2007 Hemi 5.7 MDS korjaus, onko joku oikeasti tehnyt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja karivanner1, 21.12.2020.

  1. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Auto 0n 2007 Charger. Kiihdyttäessä reilusti on auto alkanut välillä täristä ja englannin kielisiä keskustelupalstoja lukemalla tuntuu olevan yleinen vika. Monella tuntui olevan ihan samat oireet kun mulla.

    Siellä viaksi on paikallistettu tuo MDS joka kuulemma on pahmaineisen vikaherkkä.

    Jenkeistä löytyy korjaussarjoja, joihin kuuluu mm. uus nokka ym, hinnat toista tonnia.
    Lisäksi joku väitti ohjelmoineensa sen omastaan pois (en tiedä mikä oli vuosimalli).

    Onko suomessa kukaan jumpannut tuon kanssa? Onko oikeeta tietoa asiasta, ei pelkkiä "luin netistä, kuulin Esson baarissa" juttuja?

    Tällä palstalla puhuttiin öljyjen tärkeydestä MDS:n toimivuuteen.
     
  2. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Yhdestä RAMista olen ohjelmoinut hp tunersilla mds option pois päältä, lisäksi siihen vaihdettiin non-mds nostajat. Nokkaa ei mun käsittääkseni vaihdettu.
     
    karivanner1 tykkää tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En ole kuullut et lepuutuksen kanssa olisi paljon ongelmia. Tai jos on, niin on väärät öljyt.
    MDS nostajan laakerit menee kanssa, jos on paljon tyhjäkäyntiä tai ei vaihda öljyjä tiheesti.
    Sit pääseekin kuuntelemaan Hemi tikitystä, kun nostajat sorvaa nokan.
    Itse en ole vielä kerinnyt ohjelmoimaan sitä pois, pitäs perehtyä tohon Diablotuneriin lisää.
    Antaako mitä vikakoodeja?
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kiihdyttäessähän se ei lepuuta, joten jos silloin tärrää niin se on jotain muuta. Ja mekaaninen vika luulis olevan päällä sit kokoajan eikä vaan välillä. En oo omasta autosta ohjelmoinut mds:ää pois, vaikka hp tunersilla se onnistuukin. Jeepissä se ei lepuuta jos laittaa vaihdekepin 4 asentoon eikä D:lle. Helppo testata miten se auto toimii ilman mds:ää.
     
  5. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Jep vähän outo, löyty vaan tusina Hemihemmoa, joilla oli samat oireet ja kaikilla oli toi mds heidän väittämän mukaan se mikä aiheutti sen. Ymmärsin että kun oli ohjelmoitu pois niin ongelmatkin katos.... Tuntuu tosiaan oudolta eikäs ois eka kerta kun noi keskustelut menee mettään. Siksi aattelin kysellä kokemuksia.
     
  6. Incidious

    Incidious 3rd gear

    Itellä alkoi -09 challengeri 5.7 hemillä välillä täryyttämään satunnaisesti. Kohta se onneksi heittiki vikakoodia sytystyskatkoksista kahelle pytylle ja vian sai paikallistettua helposti. Kahelta sylinteriltä puolat vaihtoon ja taas pelaa. Öljyistä ainaki tuo todella tarkka. Ainoastaan 5w20 käytettävä tai heti alkaa moottorin vikavaloa polttamaan ja valittaa mds systeemistä.
     
    karivanner1 tykkää tästä.
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Leeputtaako haastaja pyttyjään jos ajaa pakkovaihteilla? no ei varmasti. Nykiikö ja täriseekö pakkovaihteilla? Mä lähtisin liikkeelle tälläsestä testistä, voihan sen toki ohjelmoidakkin pois. Ehkä siinä toki vois olla että ensin ajat leeputus päällä, sitten alat kiihdyttään ja jostain syystä se ei saa jonkun pytyn lepuutusta pois.

    Toi öljyjyttu on kans jännä, mun auto ei oo niin tarkka ollut noista öljyistä. Oon ajanut kymmeniä tuhansia kilsoja 5w-30 öljyllä (noin 50tkm), mds toimii normaalisti eikä herjaa mitään. Ihan samalla tavalla tuntuu toimivan kuin 5w-20 öljyillä joilla oon ajanu ehkä 70tkm. 120tkm hemitystä takana. Joskus kuuluu hemitikitystä tyhjäkäynnillä. Sit se korjaantuu itsestään, kunnes palaa taas joskus. Korjataan jos hajoo.
     
    karivanner1 tykkää tästä.
  8. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mitähän toi MDS:n disablointi tarkalleen ottaen tekee?

