäks myös se aukipaine, joka on laahurinokan kulumisen kannalta oleellisempi asia.
     
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Syksyllä kun metsästin kannesta valunumeroa, ihmettelin miksi keinut on vinossa ja nokka puoliksi ulkona venttiilin päästä. Eipä muuta kuin mittaamaan. Tönärit on 3/8" mutta ohjaimet jostain syystä 7/16" eli liian väljät ja siksi vippa pääsee kääntymään vinoon. Vipat on Compin samanlaiset kuin vakio peltiset paitsi nokassa rulla. Kun noissa vipoissa ei ole keskitappia vaan ainoastaan puolipallo, niin vippa pääsee myös kallistumaan sivulle ja pahentaa vielä tilannetta keinun nokassa. Aina olen ollut sitä mieltä että tuollaisia vippoja ei pidä panna mihinkään moottoriin ja nyt siihen sai lisävahvistuksen.
     
  13. janihei

    janihei Gearhead

    Ei noissa keinussa mitään vikaa pitäisi olla, oikeanlaiset ohjurit toki vaatii keinu kuin keinu. Tai siis tönärit vaatii oikealaiset ohjurit.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Olen kyllä näistä Compin Magnum keinuista hieman erimieltä sun kanssa.
    Mullakin ne oli vinksin vonksin kun 454:sen kasaan laitoin,mutta ei muuta kuin Studi löysälle ja Guide Platen säätämisellä homma riittävästi korjaantuu.
    Muutama Studihan menee imukanavaan,joten kannattaa huomioida se että ei tule imuvuotoa kun niitä löysäät.
    Compin Magnum keinut ovat kyllä mulla kestäneet varsin eläimellisessä käytössä puhtain paperein.
     
  15. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Tollasta rollertippikeinua en laittas mihinkään missä on reilummin jousipainetta ja vielä "eläimellistä käyttöä" :D . Tuppaa se kuula jäämään vähäiselle voitelulle semmosessa hommassa. Venehommissa varsinkin on studeja katkeillu kun pivotball leikkaa keinun pohjaan kiinni.
     
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Halvan hinnan vuoksi noita asennetaan, nyt jätän kyllä pois ja tilaan partsista uudet full roller vipat ja compin 3/8 guide platet. Full roller vipassa se keskitappi laakereineen tukee vippaa myös sivisuunnassa, parempi se noin on verrattuna tehtaan puolipallukka- keksintöön. Pekka Leino jo sanoi 40 vuotta sitten että vakio venttiilikoneisto ei ole muun tasalla.
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Tuo reikä imukanavaan riippuu kansistakin, esim. pikkulohkon AFR kansissa ei ole yhtään ylimääräistä reikää imukanavissa, joissain muissa merkeissä on.
     
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Umpinainen näyttää olevan studin reikä myös isolohkon kansissa 781. Poraus on kanavan vieressä, ei päällä.
     
  19. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Mittasin heittokellolla nostajien liikkeen, on molemmissa 0,305" eli tekee venttiilissä 0.518". Nokka ei siis ehkä olekaan ennakkotiedon mukainen Comp 268H . Siinä mitta on 0.485". Venttiilit ja tönärit on vaihdettu pitemmät, jouset tuplat, joku on oikein paneutunut noiden Corvette- rautakansien paranteluun. Jännä nähdä mitä sieltä kansien alta paljastuukaan, aikanaan. Yritän vielä saada nokan asteet selville, pistän Moroson astekiekon kiinni hihnapyörän kylkeen.
     
    Muokattu: 24.12.2020
  20. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Oma mittaus antoi nokan asteiksi 222/ 230 @0.050". Nosto 0.518/ 0.518. Kun katsoo Summitin luettelosta, ainoa joka osuu noihin arvoihin on Lunati 10110316

    https://www.summitracing.com/parts/lun-10110316

    Hyvä nokka katuautoon kun katsoo toiminta-alueen kierroslukuja.
     

Kerro tästä muillekin!