    Lähinnä tulee mieleen se, että legendaarisen huonoa noissa uudemmissa jenkeissä on ohjausboxit ja niiden jännitevaihtelut milloin mistäkin syystä.

    Yhden puolitutun Swenssonin 300 Hemi-rysyn kanssa latausjännite oli paskan akun ja murtuneen maajohdon takia niin matala, että kans väristeli osakierroksilla. Deaktivoivat MDS:n, niin helpotti hetkeksi, mutta palasi puolen vuoden päästä, nyt samalla kun käytti pyyhkijöitä.

    Tohon vaihdettiin akku, maakaapeli ja laturi ja MDS otettiin takas käyttöön. Sen jälkeen no problem. Tästä oli joku spostikin mulla jossain toisella kotimaisella, en vaan enää löydä sitä ja voi tarkistaa yksityiskohtia.
     
    karivanner1 tykkää tästä.
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Yleensä jonkun ominaisuuden "disablointi" tehdään esim muuttamalla jotain raja-arvoa, ettei se toiminto vaan mene ikinä päälle. Jossain ohjelmointikapulan softassa voi tietty olla suoraan nappula tyyliin mds on/off ja siitä vaan valitaan.

    Mutta esim hp tunersilla voi yleensä jonkun toiminnon päälle menon raja arvoja ronkkia niin että esim nopeutta pitää olla vähintään 255mph. Tai lämpötilan jotain mahdotonta tms. Voishan ton kurkata HP:stä jos jaksais. Jossain fuel saving osastossa se on, yllättäen en ole koskaan sitä valikkoa avannut. Tänäänkin ajelin pitkiä matkoja mds käytössä, kait siinä vähän säästyy bensaa. Jos se taas sopivan mäkisessä maastossa veivaa toimintoa eestaas, tiputan vaihteen kepakosta neloselle ja ongelma poistuu. Siksi en oo sitä toimintoa kuitenkaan pois koodannut.
     
    karivanner1 tykkää tästä.
  11. Bukero

    Bukero Gearhead

    omat kokemukset taas on 5w-30:tä huonot. suorastaan pirullista nykimistä ja tärinää vähän kuin seiskana kävisi. jotain vikakoodiakin lykkäsi jatkuvasti...korjaantui kuin taikaiskusta ohuemmilla öljyillä.
     
  12. Incidious

    Incidious 3rd gear

    ei todellakaan. Pitää pikkuvarpaalla painaa kaasua ehkä sitten.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse kokeilisin avainjumpalla, että näyttääkö mitä vikakoodeja.
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kuulostaa aika yksinkertaiselta siihen nähden, että Jenkeissä myydään nokka-akseleita tämän ominaisuuden disabloimisen kattamiseen.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ajamalla nelosella tai painamalla tow/haul nappulaa, ei mds mene päälle. Ei tartte edes ohjelmoida mitään. Voihan sinne vaihtaa nokkia ja nostajia eri mallisiin, varsinkin jos on jo hajonnut jotain. Yks hyvä kikka olis laittaa vaikka semmonen 6.4 L kone tilalle. Päivittyy monta asiaa paremmaks.
     
  16. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Poliisimalli, ei oo hienoja tow/haul nappeja :) Noi jenkit on pirusti vaihtanu koneeseen 6.4 modeja just sen paremmuuden takia
     
  17. toyota...

    toyota... Gearhead

    Ainakin diaplosportin ohjelmointi kapulassa on valinta mahdollisuus mds off. Joskus sitä koitin kun oli pörinä putki, silloin kuuli hyvin koska lepuuttaa :D nyt taas vakio putkistolla ei mds toimintaa huomaa oikein mistään. Ja kyllä bensaa palaa litran pari enemmän jos ei ole mds käytössä.
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Rundimittarista näkee kun lepuuttaa, nousee muutaman satkun. Pörinäputkella tosiaan saattaa tulla ihan typerä ääni tossa lepuutus tilassa.
     
  19. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Jos vika on pitkään päällä ja rikkinäiset nostajat syö nokasta rampit, niin silloin toki uusi nokka on ihan paikallaan. Ehkä tuo on vain jenkkityylinen ”this will fix everything” ratkaisu, vähän arvokas tosin.
     
    Muokattu: 23.12.2020
    karivanner1 tykkää tästä.
  20. toyota...

    toyota... Gearhead

    Joo kuulostaa joltain Suzuki PV50 mikä röpöttää :D
     

Kerro tästä muillekin!